Pianist Hannes Minnaar verovert alle harten Dichters stellen een vraag aan Middelburg ZEELAND 21 De Grote Kerk was volzet. Een teken dat het publiek nog steeds geïnteresseerd is in een goed concert met klassieke, bekende werken. Natuurlijk was de van oorsprong Zeeuwse pianist een publiekstrekker, Hannes Min naar verovert duidelijk de harten van de muziekliefhebbers. Het orkest begon met de Prelude van de toneelmuziek voor Bianca da Molena van Karlowicz. Ik ken het verhaal niet, maar Bianca moet heel wat dramatische momenten beleefd hebben. Het werk is een soort afkooksel van Wagner met veel koper en slagwerk. Het diende als voorspel voor de muziek van een andere Poolse componist: Chopin. Maar dat is wel andere muziek. Het tweede pianoconcert is een jaar eer der geschreven dan het eerste, maar werd later gepubliceerd, vandaar Hij speelt met een soepele toucher en een verzorgde articulatie het nummer 2. Na een lange introductie bracht de pianist achtereenvolgens een vurig eerste thema en een meer ge voelig tweede thema. Opvallend waren de vele versieringen die soe pel werd gespeeld door Hannes Minnaar. Zijn vertolking van Cho pin is transparant en subtiel. Hij speelt met een soepele toucher en een verzorgde articulatie; virtuoos daar waar nodig, maar de romanti sche aanpak overheerste en het ef fectieve rubato (niet strak in de maat spelen, maar met kleine ver snellingen) zorgde voor extra span ning. Het wondermooie Larghetto met de Italiaanse klaagzang klonk nooit sentimenteel, maar wel heel intiem. Het dramatische karakter van het slotdeel kwam mooi uit door de keuze van duidelijke ritmes (wals en mazurka) en de vlotte en technisch knappe loopjes. Dat het publiek een toegift (natuurlijk Chopin) kreeg, was verdiend. De Symfonie nr. 6 'Pathétique' van Tsjaikovski vormde het sluit stuk van het concert. Dirigent Liss onderstreepte de dramatiek en had duidelijk gewerkt aan de frasering (hard en zacht). Hij is een dynami sche dirigent en dat kwam heel Toch was het onderliggende gevoel van angst steeds aanwezig goed uit in deze Pathétique. Een echt luguber klinkende fagot in het begin, heerlijke lieflijke melodieën, meeslepende frasen en goede con trasten. Toch was het onderlig gende gevoel van angst steeds aan wezig. Het gracieuze Allegro met een ontspannen wals thema nam dit angstgevoel niet weg. Dat ver dween pas in het Allegro waarin de vitaliteit van Tsjaikovski doorbrak. Wervelend Het werd als een wervelende taran tella gebracht met een stevige in breng van kopers en slagwerk. De Finale is hartverscheurend mooi, met dalende reeksen die drama tisch klonken. De spanningsboog werd nooit losgelaten en de stiltes waren veelzeggend. Naar deze uit gekristalliseerde droefheid werd ademloos geluisterd. Muziekpodium Zeeland Werken van Karlowicz, Chopin en Tsjaikovski. Door Philharmonie Zuidnederland o.l.v. Dmitri Liss, m.m.v. Hannes Minnaar (piano). Gehoord zondag 21 mei in de Grote Kerk in Veere Het was een kort en onopvallend festival, zaterdagmiddag op een stil pleintje in het centrum van Middelburg. Elf dichters stelden op hun manier een vraag aan de stad. De voordrachten waren onder deel van het project Stel de stad een vraag van galerie Caesuur. Dat is, ter gelegenheid van het 8oo-jarig bestaan van Middel burg, begonnen tijdens de eerste minuut van januari en loopt tot de laatste minuut van december. Het is een vervolg op eerdere ma nifestaties van Caesuur - in 1997 en 2005 - waarin de stad Middel burg centraal stond. Bij het nissenproject in 1997 schonken kunstenaars beelden aan de stad. Acht jaar later, bij ter- loopsMiddelburg - maakten kun stenaars duidelijk hoe Middel burg een rol speelde in hun oe uvre. Op verzoek van Caesuur vroeg schrijver Jan J.B. Kuipers nu tien dichters een gedicht te ma ken met een vraag aan Middel burg. Zelf droeg hij ook een ge dicht bij. De aan Middelburg ge wijde verzen werden zaterdag middag voorgedragen op de Helm, het pleintje van het voor malige stadhuis. Logisch dus dat het festivalletje ook plaatsvond in de openbare ruimte. Om beurten beklommen Marcel Koopman, Juul Kortekaas, Johan Meesters, Karei Leeftink, Tijs van Bragt, Jan Kuipers. An neke Schenk, Johannes Herman Buma, Theo Raats en Stefaan van den Bremt een grote platte kar, of ze gingen ervoor staan om hun gedicht te declameren. Alle gedichten zijn verzameld in de bundel Stel de stad een vraag, die te koop is bij Caesuur. Een overzicht van het project Stel de stad een vraag is te vinden op de website. Karei Leeftink draagt zijn gedicht voor op het pleintje bij het voormalige stadhuis in Middelburg, foto lex de meester maandag 22 mei 2017 Joe Bonamassa met zijn vriendin aan tafel bij die an dere gitaarlegende, Jan Ak kerman. FOTO TONY PRESSER/PIX4PR0FS Willem Jongeneelen Bergen op Zoom Voor het tweede achtereen volgende jaar vormden Ber gen op Zoom en Gebouw T het decor voor de uitreiking van de Sena Performers Euro pean Guitar Award aan een Amerikaanse gitaargigant. Deze keer viel Joe Bonamassa (40) de eer te beurt. Hij mag met een gerust hart ook de huidige koning van de blues- rock genoemd worden. Zater dagavond speelde hij met zijn eigen Amerikaanse formatie nog voor ruim 15.000 mensen tijdens het laatste optreden van zijn Europese tour, in Mün- chen. Afgelopen maand deed hij 22 grote shows, van Edin burgh, Parijs tot Amsterdam. Op 12-jarige leeftijd speelde hij als wonderkind annex self made gitarist al in het voor programma van B.B. King. De Sena Awards ging tot 2013 door het leven als de Eddy Christiani Award en werd in Vlissingen uitgereikt. Jeanette Vergouwen RECENSIE Hannes Minnaar FOTO MARCO BORGGREVE Ernst Jan Rozendaal Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 23