Molenvlietsedijk gaat deze zomer op de schop
Midden-Zeeland krijgt na kwart eeuw eindelijk verharde baan
7
Vliegveld Midden-
Zeeland bij
Arnemuiden krijgt
eindelijk een
verharde baan.
Dankzij een
vernieuwend
concept met
hergebruikt
kunstgras uit
sportvelden.
Zeker 25 jaar al is er ge
sproken over verhar
ding van de landings
baan op Vliegveld
Midden-Zeeland. Gis
teren is er dan toch eindelijk mee
begonnen.
Het wordt geen baan van beton,
zoals vaak is voorgesteld. „Die kost
1,2 miljoen euro en dat verdienen
we nooit terug", benadrukt de
huidige vliegvelddirecteur Enno
Belderok. Hij wist de aandeelhou
ders er vorige week definitief van
te overtuigen dat ze voor minder
dan zes ton met hergebruikt
kunstgras van sportvelden (zie ka
der) ook een goede verharde baan
krijgen die zijn geld wel gaat ople
veren. „We kunnen vaker vliegen.
Bovendien is de rolweerstand la
ger, dus vliegtuigen komen eerder
los van de grond. Ze buigen dan
ook eerder weg van camping De
Witte Raaf. Dit heeft echt alleen
maar voordelen."
Een 'economische noodzaak' is
een harde baan vaak genoemd. De
grasbaan was te kwetsbaar: bij
langdurige regenval kon er niet ge
vlogen worden en dat scheelde het
vliegveld inkomsten uit onder
meer de verkoop van brandstof.
Bovendien was het vliegveld daar
door te 'onbetrouwbaar' voor za-
kenvluchten. Belderok is daarin
terughoudender, maar noemt de
verharding wel belangrijk voor de
'continuïteit' van Midden-Zee
land. „Ik geloof niet dat we hier
door veel meer vliegtuigen zullen
aantrekken. Als het slecht weer is,
wordt hier toch al niet gevlogen
omdat we een veld zijn waar op
zicht wordt geland. Bij regen ge
beurt hier niks en dat blijft zo. Het
De wetenschap dat
op de baan ook na
slecht weer snel weer
gevlogen kan worden,
zit nu al wel tussen de
oortjes
verschil is wel dat na een paar da
gen slecht weer de baan eerder be
schikbaar komt. Nu duurt dat
soms drie dagen, dat zal straks
sneller kunnen."
En die zakenvluchten? „Ach, die
hebben we nu toch ook bijna niet.
En als het één zakenvlucht per dag
meer wordt, dan gaat het over
driehonderd vluchten per jaar.
Terwijl we nu bijna 22.000 starts
en landingen per jaar hebben",
verduidelijkt Belderok. In de ver
gunning voor Midden-Zeeland
staat een maximum aantal vlieg
bewegingen van 46.558 per jaar.
Voor Zeeland Seaports kan een
grotere betrouwbaarheid van de
landingsbaan wel een argument
zijn om bedrijven over de streep te
trekken die zich in Vlissingen-
Oost willen vestigen, erkent Bel
derok. Het havenschap is één van
de 27 aandeelhouders van het
vliegveld. „We sluiten wel mooi
op elkaar aan: seaport, airport",
knipoogt de vliegvelddirecteur.
Vakantievluchten met bijvoor
beeld Ryanair naar het zonnige
zuiden? Vergeet het maar. Niet
vanaf Arnemuiden. „Die vliegtui
gen zijn veel te zwaar voor ons
veld."'
De verharde baan is vooral be
langrijk voor de bedrijven en pilo
ten die nu al gebruik maken van
Midden-Zeeland, stelt Belderok.
De wetenschap dat op de baan ook
na slecht weer snel weer gevlogen
kan worden, zit nu al wel 'tussen
de oortjes', weet hij. Er is dan ook
een kwart eeuw naar uitgekeken.
Het gaat om het deel bij de huidige
scholen, tussen de Ten Ankerweg
en de Zoekweg. Op de nu nog on
overzichtelijke kruising van de
Zoekweg met de Molenvlietsedijk
wordt een rotonde aangelegd. Ver
der worden fietsers en voetgangers
gescheiden van het gemotoriseerde
verkeer. Dit alles moet de verkeers
veiligheid flink verbeteren.
Vooruitlopend op de reconstruc
tie van de Molenvlietsedijk voert
Delta sinds gisteren werkzaamhe
den uit aan de Zoekweg. Daar wor
den mantelbuizen in de grond ge
legd. Dat zijn buizen die bedoeld
zijn voor de doorvoer van onder
meer telefoonkabels en elektrici
teitsleidingen. De werkzaamheden
Met onder meer meer
een rotonde wordt de
straat veiliger
gemaakt
duren waarschijnlijk vijf weken.
Het grootste deel van de tijd is er
steeds één rijbaan beschikbaar,
maar vanaf dinsdag 16 mei is de
straat wel een aantal dagen hele
maal afgesloten. Het sportpark, ge
meenschapscentrum Meulvliet en
de andere voorzieningen aan de
Zoekweg zijn dan te bereiken via de
wijk Stadszicht. Met Delta is afge
sproken dat er tijdens de ochtend
spits geen vrachtwagens rijden.
Het nieuwe uiterlijk van de Mo
lenvlietsedijk maakt onderdeel uit
van de totale reconstructie van het
gebied rond de Zoekweg. Eerder
ging het parkeerterrein in de straat
al volledig op de schop. De ko
mende jaren staat er nog van alles te
gebeuren. Zo verhuizen de basis
scholen - behalve montessori
school De Kraal - naar het voorma
lige pand van het Westerpoort en
krijgt voetbalvereniging Tholense
Boys een extra veld op de huidige
locatie van die scholen.
dinsdag 9 mei 2017
Groen en hard voor vlotte start
Maurits Sep
Arnemuiden
-Enno Belderok, directeur
Vliegveld Midden-Zeeland
De Molenvlietsedijk in Tholen
gaat tijdens de komende zomer
vakantie flink op de schop.
Rob Paardekam
Tholen
Vlnr. Jacques Walhout en Maarten Goeree van Traas Ovaa Sport en Enno Belderok van Vliegveld Midden-Zeeland, foto's dirk-jan gjeltema