Hartveroverende
kluit personages
a-w
Augurkenmagnaat
Antieke levens
Vluchtelingen
'Het moet ongemakkelijk zijn
om hel te lezen of te bekijken'
Wonderlijk dat het werk
van de Britse Elizabeth
Jane Howard (1923-2014)
nu pas wordt vertaald; als
het hele vierluik over de
familie Cazalet zo mee
slepend is, gaat de uitge
verij goud verdienen.
Lichte jaren (Atlas Contact,
€25) verschijnt als eerste.
Het is waarschijnlijk het
meest idyllische deel van
de vier: de grote familie is
nog compleet en geniet van
een zomervakantie bij de
grootouders op het platte
land. Er is wel van alles
gaande - alledaagse dingen,
maar beschreven met al het
drama en het geluk dat
daaromheen hangt. Kleine
Lydia wil dolgraag een
rijjasje en krijgt dat ook,
maar is altijd bang dat
haar moeder (ooit, maar
wanneer?!) dood zal gaan;
Simon is hondsbenauwd
voor kostschool en wil
weglopen met zijn grote
neef Christopher; Violet
moet al aan een kunstgebit
maar raakt ook nog eens
in verwachting; Hugh en
Sybil bewijzen elkaar hun
liefde constant met overbo
dige offers (eigenlijk slapen
ze allebei liever met het
raam dicht). Howard laat
een carrousel van persona
ges om beurten aan het
woord, met intelligentie,
humor, nuchterheid én
gevoel voor tragiek. Ze had
een neus voor details:
Edward ruikt naar sigaren
en lavendelwater, zijn zak
doek naar cederhout.
Een wereld van intriges,
corruptie en duistere vetes. Inspecteur Mikami
heeft problemen: zijn wankele positie binnen
de politie, de verdwijning van zijn 16-jarige
dochter en de moord op de 7-jarige dochter van
een augurkenmagnaat lang geleden, een onop
geloste zaak waar hij zich nog altijd voor
schaamt. Spannend, al is de afwikkeling traaaag.
De wijze waarop je uitwisselingen tussen per
sonages volgt is echter verfrissend intelligent
en ragfijn.
Steffie van den Oord
was van kleins af aan
gefascineerd door
geheimzinnige oude
huizen en hun stok
oude bewoners. Door
simpelweg aan te kloppen, legde ze con
tact. De levensverhalen die ze los kreeg
voor Honkvast (Atlas Contact, €20) zijn
stuk voor stuk aangrijpend, het aantal
wendingen - liefdes, verliezen, oorlog -
is groot. Hun taaiheid danken de mannen
en vrouwen aan plezier in het werk of in
zelfgestelde taken, aan de omgang met
geliefden of de geesten daarvan. En aan
de hechting aan hun stek, al valt die soms
bijna uit elkaar. —Esther Wils
Tessa Insinger, heldin uit
De tiende vrouw, duikt weer
op in de nieuwste thriller
van Roel Janssen, Alles
verloren (Cargo, €20). Met
fotograaf Mortimer zeilt zij
langs Griekse en Turkse eilanden voor een
reportage over vluchtelingen die naar Europa
willen. Ze redden een Syrisch meisje uit zee
en stuiten op een 'Brussels' complot voor een
uiterst cynische oplossing van het migranten
vraagstuk. Journalist Janssen schrijft wat stijf
jes over seks en wil soms heel veel uitleggen.
Deze doordachte politieke thriller krijgt gaan
deweg echter de wind in de rug en koerst af
op een onverwachte finale.
LIEFDE
In Ik zie je op het strand van Jill
Mansell is Clemency niet op zoek
naar de liefde. Dan ontmoet ze
Sam tijdens een vliegreis. (LS, €13)
VRIENDSCHAP
In Een onverwachte wending
leert Lizzie dankzij mevrouw
Dallimore dat iedereen fouten
kan maken. (De Fontein, €20)
QUOTE
Jay Asher, schrijver van het verfilmde boek
13 Reasons Why, over de heftige onderwerpen
(zelfdoding, verkrachting) die aan bod komen.
Lichte jaren
Roman
-Esther Wils
Tokyo Tapes Nr. 6-4
Thriller
In Tokyo Tapes Nr. 6-4
(Xander Uitgevers,
€22,50) leidt auteur Hideo
Yokoyama ons de Japanse
bureaucratie binnen.
-Egbert Jan Riethof
Honkvast
Non-fictie
Alles verloren
Thriller
—Peter Kuijt
24zaterdag 27 mei 2017
WG