'Ons personeel is van de generatie die snelle ontwikkelingen kan bijhouden' EEN NEDERLANDS DUWTJE IN DE RUG telijke productie overgenomen door automati sering. Die markt raakte ik kwijt, omdat we die techniek onvoldoende beheersten. Ik be sefte dat ik moest gaan investeren in innova tie en R&D." De materialen die Vertex-Dental produceert zijn composieten, geen metalen of keramiek. Voor het printen van een kroon, boormal of kunstgebit is meer nodig dan de juiste vorm. „Door de nieuwe techniek is er een heel nieuw vakgebied ontstaan. Wij hebben CAD- specialisten met tandheelkundige kennis. Daar komt ook nog bij dat we de kennis van chemie in huis moeten hebben en de moge lijkheden van de 3D-printer moeten weten. Er is geen bedrijf in de wereld die dat allemaal in huis heeft. Wij wel." Vertex-Dental had al de cultuur om medewerkers intern op te leiden. Er werd afscheid genomen van de ambachtelijke pro ductie, maar de tandheelkundige kennis, weten hoe een mond van binnen eruit ziet, is nog steeds de basis. „Ons personeel is relatief jong. Het is de generatie die de snelle ontwikke lingen in de techniek kan bijhouden." Voor de composieten was een lang ontwikkelingstraject nodig. „Dat was trial and error. We hebben duizenden prints gemaakt voor we de juiste chemische samenstelling hadden." De tandheelkundige materialen vormen een nichemarkt waarin maar een paar bedrijven actief zijn. Iedere kroon, kunstgebit en beugel is uniek en geen markt is dezelfde. „De ge zondheidszorg is overal anders georganiseerd. We leveren medische producten die we overal lokaal moeten laten testen en registreren. Daar zit veel papierwerk aan vast. Ook het op leidingsniveau is overal anders. Een tandarts in Amerika heeft een ander niveau en werk wijze dan een tandarts in China." Training Dat verschil minimaliseert Vertex-Dental met opleidingen. „Het is een conservatieve markt. Een tandarts heeft zijn eigen techniek. Het kost moeite om op iets anders over te stap pen, want dat moet hij zichzelf eerst aanleren. Dus opleiding is de enige manier om nieuwe klanten te krijgen. We hebben wereldwijd 15 gecertificeerde trainers die hier een opleiding hebben gehad. We werken ook samen met universiteiten. In een land als China geven we trainingen in zowel de ambachtelijke produc tie als de automatisering. In landen met hoge lonen heeft het zin om de overstap naar auto matisering te maken. De prijs is niet doorslag gevend. Het gaat om training, communicatie, service en support. Daarmee krijg je trouwe klanten." Vertex-Dental heeft ervoor gezorgd dat de 3D- printer zijn weg in de dentale wereld heeft ge vonden. Andere bedrijven zullen dat ook inzien, maar Jacobs vreest de concurrentie niet. „Daarvoor hebben we een te grote voor sprong. Ons product namaken, is onmogelijk. Het is een chemische formule die we niet prijsgeven. Onze strategie is bewust om de chemische samenstelling nergens te patente ren, want dan moetje de formule prijsgeven." Vertex-Dental heeft gespecialiseerde printers laten bouwen door het Amerikaanse 3D Sys tems. Dat bedrijf heeft op 1 januari Vertex- Dental overgenomen. Een strategische keuze van Jacobs. „De tech nologie van de 3D-printer ontwikkelt zich nog verder. Op termijn wordt er een scan van een mond gemaakt. Daarmee kan automa tisch het tandheelkun dige materiaal worden ontworpen en robots sturen de 3D-printer aan. De tandarts zou ook zelf kunnen printen, als hij dat leuk vindt. We blijven de concurrentie voor door het hele proces in één workflow in eigen hand te hou den. Door de overname hebben we maximale invloed op de ontwikkeling van onze printers." Jacobs vreest niet door de overname zijn ondernemerschap te verliezen. „Ik neem aan dat 3D Systems naar ons luistert, want voor hun is het ook een strategische overname. We hebben bovendien onze expertise op het gebied van tandheelkunde en chemie." o O Sinds dit jaar bundelen de overheid en het bedrijfsleven de krachten om succesvol zaken te kunnen doen in het buitenland. Netwerk 29 vertex-dental.com Wie Rik Jacobs (46) Wat Tandheelkundige matieralen Van Vertex-Dental in Soest Over Meer dan 85 landen In de publiek-private Werkplaats zoeken overheid en bedrijfsleven samen naar kansen in het buitenland voor Nederlandse sectoren. De ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken, VNO- NCW en MKB-Nederland hebben afspraken gemaakt waarmee Neder landse (mkb-)bedrijven makkelijker voet aan de grond moeten krijgen op groeimarkten. Het kabinet trekt 10 miljoen euro uit voor de nieuwe samenwerking. In de Werkplaats worden de export-, investerings- en innovatiebevorde- rende activiteiten van de overheid en het bedrijfsleven op elkaar afgestemd. Ook moet er vanuit de Werkplaats meer follow-up worden gegeven aan contacten en leads die tijdens handelsmissies worden opgedaan. Zo kan Nederland tijdens missies gerichtere aanbiedingen doen en dat levert naar verwachting meer deals op. Nederland kan nog beter inspelen op de groei van de wereldhandel (met name in opkomende markten) door een gezamenlijke aanpak van over heid en bedrijfsleven, denken de vier partners. Hans de Boer, voorzitter van werk geversorganisatie VNO-NCW denkt dat iedereen beter wordt van de Werkplaats. „Door gezamenlijk actiever uit te kienen waar de kan sen liggen, kunnen we buitenlandse markten samen met onze ambassa des en bewindslieden veel beter bewerken. Zo kunnen we zorgen dat onze kennis en technologie op veel meer plekken in de wereld proble men oplost op terreinen als water of het klimaat. Wij brengen daarbij ons private netwerk in. Zo slaan we in de toekomst nog meer munt uit alle missies die we samen met de over heid organiseren." GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 152