II
MAAR WEET WEL VEEL
OVER DE HISTORIE VAN
ZIJN SPORTIEVE AUTO.
Zorg over gebruik beelden terwijl er geen incident heeft plaatsgevonden
10
DE CAR FOX WEET NIET HOE SPORTIEF DE VORIGE EIGENAAR WAS,
Het is maart 2015. Na de afschuwe
lijke mishandeling van een 44-ja-
rige conductrice op het treinstation
van Hoofddorp, zijn veel medewer
kers van de NS er klaar mee. Ze ei
sen maatregelen voor meer veilig
heid. Niet veel later kondigt de NS-
top een proef aan met bodycams.
Die proef duurt een halfjaar. Afge
lopen zomer verschijnt een evalua
tierapport.
Wat precies in dat rapport staat,
wil de NS niet zeggen. Tot op de dag
van vandaag blijft het opvallend stil
rond de bodycam. Het cameraatje
op het uniform waarmee handha
vers tijdens hun werk filmopnames
kunnen maken, is meer dan een
jaar na het beëindigen van de proef
nog altijd niet definitief ingevoerd.
De NS-handhavers blijken zich
grote zorgen te maken: ze vrezen
dat bodycams ook tegen hen ge
bruikt kunnen worden.
„Hoe we met die beelden om
gaan, hoe je ze moet opslaan, wan
neer zet je de camera's aan, al dat
soort vragen bespreken we met
onze collega's", erkent NS-woord-
voerder Martijn Kamans.
Volgens FNV Spoor is er intern
felle discussie. „Er is vrees voor het
gebruik van beelden terwijl er geen
incidenten hebben plaatsgevon
den", zegt FNV-bestuurder Christa
Burger. Voorzitter van de Vakbond
voor Machinisten en Conducteurs
(WMC) Wim Eilert valt haar bij.
„Je baan kwijtraken als gevolg van
bodycambeelden is een terechte
zorg."
Die vrees is er ook bij de Rotter
damse vervoerder RET. De directie
wilde eigenlijk al afgelopen oude
jaarsnacht proefdraaien met body
cams. Maar dat bleek 'niet realis
tisch', zo staat te lezen in een ver
slag van het ministerie van Infra
structuur en Milieu dat deze krant
kreeg na een beroep op de Wet
openbaarheid van bestuur.
Pas deze maand bereikte de RET-
directie een akkoord met de onder
nemingsraad. „We bekijken de
Wij gaan het absoluut
niet gebruiken als
personeel-
volgsysteem
beelden alleen op verzoek van het
Openbaar Ministerie en de politie",
zegt RET-directeur Pedro Peters.
„Dat was een duidelijke eis van de
ondernemingsraad."
Ook bij de politie - waar het en
thousiasme voor bodycams be-
van
hoorlijk groot is - worden kri
tische vragen gesteld. Sinds
gisteren dragen meer dan
honderd agenten in Am
sterdam de bodycam, bij
wijze van proef. „Als het
aan mij ligt, worden de
beelden niet gebruikt
voor disciplinaire
onderzoeken", zegt
voorzitter Rob
den Besten van de
Centrale Onder
nemingsraad
de politie.
Bij de Rotterdamse vervoer
der - waar vanaf 1 juli wordt
proefgedraaid met bodycams -
is afgesproken dat de beelden
niet voor intern gebruik
zijn. RET-controleurs hoe
ven volgens directeur Pe
ters niet bang te zijn dat
ze op basis van de beel
den worden aangesproken
op hun gedrag. „Wij gaan het
absoluut niet gebruiken als
personeelvolgsysteem."
De CAR FOX weet veel over de historie van gebruikte auto's: APK-reparaties en historie, ongevals
indicatoren, terugroepacties, vorige eigenaren en nog veel meer. Dus check voor je beslist eerst
het CARFAX-rapport op carfax.nl.
maandag 22 mei 2017
'Je baan kwijtraken is
een terechte zorg'
De bodycam is in opmars. Maar
handhavers maken zich zorgen:
wat als zij zelf een foutje
maken? En lokt een draaiende
camera op het uniform niet juist
extra agressie uit?
Marcia Nieuwenhuis
Peter Winterman
Den Haag
—Pedro Peters, RET-directeur
et
VEHICLE HISTORY REPORTS
GEEN OPEN
APK-PUNTEN
GEEN
OPENSTAANDE
TERUGROEPACTIES
GEEN
ONGEVALLEN
GEMELD
3 PARTICULIERE
4 ZAKELIJKE
EIGENAREN