DE CASUS CRM Partners wil marktleider worden. De vraag van ceo Emiel Putman: Op weg naar marktleiderschap in customer engagement nam CRM Partners het Nederlandse brightONE over. Een geslaagd recept voor verdere groei, denkt ceo en oprichter Emiel Putman. Emiel Putman kende branchegenoot Oedse de Boer (managing director brightONE) al van bijeenkomsten van Microsoft in Noord-Amerika. Ze spraken elkaar dan over ontwikkelingen in de business. Zonder bijbedoelingen, totdat Putman na een meeting in Toronto een berichtje kreeg om te peilen of hij interesse zou hebben in 'meer'. Een aansluitende drieweekse rondreis door Canada en Amerika bood gelegenheid om dat eens rustig te overdenken. „Het viel me al op dat brightONE perfect stond opgelijnd voor de nieuwe strategie van Microsoft. Dat zou voor ons kennisuitbreiding en versteviging van onze marktpositie betekenen. Wij bieden CRM-oplossingen in de volle breedte; zij zijn specialist op het vlak van customerservice." Terug in Nederland bleek dat de Duitse investeerder achter brightONE het bedrijf graag in de verkoop wilde doen. „Dan heb je te maken met andere partijen die inte resse krijgen. En moetje het dus serieus aanpakken." Overnamesom In het proces zijn weinig obstakels geweest. „Het heeft veel opgeleverd dat we vanaf het begin heel open zijn geweest. En er duidelijk over waren dat we een kans zagen in samenwerking. Dat onze groei ambitie centraal staat en we dit niet doen om 20 procent uit de kosten te snijden. Dan krijg je positieve gesprekken." Dat neemt niet weg dat er kritisch gekeken is naar de voorwaarden van de deal en er grondig onderzoek plaatsvond. Putman benadrukt echter dat de gezamenlijke toekomst centraal stond, niet een zo laag mogelijke overnamesom. Wendbaar Met de overname ligt de totale omzet op meer dan 25 miljoen euro en heeft CRM Partners Group ruim 180 medewerkers. Een belangrijk criterium voor overname was de match in cultu ren. Geen soft issue, stelt Putman. „We hebben dan ook al vroeg onderzocht hoe brightONE werkt." Voordat de deal rond was, is ook gekeken naar de integratie van het nieuwe onderdeel bin nen de groep. „We merkten door onze eigen groei gaandeweg al dat het steeds moeilijker wordt je organisatie snel en flexibel te blijven sturen. Om wendbaar te blijven blijft brightONE dan ook als zelfstandige unit bestaan. Wel onder de naam CRM Partners." Na de stap naar de Duitse markt - met een eigen kantoor, reeds zo'n zes jaar geleden - verkent CRM Partners nu de Britse en Scandinavische markt, allebei met een flink groeipotentieel. Putman wil er met kleinere partners beginnen. „Om daar geheel op eigen kracht te komen ben je zo drie a vier jaar bezig. Via een overname gaat dat veel sneller. De overname van brightONE zegt ons dat dit voor ons het juiste pad is." Onze experts Maarten van Dijk, Jan Pieter Adriaanse en Tim van der Meer over bedrijfs overnames als onderdeel van groeistrategie. Is overname het beste pad naar groei? 44 I DE ONDERNEMER I ZATERDAG 6 MEI 2017 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 167