1
i
1
- Ik
1
~i
Waterschap bekijkt nauwgezet waar harder rijden nog verantwoord is
m
ié;
Kostbare
zwaarden
onder de
hamer
Titel Luctor '88
Waterschap Scheldestromen hecht aan
80-kilometerwegen, maar alleen als
het echt veilig is. Anders gaat de
snelheidslimiet naar 60 kilometer per uur.
M
Het Zeeuws
Veilinghuis veilt
tientallen kostbare
antieke Japanse
zwaarden uit een
Zeeuwse collectie.
Mooi afscheid
Van den Dries
Binnen enkele jaren zijn de
Zeeuwse plattelandswegen zo in
gericht, dat voor iedere weggebrui
ker meteen duidelijk is hoe hard er
mag worden gereden: 60 of 80 kilo
meter per uur.
Waterschap Scheldestromen be
kijkt nauwgezet welke wegen 80
kilometer kunnen blijven en welke
naar 60 kilometer moeten. „Ik ben
zelf de hele provincie rond geweest,
heb alle wegen bekeken en met alle
wethouders gesproken", zegt dage
lijks bestuurder Rian de Feijter. Het
waterschap streeft ernaar zo veel
mogelijk 8o-kilometerwegen te be
houden, maar alleen als dat echt
veilig is. Dat betekent onder meer
dat er een vrijliggend fietspad moet
zijn. „We kijken heel erg naar de
verkeersveiligheid", zegt De Feijter.
„Daarvoor hebben we ook met op
zichters, kantonniers, verkeersdes-
kundigen en met leden van de alge
mene vergadering gesproken."
De Feijter geeft daarmee invul
ling aan de afspraken met de pro
vincie. Die had eerder alle wegen in
de provincie ingedeeld in catego
rieën. Uitvoering daarvan zou bete
kenen dat ruim de helft van de 80-
kilometerwegen op het platteland
naar 60 zou moeten. Na enige dis
cussie is afgesproken dat daarvan
kan worden afgeweken, als er goede
argumenten zijn.
Wegen die 80 blijven, moeten
ook als zodanig worden ingericht.
Dat betekent onder meer een door
getrokken streep in het midden en
onderbroken strepen aan de zijkan
ten.
Maatregelen
De eerste reeks maatregelen wordt
later dit jaar uitgevoerd. Het water
schap wil een snelheidslimiet van
80 kilometer per uur houden op de
Bredewegbij Sirjansland, de Rijks
weg bij Anna Jacobapolder, de
(Westelijke) Kanaalweg bij We-
meldinge/Vlake, de Savoyaardsweg
bij Terneuzen, de Langeweg bij
Nieuw- en Sint Joosland en de rou
tes Oostkapelle-Grijpskerke en
Oost-Souburg-Middelburg. De be
lijning van de wegen wordt daarop
We kijken heel
erg naarde
verkeersveiligheid
aangepast. Op sommige plaatsen
worden ook grasbetontegels in de
berm aangebracht.
Een groot aantal wegen gaat dit
jaar van 80 naar 60 kilometer. Het
gaat daarbij om de Oud Heiligen-
weg bij Oosterland, de route Drei-
schor-Zonnemaire (mits de ge
meente daarmee akkoord gaat), de
route Kerkwerve-Noordgouwe, de
Verseputseweg bij Kerkwerve,
de Kloosterweg/Ringdijk bij Scha-
rendijke, de route Den Osse-Scha-
rendijke, de route Sirjansland-Drei-
schor, de Rijksstraatweg bij Brui-
nisse, de Kuijerdamseweg bij Elle-
meet, de route N653-Den Osse, de
Veerdijkseweg/Krokkeweg/Bitter-
hoekseweg bij Scherpenisse, de
Koudekerkseweg bij Biggekerke, de
Bathseweg bij Rilland, de Kaaidijk
bij Wolphaartsdijk, de route 's-
Heerenhoek-Borssele en de Ruiter-
plaatweg bij Kamperland.
In Zeeuws-Vlaanderen kiest het
waterschap ervoor een aantal we
gen die in aanmerking kwamen
voor 80 kilometer per uur toch op
60 te houden, vanwege de verkeers
veiligheid. Het gaat onder meer om
de Provincialewegbij Zuiddorpe en
de weg vanaf de rotonde bij Hoek
naar Philippine.
It
dinsdag 9 mei 2017 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
iV-i
ZEELAND 5
ZEELAND10
Vaker 60 km/u in de polder
Rolf Bosboom
Middelburg
- Rian de Feijter, dagelijks
bestuurder Scheldestromen