Hoe juf Maggie de levens van haar leerlingen redt 15 BESTE LERAAR LES AAN ESKIMO'S Ze is uitgeroepen tot de beste lerares van de wereld. Maar voor Maggie MacDonnell (36) is lesgeven niet altijd een pretje. In het hoge noorden van Canada is haar eerste zorg dat haar leerlingen geen zelfmoord plegen. Vergeet het beeld van Canada als veilig en sociaal land. In het noorden wonen Inuit Eskimo's) die met te veel men sen in te kleine hui zen wonen, verslaafd zijn en seksueel misbruikt worden. En daar is nauwe lijks oog voor, zegt lerares Maggie MacDonnell. „Ik ben opgehouden met tellen hoeveel van mijn leerlin gen zelfmoord hebben gepleegd. Elet zijn er gewoon teveel." MacDonnell kreeg in maart de Glo bal Teacher Prize van de Varkey Foundation won, zeg maar de Nobel prijs voor de beste leraar ter wereld. Ze geeft les op een middelbare school aan de Inuit. De sociale problemen zijn er groot. „Er leven achttien men sen in huizen die voor vier personen zijn bedoeld. Ik zie daar kinderen op de bank of onder de eettafel slapen. Stromend water is er niet." Versla ving, seksueel misbruik en tiener zwangerschappen zijn er gewoon ge worden. „Soms loop ik de klas in en zie ik dat leerlingen zichzelf zitten te snijden." Dat is de realiteit in Canada in 2017. „We hebben ontwikkelingsproble men in een ontwikkeld land." Aanpassen MacDonnell wilde in 2010 met haar eigen ogen zien wat er aan de hand is in het noorden van haar land en daarom begon ze er als lerares op een school in het dorpje Salluit met 1.300 inwoners, waar ze nu samen met haar man woont. Ze zag de gevolgen van de pogingen van de Canadese overheid om de Inuit zich te laten aanpassen aan de westerse manier van leven. „In de jaren 50 van de vorige eeuw werden er dorpen gebouwd voor de Inuit en kregen ze onderwijs en ge- zondheidszorg. Zo kwam een einde aan hun nomadenleven, dat ze tien duizenden jaren hadden geleid. Hun sledehonden, die ze gebruikten voor de jacht, als waakhonden en voor transport, werden gedood en kinde ren werden uit families gehaald en naar adoptiegezinnen of rooms-ka- tholieke scholen gebracht, duizenden kilometers van hun families. Op die scholen zijn de kinderen vanwege hun afkomst vernederd. Als ze hun haar op een traditionele manier droe gen, werd het afgeknipt en als ze hun eigen taal spraken, werden ze gesla gen. Er zijn ook verhalen over seksu eel misbruik. Pas in 1996 zijn de laat ste van die scholen gesloten." Als gevolg die politiek, zegt Mac Donnell, is het volk ontworteld en getraumatiseerd. Kinderen die uit gezinnen zijn gehaald hebben geen voorbeeld gehad van hoe je vader of moeder moet zijn. En ze hebben identiteitsproblemen, omdat ze leer den dat hun cultuur niet deugt. Ze kennen de tradities en rituelen niet meer. Andersom zijn de achterblij vers getraumatiseerd door het verlies van hun kinderen en cultuur. „Er is culturele genocide gepleegd." Om zich aan die ellende te ontrek ken, maken jongeren zichzelf kapot. Letterlijk door zich te snijden en zelf moord te plegen. MacDonnell pro beert daar verandering in te brengen door de tieners les te geven en jonge ren in te zetten voor de gemeen schap. Meisjes koken warme maaltij den en leren kinderen verzorgen in Soms loop ik de klas in en zie ik dat kinderen zichzelf zitten te snijden een kinderdagverblijf dat MacDon nell oprichtte. Ook begon ze een sportschool die een ontmoetings plek is geworden voor jongeren en volwassenen. Het heeft veel tijd en geduld ge kost voor ze voldoende vertrouwen bij de bevolking had en het wan trouwen is nog steeds niet helemaal weg. „Geen wonder, als je bedenkt wat ze is aangedaan." Daarnaast zijn er vaker mensen met goede bedoe lingen naar de Inuit gekomen, maar de meesten hielden het er niet uit. „Ze werden eenzaam, raakten ge frustreerd of kwamen met ver keerde verwachtingen. Ze dachten: 'Dit is Canada, zo moeilijk kan het niet zijn.' Dat valt tegen." Tragedie Dat MacDonnell het volhoudt, komt doordat ze goed met stress kan om gaan, zegt ze. „Elke tragedie maakt mijn band met de kinderen sterker. Ik praat met ze, vertel ze dat het nor maal is om zelfmoordgedachten te hebben en probeer erachter te ko men hoe ver hun plannen zijn. Als een leerling een crisis doormaakt, blijf ik erbij. Ook als dat tien uur duurt. Soms hoor ik maanden later: 'Jij hebt mijn leven gered. Ik had het plan om zelfmoord te plegen, maar ik heb het niet gedaan.'" Zorgen dat de kinderen overleven, dat is waar haar werk om draait, want elke zelfmoord die de jongeren meemaken, maakt het risico groter dat ze zelf een poging doen. „Wat ik vertel past totaal niet in het beeld dat mensen van Canada hebben", weet MacDonnell. „De ge dachte is dat het een veilige plek is waar vluchtelingen welkom zijn, dat het een land is met een jonge sociale minister-president. Trudeau (de mi nister-president, red) praat over dit probleem en dat is goed, maar er is actie nodig. In de regio waar ik werk zijn duizend nieuwe huizen nodig, maar vorig jaar zijn er maar 62 ge bouwd. Het is verachtelijk." In maart won MacDonnell 1 mil joen dollar met de Global Teacher Prize, vanwege haar enorme bij drage aan de kwaliteit van het leven van de inwoners van Salluit. Met het geld wil ze de cultuur van kajakken terugbrengen naar de Inuit. En ze wil de dramatische leefomstandig heden van het volk onder de aan dacht te brengen. Bij de uitreiking van de prestigi euze prijs had ze een leerling mee genomen om te laten zien dat niet zij buitengewoon is, maar dat de omstandigheden waarin de tieners leven buitengewoon zijn. De tranen schieten in haar ogen als ze vertelt waarom ze juist deze jongen mee nam. „Hij groef de graven voor zijn eigen klasgenoten, voor vrienden en neven." zaterdag 6 mei 2017 GO FOTO MARCO DE SWART —Maggie MacDonnell

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16