O i DE WEEK VAN PHLIPPEN 5 m 20 UI KPN SBM Offshore HEINEKEN SPONSORING i Een sponsor als de Formule 1 is broodnodig om een nieuw product als Heineken 0.0 te lanceren. Marketingbaas Gianluca di Tondo en sponsordirecteur Hans Erik Tuijt van Heineken geven uitleg. Het zijn gouden tijden voor de economische journalistiek, nu de kopstukken van de BV Nederland elkaar via de media verbaal klappen verkopen. Het laat ste rondje boksen tussen Akzo, het Amerikaanse PPG en de agressieve aandeelhouder Elliot begon afgelo pen zaterdag met een brief van Henk Kamp aan de Kamer. De mi nister kondigde aan dat hij toch overstag gaat in het beschermen van bedrijven tegen een vijandig bod. Dat was opvallend, want eerder had hij steeds gezegd dat het be drijfsleven zelf voor die bescher ming verantwoordelijk was. Geloof maar dat daar een heel flinke lobby aan vooraf is gegaan. Al zal het Kamp ook goed uitkomen om zijn sociale gezicht te kunnen laten zien na steeds de boeman te hebben moeten spelen in het aardbevings debat. Voor Antony Burgmans (commissaris van Akzo) moet het als een steun in de rug hebben ge voeld, die brief van Kamp. Hij moest maandag voor de Onderne mingskamer verantwoorden waarom hij de wens van grote aan deelhouders negeert. Elliot wil zo afdwingen dat Akzo de aandeelhouderswaarde voorop stelt. Maar commissarissen als Burgmans dienen niet alleen het belang van de aandeelhouder, maar ook een bre der belang. Dat kan het belang van werknemers, klanten, of het milieu zijn. Amerikaanse aandeelhouders kunnen hier met hun verstand niet bij. In een gesprek met deze krant vertelde de topman van PPG dat er maar één manier is waarop een be drijf al die brede belangen kan die nen: door hard te groeien en maxi maal winst te maken. Dat brede be lang waar Burgmans op hamerde is lil volgens PPG slechts een rookgor dijn om een overname af te wen den. Naar de baas van Akzo, Ton Büchner, sneerde hij woensdag nog: „Hij denkt alleen maar aan het behouden van zijn eigen baantje." Met dat interview vliegt PPG voor mij uit de bocht. Dat Büchner zijn eigen baantje probeert te behouden is losgezongen van de realiteit. In zijn beloningspakket zit een heel grote brok aan targets die volledig in lijn zijn met het belang van de aan deelhouder. Dat Büchner de over name afwijst, doet hem in de eerste plaats zelf financieel pijn. Toegegeven, PPG doet het econo misch veel beter dan Akzo, dat on- Overname van Akzo kan tot meer werk leiden, maar mogelijk niet in Nederland der aan het lijstje van peers in de sector bungelt. En bedrijven die groeien en winst maken, creëren meer werk en investeren meer. Daar profiteren, (toekomstige) werkne mers, toeleveranciers en universi teiten van. Maar de cruciale vraag is: waar zullen al die voordelen van een Akzo in handen van PPG neerslaan? Alleen als Akzo afhankelijk is van Nederland via ofwel extreem goede medewerkers, banden met univer siteiten of grondstoffen, dan zullen die voordelen in Nederland neer slaan. De realiteit, zo heeft onze Kaascupserie laten zien, is dat Akzo van alle Nederlandse multinatio nals een van de minst gewortelde bedrijven is. Dat betekent dat een overname door PPG wel tot meer werk en investeringen kan leiden, maar mogelijk niet in Nederland. Het brede belang waar Burgmans en de minister het over hebben, gaat dus eigenlijk over een smal eigen belang. Een belang binnen onze landsgrenzen. Van ons uit bezien hebben we liever een half ei dan een lege dop. Altice „In alle landen waar we het lan ceren, gaat er dit jaar minimaal 15 procent van het reclamebudget heen. Insteek is: proef het vooral zelf. Wereldwijd zal de Formule 1 een belangrijke rol spelen, uiter aard vanwege de relatie tussen drinken en rijden." Tuijt: „Bedragen noemen we nooit, maar in deze tijd moet je blijven investeren in naamsbekendheid. De biermarkt is steeds lastiger. Mijn vader had één biermerk, ik heb er vijf en mijn kinderen tien." Di Tondo: „De Formule 1 voldoet exact aan onze eisen: de sport heeft wereldwijde uit straling en een premiumkarakter. Boven in Nederland is Heineken bijna net zo bekend als koning Willem- Alexander @sandraphlippen Breed belana? De activistische aandeelhouder Q. Het Britse pond zakt naarmate de brexit realis tischer wordt. De Fidget Spinner is een van die kinderrages waar marketeers geen vat op hebben. „Put your money where your mouth is", zei Trump donderdag niet geheel onterecht tegen de NAVO-partners. Sandra Phlippen is chef van de redactie economie O zaterdag 27 mei 2017 De Nederlandse provider was de grootste stijger in de AEX. De Franse kabe laar deed weer goede zaken op de beurs. De dalende olieprijs speelde de oliemaat schappij meteen weer parten. De maritieme dienstverlener is voor zijn opdrachten vooral afhankelijk van oliemaat schappijen. o Het klikt tussen bier en raceauto's David Bremmer Barcelona Hoe zetten jullie Heineken 0.0, het eer ste alcoholvrije Heinekenmerk, inter nationaal in de markt? Waarom betalen jullie naar verluidt tot 220 miljoen euro voor de F1-sponso- ring? —Hans Erik Tuijt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20