II Straks ook groene stroom tanken bij Shell 5 liepen jarenlang risico's door blootstelling aan gif C8 Ik ben alleen maar nijdig. Ik heb er niet om gevraagd te worden vergiftigd bloed, zoals de leefstijl. Dat moet na der onderzocht worden." Het Openbaar Ministerie doet sinds vorig jaar onderzoek naar de zaak. Na mens omwonenden werken letsel schadeadvocaten aan schadeclaims tegen het bedrijf. De vraag is of die kansrijk zijn: volgens deskundigen is het bijna onmogelijk om op individu ele basis een direct verband te leggen tussen hoge C8-waarde en ziektes. In de VS heeft een dergelijke procedure onlangs wél succes gehad: na veel ju ridisch getouwtrek hebben Dupont en afsplitsing Chemours een regeling getroffen met 3.500 omwonenden van een Amerikaanse Teflon-fabriek, voor in totaal 670 miljoen dollar. Voor Ineke van Genderen, die al tientallen jaren in de wijk woont en uit onderzoek al wist dat in haar bloed te veel C8 heeft gezeten, is het rapport geen troost meer. Ze weet niet meer wie ze moet geloven. „Ik heb er geen vertrouwen meer in. In Dupont niet, maar ook niet in het RIVM. Ik ben al leen maar nijdig. Ik heb er niet om ge vraagd om te worden vergiftigd." kan het dat de inspectie dit niet eerder heeft opgemerkt en niet heeft inge grepen? En wat betekent dit voor mensen die naast andere fabrieken wonen die met giftige stoffen werken of hebben gewerkt? Hier moet zo snel mogelijk duidelijkheid over komen." Volgens hoogleraar toxicologie Martin van den Berg is de overheid ja renlang te laks geweest. „Met de be schikbare wetenschappelijke infor matie die er twintig jaar geleden al was, had men moeten weten dat de uitstoot van deze stof schadelijk was en had men strenger moeten zijn. En het bedrijf zelf had al lang geleden maatregelen moeten treffen, want men kreeg toen al wetenschappelijke signalen dat er iets niet in de haak was." Chemours, het bedrijf waar de be wuste fabriek nu onder valt, zegt de rapporten van het RIVM nader te gaan bestuderen. Dat omwonenden jaren lang risico's liepen, is voor Chemours geen reden zich extra verantwoorde lijk te voelen voor de situatie, zegt een woordvoerder. „Je kunt niet een-op- een de conclusie trekken dat de C8 in hun bloed wordt veroorzaakt door de fabriek. Er zijn mogelijk andere bron nen aan te wijzen voor die C8 in hun Shells laadpalen worden snelladers, alleen geschikt voor volledig elek trische auto's en gevoed met groene stroom. In 15 tot 20 minuten is de accu voor driekwart vol. Genoeg tijd voor het andere verdienmodel van Shell. „Vers belegde broodjes, koffie, frisse sanitaire voorzienin gen en gratis wifi om te kunnen werken," zegt Machteld de Haan, verantwoordelijk voor de Shell-sta tions in de Benelux en Frankrijk. Elektrisch rijden is vooralsnog een niche. Door de hoge aanschaf prijs is een elektrische auto alleen interessant voor leaserijders van wege de lage bij telling en voor mensen die zeer begaan zijn met het milieu. De 15.000 volledig elek trische auto's die in Nederland rij den, vormen 0,18 procent van het Nederlandse wagenpark. Maar We zien groei in de toekomst en dit is een goed moment om in te stappen toch, het aantal groeit de laatste maanden sterk en de verwachtin gen zijn hooggespannen. In 2035 zouden alleen nog maar elektrische auto's verkocht mogen worden. „Het kan heel hard gaan. We zien groei in de toekomst en denken dat dit een goed moment is om in te stappen," zegt De Haan. Daarom wil Shell erbij zijn voordat de laat ste auto met een benzinemotor het automuseum binnenrolt. Ook bij Shell zelf kan het hard gaan. Nog geen jaar geleden her opende het bedrijf in Luxemburg het grootste benzinestation van Eu ropa: 51 pompen, maar geen stekker te bekennen. Nu is het bedrijf om. Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn er plannen voor oplaadplekken bij Shell brandstofstations. In Nederland heeft marktleider Shell 600 brandstofstations. De Haan durft niet te zeggen wanneer die van elektrische laadpunten zijn voorzien. „De komende decennia hebben we nog voor het merendeel fossiele brandstoffen nodig." Maar elektrisch autorijden kan prima en volgens Shell willen auto mobilisten met een volledig elek trische auto ook onderweg kunnen bijladen. Langs de snelwegen staan al op ruim 50 plekken onbemande snellaadstations van Fastned. Dat bedrijf maakte vorige maand be kend dat de eerste twee stations na vijfjaar break-even draaien. De Haan zegt dat Shell niet kijkt naar de concurrent. „Mogelijk komt een laadpunt van ons vlak bij een andere aanbieder. We gaan uit van onze eigen infrastructuur." Eind deze zomer zijn de eerste laadpun ten klaar. De laadpalen worden niet weggestopt in een hoekje, maar zullen een even prominente plek krijgen als de benzinepompen. vrijdag 12 mei 2017 Ineke en Jan van Genderen (r) wonen al vele jaren onder rook van de Dupont-fa briek (boven). Ze weten nu dat er te veel C8 in hun bloed zat. foto's anp en jan de groen Ineke van Genderen A Op twintig stations komen dit jaar al laadpalen. foto marlies wessels Bij een stop langs de snelweg kun je binnenkort je auto niet al leen meer 'volgooien' met diesel, benzine of Ipg, maar ook met stroom. Nog dit jaar komen laad- punten voor elektrische auto's op twintig Shell-stations in de Randstad. Ton Voermans Rotterdam —Machteld de Haan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 5