Moeder en zoon in concert bij Ter Reede 8 Overzicht van werk Marja de Lange in Grijpskerke Boerderijgalerie De Osseberg toont een rijk geschakeerd overzicht van het werk van de begin 2016 overleden Marja de Lange. Studeren aan de kunst academie zat er voor Marja Nieuwenhuyse (Krabbendijke, 1938- 2016) niet in. Dat paste niet bij haar orthodoxe achter grond. Dus werd het de christe lijke kweekschool. Waar ze vol gens haar leraar tekenen niet hoorde. „Jij moet naar Sint Joost." Maar zij werd kleuterleidster, trouwde met onderwijzer Rien de Lange en kreeg vijf kinderen. Toen hij in Zaamslag schoolhoofd werd, regelde het stel een au-pair uit Finland, een meisje met artistieke ambities en een rijbewijs. Zo kon Marja - zonder rijbewijs - samen met haar naar de academie in Sint Niklaas. En had ze tijd om thuis te schilderen. Haar eerste expositie in de Sint Baafs in Aardenburg kreeg ze eind jaren 60 via pas toor/beeldhouwer Omer Gielliet. Toen het gezin in 1971 in Zierikzee ging wonen, lag een vervolgoplei ding aan de Vrije Academie in Rotterdam in haar bereik. De Lange kreeg, geïnspireerd door de De kracht van De Lange is naast fantasie en gevoel voor kleur ook trefzekerheid van vorm Vlaamse Primitieven die zij in Brugge had leren kennen, succes als fijnschilder. Dat bracht haar in de stal van de bekende galerie Mo- kum. Zij paarde precisie aan fanta sie en verbeeldde haar dromen, verlangens en frustraties in sprookjesachtige voorstellingen en stillevens met een persoonlijke symboliek. Na een bijna-doodervaring eind jaren 80 liet ze de fijnschilder kunst los en ontwikkelde zij een eigen kleurrijk en expressief idi oom. Chagall, Klee en Constant waren kunstenaars die zij bewon derde. Maar De Lange was te ei genzinnig om te imiteren. In soms complexe, maar geraffineerd opge zette composities gaf zij haar visie op leven en liefde vorm. Haar figu ren zijn op reis, wonen in een prachtige tuin, dansen en dromen. Ze kunnen ook op de vlucht zijn, of verdwaald in een wereld die hen niet kent. Zij put uit haar ei gen leven, uit haar dromen en ver bindt dat vaak met verhalen uit de Joodse en christelijke traditie, zo als het Hooglied. Haar stijl is trefzeker en kent va riaties binnen de expressieve lijn die door haar werk loopt. Van licht gestileerd, zoals in het afgebeelde 'Imaginaire reis' uit 2000, tot schil derijen waarin heftige verfstreken de echo zijn van intense emoties. Van elke periode is wel werk te vinden in de overvolle expositie ruimte. Ik zou graag nog eens een overzicht zien waarin de werken meer rust krijgen. Hoewel het struinen door deze veelheid ook wel wat heeft. En ik geen werk zie dat beter ongezien was gebleven. De kracht van De Lange is naast fantasie en gevoel voor kleur ook trefzekerheid van vorm. Dat komt bijzonder tot uiting in de tekenin gen van de laatste jaren. Met lef roept zij - door ziekte in haar be wegingsruimte beperkt - in een paar lijnen en met weinig kleur het gevoel van opgesloten zijn op in de reeks 'Doosmensen'. Met nog meer expressie krast zij over een paar verfvegen met houtskool en Siberisch krijt een glimp van fi guratie, genoeg om kracht of snel heid op te roepen. Die tekeningen spiegelen haar ziel, maar zijn tege lijkertijd universele tekens van be staan. Misschien is dat wel de kern van haar werk. Waarin zij in kleine, fragiele tekeningen ook de kwetsbaarheid én de schoonheid van de vrouw verbeeldt. Zonder opsmuk en puur is Marja de Lange in dat late werk op haar best. Een concert door moeder en zoon. Dat hoor je niet al te vaak. Morgen, zondag, in het Speelhuus van zorgcentrum Ter Reede aan de Vredehoflaan in Vlis- singen is het zover. Dan geven zoon Stefan Knuijt op tuba en piano en moeder Cora Dellebeke op slagwerk van 11.30 tot 12.30 uur een uitvoering. Organisator ConcertenVlissingen verwacht een bijzonder muziekeve nement. Stefan Knuijt (1992) begon op zijn achtste op bariton bij mu ziekvereniging O.N.D.A. in Nieuw en Sint Joosland. Leen de Broekert was zijn piano- en compositieleraar. In Den Haag behaalde hij in 2014 cum laude zijn bachelor aan het Ko ninklijk Conservatorium, in 2016 sloot hij zijn master af met een 9,5. Hij is nu vaste tubaspeler van de Ma rinierskapel van de Koninklijke Ma rine, het NJO Symfonieorkest en de Orkestacademie in Antwerpen. In 2015 was hij solist bij het Zeeuws Or kest. Inmiddels is Knuijt ook een ge kend componist, recent schreef hij een tubaconcert voor het Zeeuws Jeugdorkest. Cora Dellebeke (1967) studeerde eveneens op het conservatorium in Den Haag, maar dan 'slagwerk uit voerend en docerend musicus'. Ze was twee keer kampioen van het KNFM-Topconcours voor solisten en ensembles. Ze is invaller bij het Rot terdams Philharmonisch Orkest en speelt in het Zeeuws Orkest, het Zeeuws Kamerorkest TY en het Ro sewood Marimba Quartet. Bij de mu ziekverenigingen E.M.M., Nut en Cora Dellebeke speelt op slagwerk en Stefan Knuijt op tuba en piano Ontspanning, Veere's Genoegen, OKK en Crescendo geeft ze slag werklessen. Ze is ook dirigent van enkele brassbands en fanfares. Moeder en zoon spelen werken van componisten als Michael Isaac son, Luigi Torrebruno en Stephen Gryc. Ook staan er enkele composi ties van Stefan Knuijt op het pro gramma. zaterdag 20 mei 2017 PC Eigenzinnige visie op het leven Nico Out Recensie Marja de Lange: 'Imaginaire reis', foto Nico out Overzichtstentoonstelling Marja de Lange: t/m 27 mei, Boerderij galerie De Osseberg, Singelweg 11 (bij Sint Laurens), Grijpskerke. Open: do., vr. en za. 14.00-17.00 uur. Jan van Damme Cora Delle beke en Ste fan Knuijt. ARCHIEFFOTO LEX DE MEESTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44