II Hoteltwist: te hoge omzet voorgespiegeld Midden-Zeeland krijgt na kwart eeuw eindelijk verharde baan 7 Vliegveld Midden-Zeeland bij Arnemuiden krijgt eindelijk een verharde baan. Dankzij een vernieuwend concept met hergebruikt kunstgras uit sportvelden Zeker 25 jaar al is er gesproken over verharding van de landingsbaan op Vliegveld Midden-Zeeland. Giste ren is er dan toch eindelijk mee be gonnen. Het wordt geen baan van beton, zoals vaak is voorgesteld. „Die kost 1,2 miljoen euro en dat verdienen we nooit terug", benadrukt de hui dige vliegvelddirecteur Enno Bel- derok. Hij wist de aandeelhouders er vorige week definitief van te overtuigen dat ze voor minder dan zes ton met hergebruikt kunstgras van sportvelden (zie kader) ook een goede verharde baan krijgen die zijn geld wel gaat opleveren. „We kunnen vaker vliegen. Bovendien is de rolweerstand lager, dus vliegtui gen komen eerder los van de grond. Ze buigen eerder weg van camping De Witte Raaf. Dit heeft echt alleen maar voordelen." De grasbaan was te kwetsbaar: bij langdurige regenval kon er niet ge vlogen worden en dat scheelde het vliegveld inkomsten uit onder meer de verkoop van brandstof Bo vendien was het vliegveld daardoor te 'onbetrouwbaar' voor zaken- vluchten. Een 'economische nood zaak' is een harde baan daarom vaak genoemd. Belderok gaat minder ver, maar noemt de verharding wel belangrijk voor de 'continuïteit' van Midden- Zeeland. „Ik geloof niet dat we hier door veel meer vliegtuigen zullen aantrekken. Als het slecht weer is, wordt hier toch al niet gevlogen omdat we een veld zijn waar op De rolweerstand is lager, dus vliegtuigen komen eerder los van de grond zicht wordt geland. Dat blijft zo. Het verschil is wel dat na een paar dagen slecht weer de baan eerder beschikbaar komt. De baan wordt stabieler." En die zakenvluchten? „Ach, die hebben we nu toch ook bijna niet. En als het één zakenvlucht per dag meer wordt, dan gaat het over drie honderd vluchten per jaar. Terwijl we nu bijna 22.000 starts en landin gen per jaar hebben", verduidelijkt Belderok. In de vergunning voor Midden-Zeeland staat een maxi mum aantal vliegbewegingen van 46.558 per jaar. Voor Zeeland Seaports kan een grotere betrouwbaarheid van de landingsbaan wel een argument zijn om bedrijven over de streep te trekken om zich in Vlissingen-Oost te vestigen, erkent Belderok. Het havenschap is één van de 27 aan deelhouders van het vliegveld. Vakantievluchten met Ryanair of een andere prijsvechter naar het zonnige zuiden? Vergeet het maar. Niet vanaf Arnemuiden. „Die vlieg tuigen zijn veel te zwaar voor ons veld." De verharde baan is vooral belangrijk voor de bedrijven en pi loten die nu al gebruik maken van Midden-Zeeland, stelt Belderok. De wetenschap dat op de baan ook na slecht weer snel weer gevlo gen kan worden, zit nu al wel 'tus sen de oortjes', weet hij. Er is dan ook lang genoeg naar uitgekeken; een kwart eeuw. STABIELER Hergebruikt kunstgras onder landingsbaan Danny en Sabrina de Boer zijn on juist voorgelicht over de omzet die zij als exploitanten konden halen in hotel-restaurant Het Rijswijksche Huis in Oostkapelle. Tot die slot som komt de Middelburgse kan tonrechter. Hij vindt dan ook dat het huurcontract ongeldig ver klaard moet worden. Hij verbindt daar nog geen financiële gevolgen aan. Beide partijen moeten eerst nog inzicht geven in hun boekhou ding voor hij beslist of en in hoe verre het echtpaar recht heeft op een schadevergoeding. Het echt paar huurde vanaf medio 2015 het hotel. Al snel ontdekte het dat het niet lukte de omzet te halen die was voorgespiegeld in een gesprek met Micha Nas, een van de eigenaren. Vanaf begin 2016 voeren de beide partijen rechtszaken tegen elkaar. Onder andere omdat het echtpaar weigerde de volledige huur te beta len. Dat leidde ertoe dat het begin dit jaar moest vertrekken uit Het Rijswijksche Huis. Maar het echt- Voormalige exploitant geeft tegenover rechter aan dat omzetcijfers niet correct zijn paar wil al het geld terug dat het in vesteerde in het hotel. Tijdens een gesprek, voordat het definitief de huurovereenkomst te kende, liet Nas hun een papier zien met de cijfers over de jaren 2013 en 2014. Volgens Nas ging het om be dragen die gehaald konden worden. Volgens het echtpaar en getuigen ging het om bedragen die destijds daadwerkelijk zouden zijn ver diend. De man die van 2011 tot april 2015 het hotel exploiteerde, gaf tegen over de rechter aan dat de cijfers van Nas niet correct zijn. dinsdag 9 mei 2017 Groen en hard voor vlotte start Maurits Sep Arnemuiden -Enno Belderok, directeur Onder parkeerterreinen werkt het, weten ze bij Traas Ovaa Sport in Heinkenszand. Voor het eerst legt het bedrijf kunstgras uit oude sportvelden op een vliegveld om de lan dingsbaan stabieler en harder te maken. Kleine vliegvelden in binnen- en buitenland zijn nieuwsgierig. Het ministerie van Defensie ziet er kansen in, bij voorbeeld voor interna tionale missies waar snel een landingsbaan gelegd moet worden. Kunstvezel in een zan derige bodem verwer ken is sneller en goed koper dan een beton- baan storten. De komende weken wordt de landingsbaan op Midden-Zeeland be werkt. Frezen, nieuwe drainage, de zandlaag doormengen, kunstve zels erdoorheen en nieuw gras inzaaien. Over ruim twee maan den is de verharde baan klaar, verwachten Jacques Walhout en Maarten Goeree van Traas Ovaa Sport. Het bedrijf legt al jaren kunstgras sportvelden aan. Oude matten krijgen nu een nieuwe toekomst, zegt Walhout. „We ver werken ongeveer zes voetbalvelden onder de landingsbaan."' M vlnr Jacques Walhout en Maarten Goe ree van Traas Ovaa Sport en Enno Bel derok, direc teur van Vlieg veld Midden- Zeeland. FOTO DIRK-JAN GJELTEMA De kantonrechter vindt dat de huurders van Het Rijswijksche Huis in Oostkapelle opzettelijk te hoge omzetcijfers kregen voorgeschoteld toen ze in ge sprek waren met een van de ei genaren over de huur van het hotel-restaurant. Emile Calon Oostkapelle

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 35