Hartveroverende kluit personages a-w Augurkenmagnaat Antieke levens Vluchtelingen 'Het moet ongemakkelijk zijn om hel te lezen of te bekijken' Wonderlijk dat het werk van de Britse Elizabeth Jane Howard (1923-2014) nu pas wordt vertaald; als het hele vierluik over de familie Cazalet zo mee slepend is, gaat de uitge verij goud verdienen. Lichte jaren (Atlas Contact, €25) verschijnt als eerste. Het is waarschijnlijk het meest idyllische deel van de vier: de grote familie is nog compleet en geniet van een zomervakantie bij de grootouders op het platte land. Er is wel van alles gaande - alledaagse dingen, maar beschreven met al het drama en het geluk dat daaromheen hangt. Kleine Lydia wil dolgraag een rijjasje en krijgt dat ook, maar is altijd bang dat haar moeder (ooit, maar wanneer?!) dood zal gaan; Simon is hondsbenauwd voor kostschool en wil weglopen met zijn grote neef Christopher; Violet moet al aan een kunstgebit maar raakt ook nog eens in verwachting; Hugh en Sybil bewijzen elkaar hun liefde constant met overbo dige offers (eigenlijk slapen ze allebei liever met het raam dicht). Howard laat een carrousel van persona ges om beurten aan het woord, met intelligentie, humor, nuchterheid én gevoel voor tragiek. Ze had een neus voor details: Edward ruikt naar sigaren en lavendelwater, zijn zak doek naar cederhout. Een wereld van intriges, corruptie en duistere vetes. Inspecteur Mikami heeft problemen: zijn wankele positie binnen de politie, de verdwijning van zijn 16-jarige dochter en de moord op de 7-jarige dochter van een augurkenmagnaat lang geleden, een onop geloste zaak waar hij zich nog altijd voor schaamt. Spannend, al is de afwikkeling traaaag. De wijze waarop je uitwisselingen tussen per sonages volgt is echter verfrissend intelligent en ragfijn. Steffie van den Oord was van kleins af aan gefascineerd door geheimzinnige oude huizen en hun stok oude bewoners. Door simpelweg aan te kloppen, legde ze con tact. De levensverhalen die ze los kreeg voor Honkvast (Atlas Contact, €20) zijn stuk voor stuk aangrijpend, het aantal wendingen - liefdes, verliezen, oorlog - is groot. Hun taaiheid danken de mannen en vrouwen aan plezier in het werk of in zelfgestelde taken, aan de omgang met geliefden of de geesten daarvan. En aan de hechting aan hun stek, al valt die soms bijna uit elkaar. —Esther Wils Tessa Insinger, heldin uit De tiende vrouw, duikt weer op in de nieuwste thriller van Roel Janssen, Alles verloren (Cargo, €20). Met fotograaf Mortimer zeilt zij langs Griekse en Turkse eilanden voor een reportage over vluchtelingen die naar Europa willen. Ze redden een Syrisch meisje uit zee en stuiten op een 'Brussels' complot voor een uiterst cynische oplossing van het migranten vraagstuk. Journalist Janssen schrijft wat stijf jes over seks en wil soms heel veel uitleggen. Deze doordachte politieke thriller krijgt gaan deweg echter de wind in de rug en koerst af op een onverwachte finale. LIEFDE In Ik zie je op het strand van Jill Mansell is Clemency niet op zoek naar de liefde. Dan ontmoet ze Sam tijdens een vliegreis. (LS, €13) VRIENDSCHAP In Een onverwachte wending leert Lizzie dankzij mevrouw Dallimore dat iedereen fouten kan maken. (De Fontein, €20) QUOTE Jay Asher, schrijver van het verfilmde boek 13 Reasons Why, over de heftige onderwerpen (zelfdoding, verkrachting) die aan bod komen. Lichte jaren Roman -Esther Wils Tokyo Tapes Nr. 6-4 Thriller In Tokyo Tapes Nr. 6-4 (Xander Uitgevers, €22,50) leidt auteur Hideo Yokoyama ons de Japanse bureaucratie binnen. -Egbert Jan Riethof Honkvast Non-fictie Alles verloren Thriller —Peter Kuijt 24zaterdag 27 mei 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 82