Macht van 't 16 PSYCHOLOGELD Consument grote winnaar van prijzenslag 'Tele2 is een copycat' De rubberachtige stukken tofu drijven in een veel te zoute bruinige saus. De bijbehorende rijst is samengeklonterd tot één grote witte homp. Mijn lief en ik bezoeken de plaatselijke Thai in een niet nader te noemen kustdorpje. Ik had van tevoren nog even restaurantvergelijker lens gecheckt en daarop kreeg het eten een 8. Bij thuiskomst begrijp ik waarom: het restaurant heeft slechts vier recensies. Die komen waar schijnlijk van de moeder, zus, beste vriend en de kapper van de restauranthouder. De Autoriteit Consument Markt waar schuwde afgelopen week dat online reviews niet altijd even betrouwbaar zijn. Joh. Ze ga ven een aantal tips om beoordelingen op in ternet op waarde te schatten, zoals 'Ga niet af op één website' en 'Scroll naar beneden: ne gatieve reviews staan soms lager op de pa gina'. Slechts één tip vond ik echt waardevol: controleer op hoeveel reviews de score is ge baseerd. Want: hoe kleiner het aantal beoor delingen, des te onbetrouwbaarder het rap portcijfer. Dit wordt ook wel de Wet van de kleine getal len genoemd. Wij men sen hebben nogal de nei ging om algemene uit spraken te doen op basis van te weinig gegevens. En dat kan slecht uitpak ken. Deze uitspraak is nog redelijk onschuldig: het is altijd rotweer in Noorwegen, ik ben daar één week geweest en toen regende het de hele tijd. Maar wat te denken van: de moordenaar kwam na vier jaar alweer vrij; in Nederland wordt veel te laag gestraft. Politici gebruiken de Wet van de kleine ge tallen vaak als retorische truc. Om te voorkomen dat wetenschappers in dezelfde val trappen, moeten steekproeven altijd groot genoeg zijn om het onaanneme lijk te maken dat de uitkomst op toeval be rust. Te kleine steekproeven kunnen nogal opvallende uitkomsten hebben. Als bijvoor beeld uit een straatenquête onder vijf jonge ren blijkt dat 60 procent afgelopen week xtc heeft gebruikt, dan zegt dat weinig. Mis schien trof de onderzoeker drie vrienden die net een wilde avond hadden gehad in de club. Maar als hetzelfde resultaat wordt ge boekt bij vijfduizend jongeren, dan is dat best zorgwekkend. Om een eerlijk beeld te krijgen van de Thai moeten er dus meer reviews komen. Maar na deze avond zou ik een 1 geven, en ik twijfel of ik dat moet doen. Door mijn recensie zou het restaurant ineens wegzakken onder de Griek, Italiaan en Chinees in het dorp. Het voelt net alsof ik zeg: 'Dit is een heel slecht restaurant. Neem dat maar van mij aan; ik heb er één keer gegeten.' Niet echt statistisch verant woord. We doen vaak algemene uitspraken op basis van weinig gegevens SBM Offshore Shell Aegon ABN Amro Wie in 2008 bij de eerste Neder landse iPhone-gebruikers hoorde, zal het zich wellicht herinneren. T-Mobile, dat het exclusieve recht bezat het toestel te lanceren, bood de iPhone 3G aan in combinatie met onbeperkt internet. Honderd duizenden mensen hapten toe. Ook Vodafone en KPN lokten consumenten met onbeperkte data. En zo kregen providers hun klanten dankzij de iPhone en de eerste An- droid-toestellen eindelijk aan het mobiele internet en konden ze de miljarden terugverdienen die ze in 2000 voor 3G-licenties neertelden. De royale bundels verdwenen echter doordat miljoenen Neder landers met hun verse smartpho- nes grote druk op de 3G-netwerken legden, dat van T-Mobile voorop. De afgenomen concurrentie op de telecommarkt - met KPN, Voda fone en T-Mobile bleven drie grote providers over - en de Whatsapp- revolutie werkten niet mee. Nu maakt onbeperkte data via T-Mobile en Tele2, een spectacu laire comeback. Oorzaak is de ver anderde situatie op de mobiele markt. Sinds Tele2 twee jaar gele den een eigen 4G-netwerk opende, zijn er vier spelers met een eigen infrastructuur. Het zorgt voor een prijzenslag. Inmiddels strooit het Zweedse bedrijf met royale bundels en groeide het tot ruim 1 miljoen klanten. T-Mobile reageerde door in januari als eerste provider onbe perkte internetbundels terug te brengen. „Klanten willen graag vi deo kijken en muziek streamen, maar doen dat nauwelijks omdat ze bang zijn buiten hun maandbundel te raken", stelde de aanbieder. „Wij geven ze de vrijheid terug." Die inschatting blijkt juist: mede door de aantrekkelijke prijs (€35 per maand) sloot T-Mobile afgelopen maanden al 100.000 unlimited abonnementen af. Niet verrast Telecomexperts zijn niet verrast. „Met zijn imago als prijsvechter had Tele2 de eerste moeten zijn", vindt Ben Woldring, directeur van online vergelijker Bellen.com. Dat vindt ook Tim Poulus, analist voor onder zoeksbureau Telecompaper. „Hun netwerk was kennelijk nog niet toegerust op onbeperkt internet." Met de toename van unlimited bundels gaat Nederland de VS ach- Netwerkkwaliteit is niet langer reden om te blijven zitten MEELIFTEN terna. Daar hebben alle vier natio nale providers - AT&T, Sprint, T-Mobile en Verizon - ze recent geïntroduceerd. T-Mobile, dat in Amerika de derde provider is en zich als challenger manifesteert, startte de hausse. Het leverde mil joenen nieuwe klanten op. De parallel met de VS is des te groter nu T-Mobile in Nederland de strategie in Amerika vrijwel een op een kopieert. Naast unlimited data kwam de dochter van Deutsche Te lekom hier net als in de VS met 'gra tis' muziek streamen buiten de re guliere bundel om. Mee moeten In Nederland ligt de bal ondertus sen bij KPN en VodafoneZiggo. KPN kondigde afgelopen maand aan zijn hoogste bundel te verdub belen van 20 naar 50 GB, maar handhaaft de prijs op 99 euro. Vo dafone rekent 89 euro voor 25 GB. Woldring en Poulus denken dat de twee mee moeten. „Het prijsver schil tussen enerzijds T-Mobile en Tele2 en anderzijds KPN en Voda foneZiggo wordt te groot. Als klant zet je het dan uiteindelijk op een lo pen," zegt Poulus. VodafoneZiggo verloor de eerste maanden van dit jaar al 52.000 mobiele klanten. De experts beklemtonen dat de premium spelers niet langer het voordeel van een superieur net werk bezitten. In de jaarlijkse benchmark van onderzoeksbureau P3 eindigde T-Mobile vorige maand als beste. Tele2 werd laatste, maar het verschil met de rest is miniem. „Netwerkkwaliteit is niet langer re den om te blijven zitten." Combi Wel kunnen KPN en Vodafone Ziggo dankzij hun vaste netwerken aantrekkelijke combi-abonnemen ten tussen vast en mobiel aanbie den. Zo wordt voorkomen dat een deel van de klanten wegloopt. Dat vaste netwerk kan reden zijn voor het wachten met unlimited internet door KPN en Vodafone, denkt Woldring. Veel klanten scha kelen thuis op WiFi over uit angst buiten hun bundel te raken. „Vast internet is al een jaar of vijftien on beperkt. Als mobiel dat ook wordt, zullen minder mensen thuis Wifi gebruiken en reden hebben hun vaste abonnement op te zeggen." De consument is de grote win naar. Die krijgt meer gigabytes voor steeds minder geld en kan zorge loos video kijken en grote bestan den downloaden. Vraag is hoog stens hoe bestendig de situatie is. In de VS beginnen providers de no dige addertjes onder het gras te hanteren. Bij te veel surfen schroe ven providers de internetsnelheid terug. „Die snelheidcaps zouden heel goed hier ook gebruikt kunnen worden", meent Woldring. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 18 mei 2017 GO De maritiem dienstverlener profiteerde van een lichte stij ging van de olieprijs. Een voorzichtig plusje voor dit zwaarwegende fonds. Financiële fond sen behoorden tot de grote verliezers op het Damrak. W De bank had het zwaar, omdat de winstgroei vooral te danken was aan de post 'an dere inkomsten'. o Spectaculaire P comeback van onbeperkte bundel Door de prijzenslag op de mo biele markt maken onbeperkte internetbundels een come back. In de VS bieden alle provi ders ze aan en in Nederland gaat het ook die kant op. „KPN en Vodafone kunnen niet achter blijven." David Bremmer Rotterdam In de afgelopen maanden sloot T-Mobile voor 35 euro per maand 100.000 unlimited abon nementen af. Ben Woldring. foto david bremmer Ben Woldring De introductie van onbe perkte bundels door Tele2 zorgt voor stekelige reacties bij T-Mobile. „Natuurlijk zijn er copycats die willen meeliften met ons succes", reageert Soren Abildgaard, ceo van T-Mobile Nederland. Hij be klemtoont dat het eigen net werk onlangs is bekroond. „Maar er zullen altijd klanten zijn die voor de vierde beste optie (Tele2, red.) gaan." Tele2 zegt niks te kopiëren. „Wij hebben altijd onze eigen koers gevolgd", meent woord voerder Robin Janszen. „Wij hebben gewacht tot ons net werk er klaar voor is. Dat is nu het geval, kijk maar naar de beoordeling van bureau P3." Tele2 stelt een betere deal te bieden dan T-Mobile. „Niet alleen vanwege de lagere prijs, maar bij ons kun je bij voorbeeld ook maandelijks opzeggen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16