31
Dumoulin stelt alles in het werk om een grote ronde te winnen
Winst en trui
voor Weening
Verstappen vol
zelfvertrouwen
Sjarapova in
kwalificaties
Tom Dumoulin heeft
een loodzware week
in de Giro voor de boeg,
maar is de grote
favoriet voor de
eindzege. Hoe kan het
dat Dumoulin, die tot de
zomer van 2015 te boek
stond als een tijdrijder,
nu kan strijden met de
beste ronderenners ter
wereld?
Op het podium aan Corso Cavour
in Tortona trekt Tom Dumoulin
voor de vierde dag een roze trui aan.
Maar nee, hij heeft niet het gevoel
dichterbij Milaan te zijn. „Komende
week wordt compleet anders dan
wat we tot nu toe hebben gezien.
De aanvallen zullen van alle kanten
komen", voorspelt hij.
Zijn concurrenten zijn er inmid
dels van doordrongen dat ze geen
moment voorbij kunnen laten gaan
om Dumoulin naar de kroon te ste
ken. Die weet zich gesterkt met een
tijdrit van 30 kilometer op de slot
dag. Deze Giro ligt voor het eerst
alle focus op het klassement en
heeft hij al een marge van bijna
tweeënhalve minuut op de num
mer twee. Ook Quintana, Pinot,
Mollema en Nibali zullen zich af en
toe het hoofd breken waar II Bello
het vandaan haalt.
Voor het antwoord op die vraag,
eerst even terug naar afgelopen zo
mer. Na Dumoulins zege in de Tour
de France op Arcalis in Andorra,
zegt hij: „Een grote ronde winnen,
dat is het allerhoogste voor een
wielrenner." Trainer Adriaan Hel
mantel verwoordt het zo: „Zo'n
etappe winnen is weinigen gege
ven. Maar wat echt beklijft, is het
winnen van grote klassiekers, het
WK en een grote ronde."
Dumoulin moet in staat worden
13DEETAPPE
geacht het allemaal te kunnen,
maar heeft gekozen voor hetgeen
wat veruit het moeilijkste is. Een
droom die zich sinds de Vuelta van
2015 in zijn hoofd heeft genesteld.
Als hij in de laatste bergrit door de
Astana-ploeg van de uiteindelijk
winnaar Fabio Aru naar de filistij
nen wordt gereden en de rode lei
derstrui verliest.
In de winter die volgt praat Du
moulin uitvoerig en meermaals
met zijn trainers, ploegleiders en
het management van de ploeg over
hoe die droom verwezenlijkt zou
moeten worden. Het gaat over grote
stappen, maar ook details. Beter
bergop rijden, zijn tijdrit. Kopman
en leider worden. Ploeggenoten
voor in de bergen. Op zijn voeding
letten en de ploeg moet zoals altijd
blijven investeren in materiaal.
Eén dilemma: de tijdrit van de
aankomende Olympisch Spelen -
ook een droom van Dumoulin - is
hem op het lijf geschreven. Hel
mantel: „Toen hebben we heel dui
delijk besloten om de focus op een
grote ronde uit te stellen."
1. Tijdrit
Deze Giro blijkt dat het hand in
hand gaat. Een steengoede tijdrit
(zijn sterkste wapen) én goed klim
men (onontbeerlijk als ronderen
ner). Wat niet wil zeggen dat Du
moulin nooit heeft getwijfeld. Zijn
drie laatste tijdritten (Eneco Tour,
WK in Qatar en Tirreno-Adriatico)
voordat hij afgelopen dinsdag in
Montefalco genadeloos toesloeg,
waren onder de maat. „Dat was een
wake-up-caü"zegt Dumoulin over
de Tirreno-tijdrit. „Het komt niet
goed als ik me er niet op focus. Dat
is een belangrijke les geweest rich
ting Giro."
2. Ploeg
De ploeg die in de Vuelta van 2015
de rode trui van Dumoulin moet
verdedigen, is de ploeg die volledig
om sprinter John Degenkolb is ge
bouwd. Deze Giro is alles anders
met vijf man om hem heen die
prima bergop kunnen. Al gaat het
gemis van Wilco Kelderman zich
komende week nog doen voelen.
Gelukkig verkeert Laurens ten
Dam in de vorm van zijn leven. Met
zijn 36 jaar is hij de veteraan van de
ploeg en in meerdere opzichten be
langrijk voor Dumoulin. Ten Dam
is meer dan een trainingmaat, hij
fungeert als vraagbaak. Over voe
ding, rusten, trainingen en het le
ven als een prof.
Ploegleider Aike Visbeek: „Lau
rens heeft Tom bewust gemaakt dat
hij eigenlijk een heel mooie baan
heeft. Dat trainen niet zo'n straf is.
De meeste mensen stappen na ze
ven uur niet meer lachend van hun
fiets. 'Lau' wel."
3. Voeding
Dumoulin houdt van een goed glas
rode wijn en kan genieten van een
hamburger. Deze Giro zeult hij
naar het podium een tupperware-
doos met zich mee. De ene dag met
quinoa, broccoli en tomaatjes. Gis
teren was het rijst met tomaat en
fruit. Ten Dam - daar is 'ie weer -
zweert bij goed en gezond eten. In
middels heeft ook Dumoulin zich
dat eigen gemaakt.
Zijn menu wordt zorgvuldig sa
mengesteld met een diëtist. Voor
trainingen en wedstrijden eet Du
moulin precies dat wat hij nodig
heeft. „Vijf uur trainen is één. Maar
vijf uur trainen met net genoeg
energie, dat is echt vervelend", zegt
hij voor de Giro. Het betekent niet
dat Dumoulin zich uitmergelt, zegt
trainer Helmantel: „En het moet
mentaal ook niet zo zwaar doorwe
gen dat hij er ongelukkig van
wordt."
4. Leider
Fladderen, noemt hij het zelf, maar
als klassementsrenner moet hij de
absolute kopman zijn. Alles draait
om hem. „Drie jaar geleden vond ik
dat vervelend. Ik ben van nature
meer een renner die zijn eigen ding
doet en anderen niet meeneemt in
zijn gedachtegoed. Nu merk ik dat
als ik scherp ben, ik ook scherp naar
mijn ploeggenoten ben. Dat ver
sterkt hen ook."
Ploeggenoot Tom Stamsnijder,
die er in de Vuelta bij was toen Du
moulin zijn rode trui verloor, ziet
nu een andere renner. In het roze
rijdt een leider. „Tom is geen
domme jongen en wil bij alles we
ten: waarom? Zo daagt hij ook de
andere jongens uit. Het is fenome
naal hoe hij elk jaar zekerder wordt.
De druk op hem moet enorm zijn,
maar hij gaat er heel goed mee om.
Het is mooi om te zien dat bij hem
het altijd zo gaat, zoals het moet.
Maar mensen moeten wel realise
ren dat dit heel speciaal is."
zaterdag 20 mei 2017
WIELRENNEN Pieter Wee
ning heeft gisteren de
derde etappe van de
Ronde van Noorwegen op
zijn naam geschreven. De
kopman van Roompot
kwam solo aan in de lastige
rit van Hamar naar Lille-
hammer over 192 kilometer
en bezorgde zijn ploeg de
eerste zege van dit sei
zoen. Sander Armée werd
tweede voor Simon Ger-
rans. De 36-jarige Fries
nam ook de leiderstrui in
het klassement over van de
Noor Edvald Boasson-
Hagen. Hij heeft zes se
conden voorsprong op
Armée en Gerrans en
twaalf op Boasson-Hagen.
AUTOSPORT Max Verstap
pen (foto) heeft de harde
knal in de vangrail vorig
jaar in de Grote Prijs van
Monaco uit zijn hoofd
gezet. „Dat was een jam
merlijke crash, maar die
heeft mijn zelfvertrouwen
op dit circuit echt niet aan
getast", laat de Limburgse
Formule 1-coureur weten in
een vooruitblik van zijn
team Red Buil op de eerst
volgende race, die voor 28
mei staat gepland. Verstap
pen ging een jaar geleden
twee keer in de fout op het
smalle, bochtige stratencir-
cuit. Hij eindigde zowel in
de kwalificaties als in de
race in de vangrail. „Ik leer
van mijn fouten. Ik ben zeer
gemotiveerd het dit jaar
beter te doen in Monaco."
TENNIS Maria Sjarapova
vraagt geen wildcard aan
voor Wimbledon. Dat meldt
de Russische tennisster op
haar website. Sjarapova
kan door haar positie op de
wereldranglijst deelnemen
aan de kwalificaties in Lon
den. Op Roland Garros, dat
over een week begint, is
dat niet het geval. De orga
nisatie in Parijs gunde Sja
rapova, die in april terug
keerde op de baan na een
dopingschorsing van an
derhalf jaar, geen uitnodi
ging. In de toernooien van
Stuttgart, Madrid en Rome
kon ze dankzij een wildcard
wel in actie komen. Sjara
pova zal op een wildcard
deelnemen aan het gras-
toernooi van Birmingham.
mcreatuvgmef
Van tijdrijder naar
klassementsman
Daan Hakkenberg
Tortona
Alle sprinters wisten het: etappe
dertien van Reggio Emilia naar
Tortona zou de laatste kans op
succes zijn. En waar de Duit
ser André Greipel vandaag
al naar huis vertrekt, start
Fernando Gaviria (foto) na
zijn vierde ritzege in zijn
paarse puntentrui om die -
valpartijen daargelaten - niet
meer af te staan tot in Milaan.
Het maakt deze Giro tot de
grote doorbraak van de Colom
biaanse sprinter. De meest aan
sprekende zeges op zijn palma
res waren twee etappes in Tir-
reno-Adriatico. Om zijn
vierde ritzeg veilig te stel
len, kwam hij uit geslagen
positie, reed zelf het gat
dicht naar de voorste ren
ners om die vervolgens te
omzeilen. „Ik geloofde niet dat ik
kon winnen. We zaten zo ver van
achteren, maar het enige wat ik
kon doen was het proberen."
•4 Een afge
trainde Du
moulin in de
tijdrit van af
gelopen
dinsdag.
FOTO COR VOS