Grappige campagne Filmpjes een paar keer zien Komt beetje rebels over Verrassend en heel erg nu E Gaat het miljard van PZEM in bodemloze put? 3 van gebaa - D: r SP en vooral GroenLinks hebben nog hun bedenkingen tegen de ver koop. Die moet op t juli een feit zijn, omdat het voormalige energiebe drijf Delta (nu PZEM) dan gesplitst moet zijn. De aandeelhouders (pro vincie en gemeenten) konden het netwerk zelf niet overnemen, om dat het Rijk niet wilde helpen. Dus was er geen ander alternatief dan de markt op te gaan. Stedin neemt DNWG nu over voor 450 miljoen euro, met de garantie dat de Zeeuwse werkgelegenheid voor vijf jaar wordt gegarandeerd. Een 'noodzakelijke verkoop van de kroonjuwelen', vond Hannie Kool (CDA). Het 'worst case scena rio' (Anita Pijpelink, PvdA), en het 'horrorscenario' (Ton Veraart, D66), maar onvermijdelijk vond een meerderheid van de Staten. Eerder is de levering van energie en internetdiensten aan consu menten (Delta Retail) verkocht voor 488 miljoen euro. Het overblij vende bedrijf de PZEM bezit nu vooral verliesgevende energiecen trales. Vanwege de lage stroomprij- zen is vooral de kerncentrale in Borssele een blok aan het been. 160.000 euro per dag gaat linea recta naar het verliezende deel van de PZEM Jaarlijks moeten door de PZEM tientallen miljoenen worden bijge past om de verliezen te dekken. De vrees bij veel Statenfracties is dat het geld dat nu in kas is, bijna een miljard euro, in de woorden van Kees Bierens (VVD) 'zal weg lekken naar de verliezen'. Of zoals Gerwi Temmink (GroenLinks) zei: „160.000 euro per dag gaat linea recta naar het verliezende deel van PZEM." Veraart wil er geen genoe gen mee nemen 'dat we een hele berg aan geld verbranden'. „Je kunt niet op honderden miljoenen blij ven zitten en lijdzaam toezien dat dat bedrag blijft slinken. We moe ten iets anders verzinnen." Hij wil dat in het toekomstplan dat de PZEM opstelt de optie zit om onge veer een half miljard te investeren in innovatieve projecten die een klein rendement opleveren. „Je moet er geen grote risico's mee ne men, dus kun je geen grandioos rendement verwachten." Volgens gedeputeerde Carla Schönkecht is het niet de bedoeling toe te zien hoe het geld 'in een bo demloze put verdwijnt'. „De PZEM gaat niet achteroverleunen tot de energieprijzen aantrekken." Tege lijkertijd gaf ze aan dat het bedrijf zijn liquiditeit moet bewaken, waardoor de mogelijkheden om te investeren niet groot zijn. Naar haar mening blijft het noodzakelijk dat het Rijk helpt met een oplossing voor de kerncentrale. De Staten zullen de verkoop van DWNG volgende maand noodge dwongen goedkeuren, ook al ligt er nog geen duidelijk toekomstplan voor het overblijvende bedrijf, de PZEM. Dat wordt in september ver wacht. Door de verkoop van be drijfsonderdelen en de reorganisa tie was er geen tijd dat eerder te maken, aldus Schönknecht. zaterdag 20 mei 2017 VVV ZEELAND I Culinair VW ZEELAND I Watersport JORIS JANSEN Auberge des Moules, Philippine f Wk JHijn eerste reactie op de campagne? Ik vind het I wel grappig. Wat ze in het filmpje laten zien, past helemaal in de trend van het dicht bij de bron eten van pure natuurproducten. What you see, is what you get. Het is een beetje Bourgondisch, onge dwongen samen eten. In die vijftien seconden die het filmpje duurt wor den heel goed de drie belangrijkste culinaire producten van Zeeland ge toond: dat zijn natuurlijk mosselen, oesters en kreeften. Je ziet waar alles vandaan komt en hoe je het lekker op kunt eten. JESSEMIJN KRIJGER De Zeeuwse Gasten, onder meer watersport Brouwersdam Q I k moest eerst wel even wen- I nen aan de stem bij de film- pjes. Klinkt een beetje als een stem uit een bierreclame. Je moet het filmpje een paar keer zien voor dat je het door hebt. Je hoort eerst de zogenaamde nadelen en op het eind 'daar kan ik wel aan wennen'. De eerste keer miste ik dat. De film pjes geven wel een typisch beeld van Zeeland met die kitesurfers. Ik denk al met al dat ze wel geslaagd zijn in de opzet van de campagne. Als ik een cijfer moet geven: tussen de zevenenhalf en een acht zou ik zeggen. VW ZEELANDFietsen DAVID GEUZE Geuze Fietsenverhuur, Oostkapelle 'en beetje rebels. Zo vind ik de nieuwe campagne van Ide VVV Zeeland wel over komen. Het is tegendraads met die slogan 'Niet iedereen houdt van Zee land'. Mooi.' Maar de filmpjes zijn wel leuk om te zien. Ze hadden van mij alleen wel wat langer mogen zijn. Vijftien seconden vind ik wel wat aan de korte kant om de boodschap over je provincie over te brengen. De ma kers hebben de provincie Zeeland ook zeer treffend in beeld gebracht. Alles bij elkaar vind ik deze promo tiecampagne best goed geslaagd. In mijn ogen is het ook gedurfd om zo'n campgagne op een dergelijke manier aan te pakken. ROBBERT NORDHOLT Camping Scheldeoord Baarland i e filmpjes zijn verrassend. iHeel erg nu. Het blijft wel hangen. Hiermee trekje wel de aandacht en Zeeland komt er mooi uit. Ik ben er wel enthousiast over. Belangrijkste van zo'n cam pagne is immers dat je de aandacht op de provincie weet te vestigen. In het promotiegeweld van concurre rende vakantiebestemmingen in bin nen- en buitenland moetje boven komen drijven. En dit beeld met deze slogan blijft op je netvlies. Het is niet de zoveelste feelfgoodcampagne met wat mooie plaatjes. Die dringen niet echt door tot in je hersenen, maar over deze VVV-campagne blijf je wel even nadenken. Moet je lijdzaam toekijken hoe bijna een miljard euro verdampt of moet je een deel van dat geld investeren in nieuwe, rendabele projecten? Die discussie voerde de Statencommissie bestuur gisteren naar aanleiding van de verkoop van de Delta Netwerk- groep (DNWG) aan netwerkbe drijf Stedin. Ernst Jan Rozendaal Middelburg -Gerwi Temmink, GroenLinks

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 129