Requiem met
mysterieus tintje
y»
I!
5
Reis door landen en tijd
Try-out Martijn Kardol
In Engelse sferen met Jos Vogel en Asaf
DE CLINGSE BOSSEN
Zingen over de grensstreek
Klassiek
buiten te treden. Ik dacht: 'misschien
durf ik het ooit weieens'. Maar Loesje
zei dat ik het nü moest doen." Uit
eindelijk groeide Fying Horseman
uit tot een sextet, dat verschillende
muziekstijlen als folk, blues en am
bient combineert. De band werd in
2013 genomineerd voor twee Music
Industry Awards. Het album Night
Long uit 2015 werd bedolven metlo-
vende kritieken. Toch is Dockx de
bescheidenheid zelve. „Ik had geen
verwachtingen. Ik heb gewoon altijd
de drang gehad om muziek te ma
ken."
Maar wat voor muziek eigenlijk?
„Dat vind ik zo'n moeilijke vraag.
Wij maken muziek die niet voldoet
aan een radioformat. Als ik in een
week tien uur muziek luister, is maar
een uur daarvan in songformat. Wij
brengen ook songs, maar we tasten
de grenzen af. Vaak duren onze
nummers lang. Er zijn lange instru
mentale passages en extreme dyna-
mieken. Vaak heb je binnen één song
veel pieken en dalen. De stille passa
ges zijn echt stil en de luide echt
luid. Mensen vinden onze muziek
heel beeldend. Velen zeggen me dat
het voelt als een reis."
Album
De band zat begin dit jaar zeven we
ken in residentie in Antwerpen.
Daar werd een volledig nieuw album
gecreëerd: ROOMS/RUINS. „Nor
maal zijn we een jaar bezig aan een
nieuw album. Dat brengen we dan
uit en daarna spelen we de nummers
pas live. Nu is het omgekeerd: we
spelen eerst live en in de zomer gaan
we pas opnemen. De release zal be
gin 2018 zijn. Het zorgt ervoor dat de
muziek al enorm gerodeerd is. Dat is
fijn voor ons, maar wel maf voor het
publiek." Het gaf de band ook stress,
maar na acht optredens is het wel
duidelijk dat de nieuwe nummers
goed ontvangen worden. „Vooral in
Nederland kregen we goede reacties.
Ik werd altijd gewaarschuwd dat het
Nederlandse publiek lawaaierig is,
maar wij hebben een totaal andere
ervaring. Nederlanders zijn helemaal
Nederlanders zijn niet
minder aandachtig en
ze laten veel meer hun
appreciatie blijken
niet minder aandachtig en ze laten
veel meer hun appreciatie blijken.
Vlamingen zijn zo gesloten, je kunt
moeilijk peilen of ze iets goed vin
den of dat ze zich vervelen."
Nederland en België zijn al over
tuigd, nu de rest van de wereld nog.
„We zouden graag meer in het bui
tenland spelen." Echt grote toe
komstplannen heeft Dockx niet.
„Een plaat uitbrengen, veel spelen,
een plaat uitbrengen, veel spelen...
Het belangrijkste is dat we onze mu
ziek kunnen delen. Dat kan overal
zijn."
De Koninklijke Oratorium
Vereniging (KOV) Middel
burg speelt vanavond het
werk van Jenkins. De Welshman
was lid van de jazz-/rockformatie
Soft Machine. Hij speelde hobo,
saxofoon en piano in jazz- en rock
groepen. Vanaf 1995 componeert
hij echter werken in klassieke stijl.
Zijn composities klinken modern
en bevatten altijd elementen uit
andere landen. Een mengvorm die
de composities een mysterieus
tintje geeft. Voor zijn Requiem ge
bruikte Jenkins de tekst van de La
tijnse mis en vijf Japanse haiku's
die naar de dood verwijzen. Deze
korte tekstjes uit het oosten wor-
Japanse elementen,
zoals de bamboefluit,
zijn onmiskenbaar
aanwezig
den op twee plaatsen gecombi
neerd met de westerse fragmenten
Benedictus en Agnus Dei). De man
nenstemmen zingen de Latijnse
tekst en de vrouwen de Japanse
tekst over de cyclus van het leven,
begeleid door de shakuhachi, een
oud Japans blaasinstrument.
„De Japanse elementen zijn on
miskenbaar aanwezig, naast de Ja
panse bamboefluit zijn er ook drie
slagwerkers die op allerlei traditio
nele en exotische instrumenten
spelen om de tekst en muziek van
de juiste kleur te voorzien", vertelt
KOV-dirigent Arno van Wijk.
„Het Requiem is in muziek en tekst
opzwepend, mysterieus en melo
dieus. Wat mij in dit werk aan
trekt, is dat Jenkins met minimale,
soms zelfs eenvoudige middelen,
een maximaal effect bereikt."
De afgelopen maanden heeft het
koor zich de muzikale taal van Jen
kins Requiem eigen gemaakt. Het
was een groeiproces en een ont
dekkingstocht, echt anders dan het
instuderen van het vaste reper
toire. Van Wijk: „Het is geen
zwaar, droevig werk, eerder licht
in kleur, indrukwekkend, intiem
en verrassend, waarbij de hoop al
tijd blijft doorklinken."
Muziektheater
Cabaret
Orgel en koor
donderdag 4 mei 2017
PZ
Lars Senders en Jan
D'Hooghe vormen
samen De Clingse Bos
sen. De twee leerden
elkaar kennen aan de
Zeeuwse kust, waar ze
allebei met andere
bands optraden. Sen
ders en D'Hooghe kwa
men erachter dat ze
ieder aan een andere
kant van de Belgisch-
Nederlandse grens
wonen, gescheiden
door de Clingse Bos
sen. De band onder een
specifiek muziekgenre
scharen, is onmogelijk.
Het duo mixt noiserock,
postrock, soundscapes
en elektronica. Hun
nummers hebben
namen als Soep en
Bloementuintje en gaan
vaak over de grens
streek waarin ze wonen.
De band brengt op 12
mei zijn debuutalbum uit
in samenwerking met
Consouling Agency.
Bert Dockx speelt met zijn Flying
Horseman in Hulst, foto peter nicolai
44
- Bert Dockx
Flying Horsemanzaterdag 6 mei
protestantse kerk Hulst, aanvang
20.30 uur. Het voorprogramma word
verzorgt door De Clingse Bossen.
Wat doe je als Middelburgs
oratoriumkoor om het publiek
aan je te binden? Verrassend uit
de hoek komen. Het Requiem
van Karl Jenkins is zo'n verras
sing. Een Latijnse mis met Ja
panse invloeden.
Jeanette Vergouwen
Vanavond, Zeeuwse Concert
zaal Middelburg, aanvang 20.00
uur.
Karl
Jenkins
stapte
van het
spelen
van jazz
rock over
naar het
compo
neren van
klassieke
muziek.
Reis om de wereld in
80 minuten is een
multimediale we
reldreis geïnspireerd
door het avonturen
verhaal De reis om
de wereld in tachtig
dagen van Jules
Verne. Aan de hand
van beelden die aan
het eind van de ne
gentiende eeuw zijn
gemaakt, nemen gi
tarist Hans Visser,
accordeonist Irena
Filippova, percussio
nist Arthur Bont en
blazer Stan Hay
wood het publiek
mee op reis. Dit
beeldconcert leidt
langs verschillende
landen en tijden.
Zaterdag 6 mei,
dorpshuis Luctor et
Emergo Rilland,
20.00 uur
Mag of moet een ca
baretier verder kij
ken dan de neus van
zijn eigen schoen?
En doet Martijn Kar
dol dat nu wel of
niet? Wij weten het
nog niet, want zijn
eerste volwaardige
programma, Bang, is
nog in try-out fase.
Zo komt hij naar Ritt-
hem. Met verras
sende observaties en
creatieve oplossin
gen. Martijn won jury-
én publieksprijs van
het Leids Cabaret
Festival 2016. En
alle prijzen van het
Groninger Cabaret
Festival 2015. Dat be
looft wat.
Zaterdag 6 mei, De
Verwachting, Rit-
them, 20.15 uur
Musicus Jos Vogel (foto)
verzorgt samen met het
koor Asaf uit Koewacht
een orgelconcert in Het
Podium in Zaamslag.
Vogel is stadsbeiaardier
van Vlissingen en orga
nist van de Sint Jacobs-
kerk. Hij is docent vaan
de muziekscholen in Mid
delburg en Terneuzen en
is een veel gevraagd be
geleider.
In Zaamslag staat de En
gelse orgel- en koormu
ziek. Vogel koos voor
19de en 20ste eeuwse
composities van onder
anderen Johnson, Pres
ton Howells en Stanford.
Zijn orgelspel wordt af
gewisseld met zang,
door de leden van Asaf.
Het koor zingt anthems:
Nunc Dimitis van Dyson,
O how amiable van John
Maunder, Turn back o
Man van Hoist en Thou
are the way van Steel.
Asaf bestaat ruim hon
derd jaar en wordt al 37
jaar geleid door Anton de
Kort.
Zaterdag 13 mei in Het
Podium in Zaamslag,
20.00 uur