'Die landen zijn gewoon van ons, daar moet iedereen van afblijven' ONLINE ONDERNEMEN Bedrijf Takeaway.com Sinds 1999 Omzet €111,6 miljoen (+45%) Aantal medewerkers >720 fte Hoofdkantoor Amsterdam naar beneden bijstellen, groeien we minder hard, maar maken we wel winst. Alleen: waarom zouden we dat in vredesnaam doen? Vorig jaar zijn we in Polen met 147 procent ge groeid. Als we niet hadden geïnvesteerd, had den we daar winst gemaakt. Maar... we helpen in Polen maar 3 procent van de bevolking. Maar 3 procent! Als we daar nu niet investeren, hebben we er over 10 jaar niks meer te doen. Dan kan ik wel roepen dat we er in 2017 heel veel winst maakten, maar dat heeft dan nergens toe geleid. Op dit moment is de Duitse site ongeveer zo groot als de Nederlandse. Maar ja, voor zover ik weet, wonen daar vijf keer zoveel mensen als hier. En Duitse consumenten doen precies dezelfde dingen als Neder landse. We hebben alleen te maken met vertragingen in adoptie. De vraag is: wanneer gaan mensen een etenbestel- site gebruiken? Vorig jaar lagen onze marketinguitgaven in Duitsland vijf keer hoger dan in Nederland. Maar dat land is dus wel volkomen ondergepenetreerd. Vind je het gek dat ons marketingbudget er vijf keer zo hoog ligt als in Nederland? Het feit dat Duitsland groter is, betekent dat wij meer posters moeten ophangen en meer geld moeten investeren in televisiereclame. Ik kan toch niet Duitsland in trekken met een mar ketingbudget voor de provincie Utrecht? Het gaat erom dat wij nü die consumenten moe ten zien binnen te halen, want die verschui ven maar één keer van offline naar online en daar moet je dan bij zijn. Dus daar zijn we mee bezig. We zijn heel gefocust, maar ook heel agressief in die zin dat die markten gewoon van ons zijn en dat iedereen ervan af moet blijven. Dat is zo'n beetje hoe wij die wereld runnen. Dat lijkt een spagaat, maar ik kan goed verdedigen waarom wij de bedragen investeren die wij investeren." Wanneer is het genoeg? „Je kunt tevreden zijn met watje hebt, maar dan zou ik hier de hele dag uit het raam staan staren. De eredivisie was leuk, maar we wil den naar de Champions League. En nu zijn we dus een van de vier grootste etenbestel- sites ter wereld. Van het fort Nederland naar het fort Benelux naar het fort continentaal Europa. Voordeel van een groter fort: je vijanden blijven wat meer op afstand. Alleen in Engeland is het niet gelukt. Just Eat was ons daar voor. Dat doet nog steeds pijn." o Succesvol digitaal zakendoen. „Goed geslapen?", is het eerste dat algemeen directeur Debbie Klein van Beter Bed vraagt. Bij de marktleider in nachtrust - 84 filialen in Nederland, 10 in België - zijn ze klaarwakker. Het bedrijf heeft, in een branche die bij uitstek geschikt lijkt voor fysieke winkels, een succesvolle stap naar online gemaakt. Daarbij maakt Beter Bed ook handig gebruik van het verkoopplatform van bol.com. „Wij willen zijn waar de klant ons zoekt en verwacht", zegt Klein. „De nieuwe technologie veran dert het winkelgedrag. Dat vraagt een andere manier van denken. Je kunt dat als bedreiging zien, maar ook als een mogelijkheid jezelf te ontwikkelen. Ik vind het juist spannend dat de retailkaar- ten opnieuw worden geschud en dat wij daarbij zijn." Een van de nieuwe kaarten die Beter Bed speelt, is de samenwer king met bol.com. „Onze vraag is: hoe kunnen we online waarde toevoegen voor de consument? Onze doelgroep is breed. Laag drempeligheid en bereik is dus belangrijk, bol.com is de nummer 1 onlineretailer en net als wij marktleider. Dan is het interes sant om de krachten te bundelen. Bereik We hebben net tien vestigingen geopend in België en via bol.com kunnen we ook daar in een kort tijdsbestek veel mensen bereiken. We onderzoeken de mogelijkheid van logistiek via bol.com. Door logistiek uit te besteden, vergro ten we het aanbod van artikelen die supersnel geleverd kunnen worden." Inmiddels lopen de verschillende verkoopkanalen bij het in 1981 opgerichte Brabantse familiebe drijf, sinds 1996 beursgenoteerd, naadloos in elkaar over. „Dat is de basis van onze aanpak, waarbij de klant, ongeacht het kanaal dat hij of zij kiest, overal dezelfde positieve ervaring heeft. Juiste keuze Het merendeel van de bezoekers in de winkel heeft zich al online georiënteerd. Ze kennen meer dere merken en weten veel over de specificaties. In de winkel maken ze met onze specialisten de juiste keuze. Maar er zijn ook veel klanten die zich in de winkel oriënteren, er thuis even over nadenken daar hun nieuwe bed online kopen. Die wisselwerking pakt voor Beter Bed goed uit." o O Dit interview is tot stand gekomen in samenwerking met Bol.com 14 I DE ONDERNEMER I ZATERDAG 6 MEI 2017 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 137