Transportbedrijven zetten gezamenlijke personeelspool op Carriere Schletterer zit erop Mopsvleermuis voor het eerst in 24 jaar aangetroffen in Clingse bossen Zeeuwse transportbedrijven vrezen de vergrijzing. Met een personeelspool en het houden van infobijeenkomsten, proberen ze de problemen voor te zijn. i RodePi\aren.n\ Vrachtwagenchauffeur: het is nog steeds het meest voorkomende be roep onder Nederlandse mannen. Toch dreigen personeelsproble men, lieten transportbedrijven eer der weten. De nood is nu nog niet heel hoog, maar over tien jaar kan dat wel eens anders zijn. Reden voor vijf Zeeuwse transportbedrij ven - Rijnberg (Terneuzen), Tiele- man (Kloosterzande), Van Opdorp (Sas van Gent), Bosman (Nisse) en Verbrugge (Terneuzen) - om de handen ineen te slaan. Ze houden samen informatieavonden. Deze week vond in BioBase Terneuzen de derde bijeenkomst plaats. Be zoekers krijgen er meteen tests voor hun neus, en er worden ook al sol licitatiegesprekken gevoerd. Wesley van Hoeijen, operations manager bij Verbrugge Transport, is enthousiast over het initiatief. „Een tijdje terug heb ik een analyse gemaakt van ons personeelsbe stand. Hieruit bleek dat over tien jaar ongeveer tachtig procent van onze chauffeurs met pensioen gaat. Vergrijzing is dus een groot thema binnen ons bedrijf. We hebben lang nagedacht over hoe we kun nen zorgen dat dit geen groot pro bleem wordt. Simpelweg nu al evenveel nieuwe mensen aanne men is geen optie, dat zou tot over capaciteit leiden. Uit de markt hoorde ik dat andere transportbe drijven uit de regio met hetzelfde probleem kampen. Daarom besloot ik vier van onze concurrenten te benaderen om te kijken of er een samenwerking mogelijk is qua werving en selectie. Alhoewel con currenten: we zitten niet echt in el- kaars vaarwater, dus dat scheelt." Het doel van de samenwerking is het vinden van twintig nieuwe chauffeurs. Die komen in een flexi bele pool terecht en hebben garan tie op werk voor de komende jaren. Wanneer één van de transportbe- Over tien jaar gaat tachtig procent van onze chauffeurs met pensioen drijven een vaste werknemer nodig heeft, kan er uit de pool van chauf feurs gevist worden. Van Hoeijen: „Het is de bedoeling dat deze pool steeds wordt aangevuld. Honderd procent van de vraag afdekken zal niet lukken, maar het lijkt echt een succes te worden. We hanteren wel strenge selectiecriteria. In totaal hebben we nu zo'n tachtig mensen gesproken. Hier zijn er twaalf van over gebleven." Een flink deel valt dus af. „Vrachtwagenchauffeur is een prachtig, maar zwaar beroep. Kan didaten moeten zich daar goed van bewust zijn. Bovendien krijgen we voor een groot deel van de oplei ding subsidie van het Sectorinsti tuut Transport en Logistiek. We moeten onze keuzes daar ook ver antwoorden." Overigens komen op de bijeenkomsten niet alleen man nen af. „Steeds meer vrouwen wil len chauffeur worden", vertelt Van Hoeijen. „Daar zijn we blij mee. Ook wij willen het klassieke beeld van puur mannenberoep graag ver anderen." It ZEELAND 20 zaterdag 13 mei 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl FOTO MARCELLE DAVIDSE Laatste reis Sabine HULST Onder begeleiding van een groep motorrijders heeft de maandag op 15-jarige leeftijd overleden Sabine Wortelboer gisteren haar laatste reis gemaakt van Hulst naar het crematorium Den Haag De kist met haar lichaam werd in een oranje VW- busje naar de hofstad gebracht. Sabine kwam in de dagen voor haar overlijden in het nieuws door een oproep haar kaarten te sturen. Meer dan dertigduizend mensen gaven daaraan gehoor. Sabine leed aan een tumor in haar hoofd. Na een intensieve, maar uiteindelijk vruchteloze chemotherapie in Amerika staakte ze de behandeling en moest ze aanvaarden dat er geen genezing meer mogelijk was. ZEELAND5 Samen op zoek naar truckers Bas Dingenouts Terneuzen - Wesley van Hoeijen, Verbrugge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 127