Transportbedrijven zetten gezamenlijke personeelspool op
Carriere
Schletterer
zit erop
Mopsvleermuis voor
het eerst in 24 jaar
aangetroffen in
Clingse bossen
Zeeuwse transportbedrijven vrezen
de vergrijzing. Met een personeelspool
en het houden van infobijeenkomsten,
proberen ze de problemen voor te zijn.
i RodePi\aren.n\
Vrachtwagenchauffeur: het is nog
steeds het meest voorkomende be
roep onder Nederlandse mannen.
Toch dreigen personeelsproble
men, lieten transportbedrijven eer
der weten. De nood is nu nog niet
heel hoog, maar over tien jaar kan
dat wel eens anders zijn. Reden
voor vijf Zeeuwse transportbedrij
ven - Rijnberg (Terneuzen), Tiele-
man (Kloosterzande), Van Opdorp
(Sas van Gent), Bosman (Nisse) en
Verbrugge (Terneuzen) - om de
handen ineen te slaan. Ze houden
samen informatieavonden. Deze
week vond in BioBase Terneuzen
de derde bijeenkomst plaats. Be
zoekers krijgen er meteen tests voor
hun neus, en er worden ook al sol
licitatiegesprekken gevoerd.
Wesley van Hoeijen, operations
manager bij Verbrugge Transport,
is enthousiast over het initiatief.
„Een tijdje terug heb ik een analyse
gemaakt van ons personeelsbe
stand. Hieruit bleek dat over tien
jaar ongeveer tachtig procent van
onze chauffeurs met pensioen gaat.
Vergrijzing is dus een groot thema
binnen ons bedrijf. We hebben
lang nagedacht over hoe we kun
nen zorgen dat dit geen groot pro
bleem wordt. Simpelweg nu al
evenveel nieuwe mensen aanne
men is geen optie, dat zou tot over
capaciteit leiden. Uit de markt
hoorde ik dat andere transportbe
drijven uit de regio met hetzelfde
probleem kampen. Daarom besloot
ik vier van onze concurrenten te
benaderen om te kijken of er een
samenwerking mogelijk is qua
werving en selectie. Alhoewel con
currenten: we zitten niet echt in el-
kaars vaarwater, dus dat scheelt."
Het doel van de samenwerking is
het vinden van twintig nieuwe
chauffeurs. Die komen in een flexi
bele pool terecht en hebben garan
tie op werk voor de komende jaren.
Wanneer één van de transportbe-
Over tien jaar gaat
tachtig procent van
onze chauffeurs
met pensioen
drijven een vaste werknemer nodig
heeft, kan er uit de pool van chauf
feurs gevist worden. Van Hoeijen:
„Het is de bedoeling dat deze pool
steeds wordt aangevuld. Honderd
procent van de vraag afdekken zal
niet lukken, maar het lijkt echt een
succes te worden. We hanteren wel
strenge selectiecriteria. In totaal
hebben we nu zo'n tachtig mensen
gesproken. Hier zijn er twaalf van
over gebleven." Een flink deel valt
dus af.
„Vrachtwagenchauffeur is een
prachtig, maar zwaar beroep. Kan
didaten moeten zich daar goed van
bewust zijn. Bovendien krijgen we
voor een groot deel van de oplei
ding subsidie van het Sectorinsti
tuut Transport en Logistiek. We
moeten onze keuzes daar ook ver
antwoorden." Overigens komen op
de bijeenkomsten niet alleen man
nen af. „Steeds meer vrouwen wil
len chauffeur worden", vertelt Van
Hoeijen. „Daar zijn we blij mee.
Ook wij willen het klassieke beeld
van puur mannenberoep graag ver
anderen."
It
ZEELAND 20
zaterdag 13 mei 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
FOTO MARCELLE DAVIDSE
Laatste reis Sabine
HULST Onder begeleiding van een groep motorrijders heeft de maandag op 15-jarige
leeftijd overleden Sabine Wortelboer gisteren haar laatste reis gemaakt van Hulst naar
het crematorium Den Haag De kist met haar lichaam werd in een oranje VW-
busje naar de hofstad gebracht. Sabine kwam in de dagen voor haar overlijden in het
nieuws door een oproep haar kaarten te sturen. Meer dan dertigduizend mensen
gaven daaraan gehoor. Sabine leed aan een tumor in haar hoofd. Na een intensieve,
maar uiteindelijk vruchteloze chemotherapie in Amerika staakte ze de behandeling en
moest ze aanvaarden dat er geen genezing meer mogelijk was.
ZEELAND5
Samen op zoek naar truckers
Bas Dingenouts
Terneuzen
- Wesley van Hoeijen, Verbrugge