M
't Was Platten'oed
ZEELAND 11
Zuiderburen
Lege panden in station Antwerpen ingevuld met 'pop-ups'
Leegstaande winkelruimten zorgen voor
een troosteloze sfeer in het Antwerpse
station. Het gebruik ervan als 'pop-ups' -
voor kunst, horeca en retail - biedt
een oplossing.
Streektaal
maken tussen culturele projecten
en retail", legt Tanja Rens van Pre-
venda uit. „Winkelen is een bele
ving geworden, mensen willen
animo. De bedoeling is dat er ook
markt jes en braderijen gehouden
worden. Zo hopen we dat de hal
een plek wordt waar reizigers
graag vertoeven."
Slechte staat
Dat klinkt erg mooi, maar in de
praktijk is het niet zo makkelijk.
Prevenda kreeg na de aankondi
ging van het project meer dan
honderd aanvragen, maar dat wer
den er minder en minder toen
bleek dat de panden in erg slechte
staat zijn. Ze zijn volledig gestript
en de kosten voor het opknappen
ervan schrikken veel kandidaten
af.
Kunstenares Carolina Tafalla
was echter meteen positief en
richtte één van de panden in tot
haar eigen kunstatelier. „In het be
gin was het even zoeken, want ik
had bijvoorbeeld geen water. Maar
het leuke is dat ik daardoor nu ie
dereen ken op het station, omdat
ik steeds hulp moest vragen", ver
telt Tafalla, die nu twee maanden
in de stationshal zit. „Ik kan hier
rustig werken aan mijn projecten
en toch heb ik mensen om me
heen. Bovendien zit ik dichtbij alle
winkels." Wanneer de kunstena
res niet aan het werk is, zit ze in
haar vensterbank en kijkt ze wie er
Winkelen is een
beleving, mensen
willen animo
allemaal voorbijloopt. „Dit is zo'n
inspirerende plek voor mij, ik ben
heel content."
De locatie is één van de redenen
waarom de pop-ups zo interessant
zijn voor kunstenaars, maar ook de
huurprijs is aantrekkelijk. Tafalla:
„Ik was al heel lang op zoek naar
een atelier in Antwerpen, maar
bijna niets is betaalbaar."
Ook schilderes Renild De Schut
ter is tevreden met haar pop-up.
„Zo'n locatie als deze vind je ner
gens anders, het is het mooiste sta
tion ter wereld. Bovendien wilde
ik testen of er een publiek is voor
mijn schilderijen en hier krijg ik
meteen reactie. Ik heb al leuke
contacten gehad."
Ondanks dat de panden er niet
heel aantrekkelijk uitzien, hoopt
Prevenda dat de winkelgalerij te
gen september volledig gevuld is.
Naast de genoemde kunstenaars
heeft ook Dago Sondervan een
pop-up waar hij workshops geeft:
programmeren door middel van
elektronische muziek. En er staan
nog meer kandidaten op de lijst,
zoals een kappers- en horecazaak.
Dagelijks passeren vele
reizigers Station Ant
werpen Centraal. Maar
de stationshal aan de
kant van de Kievistraat ligt er
triest en verlaten bijTotdat twee
kunstenaars in een razend tempo
levensgrote schilderijen opstellen
in de hal. Het raam in het plafond
zorgt voor de spotlight en een mu
ziekje zorgt voor sfeer.
Het werkt. Twee passanten staan
meteen stil om de zelfportretten
van Renild De Schutter te bewon
deren. 'Heel schoon', klinkt het.
De kunstenares lacht opgelucht.
Ze stelt haar kunstwerken voor de
eerste keer tentoon, samen met
partner John Steyaert. Dat gebeurt
dankzij het pop-upproject Rail
Network van Prevenda. Dat is een
organisatie die oplossingen zoekt
voor leegstaande panden en ruim
ten. Het Centraal Station heeft ze
ker zeventig winkelruimtes, maar
een groot deel daarvan staat leeg.
De Belgische spoorwegmaat
schappij NMBS geeft Prevenda de
ruimte om veertien van die ruim
tes vier jaar lang te verhuren als
pop-ups. Vorige maand openden
de eerste vier. „We willen een mix
Is dat 'nbitje nao je zin?"
roep 'n jonge gast nao me,
binst a'n 'k 'n foto probeer
te nemen van de poorte die
nog in de taokels angt. Ik
knikken binst an 'k op 't
knopje drukken. En dan roep
ik terug: „Schööne, êêl
schööne." Me binnen in Bier
vliet. Op 'n zaoterdag. De
poorte bie d'ouwe Haoven
wöör in mekaore gezet. De
poorte voo de Geuzenfêêsten
van Emelvaortdag. Ieder jaor
binnen d'r Geuzenfêêsten op
dien dag. Mao dit jaor binnen
't grote Geuzenfêêsten. Dan
wöör 't êêle durp versierd en
kommen d'r poorten. Vier
poorten. En bie d'n dezen
kommen d'r deuren in, want
die deuren worren gerameid.
Deu de waotergeuzen. Jonge
gasten bie ons uut 't durp, die
's morgens de deuren open
beuken. Pas daonao begint 't
fêêst. Zö is dat altied nog ge
weest. 'n Goeie maond nao
de inval van de Geuzen in
april 1572, kwaomen ze in
Biervliet. Weten judder 'oe
dat goeng? Nêê? Dan zan 'k
judder uut de doeken doen.
Bie de kaoie in Biervliet
stoengen toen der tied wat
vinters en in de vèrte zaogen
ze 'n schip ankommen. Mee
volle zeilen. Uut de rich-
tiengk van Antwerpen. Êêst
dochten die mannen: Die
vaor deu, die za wel nao Vlis-
siengen moeten. Maor in de
buurte va Biervliet, draoit die
anêês bie en kom nao de
Beukelsstad. En net voo die
de kaoie indraoit, verandert
die van vlagge. De Geuzen-
vlagge gaot in top. En zö va-
ort die de haven in en meert
af. As 'n lööpend vuurtje gaot
het deu Biervliet: „De Geu
zen binnen de kaoie ingevao-
ren." Sommigste ménsen
kwaomen kieken, mao d'r
waoren d'r ook die pakkende
al udder kostbare spullen bie
mekaore en vluchtten 't
stadje uut. De polder in,
want Biervliet was 'n eiland
in de Braokman. Of ze dao
veilig zaoten? Da wete kik
nie. 'n Spanjaord kon nog net
op 't nipperjte wegkommen.
Die boodschapte nao 't gezag
in Gent, dat dien beruchten
kapitein Platten'oed Biervliet
was binnengevallen. En dat 't
'r beslikt uutzag voo de Bier-
vlietnaoren. Dien inval in
1572, was vier'onder jaor lao-
ter. 't Begin van de Geuzen
fêêsten. En noe ist 'n traditie
geworren. 'Oe bestaot 't ee?'
Een traditie. En vooral de
joenge gasten binnen al ma-
onden enthousiast bezig mee
udder straote om 't durp te
versieren. En de polders ook
ee. Anderen binnen bezig
mee tonêelstikjes in te stude
ren. En die stikken spelen ze
uut op de Mart op Emelva-
ortsdag. Tot vermaok van 't
publiek, maor ook voor ud
der eigen. Want da moet ge-
zeid worren: Die voorberei-
diengen (al 'n paor maon-
den) die doen de onderlienge
band goed. 'Êêl goed zelfs.
Daorom moen 'k éérlijk zeg
gen: Platten'oed, bedankt, da
je nie verbie gevaoren bin,
joengen, joengen.En dat alles
schoot in m'n gedachten
toen ik die joenge man dao
boven op die poorte bezig
zag. Samen mee nog 'n stik of
vuuve. Udder vrouwen en
zelfs udder kinders stoengen
dao mee studie nao die
poort-in-aanbouw te kieken.
„Wudder 'èn onze tied had",
zeggen'n paor ouwere man
nen. "Onze tiid is verbie." En
tevreejen kieken ze nao de
bouwers van de poorte. En
van dat alles maoke kik 'n
foto. „Drie generaoties", en
dat allemao, dankzij Plat
ten'oed.
dinsdag 16 mei 2017
Gertie De Boey
Antwerpen
Galeries fleuren station op
Het is wat behelpen, maar desondanks is kunstenaar Carolina Tafalla erg tevreden met haar tijdelijke
onderkomen, foto's camile schelstraete
-Tanja Rens, Prevanda
In de rubriek Zuiderburen
werpen we wekelijks
een blik over de Belgische
grens. Deze week: Pop-ups
in Antwerpen
Veel van de winkels onder het historische station staan leeg.
Dat biedt een wat troosteloze aanblik.
In deze rubriek
belichten we
wekelijks een
Zeeuws dialect.
Deze keer een
verhaal van Rinus
Willemsen in het
Zeeuws-Vlaams.
Beluister de ge
sproken rubriek op
pzc.nl/streektaal.