ProRail waarschuwt spoorf otografen
5
Wachten op Schiphol? Wen er maar aan. De
luchthaven groeide zo onstuimig, dat de jas niet
meer past.
Neem de cijfers van de luchthaven over
2012:423.400 vliegtuigbewegingen, 51
miljoen passagiers en 1,5 miljoen ton
vracht. En dan de cijfers over 2016:
479.000 vliegtuigbewegingen (+13 pro
cent); 63,6 miljoen passagiers (+25 pro
cent); en 1,7 miljoen ton vracht (+13 pro
cent).
Vooral de groei van het aantal passa
giers is indrukwekkend. En het gros
daarvan (38 procent zijn transferpassa
giers) moet één voor één door de securi-
tycheck. Schoenen uit, broekriem af,
door de scanner, handbagage open, door
de bodyscan. Alles om te voorkomen dat
een terrorist erdoor glipt. En dit jaar zijn
er vergeleken met vorig jaar wéér meer
passagiers om tot op het bot te controle
ren: een plus van 8,6 procent in het eer
ste kwartaal van 2017.
Dat leidde tot ellenlange wachttijden
aan het begin van de meivakantie, zo
lang zelfs dat mensen hun vlucht misten.
Pijnlijk, want Schiphol is onze nationale
trots. Wie thuiskomt, kijkt tevreden naar
de geoliede machine. Nu stonden geïrri
teerde en zelfs boze vakantiegangers
uren te wachten als op de eerste de beste
verveloze Amerikaanse luchthaven.
Het is de prijs van het vergroten van
het aanbod in recessietijd, het razend
snelle economische herstel én onze reis
lust. Het ging allemaal veel sneller dan
de luchthaven en de vliegmaatschap
pijen hadden verwacht. Het aanbod van
vluchten nam fors toe, paradoxaal ge
noeg omdat de luchthaven bijna aan de
grenzen van de groei zat. Elke maat
schappij probeerde extra landingsrech
ten binnen te slepen, omdat er daarna tot
2020 niets meer bij kan. Naar verwach
ting wordt dit jaar de grens van 500.000
vluchten bereikt.
„Daar komt bij dat de prijs van de
start- en landingsrechten afgelopen ja
ren 23 procent is gedaald", zegt Jaap de
Wit, emeritus hoogleraar transporteco
nomie aan de UvA. Het maakte Schiphol
nóg aantrekkelijker voor luchtvaart
maatschappijen. „Het is alsof de groente
boer met een lange rij wachtenden voor
de winkel roept: 'Ik verlaag de prijs van
de aardbeien!' Dat tart alle economische
wetten en logica." En als derde reden
noemt De Wit het consumentenver
trouwen dat niet meer stuk kan. „We
kunnen en willen een vliegreis weer be
talen."
Schiphol blijft een
prachtige luchthaven als
het aantal zwarte
zaterdagen beperkt blijft
Schiphol is als een puber met groeipijn
en het doet vooral 's ochtends zeer. Easy-
jet, Transavia, TUI, Vueling, alle prijs
vechters willen dan zo snel mogelijk ver
trekken. „Zij moeten drie retourvluch
ten per dag maken in 20 uur om rendabel
te zijn. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld
waren er 38 vluchten tussen 05.00 en
0.700 uur, dan is het echt druk", zegt cij-
feranalist Paul Vaneker van EU-claim.
Voorzitter Frank Allard van BARIN,
waarin 60 luchtvaartmaatschappijen die
op Schiphol vliegen vertegenwoordigd
zijn, moeten we ondanks de drukte toch
trots zijn op de luchthaven. „Schiphol
blijft een prachtige luchthaven als we dit
kunnen beperken tot een paar zwarte za
terdagen in het jaar. We vliegen vanuit
dit kleine landje naar 322 bestemmingen
met dank aan de KLM en haar transitbe-
leid. Dat is ongekend. Maar het moet niet
zo zijn dat er nog honderd dagen met
dergelijke wachttijden komen."
Dit seizoen (tot en met de herfstva
kantie) worden er honderd piekdagen
verwacht met meer dan 200.000 passa
gier. Allard: „Kijk naar de cijfers. Dan
kun je toch niet zeggen dat dit onver
wacht is? Of je hebt zitten slapen."
Bijbouwen is de enige duurzame re
medie. Een nieuwe pier en een nieuwe
terminal met veel extra securitychecks
zijn gepland, maar dat gaat nog een paar
jaar duren. De 500.000 vluchten per jaar
die dit jaar worden gehaald, is het maxi
mum dat Schiphol tot 2020 mag verwer
ken. Daarna lijkt er weer ruimte voor
groei. Want nieuwe toestellen zoals de
Boeing 737 Max, de 787 en de Airbus
A320 NEO zijn tientallen procenten zui
niger én stiller dan de huidige toestellen.
Op het spoor een selfie maken ge
vaarlijk? De 19-jarige Anne uit Bo
degraven was zich van geen kwaad
bewust. Samen met twee vriendin
nen en fotografe Hanne hield ze
een levensgevaarlijke fotoshoot op
het spoor. „Het besef dat we iets
ergs hebben gedaan, is er nu pas",
zegt Anne. „We kijken wel goed uit
als we op het spoor bezig zijn. We
hadden op Google shoots van an
dere meiden gezien. We vonden
het leuk om ook een keer een vrien-
dinnenshoot te doen."
Exacte cijfers van het aantal sel-
fiemakers heeft ProRail niet, maar
het aantal spoorlopers stijgt fors.
„Spoorlopers zien we steeds vaker,
gemiddeld negen per dag", zegt
woordvoerder Jaap Eikelboom.
„Dat zijn mensen die even de hond
uitlaten of een kortere weg naar het
werk nemen, maar ook steeds vaker
mensen die een foto willen maken.
Ze zijn de grootste externe factor
van vertraging."
De afgelopen jaren nam het aan
tal spoorlopers toe van 2.353 in 2012,
tot 2.905 in 2015 (laatste gemelde
cijfer). Zelfdodingen worden niet
meegerekend.
Ook in het aantal storingen door
externe factoren is een stijging te
zien. Waren dat er in 2012 nog 4.568,
vorig jaar was dat aantal opgelopen
tot 5.556. Spoorlopers vormen in
deze categorie de grootste groep.
De spoorlopers zorgen voor veel
overlast. Eikelboom: „Ze veroorza
ken dagelijks meer dan drie en half
uur vertraging. Ruim een kwart
van alle treinvertragingen wordt
veroorzaakt door mensen die niets
op het spoor te zoeken hebben. Dit
zorgde er vorig jaar voor dat ruim
t6.ooo treinen vertraging opliepen
en meer dan 1,6 miljoen reizigers te
laat op hun bestemming kwamen."
Soms kent het spoorlopen een
dodelijke afloop. „Maar vaker gaat
het nét goed", zegt Eikelboom. „Dat
is meer geluk dan wijsheid. Je denkt
dat je genoeg tijd hebt om weg te
komen, maar treinen rijden vaak op
zo'n hoge snelheid dat je ze niet aan
ziet komen. Per jaar vallen er zo'n
drie tot vijf gewonden. Bij sterfge
vallen is dat lastiger te zeggen, om
dat dat ook suïcide kan zijn."
ProRail probeert de spoorlopers
op meerdere manieren te stoppen.
Zo plaatst het bedrijf extra hekken,
probeert het via analyse van data
van vorige incidenten te voorspel
len waar spoorlopers opduiken en
houdt het goed in de gaten wat er
op sociale media gebeurt. Eikel
boom: „Wij nemen contact op met
mensen die foto's vanaf het spoor
publiceren op internet. Die worden
dan verwijderd. We willen niet dat
mensen op rare gedachten gebracht
worden." Maak je toch een foto, dan
riskeer je een fikse boete.
Hanne en Anne zeggen hun lesje
te hebben geleerd. ProRail ge
bruikte hun foto's gisteren voor een
publieke waarschuwing.
dinsdag 9 mei 2017
Reiziger voelt de groeipij n
Ton Voermans
Schiphol
—Frank Allard, BARIN
Spoorexploitant ProRail ziet een
zorgwekkende stijging in het
aantal mensen dat het spoor op
gaat voor het maken van foto's.
Levensgevaarlijk, stelt het
spoorbedrijf.
Eelco Brandes
Karolien Koolhof
Utrecht
In 2015 betrapte ProRail 2.905
mensen op het spoor die daar
niets te zoeken hadden en zelfs
hun leven riskeerden.