Oneerlijk handelt e Oer-mobieltje Nokia snel weer in de winkels 16 PSYCHOLOGELD O 0 B m ir o ONLINE-BEOORDELINGEN ONDERZOEK Al driekwart van de mensen gebruikt online reviews bij het kopen of boeken, stelt de Autoriteit Consument en Markt. Dat gaat meestal goed, maar websites moeten wel opener zijn over hun plaatsingsbeleid, sommeert de toezichthouder. Nederlanders kopen steeds meer fair- trade. Zo'n zeventig procent van de Nederlandse huishoudens gooit een paar keer per jaar een fairtrade curry of cho coladereep in zijn boodschappenmandje. Het lijkt mij wat overdreven om daar trots op te zijn. Maar Stichting Max Havelaar, je weet wel van de eerlijke koffie, lijkt er blij mee. Tien jaar geleden boycotte driekwart van de gezinnen alles waar een fairtrade logo op zat. Goed dat we ietsjepietsje be wuster inkopen, maar de realiteit blijft dat we van het meeste dat in de supermarkt ligt helemaal niet weten of er mensen voor zijn uitgebuit. waarom er geen unfairtrade logo bestaat. Eerlijke handel zou immers de norm moe ten zijn, niet de uitzondering. Good point. Ik ontdekte bovendien een wetenschappelijk argument voor een unfairtrade logo: nega tieve keurmerken werken beter dan posi tieve. Dat blijkt uit experimenten van psy choloog Ynte van Dam. Hij gaf 250 proefper sonen twee keuzes voor yoghurt, koffie en toma ten: met eco-keurmerk én duurder of zonder keurmerk. Het overgrote We weten deel koos met zijn porte- meestal derde toen het gangbare niet of er product een rood kruis mensen kreeg. Toen werd het be wuste product het meest yicgebuit populair. En dan is een zjjn rood kruis nog redelijk voorzichtig. Wat te den ken van een chocoladereep met op de wikkel in grote zwarte letters: 'Voor deze chocola zijn kinderen uitgebuit'. Of koffie met de tekst 'De boer die de koffiebonen verbouwt, krijgt te weinig geld om zijn gezin te voeden en te kleden.' Dat staat toch een beetje onge zellig in je boodschappenmandje. Een negatief logo is vooral effectief als al leen de allergrootste boosdoeners hem ge bruiken. Want van een boodschappenkar vol rode kruizen en nare teksten raak je snel afgestompt. Zo zijn de meeste rokers ook immuun geworden voor de nare teksten op de pakjes. Er is immers geen alternatief, dus de meeste verstokte paffers gooien er maar een gezellig hoesje overheen. Van Dam stelt wel dat een sigarettenfabrikant, die vrijstel ling zou krijgen van de nare teksten, in één klap marktleider zou worden. Er kleeft helaas ook een groot nadeel aan negatieve keurmerken. Geen enkel bedrijf gaat vrijwillig zijn product bezoedelen, dus voor een kritisch logo is dwang van de over heid vereist. En de kans is groot dat die weer een blik ambtenaren open trekt die allerlei fijne regeltjes gaan bedenken. Voor wie zijn eigen aankoopgedrag wat wil beinvloeden, heb ik daarom alvast een filmtip in deze Fairtrade week - 6 t/m 14 mei -: The dark side of chocolate. Met een goed fairtrade biertje erbij. Air France KLM Ahold Delhaize Gemalto Bos fis I ripadvisor, Zoover I en AirBnB voor hotels, Bol.com en Coolblue voor die flatscreen tv, lens bij een etentje, Gaslicht.com of Pricewise voor energie. Het aantal sites met consumentenreviews is de laatste jaren steeds groter ge worden, dito de webshops of ver gelijkingssites waar online beoor delingen een belangrijke rol spe len. Die populariteit is niet vreemd: dankzij onze smartphones zijn we tegenwoordig 24/7 online in plaats van alleen thuis of op werk. Het geeft webwinkelen een nieuwe impuls, terwijl ook andere dien sten nog meer via het wereldwijde web plaatsvinden. De Neder landse online webwinkelmarkt passeerde afgelopen jaar de grens van 20 miljard euro. Ter vergelij king: in 2004 was dat slechts 2,8 miljard euro. En in dat enorme be drag zijn bestedingen bij buiten landse aanbieders niet eens inbe grepen. Voor de ACM is het reden om diep in de markt voor online be oordelingen te duiken. „Niet dat we een stroom meldingen ontvan gen, maar de populariteit is ons ui teraard ook opgevallen", zegt Ber- nadette van Buchem, directeur Consumenten. „Bovendien vertel den toezichthouders in sommige andere landen over misstanden met nepbeoordelingen, zoals in Engeland." Uitkomst Uitkomst van het onderzoek is dat online beoordelingen nog vaker worden gebruikt dan gedacht. Liefst drie op de vier consumenten kijkt er naar, blijkt uit onderzoek dat de Motivaction op verzoek van de ACM deed onder 1650 mensen. Bijna de helft van de Nederlanders -relatief vaak jong en hoogopgeleid - heeft afgelopen jaar tenminste één review geplaatst, vooral als een er varing heel goed of zeer slecht was. Ondanks die grote aantallen gaat het eigenlijk best goed gaat in Nederland, constateert de toe zichthouder. Structurele misstan den zijn ondanks een jaar onder zoek en gesprekken met tal van stakeholders niet gevonden. Ook varen consumenten niet blind op beoordelingen, conclu deert de ACM tevreden. Voor slechts 14 procent van de Neder landers zijn ze het belangrijkste argument om een aankoop te doen of hotelkamer te boeken. „Meestal raadplegen mensen meerdere bronnen, waarvan een review er slechts een is. Zo doe ik het zelf ook als ik een hotelkamer boek." De waakhond ziet dan voorlopig geen aanleiding voor nader onder zoek of sancties. Tegelijk ziet de ACM wel gevaren: met name doordat reviewsites lang niet altijd transparant zijn, blijft het gevaar van misleiding bestaan. Zo zijn er HMD, het Finse bedrijf dat afgelo pen jaar de naamrechten van Nokia heeft gekocht, maakte dat bekend. De nieuwe Nokia 3310 is een mo derne uitvoering van één van de bestverkopende functionele tele foons aller tijden. Van het oeroude model, onder meer bekend van het spelletje Snake, werden wereldwijd 126 miljoen exemplaren verkocht. De telefoon zal worden aangebo den in vier kleuren: rood en geel met een glanslaagje, of donker blauw of -grijs met een matte af werking. Op de telefoon is stan daard 16 megabyte opslagruimte aanwezig. Daarnaast is er de moge lijkheid om een micro-sd-kaart in het toestel te stoppen. De fabrikant belooft dat met het nieuwe toestel 22 uur lang kan wor den gebeld op één acculading. Ook de opgegeven maximale standby- tijd van een maand is beter dan die van veel moderne smartphones. Wereldwijd ontstond opwinding toen de 'nieuwe' Nokia werd ont huld op het Mobile World Congress in Barcelona. Daar kon deze krant de telefoon alvast aan een eerste test onderwerpen. En dus laait af en toe de discussie op Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 11 mei 2017 Hogere ticket prijzen beloven mooie tijden voor de lucht vaartreus. Goede kwartaal cijfers vielen in de smaak bij be leggers. De digitaal bevei liger werd niet beloond voor een nieuwe sa menwerking. De baggeraar kwam met een winstwaarschu wing. O Reviews op het internet krijgen een dikke voldoende David Bremmer Rotterdam De Nokia 3310 is vanaf 5 juni op nieuw te koop in telefoonwinkels in Nederland en België. Wat het nieuwe oer-mobieltje moet gaan kosten? 60 euro. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16