II
Straks ook groene
stroom tanken bij Shell
5
liepen jarenlang risico's door blootstelling aan gif C8
Ik ben alleen maar
nijdig. Ik heb er niet
om gevraagd
te worden vergiftigd
bloed, zoals de leefstijl. Dat moet na
der onderzocht worden."
Het Openbaar Ministerie doet sinds
vorig jaar onderzoek naar de zaak. Na
mens omwonenden werken letsel
schadeadvocaten aan schadeclaims
tegen het bedrijf. De vraag is of die
kansrijk zijn: volgens deskundigen is
het bijna onmogelijk om op individu
ele basis een direct verband te leggen
tussen hoge C8-waarde en ziektes. In
de VS heeft een dergelijke procedure
onlangs wél succes gehad: na veel ju
ridisch getouwtrek hebben Dupont
en afsplitsing Chemours een regeling
getroffen met 3.500 omwonenden
van een Amerikaanse Teflon-fabriek,
voor in totaal 670 miljoen dollar.
Voor Ineke van Genderen, die al
tientallen jaren in de wijk woont en
uit onderzoek al wist dat in haar bloed
te veel C8 heeft gezeten, is het rapport
geen troost meer. Ze weet niet meer
wie ze moet geloven. „Ik heb er geen
vertrouwen meer in. In Dupont niet,
maar ook niet in het RIVM. Ik ben al
leen maar nijdig. Ik heb er niet om ge
vraagd om te worden vergiftigd."
kan het dat de inspectie dit niet eerder
heeft opgemerkt en niet heeft inge
grepen? En wat betekent dit voor
mensen die naast andere fabrieken
wonen die met giftige stoffen werken
of hebben gewerkt? Hier moet zo snel
mogelijk duidelijkheid over komen."
Volgens hoogleraar toxicologie
Martin van den Berg is de overheid ja
renlang te laks geweest. „Met de be
schikbare wetenschappelijke infor
matie die er twintig jaar geleden al
was, had men moeten weten dat de
uitstoot van deze stof schadelijk was
en had men strenger moeten zijn. En
het bedrijf zelf had al lang geleden
maatregelen moeten treffen, want
men kreeg toen al wetenschappelijke
signalen dat er iets niet in de haak
was."
Chemours, het bedrijf waar de be
wuste fabriek nu onder valt, zegt de
rapporten van het RIVM nader te gaan
bestuderen. Dat omwonenden jaren
lang risico's liepen, is voor Chemours
geen reden zich extra verantwoorde
lijk te voelen voor de situatie, zegt een
woordvoerder. „Je kunt niet een-op-
een de conclusie trekken dat de C8 in
hun bloed wordt veroorzaakt door de
fabriek. Er zijn mogelijk andere bron
nen aan te wijzen voor die C8 in hun
Shells laadpalen worden snelladers,
alleen geschikt voor volledig elek
trische auto's en gevoed met groene
stroom. In 15 tot 20 minuten is de
accu voor driekwart vol. Genoeg
tijd voor het andere verdienmodel
van Shell. „Vers belegde broodjes,
koffie, frisse sanitaire voorzienin
gen en gratis wifi om te kunnen
werken," zegt Machteld de Haan,
verantwoordelijk voor de Shell-sta
tions in de Benelux en Frankrijk.
Elektrisch rijden is vooralsnog
een niche. Door de hoge aanschaf
prijs is een elektrische auto alleen
interessant voor leaserijders van
wege de lage bij telling en voor
mensen die zeer begaan zijn met
het milieu. De 15.000 volledig elek
trische auto's die in Nederland rij
den, vormen 0,18 procent van het
Nederlandse wagenpark. Maar
We zien groei in de
toekomst en dit is een
goed moment om in
te stappen
toch, het aantal groeit de laatste
maanden sterk en de verwachtin
gen zijn hooggespannen. In 2035
zouden alleen nog maar elektrische
auto's verkocht mogen worden.
„Het kan heel hard gaan. We zien
groei in de toekomst en denken dat
dit een goed moment is om in te
stappen," zegt De Haan. Daarom
wil Shell erbij zijn voordat de laat
ste auto met een benzinemotor het
automuseum binnenrolt.
Ook bij Shell zelf kan het hard
gaan. Nog geen jaar geleden her
opende het bedrijf in Luxemburg
het grootste benzinestation van Eu
ropa: 51 pompen, maar geen stekker
te bekennen. Nu is het bedrijf om.
Ook in het Verenigd Koninkrijk
zijn er plannen voor oplaadplekken
bij Shell brandstofstations.
In Nederland heeft marktleider
Shell 600 brandstofstations. De
Haan durft niet te zeggen wanneer
die van elektrische laadpunten zijn
voorzien. „De komende decennia
hebben we nog voor het merendeel
fossiele brandstoffen nodig."
Maar elektrisch autorijden kan
prima en volgens Shell willen auto
mobilisten met een volledig elek
trische auto ook onderweg kunnen
bijladen. Langs de snelwegen staan
al op ruim 50 plekken onbemande
snellaadstations van Fastned. Dat
bedrijf maakte vorige maand be
kend dat de eerste twee stations na
vijfjaar break-even draaien.
De Haan zegt dat Shell niet kijkt
naar de concurrent. „Mogelijk komt
een laadpunt van ons vlak bij een
andere aanbieder. We gaan uit van
onze eigen infrastructuur." Eind
deze zomer zijn de eerste laadpun
ten klaar. De laadpalen worden niet
weggestopt in een hoekje, maar
zullen een even prominente plek
krijgen als de benzinepompen.
vrijdag 12 mei 2017
Ineke en Jan van Genderen (r) wonen
al vele jaren onder rook van de Dupont-fa
briek (boven). Ze weten nu dat er te veel
C8 in hun bloed zat. foto's anp en jan de groen
Ineke van Genderen
A Op twintig stations komen dit jaar al laadpalen. foto marlies wessels
Bij een stop langs de snelweg
kun je binnenkort je auto niet al
leen meer 'volgooien' met diesel,
benzine of Ipg, maar ook met
stroom. Nog dit jaar komen laad-
punten voor elektrische auto's
op twintig Shell-stations in de
Randstad.
Ton Voermans
Rotterdam
—Machteld de Haan