PERSONEEL tips UWV OP WEEK VAN DE ONDERNEMER m/v en voor hoeveel uur, maar een schets van de bedrijfscultuur. De werkgever zet zijn bedrijf zo als merk neer. Niet eenmalig, maar als beleid. „Het cultiveren van het employer brand vraagt om een strategische aanpak tus sen de ceo-dga, marketingafde ling en hr-afdeling." Werkgeversmerk In dit tijdsgewricht met toene mende schaarste levert het oude personeelswervingstraject onvol doende resultaten op. Maak van je bedrijf dus een sterk merk, wees geloofwaardig en zoek daar de juiste werknemers bij. Een on derscheidend en positief werkgeversmerk leidt ertoe dat de onderneming een voorkeurs positie krijgt bij potentiële en huidige medewerkers. Koppel je bedrijfsvisie aan de medewerkers die je nodig hebt Onderscheid je niet alleen met je product of dienst, maar juist als werkgever Maak een onderdeel 'Werken bij' op je site Zet sociale media in via je medewerkers Verkort de wervingsprocedure Speel geen toneel tekst EDUARD VOORN foto SHUTTERSTOCK Dit artikel is gemaakt in samenwerking met UWV. 6 1 2 3 Bedenk welk type medewerkers je (in de toekomst) nodig hebt en welke vaardigheden zij moeten beheersen. Ben jij als onderneming klantgericht of juist procesgedre ven? Daar passen verschillende typen medewerkers bij. Als onder neming ontwikkel je je. Het speel veld waarin je actief bent, verandert ook. Zorg ervoor dat je jouw medewerkers vaardigheden laat ontwikkelen die van belang zijn. Doe dat door middel van scholing of training on the job. Bedenk, liefst samen met enkele medewerkers, wat jou als werkgever onderscheidt van jouw concurren ten. Waarom werken jouw mede werkers bij jou en niet bij je concurrent? Vraag aan je medewer kers, je klanten en kennissen hoe zij jou als werkgever zien. Komt dit beeld overeen met jouw eigen beeld? Zo niet, dan moet je aan de bak. Bedenk wat jij er als onder nemer aan kunt doen, behalve je arbeidsvoorwaarden verbeteren. Wat zijn de mijlpalen van je onder neming en welke rol speelden jouw medewerkers hierin? Verhalen bren gen een bedrijf tot leven. Gebruik ze in je communicatie richting de arbeidsmarkt. Laatje medewerkers die verhalen vertellen. Gebruik het onderdeel 'Werken bij' niet alleen om je vacatures te plaat sen, maar ook om je bedrijfscultuur te communiceren. Jij weet als on dernemer waar je naartoe wilt, maar je medewerkers zijn je reclame bureau. Laat hen, liefst via video, vertellen hoe het is bij jouw bedrijf te werken. Maak je bedrijf aantrekkelijk voor (nieuwe) medewerkers. 4 5 6 Communiceer niet alleen vanuit de organisatie, maar plaats vacatures op sociale media. Gebruik ook de sociale media van je medewerkers. Laat een nieuwe medewerker in zijn of haar eerste week bijvoorbeeld communiceren hoe de nieuwe baan bevalt. Denk na hoe je de wervingsproce dure kunt verbeteren. Gebruik je wel de juiste communicatiekanalen? Reageer je snel naar kandidaten die je niet uitnodigt voor een gesprek? Of kun je beter je huidige medewer kers verder ontwikkelen? Evalueer je na bijvoorbeeld 90 dagen of de baan bevalt? Wees als ondernemer vooral jezelf, wees eerlijk. Authenticiteit is hele maal in. Een prettige werksfeer is het belangrijkst, gevolgd door sala ris en werknemersbenefits. Mede werkers hebben ook hun bronnen - familie, vrienden of social media - en zijn prima in staat zich een goed beeld te vormen van jouw onderne ming. Als je een goede medewerker hebt aangenomen, wil je hem of haar ook behouden. Zorg er daarom voor dat je imago overeenkomt met je identiteit. Arbeidsmarktadviseur Yves Pilet geeft tijdens de Week van de Ondernemer namens UWV gratis workshops over employer branding. werk.nl/werk_nl/werkgever GO 23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 146