10 Vluchtelingencrisis: het wordt steeds grimmiger op de Middellandse Zee De sfeer op de Middellandse Zee wordt grimmiger. Deze week ramde de Libische kustwacht bijna een onder Nederlandse vlag varend reddingsschip. Hebben deze schepen aantrekkingskracht op migranten? „Het is waanzin, een schending van het internationale recht", stelt Rei- nier Boere, de Nederlandse missie leider van het reddingsschip Sea Watch 2. Woensdag was dat schip voor de Libische kust op weg naar een houten boot volgepakt met een paar honderd migranten. Tot het bijna werd geramd door de Libische kustwacht. Vanaf de Sea Watch, die onder Nederlandse vlag vaart, vertelt hij: „Wij hielden ons aan onze orders van het Internationale Coördinatie centrum in Rome, maar opeens komt er een schip van de Libische kustwacht vlak voor onze boeg langs gevaren. Zonder dat ze con tact met ons hadden opgenomen. Ze wilden gewoon laten zien wie de baas was!" Ze brachten daarmee het schip en de crew van Sea Watch in gevaar, stelt de hulporganisatie. Saillant detail: de Libische kust wacht wordt onder meer getraind door de Nederlandse overheid. Na de manoeuvre voeren de Li- biërs naar de migrantenboot toe, namen een deel van de mensen aan boord en namen het houten schip mee terug naar de Libische haven Sabratha. Tegen internationaal recht in, zegt Boere, want de mi grantenboot was inmiddels buiten de Libische territoriale wateren. Sea Watch wilde de migranten juist de andere kant op helpen: naar Europa. In Libië lopen de migranten gevaar opgesloten en gemarteld te worden, stelt de organisatie. De Libiërs zijn ook boos: „Sea Watch hinderde ons. Ze wilden de migranten meene men, omdat ze vinden dat Libië niet veilig voor hen is." Op de boot zaten, volgens de woordvoerder van de Kustwacht, onder meer 300 Ma rokkanen, 145 Bengalen en 23 Tune- siërs. Het incident laat zien dat de sfeer op zee nog grimmiger wordt. Het was al een treurige boel voor de Li bische kust waar vorig jaar zeker 4.000 en dit jaar al 1.000 migranten verdronken, maar nu vliegen ook kustwacht, ngo's en politici elkaar steeds vaker in de haren. De vraag waar het om draait: zorgen al die reddingsschepen zo dichtbij de kust ervoor dat meer migranten de oversteek wagen? Is het een 'veer dienst naar Europa'? Dit jaar wer den er in het gebied bijna 45.000 migranten van zee geplukt. Vorig jaar waren dat er 181.000, waarvan sommigen ook op eigen kracht Ita lië bereikten. Uitgelekt Belgische, Italiaanse en Oostenrijke ministers beschuldigen kleine, par ticuliere ngo's als Sea Watch en Ju- gend Rettet van 'mensensmokkel'. De ngo's zouden contact hebben met smokkelaars en als een mag neet werken. Een uitgelekte notitie van de EU-grensbewakingsorgani- satie Frontex stelt dat 'migranten al voor hun vertrek duidelijke in structies krijgen welke richting ze moeten volgen om de boot van de ngo te bereiken'. De organisatie stelt ook dat sommige schepen 's nachts 'hun lichten als een baken voor de migranten gebruiken'. Smokkelorganisaties zouden zelfs een keer de migranten direct heb ben afgezet op een ngo-schip'. Smokkelaars zien hun kans schoon: ze gebruiken nog gamme lere boten dan ze al deden en stou wen die nog voller. De boot hoeft het verre Italië niet te halen, red ding wacht al op een paar kilome ter, lijkt de gedachte. Kleine ngo's als Sea Watch varen tot 12 mijl (de grens van de territo riale wateren) van de Libische kust. Grotere organisaties als Artsen zon der Grenzen en Save the Children, die ook schepen in de buurt heb ben, blijven op 25 zeemijl en komen alleen dichterbij als er daadwerke lijk een schip in nood is. De elf ma rineschepen van de grote EU-mis- sie Triton II blijven nog verder uit de kust. De Nederlander Rob Gruijters, onderzoeker aan de Universiteit van Oxford, berekende dat de aan wezigheid van al die reddings- en marineschepen weinig verschil maakt. Sinds 2013 kwamen er in de periodes dat er weinig reddings schepen aanwezig waren niet opeens veel minder migranten over zee. Een 'aanzuigende werking' von den hij en collega-onderzoeker Elias Steinhilper niet. „Het wijst vooral op het voortdurende falen van de Europese autoriteiten om een goed antwoord te hebben op de humanitaire crisis." Crisis Artsen zonder Grenzen stelt: „Mis schien profiteren smokkelaars van onze aanwezigheid, want smokke laars proberen altijd overal van te profiteren." De organisatie zegt geen contact met hen te hebben. De ngo's zijn er simpelweg om men senlevens te redden, vinden ze, er is immers een humanitaire crisis aan de gang. „De enige oplossing daar voor is een veilige, legale route naar Europa." vrijdag 12 mei 2017 De Libische kustwacht en reddingsschip Sea Watch trachten beide deze vluchtelingen aan boord te krijgen. Uiteindelijk moesten de meesten terug naar Libië, fotoap Elke dag ruzie op zee: wie neemt migrant aan boord? Cyril Rosman Rotterdam A Het schip van de kustwacht ramde bijna de onder Nederlandse vlag varende Sea Watch, fotoap ITALIË Lampedusa Bijna-aanvaring 12 mijl zone Sabratha"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10