M 31 Rustdag? Dat is puur kassa FORMULE 1 GP VAN MONACO Monte Carlo, daar waar de stoeprandjes rood-wit geblokt zijn en geracet wordt over zebrapaden. Een wandeling over het wereldberoemde stratencircuit. Zilver voor springruiters Motor Hayden als eerbetoon Lichte schade Rossi na val Lijn no naar Menton, via Monaco. De bus rijdt gewoon. Het heeft iets onwerkelijks om het logge ge vaarte van Ligne d'Azur deze week tegen te komen, 200 meter voor de finishlijn van de GP Monaco. Maar tussen al het racen door maakt de buschauffeur deze week z'n ritjes over hetzelfde asfalt als Max Ver stappen. Want naast belastingpa radijs, jetset-oord en racewalhalla zou je bijna vergeten dat Monte Carlo ook nog gewoon een stad is waar wordt gewerkt. Links van de vangrail een Bar Tabac, over de weg de finishboog en rechts een geïmproviseerde bushalte. Op het bankje zitten twintigers Eva en Romain. De tor telduifjes wonen in een apparte mentje in Beausoleil, even ten noorden van Monaco, op de grens met Frankrijk. „We werken hier in Monte Carlo, nemen elke dag de Allemaal denken ze dat ze zelf Formule 1- coureurs zijn. Ik kijk er niet eens meer naar, het is routine bus. En met die GP hier, valt dat nog niet mee", verzucht de ge bronsde brunette. „Al het verkeer staat hier vast", baalt ze. „Allemaal omleidingen. Routes barrée." „Maar het zijn maar vier dagen, hè", zegt Romain. „En we nemen het graag voor lief, want er hangt wel een geweldige sfeer in de stad. Vooral 's avonds na het racen, als alle wegen weer open gaan." „Ja, dan is het inderdaad party hier", herinnert nu ook Eva zich, met pretoogjes. „Unegrandefête." Dat grote feest, dat is het ook voor de middenstand. Op nog geen 50 meter voorbij start-finish is een broodjeszaak bijna volledig ingebouwd door tribunepilaren. Boco, het lunchtentje van Fifi en Salim. „Of we dat vervelend vin den? Ben je gek? Natuurlijk niet", lacht Fifi de vraag weg. „Qua om zet is dit een gekkenhuis." Sainte Dévote We lopen door naar Sainte Dévote, de eerste bocht naar rechts, waar morgen vast niet alle auto's scha devrij doorheen komen. Rechts omhoog naar Beau Rivage en dan links naar Masennet, naar het statige Hotel de Paris. Gebouwd in 1863 en goed voor vijf sterren. Hier sliepen Winston Churchill en James Bond. Je kunt er dineren in een driesterrenrestaurant. Een fles wijn bestellen uit 1923. En ze hebben een Maserati-suite, waar je slaapt voor 3500 euro per nacht. Even verderop ligt Casino de Monte Carlo. Monaco op z'n best en decor voor liefst drie James Bond-films. Maar dit gokpaleis is ook in real life een bezoekje waard. Hotspot is het steeds verande rende wagenpark voor de deur, af hankelijk van de clientèle. Ge mene deler? Duur en uitzonder lijk. We zien een Rolls Royce, een gele Lamborghini, twee Ferrari's VRIJE VRIJDAG en een Maserati. Even een aandenken kopen bij de souvernirshop tegenover het casino. Een koelkastmagneet voor slechts zeven euro. Geen geld, in dit oord. Uitbaatster Ludovica gaapt een beetje bij het afrekenen. „Negen uur 's morgens openen we, twaalf uur 's avonds gaan we pas dicht. Een pittige week", be kent ze. „Maar qua omzet zijn het de beste vier dagen van het jaar." Zeeniveau We flaneren langs de casinotuin terug naar zeeniveau, via Mira- beau. De duizelingwekkende haarspeldbochten voor het Fair mont Hotel. Eenmaal beneden ben je zo in Italië, als je linksaf slaat. Helaas draait het circuit naar rechts, misschien wel 's werelds beroemdste tunnel in. In de Tun nel du Larvotto is het donker, kil en je ruikt de zee. We stappen het zonlicht weer in, op naar de Yacht Club. Dit is het Monaco dat u kent van de tv. De schier eindeloze rij jachten voor de chicane en het zwembad. En door naar Rascasse, de zwie per naar rechts waar je in de scha duw van het prinselijk paleis met een de pits in kunt duiken. Of je neemt de laatste bochtencombina tie naar rechts, voor je over de fi nish dendert. Een bus houdt er de boel op. Een kale man met een ringbaardje leeft zich uit op de claxon van z'n grijze Ferrari. De bushalte is leeg. Romain en Eva zijn thuis. Wat netjes aantrek ken voor het feestje van vanavond. zaterdag 27 mei 2017 MOTORSPORT De Itali aanse motorracelegende Valentino Rossi (foto) heeft lichte nier- en leverschade overgehouden aan zijn on geval donderdag tijdens een training op een cross motor. De 38-jarige motor coureur heeft geen breu ken of andere serieuze ver wondingen opgelopen. De Italiaan was tot zondag klassementsleider in de MotoGR Door een valpartij vlak voor de finish op het circuit van Le Mans in Frankrijk moest hij de lei ding afstaan aan zijn Spaanse teamgenoot bij Yamaha, Maverick Vinales. Het is nog onduidelijk of Rossi kan starten in de GP van Italië op 4 juni. DONINGTON PARK De Honda van de overleden motorcoureur Nicky Hay den staat als eerbetoon dit weekeinde in de pitbox bij de races in het wereldkam pioenschap Superbike op het Britse circuit Donington Park. Zijn renstal heeft geen vervanger aangewe zen voor de Amerikaan, die maandag bezweek aan het zware hersenletsel dat hij had opgelopen door een fietsongeval in de Itali aanse plaats Rimini.De Duitser Stefan Bradl rijdt wel voor het Honda-team. „Het zal een moeilijk week einde worden. Het leven van Nicky bestond uit racen, dat betekende alles voor hem", aldus Bradl in een reactie. KWALIFICATIE VANDAAG 14.00UUR RACE MORGEN 14.00UUR TVZIGGO Lijn 110 rijdt over het zelfde asfalt als Max PAARDENSPORT De Ne derlandse springruiters - Gerco Schroder, Jur Vrie- ling, Mare Houtzager en Jeroen Dubbeldam - heb ben in Rome indruk ge maakt tijdens de FEI lan- denwedstrijd. De ploeg van bondscoach Rob Ehrens eindigde achter Italië op de tweede plek. De thuisploeg eindigde met negen straf- punten, Nederland verza melde er dertien. Ierland en Spanje belandden met ze ventien strafpunten geza menlijk op de derde plaats. „Hier staat een gelukkige coach", liet Ehrens weten. „Mijn ruiters hebben als tij gers gevochten." Arjan Schouten Monte Carlo -Verkoopster in tabakswinkel Max Ver stappen ver maakt zich op een jetski tij dens zijn ver blijf in jetset oord Monaco. FOTO'S GETTY IMAGES MONTE CARLO Waarom wordt er in Monaco anders dan bij alle andere races al op donderdag getraind en was er gisteren een rustdag voor de Formule 1-coureurs? Officieel omdat het ook bij de eerste race in 1929 op don derdag Hemelvaartsdag was en iedereen destijds geacht werd de dag daarna vrij te nemen. Een traditie die in ere wordt gehouden. Maar de offi cieuze reden? Een uitgebreid race-weekend met één extra dag betekent een extra omzet van al snel 25 procent voor de plaatselijke hotels en restau rants. Kassa dus. Volledige rust hadden Max Verstappen en co. dankzij interviews en commerciële activiteiten niet. En met de Formule Renault, de Porsche Cup en Formule 2, viel er ook nog genoeg moto rengeronk te horen. GP Monaco, morgen 14.00 uur. Op tv: Ziggo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 31