M
31
Rustdag? Dat
is puur kassa
FORMULE 1 GP VAN MONACO
Monte Carlo,
daar waar de
stoeprandjes
rood-wit geblokt
zijn en geracet
wordt over
zebrapaden. Een
wandeling over het
wereldberoemde
stratencircuit.
Zilver voor
springruiters
Motor Hayden
als eerbetoon
Lichte schade
Rossi na val
Lijn no naar Menton, via Monaco.
De bus rijdt gewoon. Het heeft iets
onwerkelijks om het logge ge
vaarte van Ligne d'Azur deze week
tegen te komen, 200 meter voor de
finishlijn van de GP Monaco. Maar
tussen al het racen door maakt de
buschauffeur deze week z'n ritjes
over hetzelfde asfalt als Max Ver
stappen. Want naast belastingpa
radijs, jetset-oord en racewalhalla
zou je bijna vergeten dat Monte
Carlo ook nog gewoon een stad is
waar wordt gewerkt.
Links van de vangrail een Bar
Tabac, over de weg de finishboog
en rechts een geïmproviseerde
bushalte. Op het bankje zitten
twintigers Eva en Romain. De tor
telduifjes wonen in een apparte
mentje in Beausoleil, even ten
noorden van Monaco, op de grens
met Frankrijk. „We werken hier in
Monte Carlo, nemen elke dag de
Allemaal denken ze
dat ze zelf Formule 1-
coureurs zijn. Ik kijk
er niet eens meer
naar, het is routine
bus. En met die GP hier, valt dat
nog niet mee", verzucht de ge
bronsde brunette. „Al het verkeer
staat hier vast", baalt ze. „Allemaal
omleidingen. Routes barrée."
„Maar het zijn maar vier dagen,
hè", zegt Romain. „En we nemen
het graag voor lief, want er hangt
wel een geweldige sfeer in de stad.
Vooral 's avonds na het racen, als
alle wegen weer open gaan."
„Ja, dan is het inderdaad party
hier", herinnert nu ook Eva zich,
met pretoogjes. „Unegrandefête."
Dat grote feest, dat is het ook
voor de middenstand. Op nog
geen 50 meter voorbij start-finish
is een broodjeszaak bijna volledig
ingebouwd door tribunepilaren.
Boco, het lunchtentje van Fifi en
Salim. „Of we dat vervelend vin
den? Ben je gek? Natuurlijk niet",
lacht Fifi de vraag weg. „Qua om
zet is dit een gekkenhuis."
Sainte Dévote
We lopen door naar Sainte Dévote,
de eerste bocht naar rechts, waar
morgen vast niet alle auto's scha
devrij doorheen komen. Rechts
omhoog naar Beau Rivage en dan
links naar Masennet, naar het
statige Hotel de Paris. Gebouwd in
1863 en goed voor vijf sterren.
Hier sliepen Winston Churchill
en James Bond. Je kunt er dineren
in een driesterrenrestaurant. Een
fles wijn bestellen uit 1923. En ze
hebben een Maserati-suite, waar je
slaapt voor 3500 euro per nacht.
Even verderop ligt Casino de
Monte Carlo. Monaco op z'n best
en decor voor liefst drie James
Bond-films. Maar dit gokpaleis is
ook in real life een bezoekje waard.
Hotspot is het steeds verande
rende wagenpark voor de deur, af
hankelijk van de clientèle. Ge
mene deler? Duur en uitzonder
lijk. We zien een Rolls Royce, een
gele Lamborghini, twee Ferrari's
VRIJE VRIJDAG
en een Maserati.
Even een aandenken kopen bij
de souvernirshop tegenover het
casino. Een koelkastmagneet voor
slechts zeven euro. Geen geld, in
dit oord. Uitbaatster Ludovica
gaapt een beetje bij het afrekenen.
„Negen uur 's morgens openen
we, twaalf uur 's avonds gaan we
pas dicht. Een pittige week", be
kent ze. „Maar qua omzet zijn het
de beste vier dagen van het jaar."
Zeeniveau
We flaneren langs de casinotuin
terug naar zeeniveau, via Mira-
beau. De duizelingwekkende
haarspeldbochten voor het Fair
mont Hotel. Eenmaal beneden
ben je zo in Italië, als je linksaf
slaat. Helaas draait het circuit naar
rechts, misschien wel 's werelds
beroemdste tunnel in. In de Tun
nel du Larvotto is het donker, kil
en je ruikt de zee.
We stappen het zonlicht weer
in, op naar de Yacht Club. Dit is
het Monaco dat u kent van de tv.
De schier eindeloze rij jachten
voor de chicane en het zwembad.
En door naar Rascasse, de zwie
per naar rechts waar je in de scha
duw van het prinselijk paleis met
een de pits in kunt duiken. Of je
neemt de laatste bochtencombina
tie naar rechts, voor je over de fi
nish dendert. Een bus houdt er de
boel op. Een kale man met een
ringbaardje leeft zich uit op de
claxon van z'n grijze Ferrari.
De bushalte is leeg. Romain en
Eva zijn thuis. Wat netjes aantrek
ken voor het feestje van vanavond.
zaterdag 27 mei 2017
MOTORSPORT De Itali
aanse motorracelegende
Valentino Rossi (foto) heeft
lichte nier- en leverschade
overgehouden aan zijn on
geval donderdag tijdens
een training op een cross
motor. De 38-jarige motor
coureur heeft geen breu
ken of andere serieuze ver
wondingen opgelopen. De
Italiaan was tot zondag
klassementsleider in de
MotoGR Door een valpartij
vlak voor de finish op het
circuit van Le Mans in
Frankrijk moest hij de lei
ding afstaan aan zijn
Spaanse teamgenoot bij
Yamaha, Maverick Vinales.
Het is nog onduidelijk of
Rossi kan starten in de GP
van Italië op 4 juni.
DONINGTON PARK De
Honda van de overleden
motorcoureur Nicky Hay
den staat als eerbetoon dit
weekeinde in de pitbox bij
de races in het wereldkam
pioenschap Superbike op
het Britse circuit Donington
Park. Zijn renstal heeft
geen vervanger aangewe
zen voor de Amerikaan, die
maandag bezweek aan het
zware hersenletsel dat hij
had opgelopen door een
fietsongeval in de Itali
aanse plaats Rimini.De
Duitser Stefan Bradl rijdt
wel voor het Honda-team.
„Het zal een moeilijk week
einde worden. Het leven
van Nicky bestond uit
racen, dat betekende alles
voor hem", aldus Bradl in
een reactie.
KWALIFICATIE VANDAAG 14.00UUR RACE MORGEN 14.00UUR TVZIGGO
Lijn 110 rijdt over het
zelfde asfalt als Max
PAARDENSPORT De Ne
derlandse springruiters -
Gerco Schroder, Jur Vrie-
ling, Mare Houtzager en
Jeroen Dubbeldam - heb
ben in Rome indruk ge
maakt tijdens de FEI lan-
denwedstrijd. De ploeg van
bondscoach Rob Ehrens
eindigde achter Italië op de
tweede plek. De thuisploeg
eindigde met negen straf-
punten, Nederland verza
melde er dertien. Ierland en
Spanje belandden met ze
ventien strafpunten geza
menlijk op de derde plaats.
„Hier staat een gelukkige
coach", liet Ehrens weten.
„Mijn ruiters hebben als tij
gers gevochten."
Arjan Schouten
Monte Carlo
-Verkoopster in tabakswinkel
Max Ver
stappen ver
maakt zich op
een jetski tij
dens zijn ver
blijf in jetset
oord Monaco.
FOTO'S GETTY IMAGES
MONTE CARLO Waarom
wordt er in Monaco anders
dan bij alle andere races al
op donderdag getraind en
was er gisteren een rustdag
voor de Formule 1-coureurs?
Officieel omdat het ook bij de
eerste race in 1929 op don
derdag Hemelvaartsdag was
en iedereen destijds geacht
werd de dag daarna vrij te
nemen. Een traditie die in ere
wordt gehouden. Maar de offi
cieuze reden? Een uitgebreid
race-weekend met één extra
dag betekent een extra omzet
van al snel 25 procent voor de
plaatselijke hotels en restau
rants. Kassa dus. Volledige
rust hadden Max Verstappen
en co. dankzij interviews en
commerciële activiteiten niet.
En met de Formule Renault,
de Porsche Cup en Formule 2,
viel er ook nog genoeg moto
rengeronk te horen.
GP Monaco, morgen 14.00 uur.
Op tv: Ziggo