ProRail waarschuwt spoorf otografen 5 Wachten op Schiphol? Wen er maar aan. De luchthaven groeide zo onstuimig, dat de jas niet meer past. Neem de cijfers van de luchthaven over 2012:423.400 vliegtuigbewegingen, 51 miljoen passagiers en 1,5 miljoen ton vracht. En dan de cijfers over 2016: 479.000 vliegtuigbewegingen (+13 pro cent); 63,6 miljoen passagiers (+25 pro cent); en 1,7 miljoen ton vracht (+13 pro cent). Vooral de groei van het aantal passa giers is indrukwekkend. En het gros daarvan (38 procent zijn transferpassa giers) moet één voor één door de securi- tycheck. Schoenen uit, broekriem af, door de scanner, handbagage open, door de bodyscan. Alles om te voorkomen dat een terrorist erdoor glipt. En dit jaar zijn er vergeleken met vorig jaar wéér meer passagiers om tot op het bot te controle ren: een plus van 8,6 procent in het eer ste kwartaal van 2017. Dat leidde tot ellenlange wachttijden aan het begin van de meivakantie, zo lang zelfs dat mensen hun vlucht misten. Pijnlijk, want Schiphol is onze nationale trots. Wie thuiskomt, kijkt tevreden naar de geoliede machine. Nu stonden geïrri teerde en zelfs boze vakantiegangers uren te wachten als op de eerste de beste verveloze Amerikaanse luchthaven. Het is de prijs van het vergroten van het aanbod in recessietijd, het razend snelle economische herstel én onze reis lust. Het ging allemaal veel sneller dan de luchthaven en de vliegmaatschap pijen hadden verwacht. Het aanbod van vluchten nam fors toe, paradoxaal ge noeg omdat de luchthaven bijna aan de grenzen van de groei zat. Elke maat schappij probeerde extra landingsrech ten binnen te slepen, omdat er daarna tot 2020 niets meer bij kan. Naar verwach ting wordt dit jaar de grens van 500.000 vluchten bereikt. „Daar komt bij dat de prijs van de start- en landingsrechten afgelopen ja ren 23 procent is gedaald", zegt Jaap de Wit, emeritus hoogleraar transporteco nomie aan de UvA. Het maakte Schiphol nóg aantrekkelijker voor luchtvaart maatschappijen. „Het is alsof de groente boer met een lange rij wachtenden voor de winkel roept: 'Ik verlaag de prijs van de aardbeien!' Dat tart alle economische wetten en logica." En als derde reden noemt De Wit het consumentenver trouwen dat niet meer stuk kan. „We kunnen en willen een vliegreis weer be talen." Schiphol blijft een prachtige luchthaven als het aantal zwarte zaterdagen beperkt blijft Schiphol is als een puber met groeipijn en het doet vooral 's ochtends zeer. Easy- jet, Transavia, TUI, Vueling, alle prijs vechters willen dan zo snel mogelijk ver trekken. „Zij moeten drie retourvluch ten per dag maken in 20 uur om rendabel te zijn. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld waren er 38 vluchten tussen 05.00 en 0.700 uur, dan is het echt druk", zegt cij- feranalist Paul Vaneker van EU-claim. Voorzitter Frank Allard van BARIN, waarin 60 luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol vliegen vertegenwoordigd zijn, moeten we ondanks de drukte toch trots zijn op de luchthaven. „Schiphol blijft een prachtige luchthaven als we dit kunnen beperken tot een paar zwarte za terdagen in het jaar. We vliegen vanuit dit kleine landje naar 322 bestemmingen met dank aan de KLM en haar transitbe- leid. Dat is ongekend. Maar het moet niet zo zijn dat er nog honderd dagen met dergelijke wachttijden komen." Dit seizoen (tot en met de herfstva kantie) worden er honderd piekdagen verwacht met meer dan 200.000 passa gier. Allard: „Kijk naar de cijfers. Dan kun je toch niet zeggen dat dit onver wacht is? Of je hebt zitten slapen." Bijbouwen is de enige duurzame re medie. Een nieuwe pier en een nieuwe terminal met veel extra securitychecks zijn gepland, maar dat gaat nog een paar jaar duren. De 500.000 vluchten per jaar die dit jaar worden gehaald, is het maxi mum dat Schiphol tot 2020 mag verwer ken. Daarna lijkt er weer ruimte voor groei. Want nieuwe toestellen zoals de Boeing 737 Max, de 787 en de Airbus A320 NEO zijn tientallen procenten zui niger én stiller dan de huidige toestellen. Op het spoor een selfie maken ge vaarlijk? De 19-jarige Anne uit Bo degraven was zich van geen kwaad bewust. Samen met twee vriendin nen en fotografe Hanne hield ze een levensgevaarlijke fotoshoot op het spoor. „Het besef dat we iets ergs hebben gedaan, is er nu pas", zegt Anne. „We kijken wel goed uit als we op het spoor bezig zijn. We hadden op Google shoots van an dere meiden gezien. We vonden het leuk om ook een keer een vrien- dinnenshoot te doen." Exacte cijfers van het aantal sel- fiemakers heeft ProRail niet, maar het aantal spoorlopers stijgt fors. „Spoorlopers zien we steeds vaker, gemiddeld negen per dag", zegt woordvoerder Jaap Eikelboom. „Dat zijn mensen die even de hond uitlaten of een kortere weg naar het werk nemen, maar ook steeds vaker mensen die een foto willen maken. Ze zijn de grootste externe factor van vertraging." De afgelopen jaren nam het aan tal spoorlopers toe van 2.353 in 2012, tot 2.905 in 2015 (laatste gemelde cijfer). Zelfdodingen worden niet meegerekend. Ook in het aantal storingen door externe factoren is een stijging te zien. Waren dat er in 2012 nog 4.568, vorig jaar was dat aantal opgelopen tot 5.556. Spoorlopers vormen in deze categorie de grootste groep. De spoorlopers zorgen voor veel overlast. Eikelboom: „Ze veroorza ken dagelijks meer dan drie en half uur vertraging. Ruim een kwart van alle treinvertragingen wordt veroorzaakt door mensen die niets op het spoor te zoeken hebben. Dit zorgde er vorig jaar voor dat ruim t6.ooo treinen vertraging opliepen en meer dan 1,6 miljoen reizigers te laat op hun bestemming kwamen." Soms kent het spoorlopen een dodelijke afloop. „Maar vaker gaat het nét goed", zegt Eikelboom. „Dat is meer geluk dan wijsheid. Je denkt dat je genoeg tijd hebt om weg te komen, maar treinen rijden vaak op zo'n hoge snelheid dat je ze niet aan ziet komen. Per jaar vallen er zo'n drie tot vijf gewonden. Bij sterfge vallen is dat lastiger te zeggen, om dat dat ook suïcide kan zijn." ProRail probeert de spoorlopers op meerdere manieren te stoppen. Zo plaatst het bedrijf extra hekken, probeert het via analyse van data van vorige incidenten te voorspel len waar spoorlopers opduiken en houdt het goed in de gaten wat er op sociale media gebeurt. Eikel boom: „Wij nemen contact op met mensen die foto's vanaf het spoor publiceren op internet. Die worden dan verwijderd. We willen niet dat mensen op rare gedachten gebracht worden." Maak je toch een foto, dan riskeer je een fikse boete. Hanne en Anne zeggen hun lesje te hebben geleerd. ProRail ge bruikte hun foto's gisteren voor een publieke waarschuwing. dinsdag 9 mei 2017 Reiziger voelt de groeipij n Ton Voermans Schiphol —Frank Allard, BARIN Spoorexploitant ProRail ziet een zorgwekkende stijging in het aantal mensen dat het spoor op gaat voor het maken van foto's. Levensgevaarlijk, stelt het spoorbedrijf. Eelco Brandes Karolien Koolhof Utrecht In 2015 betrapte ProRail 2.905 mensen op het spoor die daar niets te zoeken hadden en zelfs hun leven riskeerden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 5