I 10 Indianen vermengen as van geliefde overleden missionaris met bananen Grote rol voor missionarissen FRANKRIJK KIEST Frankrijk houdt zondag de tweede ronde van de presidentsverkiezingen. InCambrai is die niet nodig: Le Pen won er al overtuigend. Maar een hekel aan migranten? Dat, zeggen inwoners, hebben ze niet. In Cambrai is iets geks aan de hand. Bijna 30 procent van de 'Cambré- siens' stemt Front National, in café l'Européen ligt het percentage vast nog hoger, maar bijna niemand zegt iets tegen migranten te hebben. De woede richt zich vooral op het mi grantenbeleid van de overheid. „Ik heb niks tegen migranten die hier komen werken, net als wij veel te veel belasting betalen en geen keet schoppen. Het zijn er alleen veel te veel", zegt David (46), vader van drie en al zijn leven lang werk zaam in een naburige supermarkt. De overheid, zegt hij, had moeten reguleren. Ook de 25-jarige chef-kok in een lokaal restaurant Lyonel vindt dat er te veel migranten zijn. In Cam brai is zelfs dat niet waar, want het aantal migranten in dit rustige en superblank ogende provinciestadje zit ook volgens de jongste cijfers nog steeds onder de 5 procent. Da vid en Lyonel, beide FN-stemmer, geven met tegenzin toe dat dit klopt. „Maar hier vlakbij, in Valen ciennes, zijn wel problemen. Groe pen migrantenjongeren uit het na bijgelegen Denain struinen er het centrum af en komen er de boel op stelten zetten. Natüürlijk geeft dat een gevoel van onveiligheid! Hoe zou jij je voelen met tien, vijftien van die gasten om je heen? En dan heb ik het nog niet over Sangatte." David, de potige supermarktbe- diende doelt op het vorig jaar ont ruimde vluchtelingenkamp aan de Noord-Franse kust. Laurent - „Ik werk met Afrika nen, ik ben moeilijk van racisme te beschuldigen" - zei het een dag eer der al: de doorsnee Cambrésien heeft geen probleem met migran ten, hij heeft een probleem met de aantallen waarin ze zijn binnenge laten en vooral een heel groot pro bleem met het Franse migranten beleid. „Onze overheid heeft ze met tien-, honderdduizenden in citées geparkeerd, zonder ook maar een begin van integratie." Ook David hekelt de volgepropte wijken waar Zelfs het kleinste dorp in Frankrijk is niet veilig meer voor terreur de migranten aan de ene kant aan hun lot worden overgelaten, maar aan de andere kant wel 'onbeperkt' geld en hulp krijgen. „Ik ben niet boos op hen, maar op onze over heid. Waarom krijgen wij niet de zelfde steun?" Heel even gaat het in café l'Euro péen over terreur, maar die speelt «s I. hier niet echt. Terreur, dat is iets van Parijs en andere grote steden. De Abdeslams en andere aanslag plegers razen op hun ritten tussen Brussel en Parijs wel voorbij, maar hebben in Cambrai niks te zoeken. Alleen scenarist Sylvain is het daar mee oneens. „Misschien omdat ik de avond van de aanslag vlakbij Le Bataclan in Parijs aan het werk was. Eén van mijn grimeuses is er in haar been geschoten. Ik denk niet dat we hier in Cambrai bang moe ten zijn voor terreurgroepen, maar nu zijn het ook geïsoleerde idioten die aanslagen plegen. Sindsdien, denk ik, is zelfs het kleinste dorp in Frankrijk niet veilig meer." Ongelofelijk, maar waar. Het geldt voor alle avonturen die missiona ris Jan Finkers in Venezuela be leefde. Het laatste hoofdstuk van zijn boeiende levensverhaal spant de kroon. Hermano Juan, zoals de indianen broeder Jan Finkers noemden, leefde 45 jaar onder het Yanomamivolk. Toen de Geesternaar afgelopen vrijdag op 9t-jarige leeftijd over leed, was één ding zeker: Hermano Juan blijft bij de Indianen. Zijn as werd volgens traditioneel gebruik vermengd met gestampte bananen en als soep door de familie opge geten. Daarmee geloven de india nen dat ze de kracht van de goede geest tot zich nemen. Het is ook een teken van liefde en herinne ring en gericht op de zielenrust van de overledene. Zijn zus Betsie de Roy van Zuy- dewijn (82) en haar zoon Charl kijken er niet van op. „Dit hoort bij die cultuur." En dus ook bij hun Jan. Het is zelfs een onvoor stelbare eer. „Nog nooit is een blanke, niet-indiaan, zo geëerd. Dit zegt iets over hoe goed hij is geweest voor de indianen." De speren staan tegen de wand van haar appartement. Een van de vele aandenkens uit Venezuela. Gisteren zou haar broer 92 jaar zijn geworden. Afgelopen oktober knuffelde Betsie hem voor het laatst. Jan Finkers was broos, maar wilde nog één keer naar Geesteren komen. Alsof hij voelde dat zijn einde naderde. Geesteren en Venezuela, het was een wereld van verschil. Finkers woonde in een klein hutje. Een man alleen, maar niet eenzaam. Charl: „Ik geloofde zijn verhalen nooit. Totdat ik de foto's zag." Fin kers werd er flink ziek, maakte he vige gevechten tussen oude volks stammen en veel verdriet mee. Betsie: „Dan vertelde Jan dat hij een uitgemergeld kindje van 5 jaar op zijn buik had gelegd. Het stierf in zijn armen. Zoiets vergeet je nooit meer." Zijn missie werd breed gedra gen. De gemeenschap thuis, Gees ternaren en Missie Thuisfront, za melden geld in voor hun Jan. Eens in de vijfjaar keerde de missiona ris huiswaarts en nam hij dank baar geld voor de indianen in ont vangst. „In een buideltasje nam hij het geld weer mee terug. Het ging altijd goed." De laatste tien jaar verslechterde zijn gezondheid en woonde hij in het seminarie in Caracas. Hier stoomde hij een nieuwe generatie klaar voor een leven tussen de in dianen. Hij schreef twee boeken over de bijzondere volksstam waar hij zelf deel van uitmaakte. Charl: „Die worden nu nog gebruikt op de universiteit in Venezuela." Ook thuis in Geesteren deelde Hij was een vriend, een verpleger, een verloskundige, een onderwijzer. hij zijn wereldkennis. „Dan kwam hij weer opdraven bij spreekbeur ten voor onze kinderen. Fantas tisch! En als hij in de kerk sprak, was het muisstil." Zus Annie was net als Jan Salesi- aan van de congregatie van Don Bosco. Nu delen de broer en zus samen een overlijdensadvertentie. Zuster Annie Finkers overleed op 23 april op 85-jarige leeftijd in Ier land, Jan Finkers op 29 april in Ve nezuela. Missie volbracht Wat zegt het traditionele afscheid eigenlijk over de rol van Jan Fin kers als missionaris? Is hij zichzelf verloren tussen de indianen of heeft hij zijn missie juist vol bracht? Finkers was veel meer dan een missionaris, zegt Charl. „Hij was een vriend, een verpleger, een verloskundige, een onderwijzer. Een mensenmens." Het bijzondere, traditionele af scheid is voor de familie een be vestiging dat hun Jan zijn missie als missionaris heeft volbracht. Hermano is van ons, zeiden de in dianen. Even klinkt er vertwijfe ling in de stem van Betsie. „Wat zou Jan van dit interview vinden?" Zoon Charl stelt zijn moeder ge rust. „Mam, hij zou het prachtig vinden. Iedereen moet weten dat er in deze tijd nog zulke stammen leven." Betsie is opgelucht. „Maar niet overdrijven hè, daar hield Jan ook niet van." vrijdag 5 mei 2017 'Ik heb niks tegen migranten' Frans Boogaard Cambrai Sylvain A David, supermarktbediende Lyonel, chef-kok Hele eer: Hermano is opgegeten Missionaris Jan Finkers uit Geesteren leefde 45 jaar onder de indianen in Venezuela. Fin kers overleed afgelopen vrij dag. Zijn as is vermengd met bananen en als soep door de in dianen opgegeten. „Dit was zijn laatste wens." Mandy de Jong Geesteren Jan Finkers bij de Yanomami's in Venezuela. De Yanomami-indianen leven in het gebied van de Amazone en Orinoco, in het grensge bied van Brazilië en Venezu ela. Contacten met de buiten wereld had de ruim 20.000 leden tellende stam lange tijd niet. Alleen missionarissen hadden toegang. Behalve van de jacht leven de Yanomami's van tuinbouw. Vooral de teelt van bananen is een belangrijk middel van bestaan. —Charl, neef van Jan Finkers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10