Zorg over verdwijnen
historische wrakken
M
8
Uitnodiging PLAFONDSHOW
Een nieuw plafond in 1 dag!
Geschikt voor elke ruimte.
JACHTHAVEN CADZAND-BAD OPENING
Op de bouw van honderden appartementen in Cadzand-Bad
is best wat kritiek. Over de nieuwe jachthaven klinkt echter
nauwelijks een wanklank. Het kustdorp is trots op de
nieuwe aanwinst, die komend weekend wordt geopend.
want de berging van één wrak kan
al gauw een miljoen kosten."
Als voorbeeld noemt hij het wrak
van een oud oorlogsschip bij Ritt-
hem. Een deel daarvan ligt op een
plateau onder water. Sportduikers
en duikers van de marine hebben er
de afgelopen jaren naar gekeken.
„Het is mogelijk het oudste wrak
van een oorlogsschip in de Neder
landse wateren, uit ongeveer 1550",
aldus De Reu. „De resten dreigen
van het plateau af te vallen. Dat zou
zonde zijn. Samen met de ge
meente Vlissingen en de Rijks
dienst voor het Cultureel Erfgoed
hebben we verschillende scenario's
van bergen en bewaren bekeken,
maar we hebben er geen geld voor."
Mocht Bussemaker geld beschik
baar stellen, dan zou het nog steeds
de vraag zijn of'de Ritthem' ervan
profiteert. „Dan moet je daar geza
menlijk met de andere provincies
uit zien te komen." De gedepu
teerde durft ook niet in te schatten
of een demissionair kabinet nog
iets kan met het verzoek.
In hun brief stellen de provincies
ook een aanpassing van regels voor.
Sportduikers hebben veel waarde
volle lokale kennis die goed benut
kan worden. Om hun inzet moge
lijk te maken is het nodig dat het
Rijk hiervoor mogelijkheden
schept in de Erfgoedwet en de Ar-
boregels.
Plafonds Sierlijsten Verlichting
De onderwatervindplaatsen wor
den bedreigd door natuurlijke ero
sie, schrijven Zeeland, Noord- en
Zuid-Holland, Friesland en Gro
ningen aan Bussemaker. Hierdoor
We hebben geen geld
voor het bergen van
een oorlogsschip bij
Ritthem
dreigt veel erfgoed te verdwijnen.
Voor onderzoek, bescherming en
eventueel berging van de histori
sche wrakken is 3 miljoen euro no
dig, bevestigt gedeputeerde Ben de
Reu (cultuur). „Dat is nog niet veel,
oewel de haven nog
niet helemaal vol
ligt, is er al aardig
wat bedrijvigheid.
En die komt vooral
van mensen zonder boot. Wan
delaars slenteren naar de kop van
de nieuwe strekdammen. Fietsers
passeren, op de kop van de haven,
het Maritiem Balkon. En natuur
lijk trekt het restaurant van Ser
gio Herman, op de westelijke
dam, veel bezoekers.
Philippe Muylle en René de
Milliano, leden van de Raad van
Commissarissen van haveneige
naar Yacht@Cadzand-Bad, genie
ten. „Dit was precies de bedoe
ling: dat de haven voor iederéén
een aanwinst zou zijn."
De aanleg kwam voort uit een
bijzondere samenwerking tussen
overheid en bedrijfsleven. Die
begon zo'n tien jaar geleden met
het plan van waterschap Schelde-
stromen om - in het kader van
kustversterking - de strekdam
men bij Cadzand-Bad hoger en
langer te maken. Een groep (met
name lokale) investeerders
sprong erop in en besloot te on
derzoeken of tussen de dammen
een jachthaven aangelegd kon
worden. Zo kwamen Muylle -
destijds directeur bij projectont
wikkelaar Compagnie Het Zoute
- en De Milliano - eigenaar van
hotel De Blanke Top - in een rol
terecht die ze nooit hadden voor
zien: ze werden initiatiefnemers
en nu ook mede-eigenaren van
De haven moest
voor iedereen een
aanwinst zijn
een jachthaven.
De weg die volgde, zat vol hob
bels, vertelt het duo. „Er bleek
slechts ruimte voor 125 ligplaat
sen - te weinig om rendabel te
kunnen draaien. Er moest dus ex
tra geld bij", vertelt Muylle. De
Sluise gemeenteraad stelde na
veel vijven en zessen uiteindelijk
2,25 miljoen euro beschikbaar uit
het Investeringsfonds Cadzand-
Bad, waar geld in zit van ontwik
kelaars. In jachthavenclub RYCB
uit Antwerpen werd ondertussen
een uitbater gevonden. Die heeft
overigens bijna alle plekken in
middels verhuurd.
Het totale werk werd in één be
stek aanbesteed en uitgevoerd
door een combinatie van de aan
nemers B AM en Mertens Van
Oord. Ook de uitvoering liep niet
van een leien dakje. Door meer
dere tegenslagen was de haven
bijna een jaar later klaar dan ge
pland.
Toch valt het hele project om
andere redenen veel meer op. Zo
gebruikte de aannemer-voor het
eerst in Nederland - Xblocs op de
strekdammen. Sergio Herman
opende boven het clubhuis on
langs Air Republic. En de ge
meente Sluis stak een flinke duit
in de aankleding van de ruimte
om de haven heen, onder meer
door de weg langs de haven 'op te
tillen' en de aanleg van een 'mari
tiem balkon', een hellend, houten
plein tussen boulevard en haven,
een nieuwe brug en een duin
boulevard. En daar maken zo
wat alle bezoekers van de snel
groeiende badplaats inmiddels
gebruik van.
donderdag 11 mei 2017
Terwijl de meubels blijven staan.
Vrijdag 12 mei van 14.00 tot 18.00 uur.
Zaterdag 13 mei van 10.00 tot 16.00 uur.
Tijdens deze speciale show kunt u zich uitvoerig laten voorlichten over
de vele mogelijkheden van dit unieke en beproefde plafondsysteem.
De koffie staat klaar!
Schone montage in één dag Voor elke interieurstijl
Zonder hakken en breken Verlichting naar wens
De meubels kunnen blijven staan Uit één geheel op maat gemaakt
PLAFON DS
De vijf kustprovincies maken
zich zorgen over de honderden
historische scheepswrakken die
langs de Nederlandse kust op
de bodem liggen. In een brief
aan minister Jet Bussemaker
van Onderwijs, Cultuur en We
tenschappen roepen ze het Rijk
op zich in te zetten voor een
beter beheer van het maritiem
erfgoed.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Ben de Reu, gedeputeerde
BB
N ieuwe haven
trekt veel meer
dan 'bootjeslui'
Martijn de Koning en
Sophie Stockman
-René de Milliano
Wandelaars begroeten aan het eind van de strekdammen de binnenlopende jachten.
Plameco Plafonds Van Gilst v.o.f.
Showroom: Columbusweg 3,4462 HA Goes
Tel: 0113-270000 - www.plameco.nl