'Fans versterken reclame-euro' 'Help mensen in plaats van alleen jezelf te promoten' het effect van je Jos Burgers: spreker en auteur Fans kunnen het vertrouwen en de omzet méér vergroten dan een redelijk tevreden klant. Maar hoe zorg je voor fans? Jos Burgers, veelgevraagd spreker en auteur over marketing en klantrelaties, deelt zijn praktische aanpak. Ondernemers die wakker liggen van marketing. Herkenbaar? „Een terugkerend pijnpunt is wat marketing nu precies oplevert. Is het geen weggegooid geld dat in een duister gat verdwijnt? Terwijl ondernemers al vrij snel betere resultaten kunnen bereiken zonder zich meteen op nieuwe zaken te hoeven storten." Op welke manier kan dat? „Check simpelweg eens wat al goed werkt en doe daar meer van. Mkb'ers vragen bijvoorbeeld nog te weinig aan klanten hoe ze het bedrijf precies hebben gevonden, terwijl dat helemaal niet lastig hoeft te zijn. Vraag gewoon af en toe hoe iemand bij uw showroom terecht is gekomen. Of op uw site. Dan kom je er doorgaans achter dat mensen het bedrijf op heel onverwachte manieren vinden. En daar kun je dan meer op gaan inzetten." En als je weet via welk kanaal je de meeste aandacht genereert? „Zorg dan vooral dat je mensen helpt in plaats van alleen jezelf te promoten. Geef bijvoorbeeld tips in je media-uitingen. Durf een deel van je kennis weg te geven. Heb je een hardloopwinkel? Geef dan adviezen over de ideale pas vorm van schoenen. Of geef als echtscheidingsjurist vijf tips bij een beginnende scheiding. Als iemand daarmee naar de concur rent gaat, is dat maar zo. Jij laat dan in elk geval zien dat je ver stand van zaken hebt. Consumenten weten tegenwoor dig dondersgoed of je bezig bent ze te helpen of hen alleen hun euro's wilt ontfutselen. Soms is iemand helemaal nog niet aan een aankoop toe, maar leert hij jou al wel kennen." Waar kan dit misgaan? „Reclame maken zonder dat je goed bent, is zinloos. Mensen worden enthousiast als je bewijs toont van wat je beweert. Zulke fans versterken je media-effecten. Zij zullen hun mening immers advertentie, dan hebben ze meteen die anekdote in hun hoofd. Die bovendien geloofwaardig is, want ze hoorden hem van iemand die ze kennen en vertrouwen." Toch lijkt het vinden van fans een lastige klus. „Dat kun je heel laagdrempelig opbouwen. Maak eens één keer per dag een uitzondering op wat je doet. Loop mee naar de auto met een paraplu als het regent. Of bel na twee dagen die klant nog eens die jou benaderde met een vraag. Om te kijken of het helemaal duidelijk voor hem was. Doe je zoiets voor één klant per dag, dan creëer je in je eentje delen met anderen. En zo krijg je meer effect van je reclame-euro. In een zaal tandartsen waar ik laatst voor sprak, was er bijvoor beeld iemand die zijn klanten een vergoeding van 30 euro beloofde als ze langer dan een kwartier moesten wachten. Een actie met een ongelooflijk groot effect. Mensen spreken erover op ver jaardagen en hopen bijna dat het uitloopt. Zien mensen die daarover gehoord hebben een al gauw 200 fans per jaar. Die je weer kunt inzetten om nog meer fans te maken." Hoe pak je dat aan? „Door je fans samen te brengen met potentiële klanten. Een reis organisatie zette op een beurs geen medewerkers, maar een aantal fans in de stand, die ver telden wat ze hebben beleefd. Dat vinden zowel je bestaande als nieuwe klanten leuk." o 40 I DE ONDERNEMER I ZATERDAG 6 MEI 2017 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 163