DOEMDENKEN HAD ALLES TE MAKEN MET DE SFEER AAN HET BEGIN VAN DEJAREN 80 ane Fonda, 'Bijna tachtig en prachtig', stond afgelopen mei op de cover van het modeblad Harper's Bazaar. Dat slanke figuur heeft ze ongetwijfeld te danken aan haar work-outs, in de jaren 80 vastgelegd op video en onlangs opnieuw uitgebracht. Met haar aero bics-lessen kreeg Fonda de Amerikanen massaal aan de ritmische fitnessoefeningen. In Nederland was dat Debbie Jenner, leadzangeres van mei dengroep Doris D 8c the Pinns. Aerobics was een levensstijl met hoog opgesne den turnpakjes, zweethandjes en beenwarmers, en vrolijke muziek als Let's get Physical van Olivia Newton John. Net zo eighties als schoudervullin gen, getoupeerd haar en ten- nissokken. Flet is allemaal te zien in Het Noordbrabants Museum, dat de cultuurhistorische ten toonstelling De jaren 80 pre senteert. De ondertitel luidt Doemdenkers en positivo's, twee neologismen van het duo Kees van Kooten en Wim de Bie, ook niet weg te den ken uit die tijd. Zij richtten in 1980 als de typetjes Jacobse en Van Es de (fictieve) politieke Tegenpartij op, met slogans als 'Geen gezeik, iedereen rijk' en 'Nergens geen maximum snelheden! Honderdtwintig? Dat rijden wij al in z'n achter uit!' De persiflage sloeg zo aan - volgens peilingen kon de partij bij verkiezingen reke nen op een aantal Kamerze tels - dat de partij werd opgeheven. Het begrip doemdenken had alles te maken met de sfeer aan het begin van de jaren 80. De werkeloosheid was hoog, evenals de woning nood, de kruisraketten ston den op scherp en we kampten met milieuproblemen als zure regen. Tegelijkertijd leidden politieke ontwikkelingen tot de Val van de Berlijnse Muur, het einde van de apartheid en van de Koude Oorlog. Troonswisseling Tijdens de bordes scène waarin koningin Juliana het koningschap overdraagt aan Beatrix zijn er hevige krakersrel len in Amsterdam: 'Geen woning, geen kroning!' Merchandise ter gelegenheid van de troonswisseling. COLLECTIE MUSEUM BUREN EN ORANJE WG magazine 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 93