Molenvlietsedijk gaat deze zomer op de schop Midden-Zeeland krijgt na kwart eeuw eindelijk verharde baan 7 Vliegveld Midden- Zeeland bij Arnemuiden krijgt eindelijk een verharde baan. Dankzij een vernieuwend concept met hergebruikt kunstgras uit sportvelden. Zeker 25 jaar al is er ge sproken over verhar ding van de landings baan op Vliegveld Midden-Zeeland. Gis teren is er dan toch eindelijk mee begonnen. Het wordt geen baan van beton, zoals vaak is voorgesteld. „Die kost 1,2 miljoen euro en dat verdienen we nooit terug", benadrukt de huidige vliegvelddirecteur Enno Belderok. Hij wist de aandeelhou ders er vorige week definitief van te overtuigen dat ze voor minder dan zes ton met hergebruikt kunstgras van sportvelden (zie ka der) ook een goede verharde baan krijgen die zijn geld wel gaat ople veren. „We kunnen vaker vliegen. Bovendien is de rolweerstand la ger, dus vliegtuigen komen eerder los van de grond. Ze buigen dan ook eerder weg van camping De Witte Raaf. Dit heeft echt alleen maar voordelen." Een 'economische noodzaak' is een harde baan vaak genoemd. De grasbaan was te kwetsbaar: bij langdurige regenval kon er niet ge vlogen worden en dat scheelde het vliegveld inkomsten uit onder meer de verkoop van brandstof. Bovendien was het vliegveld daar door te 'onbetrouwbaar' voor za- kenvluchten. Belderok is daarin terughoudender, maar noemt de verharding wel belangrijk voor de 'continuïteit' van Midden-Zee land. „Ik geloof niet dat we hier door veel meer vliegtuigen zullen aantrekken. Als het slecht weer is, wordt hier toch al niet gevlogen omdat we een veld zijn waar op zicht wordt geland. Bij regen ge beurt hier niks en dat blijft zo. Het De wetenschap dat op de baan ook na slecht weer snel weer gevlogen kan worden, zit nu al wel tussen de oortjes verschil is wel dat na een paar da gen slecht weer de baan eerder be schikbaar komt. Nu duurt dat soms drie dagen, dat zal straks sneller kunnen." En die zakenvluchten? „Ach, die hebben we nu toch ook bijna niet. En als het één zakenvlucht per dag meer wordt, dan gaat het over driehonderd vluchten per jaar. Terwijl we nu bijna 22.000 starts en landingen per jaar hebben", verduidelijkt Belderok. In de ver gunning voor Midden-Zeeland staat een maximum aantal vlieg bewegingen van 46.558 per jaar. Voor Zeeland Seaports kan een grotere betrouwbaarheid van de landingsbaan wel een argument zijn om bedrijven over de streep te trekken die zich in Vlissingen- Oost willen vestigen, erkent Bel derok. Het havenschap is één van de 27 aandeelhouders van het vliegveld. „We sluiten wel mooi op elkaar aan: seaport, airport", knipoogt de vliegvelddirecteur. Vakantievluchten met bijvoor beeld Ryanair naar het zonnige zuiden? Vergeet het maar. Niet vanaf Arnemuiden. „Die vliegtui gen zijn veel te zwaar voor ons veld."' De verharde baan is vooral be langrijk voor de bedrijven en pilo ten die nu al gebruik maken van Midden-Zeeland, stelt Belderok. De wetenschap dat op de baan ook na slecht weer snel weer gevlogen kan worden, zit nu al wel 'tussen de oortjes', weet hij. Er is dan ook een kwart eeuw naar uitgekeken. Het gaat om het deel bij de huidige scholen, tussen de Ten Ankerweg en de Zoekweg. Op de nu nog on overzichtelijke kruising van de Zoekweg met de Molenvlietsedijk wordt een rotonde aangelegd. Ver der worden fietsers en voetgangers gescheiden van het gemotoriseerde verkeer. Dit alles moet de verkeers veiligheid flink verbeteren. Vooruitlopend op de reconstruc tie van de Molenvlietsedijk voert Delta sinds gisteren werkzaamhe den uit aan de Zoekweg. Daar wor den mantelbuizen in de grond ge legd. Dat zijn buizen die bedoeld zijn voor de doorvoer van onder meer telefoonkabels en elektrici teitsleidingen. De werkzaamheden Met onder meer meer een rotonde wordt de straat veiliger gemaakt duren waarschijnlijk vijf weken. Het grootste deel van de tijd is er steeds één rijbaan beschikbaar, maar vanaf dinsdag 16 mei is de straat wel een aantal dagen hele maal afgesloten. Het sportpark, ge meenschapscentrum Meulvliet en de andere voorzieningen aan de Zoekweg zijn dan te bereiken via de wijk Stadszicht. Met Delta is afge sproken dat er tijdens de ochtend spits geen vrachtwagens rijden. Het nieuwe uiterlijk van de Mo lenvlietsedijk maakt onderdeel uit van de totale reconstructie van het gebied rond de Zoekweg. Eerder ging het parkeerterrein in de straat al volledig op de schop. De ko mende jaren staat er nog van alles te gebeuren. Zo verhuizen de basis scholen - behalve montessori school De Kraal - naar het voorma lige pand van het Westerpoort en krijgt voetbalvereniging Tholense Boys een extra veld op de huidige locatie van die scholen. dinsdag 9 mei 2017 Groen en hard voor vlotte start Maurits Sep Arnemuiden -Enno Belderok, directeur Vliegveld Midden-Zeeland De Molenvlietsedijk in Tholen gaat tijdens de komende zomer vakantie flink op de schop. Rob Paardekam Tholen Vlnr. Jacques Walhout en Maarten Goeree van Traas Ovaa Sport en Enno Belderok van Vliegveld Midden-Zeeland, foto's dirk-jan gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 63