II
Hoteltwist: te hoge omzet voorgespiegeld
Midden-Zeeland krijgt na kwart eeuw eindelijk verharde baan
7
Vliegveld Midden-Zeeland bij
Arnemuiden krijgt eindelijk een verharde
baan. Dankzij een vernieuwend concept
met hergebruikt kunstgras uit
sportvelden
Zeker 25 jaar al is er gesproken over
verharding van de landingsbaan op
Vliegveld Midden-Zeeland. Giste
ren is er dan toch eindelijk mee be
gonnen.
Het wordt geen baan van beton,
zoals vaak is voorgesteld. „Die kost
1,2 miljoen euro en dat verdienen
we nooit terug", benadrukt de hui
dige vliegvelddirecteur Enno Bel-
derok. Hij wist de aandeelhouders
er vorige week definitief van te
overtuigen dat ze voor minder dan
zes ton met hergebruikt kunstgras
van sportvelden (zie kader) ook een
goede verharde baan krijgen die
zijn geld wel gaat opleveren. „We
kunnen vaker vliegen. Bovendien is
de rolweerstand lager, dus vliegtui
gen komen eerder los van de grond.
Ze buigen eerder weg van camping
De Witte Raaf. Dit heeft echt alleen
maar voordelen."
De grasbaan was te kwetsbaar: bij
langdurige regenval kon er niet ge
vlogen worden en dat scheelde het
vliegveld inkomsten uit onder
meer de verkoop van brandstof Bo
vendien was het vliegveld daardoor
te 'onbetrouwbaar' voor zaken-
vluchten. Een 'economische nood
zaak' is een harde baan daarom vaak
genoemd.
Belderok gaat minder ver, maar
noemt de verharding wel belangrijk
voor de 'continuïteit' van Midden-
Zeeland. „Ik geloof niet dat we hier
door veel meer vliegtuigen zullen
aantrekken. Als het slecht weer is,
wordt hier toch al niet gevlogen
omdat we een veld zijn waar op
De rolweerstand is
lager, dus vliegtuigen
komen eerder los van
de grond
zicht wordt geland. Dat blijft zo.
Het verschil is wel dat na een paar
dagen slecht weer de baan eerder
beschikbaar komt. De baan wordt
stabieler."
En die zakenvluchten? „Ach, die
hebben we nu toch ook bijna niet.
En als het één zakenvlucht per dag
meer wordt, dan gaat het over drie
honderd vluchten per jaar. Terwijl
we nu bijna 22.000 starts en landin
gen per jaar hebben", verduidelijkt
Belderok. In de vergunning voor
Midden-Zeeland staat een maxi
mum aantal vliegbewegingen van
46.558 per jaar.
Voor Zeeland Seaports kan een
grotere betrouwbaarheid van de
landingsbaan wel een argument
zijn om bedrijven over de streep te
trekken om zich in Vlissingen-Oost
te vestigen, erkent Belderok. Het
havenschap is één van de 27 aan
deelhouders van het vliegveld.
Vakantievluchten met Ryanair of
een andere prijsvechter naar het
zonnige zuiden? Vergeet het maar.
Niet vanaf Arnemuiden. „Die vlieg
tuigen zijn veel te zwaar voor ons
veld." De verharde baan is vooral
belangrijk voor de bedrijven en pi
loten die nu al gebruik maken van
Midden-Zeeland, stelt Belderok.
De wetenschap dat op de baan
ook na slecht weer snel weer gevlo
gen kan worden, zit nu al wel 'tus
sen de oortjes', weet hij. Er is dan
ook lang genoeg naar uitgekeken;
een kwart eeuw.
STABIELER
Hergebruikt kunstgras onder landingsbaan
Danny en Sabrina de Boer zijn on
juist voorgelicht over de omzet die
zij als exploitanten konden halen in
hotel-restaurant Het Rijswijksche
Huis in Oostkapelle. Tot die slot
som komt de Middelburgse kan
tonrechter. Hij vindt dan ook dat
het huurcontract ongeldig ver
klaard moet worden. Hij verbindt
daar nog geen financiële gevolgen
aan. Beide partijen moeten eerst
nog inzicht geven in hun boekhou
ding voor hij beslist of en in hoe
verre het echtpaar recht heeft op
een schadevergoeding. Het echt
paar huurde vanaf medio 2015 het
hotel. Al snel ontdekte het dat het
niet lukte de omzet te halen die was
voorgespiegeld in een gesprek met
Micha Nas, een van de eigenaren.
Vanaf begin 2016 voeren de beide
partijen rechtszaken tegen elkaar.
Onder andere omdat het echtpaar
weigerde de volledige huur te beta
len. Dat leidde ertoe dat het begin
dit jaar moest vertrekken uit Het
Rijswijksche Huis. Maar het echt-
Voormalige
exploitant geeft
tegenover rechter
aan dat omzetcijfers
niet correct zijn
paar wil al het geld terug dat het in
vesteerde in het hotel.
Tijdens een gesprek, voordat het
definitief de huurovereenkomst te
kende, liet Nas hun een papier zien
met de cijfers over de jaren 2013 en
2014. Volgens Nas ging het om be
dragen die gehaald konden worden.
Volgens het echtpaar en getuigen
ging het om bedragen die destijds
daadwerkelijk zouden zijn ver
diend.
De man die van 2011 tot april 2015
het hotel exploiteerde, gaf tegen
over de rechter aan dat de cijfers van
Nas niet correct zijn.
dinsdag 9 mei 2017
Groen en hard voor vlotte start
Maurits Sep
Arnemuiden
-Enno Belderok, directeur
Onder parkeerterreinen
werkt het, weten ze bij
Traas Ovaa Sport in
Heinkenszand. Voor het
eerst legt het bedrijf
kunstgras uit oude
sportvelden op een
vliegveld om de lan
dingsbaan stabieler en
harder te maken.
Kleine vliegvelden in
binnen- en buitenland
zijn nieuwsgierig. Het
ministerie van Defensie
ziet er kansen in, bij
voorbeeld voor interna
tionale missies waar
snel een landingsbaan
gelegd moet worden.
Kunstvezel in een zan
derige bodem verwer
ken is sneller en goed
koper dan een beton-
baan storten.
De komende weken
wordt de landingsbaan
op Midden-Zeeland be
werkt. Frezen, nieuwe
drainage, de zandlaag
doormengen, kunstve
zels erdoorheen en
nieuw gras inzaaien.
Over ruim twee maan
den is de verharde baan
klaar, verwachten
Jacques Walhout en
Maarten Goeree van
Traas Ovaa Sport.
Het bedrijf legt al jaren
kunstgras sportvelden
aan.
Oude matten krijgen nu
een nieuwe toekomst,
zegt Walhout. „We ver
werken ongeveer zes
voetbalvelden onder de
landingsbaan."'
M vlnr Jacques
Walhout en
Maarten Goe
ree van Traas
Ovaa Sport
en Enno Bel
derok, direc
teur van Vlieg
veld Midden-
Zeeland. FOTO
DIRK-JAN GJELTEMA
De kantonrechter vindt dat de
huurders van Het Rijswijksche
Huis in Oostkapelle opzettelijk
te hoge omzetcijfers kregen
voorgeschoteld toen ze in ge
sprek waren met een van de ei
genaren over de huur van het
hotel-restaurant.
Emile Calon
Oostkapelle