3
Gloednieuwe parkeergarage is nog net niet in gebruik als hij plotseling instort
Grote schrik én
opluchting in
Eindhoven:
een gloednieuwe
parkeergarage bij
het vliegveld klettert
zaterdagavond
plotsklaps in elkaar,
maar er valt niet één
slachtoffer.
Ineens hoor ik achter me een gedonder.
Een soort onweer, maar dan zwaarder.
Ik kijk om en woesj! Alles stort gewoon in.
Daarna is er een grote stofwolk.
De parkeergarage is nog
niet in gebruik als het
gebouw tegenover
Eindhoven Airport
met donderend geraas
instort. Was de boel een paar uur
eerder of zes weken later ineenge
zakt, dan was de ramp niet te over
zien geweest.
Iets voor 19.00 uur bezwijkt de
constructie van het multifunctio
nele gebouw schuin voor het lucht
havengebouw, waarin naast een
grote parkeergarage met 800 plaat
sen een terminal voor openbaar
vervoer en een McDrive worden
ondergebracht.
Ooggetuigen zien hoe de vier
bouwlagen met enorm kabaal
veranderen in een puinhoop.
Betonnen pilaren breken af als luci
ferstokjes, brokstukken ter grootte
van bakstenen worden meters
ver weggeslingerd. Auto's op de
voorste rij van parkeerterrein Pi,
dichtbij het nieuwe gebouw, raken
het zwaarst beschadigd.
De parkeergarage zou begin juli
in gebruik worden genomen. De
opening van de McDonald's stond
zelfs volgende maand al gepland.
Bovendien was zaterdag overdag
nog op het terrein gewerkt.
Besef
Directeur Joost Meijs van Eindho
ven Airport beseft dat het allemaal
heel anders had kunnen aflopen.
„We prijzen onszelf gelukkig dat er
geen slachtoffers zijn." Hij geeft di
rect aan dat de verantwoordelijk
heid voor het nog niet opgeleverde
gebouw bij BAM ligt.
Het bouwbedrijf kondigt direct
een grondig onderzoek aan naar de
oorzaak. Jan Kempkens, directie
voorzitter bouw en techniek bij
BAM, heeft bij de aanblik van de
bouwval dezelfde vraag als ieder
ander: hoe is dit in hemelsnaam
mogelijk? Zou de hitte een rol heb
ben gespeeld? Was de constructie
in orde? Zijn alle regels gevolgd?
Het kan nog wel geruime tijd du
ren voordat daar een antwoord op
komt. „Zo'n nieuw gebouw zit heel
complex in elkaar", geeft Kemp
kens aan. „We moeten dit heel
grondig uitzoeken." Hoe groot de
schade is, kan hij nog niet inschat
ten. Het moet in de miljoenen lo
pen. De kosten van het nieuwe ge
bouw bedragen 13 miljoen euro.
Kempkens verzekert dat bij de
parkeergarage in Eindhoven een
ONDERZOEK
'beproefde bouwmethode' is ge
bruikt. Wat op het eerste gezicht di
rect opvalt, zijn de zwarte kunst-
stofballen die in de betonlagen zijn
verwerkt. Het gaat om een zogehe
ten 'bubbledeck', bedoeld om de
constructie licht te houden. De
bouwmethode wordt sinds 1998 in
Nederland toegepast. De keuze viel
vorig jaar mei op BAM, omdat die
tien weken vroeger kon opleveren,
zo verklaarde Eindhoven Airport
eerder. Een woordvoerder van het
bouwbedrijf benadrukt dat dit 'na
tuurlijk niet betekent dat er enige
concessie is gedaan aan kwaliteit of
veiligheid'.
De parkeergarage moest de oude
parkeerplaats Pi voor de terminal
vervangen. Het gebouw is de eerste
in zijn soort met het zogenaamde
BREEAM-certificaat met de classi
ficatie 'very good'. BREEAM toetst
een gebouw op aspecten zoals
duurzaamheid, management, ge
zondheid, energie, transport, water,
materialen, afval, landgebruik en
ecologie en vervuiling.
Wat is dat nou, dacht ik. Ik zette het op een
lopen. Daarna rende ik terug, om te kijken of
er iemand aanwezig was. Ik hoorde geen
hulpgeroep. Gelukkig maar.
maandag 29 mei 2017
Aankoi
Parkeergarage
in aanbouw
stort deels in
jjj;^
HOVD
290517/TU, FOTO: Bert
Eindhoven Airport
ontsnapt aan ramp
—Ooggetuige Esther van Brakel, verkeersregelaar
Anneke Liebrand
Eindhoven
Het onderzoek naar de oor
zaak van het instorten kan
maanden duren. Directeur
Joost Meijs van de luchthaven
wil niet gissen. „Dat is puur
speculeren."
Bij het maken van de vloeren
in het gebouw is de bubble-
deck-techniek toegepast.
Hierbij wordt een groot aantal
met lucht gevulde kunststof
ballen in het betonvlechtwerk
gelegd, waarna het beton er
overheen wordt gestort. Het
resultaat is een lichte maar
ook sterke vloer. De construc
tiemethode wordt al zo'n twin
tig jaar toegepast. Volgens di
recteur Rob Plug van Bubble-
deck heeft de methode nooit
voor problemen gezorgd.
Voortekenen waren er even
min. „Geen krakende vloer,
geen scheuren. Hier kwam-ie
in één klap omlaag."
—Ooggetuige Albert Rops, had zijn auto geparkeerd op P1