WEREIDPOEIEN In 2015 stelden de Verenigde Naties met goede doelen, wetenschap en grote bedrijven zeventien Werelddoelen op om de wereld leefbaar te houden. Wat kan de Nederlandse ondernemer doen? Armoede bestrijden, klimaatverandering aanpakken, een einde maken aan honger; het zijn drie van de zeventien punten die op de agenda staan voor 2030. Grote en complexe thema's. Doelen voor iedereen, we zijn allemaal gebaat bij een duurzame planeet. Maar kun je als 'gewone' ondernemer in Nederland helpen en bijdragen aan duurzame ontwikkeling wereldwijd? Positieve energie „Dat kan", zegt Onno Smit, Busi ness Developer Sustainability MKB bij Oxfam Novib. Smit werkt bij Oxfam onder meer aan het optuigen van partnerships en de ontwikkeling van het steunpro gramma van Ondernemers voor Ondernemers, het grootste sociale MVO-netwerk van Nederland. „Hoe ondernemers in Nederland kunnen bijdragen aan een duur zame wereld? Een mooi voorbeeld is een groep ondernemers in Castricum, die wilden zorgen voor het meest duurzame strand van Nederland. Gezamenlijk bedach ten zij hoe ze daar invulling aan moesten geven. Om dat soort kleine samenwerkingen gaat het. De positieve energie van samen iets goeds doen voor de wereld." Ondernemers kunnen ook mee helpen aan een voor sommigen wellicht minder voor de hand lig gend doel als het uitbannen van armoede. „Zij kunnen bijvoor beeld een initiatief steunen als het Ondernemers voor Ondernemers netwerk van Oxfam Novib. „Door haar wereldwijde ervaring en netwerk kan Oxfam ondernemers hier laten zien welke onderlinge afhankelijkheden ze tegenkomen tussen de Werelddoelen als klimaatverandering, armoede en extreme ongelijkheid. Neder landse ondernemers kunnen hierin op hun beurt eigen stappen bepalen." Het is goed om als ondernemer te laten zien waarmee je bezig bent, om anderen te stimuleren zelf na te denken over hun omgeving. „Ondernemers begrijpen elkaar beter dankzij de taal van de Werelddoelen en kunnen elkaar aanspreken op dat zo belangrijke gezamenlijk hoofddoel: een leef bare wereld in 2030." Zorg er wel voor dat de doelen waaraan je wilt bijdragen, ook goed passen bij jou en het bedrijf, en realiseer je dat ze tegelijkertijd ook heel erg samenhangen. „We zijn zo connected-, alles is vervlochten met elkaar. Daarom is het goed je doorlopend te infor meren en te kijken waar jouw organisatie raakvlakken heeft met verschillende doelen. En dat kan in de loop van de tijd best veran deren." Afgezien van het feit dat het mooi is om goed te zijn en te doen voor de wereld, is duurzame ontwikke ling ook gewoon business. Wil je als ondernemer ook op de lange termijn mee blijven doen, dan moetje op tijd inspelen op veran deringen op het gebied van onder meer het klimaat, werkomstandig heden en infrastructuur. „Nu den ken aan duurzame ontwikkeling, biedt ondernemers op de korte en lange termijn een concurrentie voordeel", zegt Smit. Groeien Het verduurzamen van de onder neming is iets dat vooral speelt bij de jonge generatie ondernemers. Zij hebben vaak meteen al een visie over hoe ze op de lange termijn willen ondernemen met respect voor de omgeving. „Deze generatie staat opener voor impulsen en is beter in het benut ten van nieuwe technologieën om een bedrijf te laten groeien of een idee groter te laten worden. Duur zaam ondernemen biedt kansen, zeker als je in staat bent om het bedrijf aan te passen aan de hui dige maatschappij, en als je het mediagedrag van mensen goed begrijpt." De wat oudere ondernemer zie je nu terugkijken en bedenken dat ze nog iets goeds willen achter laten vanuit een soort geefmotief. „Die duurzame focus was geen onderdeel van hun bedrijfsvoe ring. Nu willen ze kleinere bedrijven helpen, op sociaal of ecologisch gebied." „De Werelddoelen bieden onder nemers een raamwerk om met elkaar praten over de toekomst: Wat wil ik achterlaten voor mijn eigen kinderen? Dat is iets heel concreets." Afgezien van ideolo gische en zakelijke afwegingen, wordt de noodzaak tot actie steeds groter. Smit: „We moeten met zijn allen een tandje bijzetten om de wereld leefbaar te houden. Ondernemers kunnen hier een mooie rol in spelen." o 8 redenen om mee te doen O Trots tekst KELLY VAN ALPHEN foto's JULIUS CAESER KASUJJA/ OXFAM NOVIB Waaraan iedere ondernemer kan bijdragen. Een leefbare wereld is gewoon business O Business impact Mondiale problemen zijn van invloed op uw eigen business. O Nalatenschap Denk na over wat u de wereld nalaat met uw bedrijf. O Toekomst op het spel Financieel succes ontlast de toekomst van volgende generaties niet. O Kansen op de markt Er zijn veel grote bedrijven en overheden betrokken bij het klimaatakkoord van Parijs. O Gezamenlijke taal Inspanningen voor duurzaamheid teruggebracht tot een doel. O Toewerken naar een doel Een leefbare planeet voor ieder een in 2030. O Do it-mentaliteit Intrinsieke motivatie om zelf actie te ondernemen en niet te wachten op anderen. Ondernemers delen hun bijdrage graag met hun netwerken in lokale en wereldwijde community's. GO 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 142