3 Gloednieuwe parkeergarage is nog net niet in gebruik als hij plotseling instort Grote schrik én opluchting in Eindhoven: een gloednieuwe parkeergarage bij het vliegveld klettert zaterdagavond plotsklaps in elkaar, maar er valt niet één slachtoffer. Ineens hoor ik achter me een gedonder. Een soort onweer, maar dan zwaarder. Ik kijk om en woesj! Alles stort gewoon in. Daarna is er een grote stofwolk. De parkeergarage is nog niet in gebruik als het gebouw tegenover Eindhoven Airport met donderend geraas instort. Was de boel een paar uur eerder of zes weken later ineenge zakt, dan was de ramp niet te over zien geweest. Iets voor 19.00 uur bezwijkt de constructie van het multifunctio nele gebouw schuin voor het lucht havengebouw, waarin naast een grote parkeergarage met 800 plaat sen een terminal voor openbaar vervoer en een McDrive worden ondergebracht. Ooggetuigen zien hoe de vier bouwlagen met enorm kabaal veranderen in een puinhoop. Betonnen pilaren breken af als luci ferstokjes, brokstukken ter grootte van bakstenen worden meters ver weggeslingerd. Auto's op de voorste rij van parkeerterrein Pi, dichtbij het nieuwe gebouw, raken het zwaarst beschadigd. De parkeergarage zou begin juli in gebruik worden genomen. De opening van de McDonald's stond zelfs volgende maand al gepland. Bovendien was zaterdag overdag nog op het terrein gewerkt. Besef Directeur Joost Meijs van Eindho ven Airport beseft dat het allemaal heel anders had kunnen aflopen. „We prijzen onszelf gelukkig dat er geen slachtoffers zijn." Hij geeft di rect aan dat de verantwoordelijk heid voor het nog niet opgeleverde gebouw bij BAM ligt. Het bouwbedrijf kondigt direct een grondig onderzoek aan naar de oorzaak. Jan Kempkens, directie voorzitter bouw en techniek bij BAM, heeft bij de aanblik van de bouwval dezelfde vraag als ieder ander: hoe is dit in hemelsnaam mogelijk? Zou de hitte een rol heb ben gespeeld? Was de constructie in orde? Zijn alle regels gevolgd? Het kan nog wel geruime tijd du ren voordat daar een antwoord op komt. „Zo'n nieuw gebouw zit heel complex in elkaar", geeft Kemp kens aan. „We moeten dit heel grondig uitzoeken." Hoe groot de schade is, kan hij nog niet inschat ten. Het moet in de miljoenen lo pen. De kosten van het nieuwe ge bouw bedragen 13 miljoen euro. Kempkens verzekert dat bij de parkeergarage in Eindhoven een ONDERZOEK 'beproefde bouwmethode' is ge bruikt. Wat op het eerste gezicht di rect opvalt, zijn de zwarte kunst- stofballen die in de betonlagen zijn verwerkt. Het gaat om een zogehe ten 'bubbledeck', bedoeld om de constructie licht te houden. De bouwmethode wordt sinds 1998 in Nederland toegepast. De keuze viel vorig jaar mei op BAM, omdat die tien weken vroeger kon opleveren, zo verklaarde Eindhoven Airport eerder. Een woordvoerder van het bouwbedrijf benadrukt dat dit 'na tuurlijk niet betekent dat er enige concessie is gedaan aan kwaliteit of veiligheid'. De parkeergarage moest de oude parkeerplaats Pi voor de terminal vervangen. Het gebouw is de eerste in zijn soort met het zogenaamde BREEAM-certificaat met de classi ficatie 'very good'. BREEAM toetst een gebouw op aspecten zoals duurzaamheid, management, ge zondheid, energie, transport, water, materialen, afval, landgebruik en ecologie en vervuiling. Wat is dat nou, dacht ik. Ik zette het op een lopen. Daarna rende ik terug, om te kijken of er iemand aanwezig was. Ik hoorde geen hulpgeroep. Gelukkig maar. maandag 29 mei 2017 Aankoi Parkeergarage in aanbouw stort deels in jjj;^ HOVD 290517/TU, FOTO: Bert Eindhoven Airport ontsnapt aan ramp —Ooggetuige Esther van Brakel, verkeersregelaar Anneke Liebrand Eindhoven Het onderzoek naar de oor zaak van het instorten kan maanden duren. Directeur Joost Meijs van de luchthaven wil niet gissen. „Dat is puur speculeren." Bij het maken van de vloeren in het gebouw is de bubble- deck-techniek toegepast. Hierbij wordt een groot aantal met lucht gevulde kunststof ballen in het betonvlechtwerk gelegd, waarna het beton er overheen wordt gestort. Het resultaat is een lichte maar ook sterke vloer. De construc tiemethode wordt al zo'n twin tig jaar toegepast. Volgens di recteur Rob Plug van Bubble- deck heeft de methode nooit voor problemen gezorgd. Voortekenen waren er even min. „Geen krakende vloer, geen scheuren. Hier kwam-ie in één klap omlaag." —Ooggetuige Albert Rops, had zijn auto geparkeerd op P1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3