Begrafenis van een kind 5 BRAM, EMINE EN SARA Pupillen verklappen of je luistert I -V Til E ft' rij in Heythuysen in Limburg." Paul: „Voor mij was het een lang ge koesterde droom om buiten te gaan wonen." Barbara: „Pauls droom was Frank rijk, mijn droom was wonen aan de rand van een dorp. In onze zoektocht groeiden we naar eikaars wensen toe. We kwamen uiteindelijk tot een mooi compromis." Paul: „De boerderij die we vonden, had een hooischuur die door de be woners omgebouwd werd tot gasten verblijf. Een perfecte plek voor een bed and breakfast. Het leek mij heer lijk om mensen een aangename week of een fijn weekend te bezorgen en ze weg te wijzen in de omgeving." Barbara: „Ik vond het leuk om men sen op het erf te hebben om te horen hoe prachtig we woonden. Toch had ik in het begin last van eenzaamheid. Ik miste de stad en de mensen. Dat werd beter toen ik in Heythuysen meer mensen leerde kennen." Wacht niet tot je pensioen Barbara: „We hadden vanaf het mo ment dat we samen waren al het plan om op wereldreis te gaan als we alle bei met pensioen waren. Tot er in een korte periode een aantal dierbare mensen in onze omgeving overleed, onder wie mijn zwager. Hij werd ziek en was binnen een paar maanden dood." Paul: „We wilden niet meer wach ten. Ik was met vervroegd pensioen en Barbara nam een sabbatical. Die reis van een halfjaar zorgde opnieuw voor een grote verandering in ons le ven." Barbara: „Ja, ook dat we nu in de stad wonen en niet meer op de boerderij in Heythuysen. We kwamen terug en voelden allebei dat er zoveel meer wereld is dan alleen dat dorp, die school, het erf en die boerderij. Paul wilde niet zo vaak veel mensen om zich heen. Op reis bleek hij ineens heel anders; stond in de supermarkt, in de bus en overal met mensen te kletsen. Dat verbaasde mij." Paul: „Ik ontmoette veel nieuwe mensen en zag andere werelden. Dat was een eyeopener. In Amerika en Nieuw-Zeeland keek ik vanuit een ander perspectief naar mijn eigen wereld. Die was heel klein sinds ik gestopt was met werken. Als Barbara ging werken, zat ik in mijn eentje 's ochtends koffie te drinken. Daar werd ik niet blij van." Barbara: „Bovendien had Paul last van het eeuwig voortdurende onder houd op de boerderij; het was nooit af. We besloten kleiner te gaan wo nen en meer te genieten." Paul: „Ik wilde mijn vrijheid en de input van de wereld hebben. Ik ben blij en dankbaar dat we die kans nu heb gekregen én genomen." Barbara: „We wonen sinds een paar maanden midden in de stad. Als we de straat uitlopen, zijn we zo in het park of bij het centrum. Met de auto zijn we snel de stad uit. Het is heer lijk hier. We pakken de momenten, we moeten het leven nü pakken." Paul: „Nu is het genieten. De dag kan ontstaan. Niets hoeft." Logboek Als iedereen een plekje heeft gevon den in de kille zaal van de begraafplaats, stapt mijn vriend Erik binnen met in zijn handen een doodskist je. Het is prachtig, van wit hout. Maar het for maat bezorgt alle aanwezi gen de koude rillingen. Zijn vrouw Iris loopt naast hem. Samen zetten ze het kistje tussen vrolijk ge kleurde ballonnen terwijl op grote schermen een foto is te zien van twee piep kleine voetjes in de handen van papa en mama. overleed vlak voor de beval ling. Al dagen ben ik misse lijk en verdrietig. Ik wil iets doen voor mijn vrienden, maar wat kun je doen als de wereld instort? Nog voor de dienst is begonnen, schieten de tranen in mijn ogen. Deze vrienden beleven mijn grootste nachtmerrie. Mijn verdriet over de pijn van mijn vrienden, ver mengt zich met mijn eigen pijn. Mijn tranen zijn voor Rifka, voor Iris, voor Erik maar - of dat nu gepast is of niet - ook voor Sara, voor Emine, voor mezelf. Sinds we voor onze stichting met talloze artsen, onderzoekers en lotgenoten spreken, ho ren we ook vaak over overle den patiënten. Ook kinde ren. Eén gedachte brandt in mijn hoofd: nooit, nooit, nooit mag Sara in zo'n kistje komen liggen, ook al zijn de verwachtingen dat ze door haar spierziekte niet oud zal worden. Al dagen ben ik misselijk en verdrietig. Ik wil iets doen voor mijn vrienden Erik en Iris stappen naar vo ren. Ze laten een tekening zien van een buurmeisje. In een groot hart staat met stoere letters: Jullie zijn sterk. „Als ons buurmeisje Kiki zo dapper is, moeten wij haar voorbeeld volgen en zullen wij ook sterk zijn", zegt Erik. Ze zijn sterk. Ze vertellen over de zwangerschap. Hoe Rifka in Toscane is geweest en Paul McCartney Hey Jude hoorde zingen toen ze nog veilig in haar moeders buik zat. Erik en Iris zoenen elkaar en beloven elkaar hardop te blijven genieten, ondanks dit verdriet. In een lange stoet schuifelen de gasten de zaal uit, naar het veld voor kindergraven. Buiten laten de gasten de gekleurde bal lonnen op. Erik en Iris laten als laatste allebei een witte ballon gaan. Ze laten Rifka een klein beetje los. „Maar ze zit voor altijd in ons hart", zegt Erik even later. In een overvolle koffieka mer dwalen mijn gedach ten af naar Sara. Mocht deze nachtmerrie ooit wer kelijkheid worden voor Emine en mij, dan hoop ik dat we net zo sterk zijn als Erik en Iris. Eigenlijk wil en kan ik er helemaal niet aan denken. Ik word misselijk en wil naar huis. Daar pak ik Sara vast en knuffel haar tot ze uit mijn greep probeert te ontsnappen. Zolang ik haar kan knuffelen, blijf ik vech ten voor een behandeling. Sara móét genezen. MEELEVEN Sara, de anderhalf jaar oude dochter van Emine en Bram Verbrugge, heeft de zeldzame spierziekte MDC1A waarvoor geen behandeling bestaat. Vader Bram doet, voor de laatste keer op deze plek, verslag. dinsdag 16 mei 2017 PZ V ,v—u2f5^ P Jfi Emine en Bram bezoeken de begrafenis van een baby van vrienden. Ze zien hoe sterk zij zijn. De angst Sara te verliezen, dringt zich sterker op dan ooit. Het kindje van Erik en Iris, de mooie kleine Rifka, Bram en Emine's Stich ting Voor Sara strijdt voor onderzoek naar de zeld zame spierziekte MDC1A. Meer informatie staat op voorsara.nl. Volgende week blikt Bram op deze plek terug op de afgelopen 12 weken. Luister je aandach tig of niet? Je pupil len verraden het. De ogen zijn de spie gel van de ziel, luidt het gezegde. Je pu pillen vergroten als je ergens je aan dacht op richt. Onderzoekers van de Universiteit van Dartmouth hebben nu ontdekt dat ze ook iemands betrok kenheid bij een ander verraden. Ze verdeelden stu denten in twee groe pen. De ene groep moest vertellen over herinneringen terwijl de camera mee draaide. De andere groep moest de ge maakte video's bekij ken. Van zowel de vertellers als de luis teraars vergeleken ze de pupilgroottes. Wat bleek? Op mo menten van meer emotie kwamen de pupilgroottes van de verteller en de luis teraar het meest overeen. Hoe groter de pupillen van de verteller, hoe groter die van de luisteraar. Werd het verhaal minder emotioneel, en voelden de luiste raars zich minder betrokken, dan gin gen pupillen meer hun eigen gang. De betrokkenheid van een luisteraar is dus te zien. De pupillen verklappen wanneer twee 'geesten' zich met elkaar verbin den. —Carin Röst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 45