Prothesemens op naaldhakken 44 53 Soms is een dag zwijgen echt goud 2 RENÉ DIEKSTRA Jekker Verlies Suzan Hilhorst (38) vertelt in 'Sara en Liv' het verhaal van de korte levens van haar twee dochtertjes. Ingetogen beschrijft ze hoe haar leven een rouwrand kreeg. Column Wat me iedere keer opvalt als ik naar het NOS Journaal kijk, is dat de nieuwsleze res vrijwel altijd hoge hakken draagt, ik schat ze zo'n 9 centimeter, en de weervrouw, als die er is, evenzo. Waarom doen ze dat? En waarom blijft me dat opvallen? Of zijn zulke hakken juist bedoeld om op te vallen? Enige tijd geleden schreef ik hier over wetenschappelijk onderzoek naar het effect van hakhoogte van vrouwen op denken en gedrag van mannen. Daaruit blijkt dat hoge hak ken de waarschijnlijkheid aanzienlijk doen toene men dat een vrouw opvalt en aantrekkelijk wordt gevonden. Louter associatie? Hoge hakken zijn his torisch gezien vaak het handelsmerk van prostitu ees en andere 'makkelijke' vrouwen geweest. Het lijkt me waarschijnlijker dat ze dat doen om dat die hakken hen langer en slanker doen lijken, ze rechterop gaan staan en zo hun vormen gunsti ger uitkomen. Zo van: wat de natuur mij niet uit zichzelf aan lengte of lichaamsvorm geeft, dat voeg ik zelf wel toe, met een truc. Voor wie goed kijkt, is het aantal trucs waarvan vrouwen zich met regel maat bedienen zonder meer imponerend. Ik tel bij een en dezelfde vrouw niet zelden: nepnagels, nephaar, nepwimpers, neplip- en huidskleur, nep- wangen (via botox), neplengte (via superhoge hak ken) en, dat is een ver moeden, neprondingen. Tjongejonge denk ik dan, wat een gedoe 's morgens en 's avond. En wat een ontnuchtering, of ontmaskering eigen lijk, figuurlijk en letter lijk, voor henzelf en dat voeg ik zelf voor de mensen om hen wel toe heen, als alle nep er weer af moet. de term prothese en typeert de moderne mens als prothesemens. Een prothese is een hulpmiddel om wat als beperking of tekort wordt ervaren op te heffen of te compenseren. Een bril is een prothese. Een verrekijker of telescoop ook. Net zoals telefoon of televisie en elk vervoermiddel dat sneller kan dan de mens: vliegtuig, auto, motorboot, fiets. En natuurlijk ook (afstands)wapens als speer, pijl-en- boog en pistool. In Freuds visie is de mens, dat meest naakte, kwetsbare, gebrekkige dier in de na tuur, voortdurend bezig om zich met behulp van protheses uit die positie omhoog te werken en gro ter en fraaier te maken. Zoals veel vrouwen zich mooi(er) vinden dankzij, maar niet zonder, hun talrijke protheses, zo wanen wij mensen ons ver heven schepsels dankzij onze beperkingen ophef fende of verhullende protheses. Freud schreef: 'De mens is een prothese-God geworden, heel impo nerend als hij al zijn hulpmiddelen aanlegt, maar ze zijn geen deel van hem, worden dat ook nooit, dus wezenlijk completer en gelukkiger gaat hij er niet van worden'. Kortom, mocht u vanavond naar het Journaal kijken, bedenk dan dat u via een pro these naar protheses kijkt. Wat de natuur mij niet uit zichzelf geeft, LEESTIPS VAN DE WEEK heler LEKKER IN BALANS Nils heeft een paar maanden geleden een tekening ge maakt. Suzan Hil horst kijkt er als moeder met ver wondering naar, omdat er zoveel onbevangenheid uit gaat van die vijf figuurtjes op het witte vel: mama Suzan, papa Jens, Sara, Liv en hijzelf. „We zijn in zijn ogen met vijf. Zijn zusjes zijn een deel van zijn leven, ze horen erbij. Voor Jens en mij geldt hetzelfde." Tijdens de zwemles van de 5-jarige Nils staat ze weieens aan de kant van het bad met andere ouders. Dan komt soms die vraag. Waarop ze geen sim pel 'ja' of'nee' kan antwoorden: 'is hij jullie enige?'. Suzan: „Ja is het makke lijkst. Maar dat voelt fout. Dan zou ik mijn Sara en Liv ontkennen. Ik zou kunnen zeggen: 'nee, maar Nils is nog wel de enige voor wie we zorgen'. Die waarheid roept nieuwe vragen op. Vertel ik dat we in 2014 en 2015 twee dochtertjes als baby hebben 'verlo ren' vanwege een stofwisselings ziekte, dan verpest ik de stemming. Of ik word 'die vrouw vanIk pro beer mijn werkelijkheid weieens te omzeilen. Om het niet ingewikkeld te maken, of ongemakkelijk." Binnenkort is Suzan Hilhorst 'de schrijfster van'. Die haar werkelijk heid, en die van haar man en zoontje Nils, adembenemend mooi en rauw heeft opgeschreven in haar debuut- boek Sara en Liv, dat deze maand ver schijnt. Een verhaal over de geboorte, ziekte en dood van twee van haar drie kinderen en hoe de achterblij vers verder leven. DEBUUT Van tv naar schrijven Een fascinerend boek, ook al ver dragen dat begrip en het thema el kaar nauwelijks. Deels verteld vanuit haarzelf als moeder, deels vanuit het perspectief van Sara die alles waar neemt in die kleine wereld van het Rotterdamse Sophia Kinderzieken huis. Vol medische apparatuur, dok ters, verpleegkundigen, emoties en paniek. Waaruit ze langzaam weg glijdt. Dezelfde wereld waarin ze ook haar zusje Liv ziet terechtkomen. Ik droomde niet eens, ik zweefde mee met de bladeren in de lucht en stak zo nu en dan mijn hand uit naar een elfje of een bloem. Ik voelde het reanimeren niet. De druk op mijn borst, de naalden in mijn lijf. Ik voelde de angst niet die in de ruimte hing als een ondraaglijke, zware deken. Een ander zou het overleven noe men, mijn moeder noemde het hoop. (Uit: Sara en Liv) „Ik ben blij met een boek dat er he lemaal niet had mogen zijn. Het voelt raar", zegt Suzan thuis in Hilversum. „Ik wil het er het liefst de héle dag over hebben, echt. Maar ik was liever de moeder geweest die nu met haar dochters wandelde, dan de schrijfster die met een verslaggever aan tafel zit en het over dit boek heeft." De woonkamer zit vol mensen. Ze zijn op kraamvisite, maar het kind is zoek. Het kind is dood. Het is goed zo, we redden ons wel, er is niets aan de hand. We zijn tenslotte al ervaren. We weten precies hoe we dit moeten doen. Een kind verliezen kun je leren. dinsdag 16 mei 2017 Psycholoog René Diekstra buigt zich over de menselijke geest Terwijl hij het Journaal kijkt dwalen René Diek- stra's ogen af naar de naaldhakken van de pre sentatrice. Wat wil ze ermee zeggen? Ik acht het onwaarschijnlijk dat de Journaal- vrouwen met dat oogmerk op die hakken staan. In zijn indrukwekkende boek Het onbehagen in de cultuur gebruikt Sigmund Freud voor die nep Reageren? rene.diekstra@persgroep.nl GO Lekker beter - Ramon Beuk en Rutger Verhoeff 'Onze' huisarts en de kok bekend van tv met recep ten die passen bij alledaagse han delingen (Fontaine, 19,95) Een moeder vol stoplichten - Beitske Bouw man Kinderboek met opdrachten leert begrijpen wat MS is (SWP, 17,50) 25 EEUWEN THEOLOGIE 25 eeuwen theo logie - Laurens ten Kate en Mar cel Poorthuis Wat zijn de religi euze bronnen van onze cultuur? (Boom, 39,90) Een hele zaterdag samen zwijgen in de veertiende-eeuwse St. Bonifatiuskerk en de tuinen eromheen in Horssen. Zo'n stil tedag voor beginners lijkt moeilijk, maar went verrassend snel. „Hier ben je geen dochter of zoon, geen ouder, geen collega. Hier ben je even jezelf." Met deze woorden leidt Anne-Marie Wegh de stilteretraite in. De bij behorende zwijgplicht doet streng aan, maar al gauw voelt het lekker om niets te hoeven for muleren. Tussen de beelden van heiligen en engelen be ginnen we de stiltedag met eenvoudige yoga. Ik sla innerlijk op tilt door de zucht- en geeuwgeluiden van an deren. Tot ik me reali seer dat ik ook zo'n re actie liefdevol mag ac cepteren. Bij de rek- en strekoefeningen geeft Anne-Marie de gouden tip om je lichaam te laten leiden: wat voelt goed? Welke spieren willen strekken, welke juist ontspannen? Tot mijn opluchting me diteren we na de lunch op comfortabele zitzak- ken; Anne-Marie vindt Een kind verliezen kun je leren Ruud Buurman Suzan Hilhorst (38) is verslaggever en programmamaker bij de VARA. Haar doch tertjes Sara en Liv overleden beiden kort na hun geboorte aan een onbekende stofwisselingsziekte. Haar persoonlijke verhaal bracht Suzan terug naar een oude liefde: schrijven. Sara en Liv is de de buutroman van Hil horst, die figureerde in Coen Verbraaks indrukwekkende interviewserie Kijken in de ziel. ichten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42