Focus Het komt niet meer goed tussen Akzo en de aandeelhouders 0) O O lil 16 PAUL LONDON De weg naar de nieuwe droombaan van Paul London is grillig en hij heeft ook wel een idee hoe dat komt. „Ik heb een gat van drie jaar in mijn cv, omdat ik op reis ben geweest, in Nieuw-Zeeland en Latijns- Amerika heb gewoond. Dat maakt het vinden van een baan niet makkelijk." Paul zoekt een baan waarin hij zijn com merciële capaciteiten en creativiteit kwijt kan. Dat hij creatiefis, blijkt wel uit zijn cv dat lijkt op de plattegrond van het Londense metronetwerk. „Die breng ik langs bij de be drijven als ik solliciteer. Mijn creativiteit uit ik verder als stand-upcomedian. Ik treed zo'n twee tot drie keer per week door het hele land op, betaald en onbetaald." De zoektocht naar werk begon vorig jaar na zijn verhuizing van Rotterdam naar Huissen. „Mijn vriendin woont in Huissen en zij was zwanger van ons zoontje. Dat leek ons een mooie gelegenheid om te gaan samenwonen. Ik heb nog een tijdje in een callcenter van ABN AMRO gewerkt, maar zoek iets op het snijvlak van creativiteit en marketing, zoals webdesigner. Ik ben bezig met een cursus Ja vascript, heb kennis van html. Het is ook een baan waar je met alle disciplines van een be drijf te maken krijgt. Dat lijkt me erg inspire rend. Probleem is dat mijn cv heel erg naar de horeca-kant hangt, maar mijn capaciteiten zitten meer in de creativiteit en de marke- tinghoek. Dat moet ik oplossen." Loopbaanadviseur Jan Hobbelen, directeur van Fysergo, vindt het cv van Paul fantastisch. „Het springt er qua vormgeving echt uit. Qua inhoud zou ik me niet zo druk maken om het gat van drie jaar. Het cv is wat gekleurd naar de horeca toe, maar ik zie er ook echt wel de creativiteit en marketingkant in. Ik adviseer wel de toelichting nog gerichter naar de droombaan toe te schrijven. Als je echt aan de slag wilt op het gebied van webdesign, dan moeten die elementen en ervaring ook na drukkelijk naar voren komen. Het is daarom ook heel goed dat hij een opleiding volgt die zijn baankans als webdesigner vergroot. Hou die focus vast in zowel de sollicitaties als pro filering. Dan gaat hij die baan zeker vinden." - Gert van Harskamp Aegon Corbion Esperite RANGLIJST Energiereus Shell, bank ING, brouwer Heineken en kabelaar Ziggo hebben hun merk afgelopen jaar flink verstevigd. De vier behoren tot de winnaars in Brand Finance's top 50 van Nederlands meest waardevolle merken. erken zijn van onschatbare waarde voor bedrijven, maar juist daarom worden ze nogal eens onderge- I waardeerd, stelt Mare Cloosterman, directeur van Brand Fi nance Nederland. „De waarde van een merk is immers immaterieel van aard en staat niet in de financiële boeken." Vandaar dat de adviseur en merkenspe- cialist in tal van landen, waaronder ook Nederland, elk jaar een ranking publiceert waarbij de waarde van merken in geld is uitgedrukt. Meest waardevolle merk is, net als afge lopen jaren, Shell. Mede dankzij de groei van de olieprijzen en de overname van British Gas steeg Shells merkwaarde vo rig jaar naar 32,7 miljard euro, een toe name van 12 procent. De samenwerking met sportautomaker Ferrari in de For mule 1 legt de Nederlands-Britse olie- en gasgigant geen windeieren. Nummer twee is accountant en consul tant KPMG met een marktwaarde van bijna 10 miljard, drie keer minder dan Shell. ING completeert de top 3 met 7,7 miljard euro. De overige bedrijven in de top ro zijn Philips, dat vorig jaar nog derde was, Rabobank, Heineken, Unile ver, Randstad, KPN en ABN AMRO. Bier brouwer Heineken ontvangt een eervolle vermelding: de merkwaarde van de brou wer groeit van alle top ro-spelers met 17 procent het hardst. Volgens Mare Cloosterman, directeur van Brand Finance Nederland, is Heine- kens sponsor- en marketingstrategie één van de voorname oorzaken voor de goede prestaties. Via de deals met de Formule r en de wereldbeker rugby verbreedt de brouwer zijn gezicht sinds kort buiten het voetbal, waar het al twintig jaar de Champions League sponsort. Met intro ductie van alcoholvrij bier, Heineken 0.0, speelt het bedrijf in op de tijdgeest. Buiten de top ro krijgt Ziggo een pluim als grootste stijger. De kabelaar steeg van plek 24 naar 17. „Alleen al door het sa mengaan met Vodafone is Ziggo flink ge groeid", zegt Cloosterman. „Het introdu ceren van een eigen sportkanaal helpt de exposure ook flink." Merkenspecialist Bas Kist heeft een dubbel gevoel bij de merken-top 50. „Enerzijds is het goed om na te denken over zoiets ontastbaars zoals de waarde van merken. Neem Coca-Cola. Zonder dat woord, maar ook de vorm van het flesje, zouden ze weinig cola verkopen." Tegelijk is hij kritisch. „Het is natuur lijk ook een handige marketingtool voor bureaus als Brand Finance. Lijstjes zijn leuk en doen het goed. Maar de metho diek is vaak een black box en de uitkom sten kunnen over de jaren aanzienlijk verschillen." De waarde is dus beperkt, stelt Kist. „Zeker nu andere rankings deels heel andere uitkomsten geven." Opvallend is daarnaast dat merken met een wereldwijde uitstraling als Heineken en Randstad, lager staan dan Rabobank. Terwijl die naam buiten Nederland nau welijks bellen doet rinkelen. Volgens directeur Cloosterman van Brand Finance komt dat doordat naams bekendheid niet bepalend is voor de uit- Het ging gisteren in Amsterdam om een vrij eenvoudige vraag. Had Ak- zoNobel een aandeelhoudersverga dering moeten uitschrijven over de positie van Antony Burgmans, voorzitter van de Raad van Com missarissen? Toch moesten rechter en toehoorders zich door een uur of zes aan door advocaten uitgespro ken pleitnota's heen worstelen. Daarin veel grote woorden, wat emotie, maar bitter weinig nieuws. De kampen waren duidelijk afge bakend. Aan de ene kant de boze aandeelhouders, Elliott en een aan tal andere Angelsaksische fondsen. Schaar onder deze groep ook maar PPG, het bedrijf dat AkzoNobel wil overnemen en dat onder meer zijn topman Michael McGarry afvaar digde. Om maar te benadrukken dat het de Amerikanen nog steeds me nens is. Aan de andere kant Akzo, dat bestuur, commissarissen en or aan het woord liet. De standpunten waren vooraf ook bekend. De aandeelhouders vinden dat Akzo in gesprek moet gaan met PPG, dat een in hun ogen heel redelijk bod neerlegde, in elk geval een bod dat aanleiding vormt om te praten. Volgens dat kamp is niet praten een flagrante schoffe ring van aandeelhouders, die uit eindelijk in een bedrijf zitten om geld te verdienen. Volgens een van de afgevaardigde advocaten, die van het Britse IVI, handelt Burgmans puur uit chauvinisme. Met een dergelijke 'Trumpiaanse benadering' wordt Nederland vol gens hem 'een tweede Wallonnië', een onaantrekkelijk land met veel werkloosheid. Moraal: over een overnamebod praten is het minste wat een onderneming kan doen. Nu beoordeelt Akzo de zaak 'vanuit Wie: Paul London (33) Op zoek naar: Functie als webdesigner Was: Adviseur Particulier ABN AMRO Woonplaats: Huissen Heeft u een baan voor Paul? Mail dan naar opensollicitatie@persgroep.nl O dinsdag 23 mei 2017 De verzekeraar gaat verzeke ringsactiviteiten overdoen aan herverzekeraar Wilton Re. Het voedings middelen- en bio- plasticsbedrijf is bezig met een terugkooppro gramma van eigen aandelen. Grootste daler in de AEX hoofd fondsen gisteren. m Het Zutphense biotechbedrijf le verde fors in, nadat het geen cijfers kon over leggen. David Bremmer Amsterdam Onze sterkste merken Shell KPMG ING Philips Rabobank 6 Heineken 7 Unilever 8 Randstad 9 KPN 10 ABN AMRO 11 Aegon 12 ASML 13 Akzo Nobel 14 Wolters Kluwer 15 NXP 16 Albert Heijn 17 Ziggo 18 Gall Gall 19 Etos 20 Gemalto 21 NN Group 22 Amstel 23 Elsevier 24 Becel 25 Delta Lloyd 26 DSM 27 Ahold Delhaize 28 TNT Express 29 BAM 30 KLM 31 NewASR 32 Reaal 33 Hunter Douglas 34 PostNL 35 New Delhaize 36 SNS Bank 37 Aalberts Industries 38 Refresco Gerber 39 Senseo 40 Tomtom 41 Boskalis 42 USG 43 Arcadis 44 Ten Cate 45 Fugro 46 Euronext 47 Vopak 48 Douwe Egberts 49 Sligro 50 New Calvé Akzo en de aandeelhouders stonden gisteren in de Onderne merskamer tegenover elkaar. Eén ding werd duidelijk: van enige toenadering is geen sprake. Sander van Mersbergen Amsterdam E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16