Zorg over verdwijnen historische wrakken M 8 Uitnodiging PLAFONDSHOW Een nieuw plafond in 1 dag! Geschikt voor elke ruimte. JACHTHAVEN CADZAND-BAD OPENING Op de bouw van honderden appartementen in Cadzand-Bad is best wat kritiek. Over de nieuwe jachthaven klinkt echter nauwelijks een wanklank. Het kustdorp is trots op de nieuwe aanwinst, die komend weekend wordt geopend. want de berging van één wrak kan al gauw een miljoen kosten." Als voorbeeld noemt hij het wrak van een oud oorlogsschip bij Ritt- hem. Een deel daarvan ligt op een plateau onder water. Sportduikers en duikers van de marine hebben er de afgelopen jaren naar gekeken. „Het is mogelijk het oudste wrak van een oorlogsschip in de Neder landse wateren, uit ongeveer 1550", aldus De Reu. „De resten dreigen van het plateau af te vallen. Dat zou zonde zijn. Samen met de ge meente Vlissingen en de Rijks dienst voor het Cultureel Erfgoed hebben we verschillende scenario's van bergen en bewaren bekeken, maar we hebben er geen geld voor." Mocht Bussemaker geld beschik baar stellen, dan zou het nog steeds de vraag zijn of'de Ritthem' ervan profiteert. „Dan moet je daar geza menlijk met de andere provincies uit zien te komen." De gedepu teerde durft ook niet in te schatten of een demissionair kabinet nog iets kan met het verzoek. In hun brief stellen de provincies ook een aanpassing van regels voor. Sportduikers hebben veel waarde volle lokale kennis die goed benut kan worden. Om hun inzet moge lijk te maken is het nodig dat het Rijk hiervoor mogelijkheden schept in de Erfgoedwet en de Ar- boregels. Plafonds Sierlijsten Verlichting De onderwatervindplaatsen wor den bedreigd door natuurlijke ero sie, schrijven Zeeland, Noord- en Zuid-Holland, Friesland en Gro ningen aan Bussemaker. Hierdoor We hebben geen geld voor het bergen van een oorlogsschip bij Ritthem dreigt veel erfgoed te verdwijnen. Voor onderzoek, bescherming en eventueel berging van de histori sche wrakken is 3 miljoen euro no dig, bevestigt gedeputeerde Ben de Reu (cultuur). „Dat is nog niet veel, oewel de haven nog niet helemaal vol ligt, is er al aardig wat bedrijvigheid. En die komt vooral van mensen zonder boot. Wan delaars slenteren naar de kop van de nieuwe strekdammen. Fietsers passeren, op de kop van de haven, het Maritiem Balkon. En natuur lijk trekt het restaurant van Ser gio Herman, op de westelijke dam, veel bezoekers. Philippe Muylle en René de Milliano, leden van de Raad van Commissarissen van haveneige naar Yacht@Cadzand-Bad, genie ten. „Dit was precies de bedoe ling: dat de haven voor iederéén een aanwinst zou zijn." De aanleg kwam voort uit een bijzondere samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven. Die begon zo'n tien jaar geleden met het plan van waterschap Schelde- stromen om - in het kader van kustversterking - de strekdam men bij Cadzand-Bad hoger en langer te maken. Een groep (met name lokale) investeerders sprong erop in en besloot te on derzoeken of tussen de dammen een jachthaven aangelegd kon worden. Zo kwamen Muylle - destijds directeur bij projectont wikkelaar Compagnie Het Zoute - en De Milliano - eigenaar van hotel De Blanke Top - in een rol terecht die ze nooit hadden voor zien: ze werden initiatiefnemers en nu ook mede-eigenaren van De haven moest voor iedereen een aanwinst zijn een jachthaven. De weg die volgde, zat vol hob bels, vertelt het duo. „Er bleek slechts ruimte voor 125 ligplaat sen - te weinig om rendabel te kunnen draaien. Er moest dus ex tra geld bij", vertelt Muylle. De Sluise gemeenteraad stelde na veel vijven en zessen uiteindelijk 2,25 miljoen euro beschikbaar uit het Investeringsfonds Cadzand- Bad, waar geld in zit van ontwik kelaars. In jachthavenclub RYCB uit Antwerpen werd ondertussen een uitbater gevonden. Die heeft overigens bijna alle plekken in middels verhuurd. Het totale werk werd in één be stek aanbesteed en uitgevoerd door een combinatie van de aan nemers B AM en Mertens Van Oord. Ook de uitvoering liep niet van een leien dakje. Door meer dere tegenslagen was de haven bijna een jaar later klaar dan ge pland. Toch valt het hele project om andere redenen veel meer op. Zo gebruikte de aannemer-voor het eerst in Nederland - Xblocs op de strekdammen. Sergio Herman opende boven het clubhuis on langs Air Republic. En de ge meente Sluis stak een flinke duit in de aankleding van de ruimte om de haven heen, onder meer door de weg langs de haven 'op te tillen' en de aanleg van een 'mari tiem balkon', een hellend, houten plein tussen boulevard en haven, een nieuwe brug en een duin boulevard. En daar maken zo wat alle bezoekers van de snel groeiende badplaats inmiddels gebruik van. donderdag 11 mei 2017 Terwijl de meubels blijven staan. Vrijdag 12 mei van 14.00 tot 18.00 uur. Zaterdag 13 mei van 10.00 tot 16.00 uur. Tijdens deze speciale show kunt u zich uitvoerig laten voorlichten over de vele mogelijkheden van dit unieke en beproefde plafondsysteem. De koffie staat klaar! Schone montage in één dag Voor elke interieurstijl Zonder hakken en breken Verlichting naar wens De meubels kunnen blijven staan Uit één geheel op maat gemaakt PLAFON DS De vijf kustprovincies maken zich zorgen over de honderden historische scheepswrakken die langs de Nederlandse kust op de bodem liggen. In een brief aan minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en We tenschappen roepen ze het Rijk op zich in te zetten voor een beter beheer van het maritiem erfgoed. Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Ben de Reu, gedeputeerde BB N ieuwe haven trekt veel meer dan 'bootjeslui' Martijn de Koning en Sophie Stockman -René de Milliano Wandelaars begroeten aan het eind van de strekdammen de binnenlopende jachten. Plameco Plafonds Van Gilst v.o.f. Showroom: Columbusweg 3,4462 HA Goes Tel: 0113-270000 - www.plameco.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 35