Moeder en zoon in concert bij Ter Reede
8
Overzicht van werk Marja de Lange in Grijpskerke
Boerderijgalerie
De Osseberg
toont een rijk
geschakeerd
overzicht van het
werk van de begin
2016 overleden
Marja de Lange.
Studeren aan de kunst
academie zat er voor
Marja Nieuwenhuyse
(Krabbendijke, 1938-
2016) niet in. Dat paste
niet bij haar orthodoxe achter
grond. Dus werd het de christe
lijke kweekschool. Waar ze vol
gens haar leraar tekenen niet
hoorde. „Jij moet naar Sint Joost."
Maar zij werd kleuterleidster,
trouwde met onderwijzer Rien de
Lange en kreeg vijf kinderen. Toen
hij in Zaamslag schoolhoofd werd,
regelde het stel een au-pair uit
Finland, een meisje met artistieke
ambities en een rijbewijs. Zo kon
Marja - zonder rijbewijs - samen
met haar naar de academie in Sint
Niklaas. En had ze tijd om thuis te
schilderen. Haar eerste expositie
in de Sint Baafs in Aardenburg
kreeg ze eind jaren 60 via pas
toor/beeldhouwer Omer Gielliet.
Toen het gezin in 1971 in Zierikzee
ging wonen, lag een vervolgoplei
ding aan de Vrije Academie in
Rotterdam in haar bereik. De
Lange kreeg, geïnspireerd door de
De kracht van
De Lange is naast
fantasie en gevoel
voor kleur ook
trefzekerheid van
vorm
Vlaamse Primitieven die zij in
Brugge had leren kennen, succes
als fijnschilder. Dat bracht haar in
de stal van de bekende galerie Mo-
kum. Zij paarde precisie aan fanta
sie en verbeeldde haar dromen,
verlangens en frustraties in
sprookjesachtige voorstellingen en
stillevens met een persoonlijke
symboliek.
Na een bijna-doodervaring eind
jaren 80 liet ze de fijnschilder
kunst los en ontwikkelde zij een
eigen kleurrijk en expressief idi
oom. Chagall, Klee en Constant
waren kunstenaars die zij bewon
derde. Maar De Lange was te ei
genzinnig om te imiteren. In soms
complexe, maar geraffineerd opge
zette composities gaf zij haar visie
op leven en liefde vorm. Haar figu
ren zijn op reis, wonen in een
prachtige tuin, dansen en dromen.
Ze kunnen ook op de vlucht zijn,
of verdwaald in een wereld die
hen niet kent. Zij put uit haar ei
gen leven, uit haar dromen en ver
bindt dat vaak met verhalen uit de
Joodse en christelijke traditie, zo
als het Hooglied.
Haar stijl is trefzeker en kent va
riaties binnen de expressieve lijn
die door haar werk loopt. Van licht
gestileerd, zoals in het afgebeelde
'Imaginaire reis' uit 2000, tot schil
derijen waarin heftige verfstreken
de echo zijn van intense emoties.
Van elke periode is wel werk te
vinden in de overvolle expositie
ruimte. Ik zou graag nog eens een
overzicht zien waarin de werken
meer rust krijgen. Hoewel het
struinen door deze veelheid ook
wel wat heeft. En ik geen werk zie
dat beter ongezien was gebleven.
De kracht van De Lange is naast
fantasie en gevoel voor kleur ook
trefzekerheid van vorm. Dat komt
bijzonder tot uiting in de tekenin
gen van de laatste jaren. Met lef
roept zij - door ziekte in haar be
wegingsruimte beperkt - in een
paar lijnen en met weinig kleur
het gevoel van opgesloten zijn op
in de reeks 'Doosmensen'. Met
nog meer expressie krast zij over
een paar verfvegen met houtskool
en Siberisch krijt een glimp van fi
guratie, genoeg om kracht of snel
heid op te roepen. Die tekeningen
spiegelen haar ziel, maar zijn tege
lijkertijd universele tekens van be
staan. Misschien is dat wel de kern
van haar werk. Waarin zij in
kleine, fragiele tekeningen ook de
kwetsbaarheid én de schoonheid
van de vrouw verbeeldt. Zonder
opsmuk en puur is Marja de Lange
in dat late werk op haar best.
Een concert door moeder en
zoon. Dat hoor je niet al te
vaak. Morgen, zondag, in het
Speelhuus van zorgcentrum Ter
Reede aan de Vredehoflaan in Vlis-
singen is het zover. Dan geven zoon
Stefan Knuijt op tuba en piano en
moeder Cora Dellebeke op slagwerk
van 11.30 tot 12.30 uur een uitvoering.
Organisator ConcertenVlissingen
verwacht een bijzonder muziekeve
nement. Stefan Knuijt (1992) begon
op zijn achtste op bariton bij mu
ziekvereniging O.N.D.A. in Nieuw
en Sint Joosland. Leen de Broekert
was zijn piano- en compositieleraar.
In Den Haag behaalde hij in 2014
cum laude zijn bachelor aan het Ko
ninklijk Conservatorium, in 2016
sloot hij zijn master af met een 9,5.
Hij is nu vaste tubaspeler van de Ma
rinierskapel van de Koninklijke Ma
rine, het NJO Symfonieorkest en de
Orkestacademie in Antwerpen. In
2015 was hij solist bij het Zeeuws Or
kest. Inmiddels is Knuijt ook een ge
kend componist, recent schreef hij
een tubaconcert voor het Zeeuws
Jeugdorkest.
Cora Dellebeke (1967) studeerde
eveneens op het conservatorium in
Den Haag, maar dan 'slagwerk uit
voerend en docerend musicus'. Ze
was twee keer kampioen van het
KNFM-Topconcours voor solisten en
ensembles. Ze is invaller bij het Rot
terdams Philharmonisch Orkest en
speelt in het Zeeuws Orkest, het
Zeeuws Kamerorkest TY en het Ro
sewood Marimba Quartet. Bij de mu
ziekverenigingen E.M.M., Nut en
Cora Dellebeke speelt
op slagwerk en
Stefan Knuijt op tuba
en piano
Ontspanning, Veere's Genoegen,
OKK en Crescendo geeft ze slag
werklessen. Ze is ook dirigent van
enkele brassbands en fanfares.
Moeder en zoon spelen werken
van componisten als Michael Isaac
son, Luigi Torrebruno en Stephen
Gryc. Ook staan er enkele composi
ties van Stefan Knuijt op het pro
gramma.
zaterdag 20 mei 2017
PC
Eigenzinnige visie op het leven
Nico Out
Recensie
Marja de Lange: 'Imaginaire
reis', foto Nico out
Overzichtstentoonstelling Marja
de Lange: t/m 27 mei, Boerderij
galerie De Osseberg, Singelweg
11 (bij Sint Laurens), Grijpskerke.
Open: do., vr. en za. 14.00-17.00
uur.
Jan van Damme
Cora Delle
beke en Ste
fan Knuijt.
ARCHIEFFOTO LEX DE
MEESTER