14 ZE In het atelier Zijn jullie de nieuwe gasten? Óf zijn jullie van de krant? Glenn Priester staat op de drempel van zijn oude klooster aan de Oostlangeweg in Hoofd plaat. Hij is kunstenaar. Maar ver huurt samen met zijn vrouw Inge ook appartementen. Vandaar zijn vraag. Wij komen voor de kunstenaar en zijn atelier. Priester maakt een weids gebaar en verwelkomt ons in wat ooit de ziekenzaal van de zus ters Franciscanessen is geweest. Een gebouw dus, met historie. Mis schien dat er Hoofdplatenaren zijn die zich de nonnetjes nog herinne ren. Afzondering, contemplatie, in spiratie, van dienstbaarheid, hard werken en veelvuldig kerken. Later werd het klooster consultatiebu reau en kleuterschool met baby's, peuters en kleuters. Ook 't groen gele kruis en de schooltandarts hielden er bezoekuur. Daarna was er een vetsmelterij. Nu heeft de kunst het voor het zeggen. Al zo'n jaar of elf. Hij zegt: „Ik heb in Hoofdplaat mijn rust ge vonden. Echt, ik ben dolgelukkig." Dat ondanks het feit dat er vijftien jaar geleden kanker bij hem werd geconstateerd en hij een lange, zware weg heeft moeten afleggen om te zijn waar hij nu is. We kwamen met het verzoek om hét atelier van Glenn Priester te mogen zien. Dat blijkt lastig. De kunstenaar heeft niet minder dan drie werkruimtes in zijn pand on dergebracht. Daar kan worden ge schilderd, getekend en met metalen worden gewerkt. Hij geeft er ook cursussen. In 1950 geboren in Jakarta, in de winter van 1955-1956 naar Neder land verhuisd en dus opgeleid tot kunstenaar in het westen: „Dat is een combinatie die schuurt." Als hij het over zijn werk heeft, dan noemt hij water, zee en licht als belang rijkste elementen. Wolken houden hem ook bezig, om die te doorgron den heeft hij cursussen gevolgd op de Hogere Zeevaartschool in Rot terdam. Het is een hele belevenis om Priester op zijn rondgang te volgen. Hij draait deuren van het slot, be stijgt trapjes. We komen langs sta pels door hemzelf geschept papier. „Ik ben een purist, die zijn eigen pa pier maakt. Soms ben ik een soort hulplijn, dan belt er een collega: 'Ik krijg allemaal blazen, wat moet ik doen?' Daar weet ik altijd antwoord op." Een tussenruimte. Wat staat daar? Een hele plank vol met mo dellen van motorzijspannen. Pries ter noemt zichzelf een fervent ver zamelaar. Dat geldt ook voor kwas ten: „Ik was eens in Portugal en kwam langs een vrouwtje dat kwasten met dierlijke haren ver kocht. Toen ik in één keer haar hele collectie overnam, wist ze niet wat haar overkwam. Kwasten zijn be langrijk, ze zijn het verlengstuk van je hersens naar het papier." We komen zee- en landschappen op waterbasis tegen. Daar, een kast vol met verfstoffen. Lijnolie, Papa verolie, harsen, bijenwas, gele oker, Kasselse aarde, caeruleum (blauw). In het tekenatelier liggen moerbei en lotusbladen. Geklopte boom bast, heel geschikt als papier. Voor zijn werken, waarvoor hij de Franse term 'stères' hanteert, heeft hij de naam 'landzeelucht schappen' bedacht. Het zijn meta len kokers, die hij met verfstoffen heeft bewerkt. We komen aan het eind. Al een beetje duizelig van alle indrukken lopen we een grote hal binnen. Gebouwd door een vorige eigenaar, die van papegaaien hield. Nu ligt er zand op de vloer, waarop de objecten van Priester goed uitko men. Maar heet, heet is het er wel. donderdag 18 mei 2017 A Glenn Priester bij zijn 'landzeeluchtschappen'. foto's mechteld jansen Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Glenn Priester in Hoofdplaat. Kunst verovert het klooster

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 71