ZEELAND GEBOEKT Schrijven gaat bijna geruisloos k AnneliesVerbekein Porgy en Bess Psychiater Bram Bakker in Boekhandel 'tSpui Een soort Google- poëzie 21 Afgelopen zaterdag verscheen de vierde thriller van Ellen De Vriend. 'Geruisloos' speelt zich voornamelijk af rond de huisjes op het Nollestrand bij Vlissingen. e schrijft voor haar plezier, zegt El len De Vriend (1964). Meestal 's avonds, als ze de werkzaamheden voor haar tekstbureau achter de I rug heeft. „Op de bank in de woonkamer. Lekker in een joggingbroek. Slof fen aan. Laptop op schoot. Het is pure ont spanning." Overdag wandelt het verhaal in gedachten met haar mee. Dan kauwt ze op passage's, kijkt goed om zich heen, neemt de gedragin gen van mensen waar en vangt gesprekken op. Alle verrassende invallen noteert ze. „Ik ga nooit op stap zonder kladblokje." Er ligt ook eentje op haar nachtkastje. „Als ik 's nachts wakker word met een idee, sluip ik - om mijn man niet te wekken - naar de badkamer, en maak daar aantekeningen." Net als haar eerdere thrillers Bitterzoet (2013), Crush (2014) en Vermist (2016) speelt Geruisloos zich afin Zeeland. Het decor van zee, zand en duinen is geen metafoor, maar een realistische, herkenbare weergave van een omgeving die zij, als trotse Zeeuwse, goed kent. „Maar ook wie hier nog nooit is geweest, voelt hoe het is als Stefanie, het hoofdperso nage, tijdens de gezinsvakantie vanaf de ve randa van het strandhuisje over de golven staart", zegt De Vriend. „En wanneer zij naar het uit hout en glas opgetrokken paviljoen bij Als we onze honden uitlieten, prentte ik mij alle details in de pier slentert, kunnen alle lezers zich van Panta Rhei een beeld vormen." Daarom was field research ook deze keer een belangrijk onderdeel van haar schrijfproces. Ze keek rond bij de huisjes, zat op een trapje, tuurde door de ramen naar binnen, probeerde zich voor te stellen hoe het zou zijn om er twee weken te verblijven, las de folders en re censies. „Als we onze honden uitlieten, Geruisloos van Ellen De Vriend speelt zich af op het Nollestrand. foto lex de meester prentte ik mij alle details in: de ribbels in het harde zand, de jutbak met aangespoelde rom mel, de trap naar het Nollebos." De plot dacht De Vriend in grote lijnen van tevoren uit. Stefanie, net als zijzelf journaliste, lijkt het te treffen nu ze tijdens het warme voorseizoen met haar man en dochtertje is neergestreken aan de Zeeuwse kust. Maar een paar huisjes verderop blijkt een geliefde van vroeger te zitten, met zijn vrouw en dochter tje. Ze voelt zich onweerstaanbaar tot hem aangetrokken. Dat blijft niet zonder gevolgen. Wat een ontspannen intermezzo in een druk jaar had moeten zijn, verandert haast geruis loos in iets onontkoombaars. Per hoofdstuk tikken de dagen als een tijdbom af. De Vriend houdt van thrillers. „Ik werk met een frame. Alles moet kloppen. Het stimuleert de lezer om mee te denken. Alles kan immers iets betekenen. Elk detail duidt mogelijk op een nieuw aspect." In Geruisloos gaat het trou wens meer om waaróm iets zo gelopen is, dan om wie iets heeft gedaan, legt ze uit. „Ik heb die nuance er met een tweede, korte verhaal lijn doorheen geweven." Haar thrillers ontstaan snel. Aan twee vol gende is ze al bezig. Ze hoopt dat Geruisloos, net als Vermist, een luisterhoek wordt. En dat deze onvoorstelbare tragedie bij de lezers hui veringwekkende herkenning oproept. Annelies Verbeke, bekend van Dertig Dagen, komt op 17 mei naar Porgy en Bess in Terneuzen om te vertellen over haar nieuwe bundel Halle luja. Deze verhalen zijn soms vervreemdend, maar intrigeren altijd en appelleren vooral aan de fantasie en het inlevingsvermo gen van de lezer. In de vijftien verhalen van Halleluja ontdekken de personages dat elk begin een einde in zich draagt en dat een einde vaak, maar niet altijd, een nieuw begin inluidt. Annelies Verbeke is hier op haar best en weet zoals altijd verrassende en verontrustende situaties te creë ren. Een verhalenbundel over onvermijdelijk verlies en de las tige lokroep van de schone lei. De lezing begint om 20.00 uur en kaarten zijn te reserveren via de website van Porgy en Bess. De bekende tv-psychiater en schrijver Bram Bakker komt op bezoek bij Boek handel 't Spui. Hij zal vertellen over zijn vak, zijn boeken en in gesprek gaan met het publiek. Bram Bakker is momenteel psychiater. Ook is hij uitgever bij Uitgeverij Lucht en uitgeverij Water (uitgeverijlucht.nl). Daar naast schrijft Bakker over zijn vak en speelt hij sinds 2015 met Marjolijn van Kooten het pro gramma Geen paniek in de Neder landse theaters. Bakker is als voorzitter van de Mental Health Foundation ini tiator van het tweede Depressie gala dat op blue monday 16 ja- nuari 2017 heeft plaatsgevonden. Zaterdag 20 mei om 15.00 uur aan de Oude Markt 5 te Vlissingen. Iedereen is welkom en de toe gang is gratis. Zeeuwse schrijvers Ien neme een woord en dan heeft men al bijna een gedicht. Ik had lang niet door het werk van Gerrit Achter berg (1905-1962) gebladerd, en pas nu valt me zijn werkwijze op, een soort Google-poëzie maar dan ge schreven toen niemand nog aan Google dacht. Hij neemt een woord, liefst een woord dat meer naar exacte wetenschap dan naar poëzie riekt, een woord als asbest of autisme, radium of vacuüm, stuifmeel of globe, en begint dat te beschrijven. Ik weet niet precies hoe het mo menteel met Achterbergs status staat. Lang gold hij als dé dichter i.l M I T 1905-1962 van Nederland, maar tegenwoor dig is hij slechts een van de vele kandidaten voor deze titel. In elk geval schreef hij twee van de be- faamdste 'Zeeuwse' gedichten. In de bundel Spel van de wilde jacht (1957) vinden we 'Watersnood' over de ramp van 1953, met met een aan het begin beeldspraak die kunsthistorisch inzicht vereist: 'Beelden van Zadkine stonden moeders daar/ babies boven de springvloed uit te beuren.' Op deze, achteraf gezien misschien al te sentimentele toon gaat het ge dicht verder. Zijn andere beroemde Zeeuwse gedicht 'Reimerswaal', je vindt het tussen 'Lasser' en 'Klankleer' in de bundel Limiet (1945), is sterker en beslist duidelijker geschreven vol gens het Achterberg-systeem. En cyclopedie en poëzie tegelijk. Via internet heb je tegenwoordig de feiten over de Zeeuwse stad, vanaf 1530 getroffen door de ene storm vloed na de andere en een eeuw later opgegeven, plus de volksver halen over de klokken van Rei merswaal die nadien vanuit de diepte werden gehoord, snel bij el kaar. Gerrit Achterberg moest ein deloos veel meer moeite doen. Desondanks of juist daarom schreef hij zijn geweldige en ge heimzinnige gedicht: Een, die zichzelf niet meer bezit, is aan de mist geschonken. Klokken zijn mee verdronken en luiden dit ononderbroken. Maar niemand weet of ziet de plaats, waar alles ligt gezonken. maandag 15 mei 2017 PC Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Jacoline Vlaander - Ellen de Vriend Geruisloos - thriller Ellen De Vriend Uitgeverij: Karakter Uitgevers ISBN: 9789045212739 Prijs: 15,00 A Annelies Verbeke. A Bram Bakker. Mario Molegraaf Gerrit Achterberg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 22