M 't Was Platten'oed ZEELAND 11 Zuiderburen Lege panden in station Antwerpen ingevuld met 'pop-ups' Leegstaande winkelruimten zorgen voor een troosteloze sfeer in het Antwerpse station. Het gebruik ervan als 'pop-ups' - voor kunst, horeca en retail - biedt een oplossing. Streektaal maken tussen culturele projecten en retail", legt Tanja Rens van Pre- venda uit. „Winkelen is een bele ving geworden, mensen willen animo. De bedoeling is dat er ook markt jes en braderijen gehouden worden. Zo hopen we dat de hal een plek wordt waar reizigers graag vertoeven." Slechte staat Dat klinkt erg mooi, maar in de praktijk is het niet zo makkelijk. Prevenda kreeg na de aankondi ging van het project meer dan honderd aanvragen, maar dat wer den er minder en minder toen bleek dat de panden in erg slechte staat zijn. Ze zijn volledig gestript en de kosten voor het opknappen ervan schrikken veel kandidaten af. Kunstenares Carolina Tafalla was echter meteen positief en richtte één van de panden in tot haar eigen kunstatelier. „In het be gin was het even zoeken, want ik had bijvoorbeeld geen water. Maar het leuke is dat ik daardoor nu ie dereen ken op het station, omdat ik steeds hulp moest vragen", ver telt Tafalla, die nu twee maanden in de stationshal zit. „Ik kan hier rustig werken aan mijn projecten en toch heb ik mensen om me heen. Bovendien zit ik dichtbij alle winkels." Wanneer de kunstena res niet aan het werk is, zit ze in haar vensterbank en kijkt ze wie er Winkelen is een beleving, mensen willen animo allemaal voorbijloopt. „Dit is zo'n inspirerende plek voor mij, ik ben heel content." De locatie is één van de redenen waarom de pop-ups zo interessant zijn voor kunstenaars, maar ook de huurprijs is aantrekkelijk. Tafalla: „Ik was al heel lang op zoek naar een atelier in Antwerpen, maar bijna niets is betaalbaar." Ook schilderes Renild De Schut ter is tevreden met haar pop-up. „Zo'n locatie als deze vind je ner gens anders, het is het mooiste sta tion ter wereld. Bovendien wilde ik testen of er een publiek is voor mijn schilderijen en hier krijg ik meteen reactie. Ik heb al leuke contacten gehad." Ondanks dat de panden er niet heel aantrekkelijk uitzien, hoopt Prevenda dat de winkelgalerij te gen september volledig gevuld is. Naast de genoemde kunstenaars heeft ook Dago Sondervan een pop-up waar hij workshops geeft: programmeren door middel van elektronische muziek. En er staan nog meer kandidaten op de lijst, zoals een kappers- en horecazaak. Dagelijks passeren vele reizigers Station Ant werpen Centraal. Maar de stationshal aan de kant van de Kievistraat ligt er triest en verlaten bijTotdat twee kunstenaars in een razend tempo levensgrote schilderijen opstellen in de hal. Het raam in het plafond zorgt voor de spotlight en een mu ziekje zorgt voor sfeer. Het werkt. Twee passanten staan meteen stil om de zelfportretten van Renild De Schutter te bewon deren. 'Heel schoon', klinkt het. De kunstenares lacht opgelucht. Ze stelt haar kunstwerken voor de eerste keer tentoon, samen met partner John Steyaert. Dat gebeurt dankzij het pop-upproject Rail Network van Prevenda. Dat is een organisatie die oplossingen zoekt voor leegstaande panden en ruim ten. Het Centraal Station heeft ze ker zeventig winkelruimtes, maar een groot deel daarvan staat leeg. De Belgische spoorwegmaat schappij NMBS geeft Prevenda de ruimte om veertien van die ruim tes vier jaar lang te verhuren als pop-ups. Vorige maand openden de eerste vier. „We willen een mix Is dat 'nbitje nao je zin?" roep 'n jonge gast nao me, binst a'n 'k 'n foto probeer te nemen van de poorte die nog in de taokels angt. Ik knikken binst an 'k op 't knopje drukken. En dan roep ik terug: „Schööne, êêl schööne." Me binnen in Bier vliet. Op 'n zaoterdag. De poorte bie d'ouwe Haoven wöör in mekaore gezet. De poorte voo de Geuzenfêêsten van Emelvaortdag. Ieder jaor binnen d'r Geuzenfêêsten op dien dag. Mao dit jaor binnen 't grote Geuzenfêêsten. Dan wöör 't êêle durp versierd en kommen d'r poorten. Vier poorten. En bie d'n dezen kommen d'r deuren in, want die deuren worren gerameid. Deu de waotergeuzen. Jonge gasten bie ons uut 't durp, die 's morgens de deuren open beuken. Pas daonao begint 't fêêst. Zö is dat altied nog ge weest. 'n Goeie maond nao de inval van de Geuzen in april 1572, kwaomen ze in Biervliet. Weten judder 'oe dat goeng? Nêê? Dan zan 'k judder uut de doeken doen. Bie de kaoie in Biervliet stoengen toen der tied wat vinters en in de vèrte zaogen ze 'n schip ankommen. Mee volle zeilen. Uut de rich- tiengk van Antwerpen. Êêst dochten die mannen: Die vaor deu, die za wel nao Vlis- siengen moeten. Maor in de buurte va Biervliet, draoit die anêês bie en kom nao de Beukelsstad. En net voo die de kaoie indraoit, verandert die van vlagge. De Geuzen- vlagge gaot in top. En zö va- ort die de haven in en meert af. As 'n lööpend vuurtje gaot het deu Biervliet: „De Geu zen binnen de kaoie ingevao- ren." Sommigste ménsen kwaomen kieken, mao d'r waoren d'r ook die pakkende al udder kostbare spullen bie mekaore en vluchtten 't stadje uut. De polder in, want Biervliet was 'n eiland in de Braokman. Of ze dao veilig zaoten? Da wete kik nie. 'n Spanjaord kon nog net op 't nipperjte wegkommen. Die boodschapte nao 't gezag in Gent, dat dien beruchten kapitein Platten'oed Biervliet was binnengevallen. En dat 't 'r beslikt uutzag voo de Bier- vlietnaoren. Dien inval in 1572, was vier'onder jaor lao- ter. 't Begin van de Geuzen fêêsten. En noe ist 'n traditie geworren. 'Oe bestaot 't ee?' Een traditie. En vooral de joenge gasten binnen al ma- onden enthousiast bezig mee udder straote om 't durp te versieren. En de polders ook ee. Anderen binnen bezig mee tonêelstikjes in te stude ren. En die stikken spelen ze uut op de Mart op Emelva- ortsdag. Tot vermaok van 't publiek, maor ook voor ud der eigen. Want da moet ge- zeid worren: Die voorberei- diengen (al 'n paor maon- den) die doen de onderlienge band goed. 'Êêl goed zelfs. Daorom moen 'k éérlijk zeg gen: Platten'oed, bedankt, da je nie verbie gevaoren bin, joengen, joengen.En dat alles schoot in m'n gedachten toen ik die joenge man dao boven op die poorte bezig zag. Samen mee nog 'n stik of vuuve. Udder vrouwen en zelfs udder kinders stoengen dao mee studie nao die poort-in-aanbouw te kieken. „Wudder 'èn onze tied had", zeggen'n paor ouwere man nen. "Onze tiid is verbie." En tevreejen kieken ze nao de bouwers van de poorte. En van dat alles maoke kik 'n foto. „Drie generaoties", en dat allemao, dankzij Plat ten'oed. dinsdag 16 mei 2017 Gertie De Boey Antwerpen Galeries fleuren station op Het is wat behelpen, maar desondanks is kunstenaar Carolina Tafalla erg tevreden met haar tijdelijke onderkomen, foto's camile schelstraete -Tanja Rens, Prevanda In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blik over de Belgische grens. Deze week: Pop-ups in Antwerpen Veel van de winkels onder het historische station staan leeg. Dat biedt een wat troosteloze aanblik. In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Rinus Willemsen in het Zeeuws-Vlaams. Beluister de ge sproken rubriek op pzc.nl/streektaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 39