'1 minuut om de aandacht 'Aan de slag, proberen, leren en weer aanpassen' van uw klant te trekken' Pim van der Feltz: directeur Google Nederland Door het toenemende gebruik van mobiel internet wordt digitaal contact steeds persoonlijker, stelt Pim van der Feltz, directeur bij Google Nederland. Vooral het mkb kan hiervan profiteren. Ondernemers die wakker liggen van marketing, een herkenbaar beeld? „Het lijkt er vooral op dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. En wellicht niet weten waar ze moeten beginnen of welke ver volgstappen ze het beste kunnen zetten. Het gevolg hiervan is dat een grote groep ondernemers minder doet dan zou kunnen. Terwijl marketing - we spreken eigenlijk niet meer van online- marketing, want dat is het per definitie geworden - juist voor het mkb heel interessant is. Want je kunt de juiste klant op het juiste moment heel precies benaderen." Hoe zou zo'n eerste stap eruit kunnen zien? „Kijk naar wat u zelf doet om een bedrijf op uw smartphone te vin den. Dat laat zien hoe gemakke lijk uw klanten u kunnen vinden. We vertalen te weinig terug naar wat we zelf als consu ment doen. Realiseer u daarbij wel dat iemand gemiddeld iets meer dan een minuut de tijd heeft om indruk te maken. Daarna gaat de aandacht naar het volgende." Specifiek op de telefoon dus? „Inderdaad. We zien al langere tijd een verschuiving van desktop naar mobiel. Zodanig dat mensen meer via hun telefoon opzoeken dan met hun computer." Welke invloed heeft dat op de klantrelatie? „Door alle informatie die beschik baar is over klanten, wordt het contact persoonlijker. We gaan in feite terug naar de winkel met de toonbank. Dat past goed bij mkb- ondernemers, aangezien zij hun Vandaar dat mobiel zo belangrijk is geworden." En voor wie meer praktische kennis wil opdoen? „Collega-ondernemers, bureaus en een platform als YouTube kun nen zeker helpen. Evenals onze Online Digitale Werkplaats. Maar bovenal: heb het er niet te lang over, probeer het gewoon. Dan merkje snel of iets werkt of niet. klanten doorgaans al heel goed kennen. Zij krijgen nu de middelen om die kennis in te zetten." Welke onlinekanalen spelen daarbij de belangrijkste rol? „Het gaat er niet zozeer om te den ken in termen als sociale media of andere kanalen. Belangrijk is ervan uit te gaan wie u wilt bereiken en hoe u diegene kunt vinden. Pas wanneer u dat weet, kijkt u naar de partij die daarbij het beste kan helpen. Stel dus niet de vraag hoe Google u kan helpen, maar of de klanten die u voor ogen heeft wel licht via Google of andere kanalen te bereiken zijn. Het gedrag van consumenten moet centraal staan. Dat is de kern van het internet: snel aan de slag kunnen gaan, continu proberen, leren en weer aanpassen. Dat kan voor bedrij ven even wennen zijn, maar het levert snel resultaat op." Vrijwel alle grote techpartijen zetten flink in op virtual reality. Wordt dat een must voor marketing? „Stel de middelen beschikbaar die klanten willen gebruiken. Maak je een hoogtechnologisch product, dan zit uw doelgroep daar wellicht al. Voor anderen kan dit wellicht nog even duren. Dat het een grote vlucht zal nemen, verwacht ik wel." 39 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 162