1 i 1 - Ik 1 n Waterschap bekijkt nauwgezet waar harder rijden nog verantwoord is m ié; Kostbare zwaarden onder de hamer Titel Luctor '88 Waterschap Scheldestromen hecht aan 80-kilometerwegen, maar alleen als het echt veilig is. Anders gaat de snelheidslimiet naar 60 kilometer per uur. M -k '.'tvV KL^. Het Zeeuws Veilinghuis veilt tientallen kostbare antieke Japanse zwaarden uit een Zeeuwse collectie. Mooi afscheid Van den Dries Binnen enkele jaren zijn de Zeeuwse plattelandswegen zo in gericht, dat voor iedere weggebrui ker meteen duidelijk is hoe hard er mag worden gereden: 60 of 80 kilo meter per uur. Waterschap Scheldestromen be kijkt nauwgezet welke wegen 80 kilometer kunnen blijven en welke naar 60 kilometer moeten. „Ik ben zelf de hele provincie rond geweest, heb alle wegen bekeken en met alle wethouders gesproken", zegt dage lijks bestuurder Rian de Feijter. Het waterschap streeft ernaar zo veel mogelijk 8o-kilometerwegen te be houden, maar alleen als dat echt veilig is. Dat betekent onder meer dat er een vrijliggend fietspad moet zijn. „We kijken heel erg naar de verkeersveiligheid", zegt De Feijter. „Daarvoor hebben we ook met op zichters, kantonniers, verkeersdes- kundigen en met leden van de alge mene vergadering gesproken." De Feijter geeft daarmee invul ling aan de afspraken met de pro vincie. Die had eerder alle wegen in de provincie ingedeeld in catego rieën. Uitvoering daarvan zou bete kenen dat ruim de helft van de 80- kilometerwegen op het platteland naar 60 zou moeten. Na enige dis cussie is afgesproken dat daarvan kan worden afgeweken, als er goede argumenten zijn. Wegen die 80 blijven, moeten ook als zodanig worden ingericht. Dat betekent onder meer een door getrokken streep in het midden en onderbroken strepen aan de zijkan ten. Maatregelen De eerste reeks maatregelen wordt later dit jaar uitgevoerd. Het water schap wil een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur houden op de Bredewegbij Sirjansland, de Rijks weg bij Anna Jacobapolder, de (Westelijke) Kanaalweg bij We- meldinge/Vlake, de Savoyaardsweg bij Terneuzen, de Langeweg bij Nieuw- en Sint Joosland en de rou tes Oostkapelle-Grijpskerke en Oost-Souburg-Middelburg. De be lijning van de wegen wordt daarop We kijken heel erg naarde verkeersveiligheid aangepast. Op sommige plaatsen worden ook grasbetontegels in de berm aangebracht. Een groot aantal wegen gaat dit jaar van 80 naar 60 kilometer. Het gaat daarbij om de Oud Heiligen- weg bij Oosterland, de route Drei- schor-Zonnemaire (mits de ge meente daarmee akkoord gaat), de route Kerkwerve-Noordgouwe, de Verseputseweg bij Kerkwerve, de Kloosterweg/Ringdijk bij Scha- rendijke, de route Den Osse-Scha- rendijke, de route Sirjansland-Drei- schor, de Rijksstraatweg bij Brui- nisse, de Kuijerdamseweg bij Elle- meet, de route N653-Den Osse, de Veerdijkseweg/Krokkeweg/Bitter- hoekseweg bij Scherpenisse, de Koudekerkseweg bij Biggekerke, de Bathseweg bij Rilland, de Kaaidijk bij Wolphaartsdijk, de route 's- Heerenhoek-Borssele en de Ruiter- plaatweg bij Kamperland. In Zeeuws-Vlaanderen kiest het waterschap ervoor een aantal we gen die in aanmerking kwamen voor 80 kilometer per uur toch op 60 te houden, vanwege de verkeers veiligheid. Het gaat onder meer om de Provincialewegbij Zuiddorpe en de weg vanaf de rotonde bij Hoek naar Philippine. It dinsdag 9 mei 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl iV-i ZEELAND 5 ZEELAND10 Vaker 60 km/u in de polder Rolf Bosboom Middelburg - Rian de Feijter, dagelijks bestuurder Scheldestromen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 66