Heineken 0.0 wil wereld veroveren prescan E 21 è#Lte r^\% 1 ïeinekefl BIER ZONDER ALCOHOL il - dien hebben andere biermerken het niet eerder grootschalig gesponsord." Di Tondo: „In Europa is er zeker overlap, elders veel minder. De Formule 1 is op talloze continenten populair. Nieuwe eige naar Liberty Media wil de sport bovendien groter maken in de VS. Voor ons is dat zeer aantrekkelijk." Tuijt: „Fi is een prima aanvulling op de rest van onze partnerschappen: de Champions League, de Worldcup Rugby en de James Bondfilms." Tuijt: „We sponsoren voor de lange ter mijn. De Champions League doen we al twintig jaar. Inmiddels weet 56 procent dat wij hoofdsponsor zijn." Di Tondo: „En we willen als merk ook waarde kunnen toevoegen. Flet is niet zo dat we een zak geld geven en zeggen 'that's it'. Bij de Champions League spelen we in op het verbinden. Als brouwer is dat ook logisch, want met je vrienden kijk je eerder voetbal met een biertje." „Voor elke euro die je ergens in steekt ben je nóg een euro kwijt aan het bekendmaken dat je het doet. Anders heeft het geen zin." „Weet je wat het wereldwijde marktaandeel van het Heinekenmerk is? 2 procent. In veel landen zijn we groot, in evenzoveel markten kleiner. Dan is 56 procent naamsbekendheid bijzonder hoog. Zelfs dan zullen er ook in Neder land mensen blijven die met droge ogen zullen beweren dat Amstel de CL spon sort, omdat dat in het verleden zo was. Het brein werkt soms vreemd." „We blijven een Europees merk, we moeten geenfootball of honkbal doen. We sponsoren de Major League Soccer en dat is prima." Di Tondo: „In de upper middleclass doen ou ders hun kinderen tegenwoordig op voet bal. De sport groeit gestaag. Bovendien zijn er veel latino's: die zijn dol op voetbal én bier." Formule 1 voldoet exact aan onze eisen V i Di Tondo „Het kan tricky zijn, maar als Heineken zijn we geloofwaardig genoeg, menen we. Zeker omdat we duidelijk com municeren: als je drinkt, rij niet. Vandaar het spotje met Fi-legende Jackie Stewart. Met Heineken o.o werkt het nog beter, want daar zit geen alcohol in." Tuijt: „We evalueren elk sponsorschap jaarlijks tweemaal met uitgebreid onder zoek. Voor we de Formule 1 gingen doen, hebben we daar twee jaar over nagedacht. We vroegen ons af: wie zijn de fans, hoe is de sport gepositioneerd, wat willen we bereiken, is er overlap?" Di Tondo „Bij onze marketing en sponso ring is de strategie altijd eerst wereldwijd. Heineken smaakt immers overal het zelfde. Lokale campagnes dienen ter aanvulling. Niet elke wereldwijde campagne past in elke markt." Di Tondo: „Het huidige Heineken- spotje over de wereldtentoonstelling in Parijs is alleen voor Nederland ge maakt. Je moet afwisselen." Tuijt: „De naamsbekendheid van Heine ken is in Nederland bij wijze van spre ken bijna net zo groot als die van koning Willem-Alexander. Is de naamgeving van de Music Hall dan het geld waard? Wij maken altijd een afweging en menen dat de focus nu ergens anders moet lig gen." Tuijf„Daar zijn we te groot voor hier. Maar het is mijn stellige overtuiging dat je succesvol moet zijn op je thuis- 4 markt. Daar begint het." „Sponsoring is nooit een doel op zich. Het doel is bier verkopen. Heineken heeft fantastische partnerships, ik ben zeer tevreden." Formule ï-liefhebbers zal het een kleine twee weken terug niet ont gaan zijn, naast het pijlsnelle uit vallen van Max Verstappen: in plaats van huiskleur groen had Hei neken - sinds vorig jaar sponsor van het racecircus - het circuit van Catalunya geheel in blauw gedra peerd. En bij de Grand Prix van Mo naco zal dat opnieuw zo zijn. Aan leiding voor het gewijzigde kleur- palet is de Europese lancering van Heineken o.o, het nieuwe alcohol vrije biertje, dat de kleur blauw heeft meegekregen. Een opvallend assertieve marketingdirecteur Gianluca di Tondo gaf bij de Europese lancering van Heineken o.o in Barcelona toe dat de Neder landse brouwer tot nu toe ui terst voorzichtig is geweest met het Heinekenmerk. „Wat het premiummerk betreft: we kwamen in 2005 wel met Heineken Light in de VS, maar dat was het. De markt vroeg er niet om", aldus Di Tondo. Tot nu dus, want tijden veranderen: consumen ten willen bier met wei nig calorieën, met na tuurlijke ingrediënten en géén alcohol. Stelde Hei neken zich bij de Neder landse introductie afgelo pen maart nog vrij bescheiden op, aan de Catalaanse Rivièra klonk een ander geluid. Hier werden de ambities wel in harde cijfers ver woord. „Wij gaan van Heineken 0.0 het leidende alcoholvrije bier in de wereld maken", stelde Di Tondo. De assertieve toon in het buiten land is begrijpelijk. In Nederland liggen Buckler en de pogingen van cabaretier Youp van 't Hek om Heinekens alcoholarme biertje de nek om te draaien nog vers in het collectieve geheugen. Over de grens draagt de brouwer die ballast niet met zich mee. Heineken 0.0 ligt straks in onder meer Spanje, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Rusland in de schappen. Later wordt het merk ook buiten Europa geïntroduceerd. De brouwer kijkt per land of het Heineken 0.0 wordt of Heineken Light, dat behalve in de VS in meerdere landen succesvol is, zoals Mexico. In Nederland, waar 4 procent van de biermarkt alcoholvrij is, verloopt de introductie inmid dels voorspoedig, claimt Hei neken. Na ruim twee maanden is 0.0 in 4.000 restaurants en cafés verkrijgbaar. Ook ligt het prominent in de schap pen van supermarkten. l 0.0-I Hoe eerder ontdekt, hoe groter de kans op genezing zaterdag 27 mei 2017 K3WSWÏ fy i* Hebben de Champions League en de James Bondfilms niet voldoende uit straling? Welke voorwaarden stellen jullie verder aan sponsordeals? Is 56 procent naamsbekendheid voor de CL niet wat weinig na twee decennia? In de VS, Heinekens grootste markt, sponsoren jullie geen A-sport. Gianluca di Tondo I i Het blauw van Heineken 0.0 in Monaco, waar dit weekend een Grand Prix verreden wordt. Op de voorgrond Ferrari-coureur Sebastian Vettel. fotoafp Raceauto's en bier: past dat bij elkaar? Hoe bepalen jullie of iets werkt? In Nederland zijn jullie gestopt met de Heineken Music Hall. f Nederland is ook vrijwel het enige land waar Heineken niet premium, maar mainstream is. Blijft er nog iets te wensen over voor jullie? Na Nederland brengt Heineken zijn nieuwe 0.0 bier - onder de éigen naam - deze maand naar veertien Europese landen. „Wij willen het leidende alcoholvrije bier van de wereld maken." David Bremmer Barcelona QV^ restaurants en cafés verkopen Heineken 0.0 Het leven zit vol mooie dingen. Reizen, familie en vrienden. Wat het ook is, hier wil je graag zo lang mogelijk van ge nieten. Als we ouder worden, daalt onze weerstand en krijgen hart- en vaatziek ten en kanker meer kans om toe te slaan. Het op tijd ontdekken van deze ziekten kan van levensbelang zijn. Want in de regel geldt: hoe eerder een aandoening ontdekt wordt, hoe groter de kans op genezing is. Onze Total Body Scan helpt je hierbij. Al 14 jaar. Er is al een Total body Scan vanaf 890. Kijk voor onze onderzoeksprogramma s en prijzen op www.prescan.nl, of bel 074 - 255 9 255. Uit liefde voor het leven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21