II MAAR WEET WEL VEEL OVER DE HISTORIE VAN ZIJN SPORTIEVE AUTO. Zorg over gebruik beelden terwijl er geen incident heeft plaatsgevonden 10 DE CAR FOX WEET NIET HOE SPORTIEF DE VORIGE EIGENAAR WAS, Het is maart 2015. Na de afschuwe lijke mishandeling van een 44-ja- rige conductrice op het treinstation van Hoofddorp, zijn veel medewer kers van de NS er klaar mee. Ze ei sen maatregelen voor meer veilig heid. Niet veel later kondigt de NS- top een proef aan met bodycams. Die proef duurt een halfjaar. Afge lopen zomer verschijnt een evalua tierapport. Wat precies in dat rapport staat, wil de NS niet zeggen. Tot op de dag van vandaag blijft het opvallend stil rond de bodycam. Het cameraatje op het uniform waarmee handha vers tijdens hun werk filmopnames kunnen maken, is meer dan een jaar na het beëindigen van de proef nog altijd niet definitief ingevoerd. De NS-handhavers blijken zich grote zorgen te maken: ze vrezen dat bodycams ook tegen hen ge bruikt kunnen worden. „Hoe we met die beelden om gaan, hoe je ze moet opslaan, wan neer zet je de camera's aan, al dat soort vragen bespreken we met onze collega's", erkent NS-woord- voerder Martijn Kamans. Volgens FNV Spoor is er intern felle discussie. „Er is vrees voor het gebruik van beelden terwijl er geen incidenten hebben plaatsgevon den", zegt FNV-bestuurder Christa Burger. Voorzitter van de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (WMC) Wim Eilert valt haar bij. „Je baan kwijtraken als gevolg van bodycambeelden is een terechte zorg." Die vrees is er ook bij de Rotter damse vervoerder RET. De directie wilde eigenlijk al afgelopen oude jaarsnacht proefdraaien met body cams. Maar dat bleek 'niet realis tisch', zo staat te lezen in een ver slag van het ministerie van Infra structuur en Milieu dat deze krant kreeg na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. Pas deze maand bereikte de RET- directie een akkoord met de onder nemingsraad. „We bekijken de Wij gaan het absoluut niet gebruiken als personeel- volgsysteem beelden alleen op verzoek van het Openbaar Ministerie en de politie", zegt RET-directeur Pedro Peters. „Dat was een duidelijke eis van de ondernemingsraad." Ook bij de politie - waar het en thousiasme voor bodycams be- van hoorlijk groot is - worden kri tische vragen gesteld. Sinds gisteren dragen meer dan honderd agenten in Am sterdam de bodycam, bij wijze van proef. „Als het aan mij ligt, worden de beelden niet gebruikt voor disciplinaire onderzoeken", zegt voorzitter Rob den Besten van de Centrale Onder nemingsraad de politie. Bij de Rotterdamse vervoer der - waar vanaf 1 juli wordt proefgedraaid met bodycams - is afgesproken dat de beelden niet voor intern gebruik zijn. RET-controleurs hoe ven volgens directeur Pe ters niet bang te zijn dat ze op basis van de beel den worden aangesproken op hun gedrag. „Wij gaan het absoluut niet gebruiken als personeelvolgsysteem." De CAR FOX weet veel over de historie van gebruikte auto's: APK-reparaties en historie, ongevals indicatoren, terugroepacties, vorige eigenaren en nog veel meer. Dus check voor je beslist eerst het CARFAX-rapport op carfax.nl. maandag 22 mei 2017 'Je baan kwijtraken is een terechte zorg' De bodycam is in opmars. Maar handhavers maken zich zorgen: wat als zij zelf een foutje maken? En lokt een draaiende camera op het uniform niet juist extra agressie uit? Marcia Nieuwenhuis Peter Winterman Den Haag —Pedro Peters, RET-directeur et VEHICLE HISTORY REPORTS GEEN OPEN APK-PUNTEN GEEN OPENSTAANDE TERUGROEPACTIES GEEN ONGEVALLEN GEMELD 3 PARTICULIERE 4 ZAKELIJKE EIGENAREN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 12