Malick heeft in laatste deel trilogie te weinig te bieden Indrukwekkend relaas Russische Holocaust 7 voor moedig echtpaar Eerbetoon Streep heeft gezegd, dat zij een over gewaardeerde actrice is, slaat natuur lijk nergens op. Dan kun je zo'n man niet meer serieus nemen. Helaas komt hij er wel mee weg." Voor de actrice is een film als The Zookeeper's Wife vandaag de dag nog steeds relevant. „De geschiedenis herhaalt zich", zegt ze met een on heilspellende blik in haar ogen. „Hit- Ier en Mussolini begonnen ook eerst met het muilkorven van de media. Daarna volgde de immigratiestop. Het zijn allemaal dezelfde patronen. Het klopt toch dat de familie van Anne Frank in het begin van de oor log geprobeerd heeft om een visum voor Amerika te krijgen? Als ze dat visum hadden gekregen, dan was ze zeker in leven gebleven." Zelfheeft Jessica Chastain geen politieke ambities. De dochter van een veganistische kokkin en een brandweerman wil zich wel zo veel mogelijk uitspreken over kwesties die haar bezighouden. „Ik loop in protestmarsen mee, zoals morgen hier in Warschau. Volgens de Ameri kaanse grondwet mag ik altijd mijn mening uiten. Ik voel dat als mijn verantwoordelijkheid." „Soms word ik aangevallen op mijn overtuigingen. Zo van: blijf maar lekker acteren. Maar dat soort aantijgingen zie ik als het ontkennen van mijn vrijheid van meningsui ting. Ik laat mij dus niet de mond snoeren. Zeker niet in deze tijden." Song to Song Wie op zoek is naar een panklaar verhaal, heeft al jarenlang weinig te zoeken bij Terence Malick. De films van de eigenzinnige Ameri kaanse regisseur monden steeds vaker uit in losse impressies van geknakte relaties. De kijker mag zelf de rest inkleuren. Met Song to Song rondt Malick een trilogie af. To The Wonder (2012) was een prachtig filmge dicht, maar Knight of Cups (2015) ontpopte zich als een lege film die vooral irriteerde. Dezelfde reactie roept Song to Song op, dat is gesitueerd in de muziekscene van het Texaanse Austin, waar Malick woont. Er is sprake van een driehoeksverhou ding tussen een muzikant (Ryan Gosling), zijn manager (Michael Fassbender) en een vage zangeres (Rooney Mara) die ingewikkeld om elkaar heen cirkelen en elkaar liefhebben, maar van enige diep gang is geen sprake. Malick gebruikt zijn gebruike- lijke prachtige montagetechnie ken en beelden, maar deze keer kan hij niet verhullen dat zijn ver haal bitter weinig om het lijf heeft. In the Crosswind In In the Crosswind toont de Est- landse regisseur Martti Helde het lot van de Baltische volkeren die onder het bewind van Josef Sta lin in 1941 onmenselijk leden. Onder helse omstandigheden werden duizenden de dood in gejaagd na een uitputtende tocht per trein naar Siberië, waar de meesten aan de hongersdood be zweken. Aan het slot van de film wordt gesproken over de Russi sche Holocaust. Regisseur Helde koos voor een bijzondere structuur. Hij ge bruikt dertien tableaux vivants vol stilstaande acteurs in benarde poses, waar de camera als stille getuige doorheen sluipt. De angst, verwarring en paniek zijn op de gezichten af te lezen. De enige tekst wordt uitge sproken door een jonge moeder die in brieven aan haar verdwe nen echtgenoot de verschrikkin gen beschrijft. Krachtige zwart- witbeelden vertellen de rest. -A.Z. donderdag 4 mei 2017 GO Veel belangrijker dan hun dierenliefde was hun moed om via hun afgetakelde dier gaarde Joden te red den uit het beruchte getto van Warschau. Honderden konden zo ontsnappen uit de handen van de nazi's. De film van Niki Caro (maker van het veel geprezen Whale Rider) vertelt dit hel denverhaal zo direct mogelijk en zonder opsmuk. Hoe genade loos de nazi's, onmid dellijk na de inname van Warschau, om gaan met ontsnapte dieren uit de zoo is een voorbode van wat zij later met de Joodse bevolking uithalen. Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit het oogpunt van Antonina (voortreffelijk gespeeld door Jessica Chastain). Te zien is hoe zij in het begin een babyolifantje met gevaar voor eigen leven van de dood redt, een bewijs van haar moed. Chastain haalt alles uit deze rol. Vooral de gespannen verhouding met een topnazi en dierenlief hebber (Daniel Brühl) krijgt gaandeweg een sinister karakter als hij zijn avances toont. The Zookeeper's Wife is geen vernieuwende film, maar richt wel een waardig stand beeld op voor dit moe dige echtpaar. - A.Z. DRAMA Regie: Niki Caro. Hoofdrollen: Jessica Chastain, Johan Hel- denbergh en Daniel Brühl. Over de Tweede We reldoorlog zijn al hon derden speelfilms ge maakt, maar het ver haal van TheZookee per's Wife was nog nooit verteld. Wel was er al een gelijknamige roman. Deze bestsel ler was gebaseerd op de dagboeken van An tonina Zabinski, die samen met haar man Jan tijdens de Duitse bezetting van War schau met veel moeite de plaatselijke dieren tuin beheerde. Jessica Chastain speelt Antonina Za binski, die als beheer ster van een dieren tuin honderden Joden uit het getto in War schau wist te loodsen. FOTO ANNE MARIE FOX/ FOCUS FE ATURES THE ZOOKEEPER'S WIFE DRAMA Regie: Terence Malick. Hoofdrol len: Ryan Gosling, Michael Fass- bender, Natalie Portman en Rooney Mara. A Ryan Goslings karakter is ver wikkeld in een ingewikkelde driehoeksverhouding. -AZ. DRAMA Regie: Martti Helde. Hoofdrol len: Laura Peterson en Ingrid Isotamm.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46