31 Dumoulin stelt alles in het werk om een grote ronde te winnen Winst en trui voor Weening Verstappen vol zelfvertrouwen Sjarapova in kwalificaties Tom Dumoulin heeft een loodzware week in de Giro voor de boeg, maar is de grote favoriet voor de eindzege. Hoe kan het dat Dumoulin, die tot de zomer van 2015 te boek stond als een tijdrijder, nu kan strijden met de beste ronderenners ter wereld? Op het podium aan Corso Cavour in Tortona trekt Tom Dumoulin voor de vierde dag een roze trui aan. Maar nee, hij heeft niet het gevoel dichterbij Milaan te zijn. „Komende week wordt compleet anders dan wat we tot nu toe hebben gezien. De aanvallen zullen van alle kanten komen", voorspelt hij. Zijn concurrenten zijn er inmid dels van doordrongen dat ze geen moment voorbij kunnen laten gaan om Dumoulin naar de kroon te ste ken. Die weet zich gesterkt met een tijdrit van 30 kilometer op de slot dag. Deze Giro ligt voor het eerst alle focus op het klassement en heeft hij al een marge van bijna tweeënhalve minuut op de num mer twee. Ook Quintana, Pinot, Mollema en Nibali zullen zich af en toe het hoofd breken waar II Bello het vandaan haalt. Voor het antwoord op die vraag, eerst even terug naar afgelopen zo mer. Na Dumoulins zege in de Tour de France op Arcalis in Andorra, zegt hij: „Een grote ronde winnen, dat is het allerhoogste voor een wielrenner." Trainer Adriaan Hel mantel verwoordt het zo: „Zo'n etappe winnen is weinigen gege ven. Maar wat echt beklijft, is het winnen van grote klassiekers, het WK en een grote ronde." Dumoulin moet in staat worden 13DEETAPPE geacht het allemaal te kunnen, maar heeft gekozen voor hetgeen wat veruit het moeilijkste is. Een droom die zich sinds de Vuelta van 2015 in zijn hoofd heeft genesteld. Als hij in de laatste bergrit door de Astana-ploeg van de uiteindelijk winnaar Fabio Aru naar de filistij nen wordt gereden en de rode lei derstrui verliest. In de winter die volgt praat Du moulin uitvoerig en meermaals met zijn trainers, ploegleiders en het management van de ploeg over hoe die droom verwezenlijkt zou moeten worden. Het gaat over grote stappen, maar ook details. Beter bergop rijden, zijn tijdrit. Kopman en leider worden. Ploeggenoten voor in de bergen. Op zijn voeding letten en de ploeg moet zoals altijd blijven investeren in materiaal. Eén dilemma: de tijdrit van de aankomende Olympisch Spelen - ook een droom van Dumoulin - is hem op het lijf geschreven. Hel mantel: „Toen hebben we heel dui delijk besloten om de focus op een grote ronde uit te stellen." 1. Tijdrit Deze Giro blijkt dat het hand in hand gaat. Een steengoede tijdrit (zijn sterkste wapen) én goed klim men (onontbeerlijk als ronderen ner). Wat niet wil zeggen dat Du moulin nooit heeft getwijfeld. Zijn drie laatste tijdritten (Eneco Tour, WK in Qatar en Tirreno-Adriatico) voordat hij afgelopen dinsdag in Montefalco genadeloos toesloeg, waren onder de maat. „Dat was een wake-up-caü"zegt Dumoulin over de Tirreno-tijdrit. „Het komt niet goed als ik me er niet op focus. Dat is een belangrijke les geweest rich ting Giro." 2. Ploeg De ploeg die in de Vuelta van 2015 de rode trui van Dumoulin moet verdedigen, is de ploeg die volledig om sprinter John Degenkolb is ge bouwd. Deze Giro is alles anders met vijf man om hem heen die prima bergop kunnen. Al gaat het gemis van Wilco Kelderman zich komende week nog doen voelen. Gelukkig verkeert Laurens ten Dam in de vorm van zijn leven. Met zijn 36 jaar is hij de veteraan van de ploeg en in meerdere opzichten be langrijk voor Dumoulin. Ten Dam is meer dan een trainingmaat, hij fungeert als vraagbaak. Over voe ding, rusten, trainingen en het le ven als een prof. Ploegleider Aike Visbeek: „Lau rens heeft Tom bewust gemaakt dat hij eigenlijk een heel mooie baan heeft. Dat trainen niet zo'n straf is. De meeste mensen stappen na ze ven uur niet meer lachend van hun fiets. 'Lau' wel." 3. Voeding Dumoulin houdt van een goed glas rode wijn en kan genieten van een hamburger. Deze Giro zeult hij naar het podium een tupperware- doos met zich mee. De ene dag met quinoa, broccoli en tomaatjes. Gis teren was het rijst met tomaat en fruit. Ten Dam - daar is 'ie weer - zweert bij goed en gezond eten. In middels heeft ook Dumoulin zich dat eigen gemaakt. Zijn menu wordt zorgvuldig sa mengesteld met een diëtist. Voor trainingen en wedstrijden eet Du moulin precies dat wat hij nodig heeft. „Vijf uur trainen is één. Maar vijf uur trainen met net genoeg energie, dat is echt vervelend", zegt hij voor de Giro. Het betekent niet dat Dumoulin zich uitmergelt, zegt trainer Helmantel: „En het moet mentaal ook niet zo zwaar doorwe gen dat hij er ongelukkig van wordt." 4. Leider Fladderen, noemt hij het zelf, maar als klassementsrenner moet hij de absolute kopman zijn. Alles draait om hem. „Drie jaar geleden vond ik dat vervelend. Ik ben van nature meer een renner die zijn eigen ding doet en anderen niet meeneemt in zijn gedachtegoed. Nu merk ik dat als ik scherp ben, ik ook scherp naar mijn ploeggenoten ben. Dat ver sterkt hen ook." Ploeggenoot Tom Stamsnijder, die er in de Vuelta bij was toen Du moulin zijn rode trui verloor, ziet nu een andere renner. In het roze rijdt een leider. „Tom is geen domme jongen en wil bij alles we ten: waarom? Zo daagt hij ook de andere jongens uit. Het is fenome naal hoe hij elk jaar zekerder wordt. De druk op hem moet enorm zijn, maar hij gaat er heel goed mee om. Het is mooi om te zien dat bij hem het altijd zo gaat, zoals het moet. Maar mensen moeten wel realise ren dat dit heel speciaal is." zaterdag 20 mei 2017 WIELRENNEN Pieter Wee ning heeft gisteren de derde etappe van de Ronde van Noorwegen op zijn naam geschreven. De kopman van Roompot kwam solo aan in de lastige rit van Hamar naar Lille- hammer over 192 kilometer en bezorgde zijn ploeg de eerste zege van dit sei zoen. Sander Armée werd tweede voor Simon Ger- rans. De 36-jarige Fries nam ook de leiderstrui in het klassement over van de Noor Edvald Boasson- Hagen. Hij heeft zes se conden voorsprong op Armée en Gerrans en twaalf op Boasson-Hagen. AUTOSPORT Max Verstap pen (foto) heeft de harde knal in de vangrail vorig jaar in de Grote Prijs van Monaco uit zijn hoofd gezet. „Dat was een jam merlijke crash, maar die heeft mijn zelfvertrouwen op dit circuit echt niet aan getast", laat de Limburgse Formule 1-coureur weten in een vooruitblik van zijn team Red Buil op de eerst volgende race, die voor 28 mei staat gepland. Verstap pen ging een jaar geleden twee keer in de fout op het smalle, bochtige stratencir- cuit. Hij eindigde zowel in de kwalificaties als in de race in de vangrail. „Ik leer van mijn fouten. Ik ben zeer gemotiveerd het dit jaar beter te doen in Monaco." TENNIS Maria Sjarapova vraagt geen wildcard aan voor Wimbledon. Dat meldt de Russische tennisster op haar website. Sjarapova kan door haar positie op de wereldranglijst deelnemen aan de kwalificaties in Lon den. Op Roland Garros, dat over een week begint, is dat niet het geval. De orga nisatie in Parijs gunde Sja rapova, die in april terug keerde op de baan na een dopingschorsing van an derhalf jaar, geen uitnodi ging. In de toernooien van Stuttgart, Madrid en Rome kon ze dankzij een wildcard wel in actie komen. Sjara pova zal op een wildcard deelnemen aan het gras- toernooi van Birmingham. mcreatuvgmef Van tijdrijder naar klassementsman Daan Hakkenberg Tortona Alle sprinters wisten het: etappe dertien van Reggio Emilia naar Tortona zou de laatste kans op succes zijn. En waar de Duit ser André Greipel vandaag al naar huis vertrekt, start Fernando Gaviria (foto) na zijn vierde ritzege in zijn paarse puntentrui om die - valpartijen daargelaten - niet meer af te staan tot in Milaan. Het maakt deze Giro tot de grote doorbraak van de Colom biaanse sprinter. De meest aan sprekende zeges op zijn palma res waren twee etappes in Tir- reno-Adriatico. Om zijn vierde ritzeg veilig te stel len, kwam hij uit geslagen positie, reed zelf het gat dicht naar de voorste ren ners om die vervolgens te omzeilen. „Ik geloofde niet dat ik kon winnen. We zaten zo ver van achteren, maar het enige wat ik kon doen was het proberen." •4 Een afge trainde Du moulin in de tijdrit van af gelopen dinsdag. FOTO COR VOS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 31