21% €23 10 €20 65% 'Wie onze dienst eenmaal heeft gebruikt, haakt nooit meer af' historie De van Takeaway.com 2000 thuisbezorgd.nl vietnammm.com pizza.pt pizza.fr pizza.lu take Tijdens een feestje probeerde Jitse Groen via internet eten te bestellen. Dat bleek toen, in 1999, nog niet te kunnen. Hij liet meteen de domeinnaam Thuisbezorgd.nl registreren. „Nou... Het idee om bezorgrestaurants samen te brengen op één site was op zich goed, maar achteraf bezien helemaal niet zo origi neel. We hadden in Nederland 20 concurren ten, dus alleen al in Nederland hadden 20 mensen hetzelfde idee gehad als ik. Laat staan wereldwijd. Uiteindelijk bleven we in de Benelux over met Just Eat, een Deens bedrijf. In 2016 hebben we hier de etenbestel- sites van Just Eat overgenomen. De eerste twee jaar had ik geen personeel en de eerste zeven jaar ging het bedrijf nog nergens naartoe. Die ietwat romantische ontstaans geschiedenis heeft ook weinig meer te maken met de werkelijkheid van vandaag, waarin Takeaway.com beursgenoteerd is. Het bedrijf is in de loop der jaren steeds losser komen te staan van mij als persoon. Voor mij zou het niet zo leuk zijn hier niet meer rond te lopen, maar met het bedrijf zou het waarschijnlijk wel goed komen." „Ha, zoals Elon Musk? Lijkt me vrij ingewik keld. Ik heb toevallig iets gekozen wat door veel mensen wordt gebruikt. Ik zou wel een ander bedrijf kunnen oprichten en leiden, maar waarschijnlijk niet een bedrijf met zo veel impact. Al is het wel makkelijker als je meer middelen tot je beschikking hebt. Ik zeg altijd: als je 1 miljoen euro investeert in een glas water, zal dat glas water uiteindelijk wel meer waard zijn." Hoe steekt het businessmodel van Takeaway.com precies in elkaar? „Wij zijn eigenlijk een berichtenservice. Wij sturen bestellingen door naar bij ons aange sloten restaurants. De commissie bedraagt ongeveer 11 procent. Wij lossen geen funda menteel probleem op voor onze klanten. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar een restaurant bellen om je bestelling door te geven. En veel mensen doen dat ook nog steeds. Weet je waarom? Omdat het telefoon nummer nog altijd groot op de folder staat. Maar via ons gaat het wel sneller. Het voor deel van ons businessmodel is dat klanten altijd terugkomen. Als mensen eenmaal een keer van onze dienst gebruik hebben ge maakt, zien wij nooit dat ze afhaken en weer gaan bellen. Wij moeten dus mensen zien te bereiken en hen uitleggen dat het toch wel handig is via internet te bestellen. Het geld dat we uitgeven aan marketing, geven we dus uit om klanten binnen te halen. Het is een langzaam proces, ook al gaat het met hon derdduizenden nieuwe klanten per maand." De concurrenten uit de begindagen hebben het minder ver geschopt. „Wij hebben een aantal beslissingen geno men die goed uitpakten. Bijvoorbeeld om er jarenlang tijd, geld en energie in te steken, terwijl het eigenlijk niet rendeerde. Ik hoor vooral in Nederland mensen zeggen: 'Ja, dat heb ik ook bedacht.' Maar iedereen kan iets bedenken. Alleen moet je daarna een paar jaar keihard werken om je idee van de grond te krijgen. Dat realiseren maar weinig van de Nederlanders bestelt weleens via Thuisbezorgd.nl kostte een aandeel Takeaway.com bij de introductie (nu €30) landen beslaat het werkterrein van Takeaway.com: negen Europese landen en Vietnam is het gemiddelde bedrag van een order van de bestellingen gaat via de smartphone Een tamelijk brilant idee, kunnen we wel vaststellen in 2017. Dan zou u uw handen vrij hebben om het kunstje nog een keer te doen. 12 I DE ONDERNEMER I ZATERDAG 6 MEI 2017 Jitse Groen bedenkt thuisbezorgd.nl, een site waarop je eten kunt bestellen bij bezorgrestaurants. De site gaat live. Als hij restaurateurs probeert te interesseren in deelname, moet Jitse Groen uitleggen wat het internet is. 4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 135