Malick heeft in laatste deel
trilogie te weinig te bieden
Indrukwekkend relaas
Russische Holocaust
7
voor moedig echtpaar
Eerbetoon
Streep heeft gezegd, dat zij een over
gewaardeerde actrice is, slaat natuur
lijk nergens op. Dan kun je zo'n man
niet meer serieus nemen. Helaas
komt hij er wel mee weg."
Voor de actrice is een film als The
Zookeeper's Wife vandaag de dag nog
steeds relevant. „De geschiedenis
herhaalt zich", zegt ze met een on
heilspellende blik in haar ogen. „Hit-
Ier en Mussolini begonnen ook eerst
met het muilkorven van de media.
Daarna volgde de immigratiestop.
Het zijn allemaal dezelfde patronen.
Het klopt toch dat de familie van
Anne Frank in het begin van de oor
log geprobeerd heeft om een visum
voor Amerika te krijgen? Als ze dat
visum hadden gekregen, dan was ze
zeker in leven gebleven."
Zelfheeft Jessica Chastain geen
politieke ambities. De dochter van
een veganistische kokkin en een
brandweerman wil zich wel zo veel
mogelijk uitspreken over kwesties
die haar bezighouden. „Ik loop in
protestmarsen mee, zoals morgen
hier in Warschau. Volgens de Ameri
kaanse grondwet mag ik altijd mijn
mening uiten. Ik voel dat als mijn
verantwoordelijkheid."
„Soms word ik aangevallen op
mijn overtuigingen. Zo van: blijf
maar lekker acteren. Maar dat soort
aantijgingen zie ik als het ontkennen
van mijn vrijheid van meningsui
ting. Ik laat mij dus niet de mond
snoeren. Zeker niet in deze tijden."
Song to Song
Wie op zoek is naar een panklaar
verhaal, heeft al jarenlang weinig
te zoeken bij Terence Malick. De
films van de eigenzinnige Ameri
kaanse regisseur monden steeds
vaker uit in losse impressies van
geknakte relaties. De kijker mag
zelf de rest inkleuren.
Met Song to Song rondt Malick
een trilogie af. To The Wonder
(2012) was een prachtig filmge
dicht, maar Knight of Cups (2015)
ontpopte zich als een lege film die
vooral irriteerde.
Dezelfde reactie roept Song to
Song op, dat is gesitueerd in de
muziekscene van het Texaanse
Austin, waar Malick woont. Er is
sprake van een driehoeksverhou
ding tussen een muzikant (Ryan
Gosling), zijn manager (Michael
Fassbender) en een vage zangeres
(Rooney Mara) die ingewikkeld
om elkaar heen cirkelen en elkaar
liefhebben, maar van enige diep
gang is geen sprake.
Malick gebruikt zijn gebruike-
lijke prachtige montagetechnie
ken en beelden, maar deze keer
kan hij niet verhullen dat zijn ver
haal bitter weinig om het lijf
heeft.
In the Crosswind
In In the Crosswind toont de Est-
landse regisseur Martti Helde het
lot van de Baltische volkeren die
onder het bewind van Josef Sta
lin in 1941 onmenselijk leden.
Onder helse omstandigheden
werden duizenden de dood in
gejaagd na een uitputtende tocht
per trein naar Siberië, waar de
meesten aan de hongersdood be
zweken. Aan het slot van de film
wordt gesproken over de Russi
sche Holocaust.
Regisseur Helde koos voor een
bijzondere structuur. Hij ge
bruikt dertien tableaux vivants
vol stilstaande acteurs in benarde
poses, waar de camera als stille
getuige doorheen sluipt. De
angst, verwarring en paniek zijn
op de gezichten af te lezen.
De enige tekst wordt uitge
sproken door een jonge moeder
die in brieven aan haar verdwe
nen echtgenoot de verschrikkin
gen beschrijft. Krachtige zwart-
witbeelden vertellen de rest.
-A.Z.
donderdag 4 mei 2017
GO
Veel belangrijker dan
hun dierenliefde was
hun moed om via hun
afgetakelde dier
gaarde Joden te red
den uit het beruchte
getto van Warschau.
Honderden konden zo
ontsnappen uit de
handen van de nazi's.
De film van Niki Caro
(maker van het veel
geprezen Whale
Rider) vertelt dit hel
denverhaal zo direct
mogelijk en zonder
opsmuk. Hoe genade
loos de nazi's, onmid
dellijk na de inname
van Warschau, om
gaan met ontsnapte
dieren uit de zoo is
een voorbode van wat
zij later met de Joodse
bevolking uithalen.
Het verhaal wordt
voornamelijk verteld
vanuit het oogpunt van
Antonina (voortreffelijk
gespeeld door Jessica
Chastain). Te zien is
hoe zij in het begin
een babyolifantje met
gevaar voor eigen
leven van de dood
redt, een bewijs van
haar moed. Chastain
haalt alles uit deze rol.
Vooral de gespannen
verhouding met een
topnazi en dierenlief
hebber (Daniel Brühl)
krijgt gaandeweg een
sinister karakter als hij
zijn avances toont.
The Zookeeper's Wife
is geen vernieuwende
film, maar richt wel
een waardig stand
beeld op voor dit moe
dige echtpaar.
- A.Z.
DRAMA
Regie: Niki Caro.
Hoofdrollen: Jessica
Chastain, Johan Hel-
denbergh en Daniel
Brühl.
Over de Tweede We
reldoorlog zijn al hon
derden speelfilms ge
maakt, maar het ver
haal van TheZookee
per's Wife was nog
nooit verteld. Wel was
er al een gelijknamige
roman. Deze bestsel
ler was gebaseerd op
de dagboeken van An
tonina Zabinski, die
samen met haar man
Jan tijdens de Duitse
bezetting van War
schau met veel moeite
de plaatselijke dieren
tuin beheerde.
Jessica Chastain
speelt Antonina Za
binski, die als beheer
ster van een dieren
tuin honderden Joden
uit het getto in War
schau wist te loodsen.
FOTO ANNE MARIE FOX/ FOCUS FE
ATURES THE ZOOKEEPER'S WIFE
DRAMA
Regie: Terence Malick. Hoofdrol
len: Ryan Gosling, Michael Fass-
bender, Natalie Portman en
Rooney Mara.
A Ryan Goslings karakter is ver
wikkeld in een ingewikkelde
driehoeksverhouding.
-AZ.
DRAMA
Regie: Martti Helde. Hoofdrol
len: Laura Peterson en Ingrid
Isotamm.