Requiem met mysterieus tintje y» I! 5 Reis door landen en tijd Try-out Martijn Kardol In Engelse sferen met Jos Vogel en Asaf DE CLINGSE BOSSEN Zingen over de grensstreek Klassiek buiten te treden. Ik dacht: 'misschien durf ik het ooit weieens'. Maar Loesje zei dat ik het nü moest doen." Uit eindelijk groeide Fying Horseman uit tot een sextet, dat verschillende muziekstijlen als folk, blues en am bient combineert. De band werd in 2013 genomineerd voor twee Music Industry Awards. Het album Night Long uit 2015 werd bedolven metlo- vende kritieken. Toch is Dockx de bescheidenheid zelve. „Ik had geen verwachtingen. Ik heb gewoon altijd de drang gehad om muziek te ma ken." Maar wat voor muziek eigenlijk? „Dat vind ik zo'n moeilijke vraag. Wij maken muziek die niet voldoet aan een radioformat. Als ik in een week tien uur muziek luister, is maar een uur daarvan in songformat. Wij brengen ook songs, maar we tasten de grenzen af. Vaak duren onze nummers lang. Er zijn lange instru mentale passages en extreme dyna- mieken. Vaak heb je binnen één song veel pieken en dalen. De stille passa ges zijn echt stil en de luide echt luid. Mensen vinden onze muziek heel beeldend. Velen zeggen me dat het voelt als een reis." Album De band zat begin dit jaar zeven we ken in residentie in Antwerpen. Daar werd een volledig nieuw album gecreëerd: ROOMS/RUINS. „Nor maal zijn we een jaar bezig aan een nieuw album. Dat brengen we dan uit en daarna spelen we de nummers pas live. Nu is het omgekeerd: we spelen eerst live en in de zomer gaan we pas opnemen. De release zal be gin 2018 zijn. Het zorgt ervoor dat de muziek al enorm gerodeerd is. Dat is fijn voor ons, maar wel maf voor het publiek." Het gaf de band ook stress, maar na acht optredens is het wel duidelijk dat de nieuwe nummers goed ontvangen worden. „Vooral in Nederland kregen we goede reacties. Ik werd altijd gewaarschuwd dat het Nederlandse publiek lawaaierig is, maar wij hebben een totaal andere ervaring. Nederlanders zijn helemaal Nederlanders zijn niet minder aandachtig en ze laten veel meer hun appreciatie blijken niet minder aandachtig en ze laten veel meer hun appreciatie blijken. Vlamingen zijn zo gesloten, je kunt moeilijk peilen of ze iets goed vin den of dat ze zich vervelen." Nederland en België zijn al over tuigd, nu de rest van de wereld nog. „We zouden graag meer in het bui tenland spelen." Echt grote toe komstplannen heeft Dockx niet. „Een plaat uitbrengen, veel spelen, een plaat uitbrengen, veel spelen... Het belangrijkste is dat we onze mu ziek kunnen delen. Dat kan overal zijn." De Koninklijke Oratorium Vereniging (KOV) Middel burg speelt vanavond het werk van Jenkins. De Welshman was lid van de jazz-/rockformatie Soft Machine. Hij speelde hobo, saxofoon en piano in jazz- en rock groepen. Vanaf 1995 componeert hij echter werken in klassieke stijl. Zijn composities klinken modern en bevatten altijd elementen uit andere landen. Een mengvorm die de composities een mysterieus tintje geeft. Voor zijn Requiem ge bruikte Jenkins de tekst van de La tijnse mis en vijf Japanse haiku's die naar de dood verwijzen. Deze korte tekstjes uit het oosten wor- Japanse elementen, zoals de bamboefluit, zijn onmiskenbaar aanwezig den op twee plaatsen gecombi neerd met de westerse fragmenten Benedictus en Agnus Dei). De man nenstemmen zingen de Latijnse tekst en de vrouwen de Japanse tekst over de cyclus van het leven, begeleid door de shakuhachi, een oud Japans blaasinstrument. „De Japanse elementen zijn on miskenbaar aanwezig, naast de Ja panse bamboefluit zijn er ook drie slagwerkers die op allerlei traditio nele en exotische instrumenten spelen om de tekst en muziek van de juiste kleur te voorzien", vertelt KOV-dirigent Arno van Wijk. „Het Requiem is in muziek en tekst opzwepend, mysterieus en melo dieus. Wat mij in dit werk aan trekt, is dat Jenkins met minimale, soms zelfs eenvoudige middelen, een maximaal effect bereikt." De afgelopen maanden heeft het koor zich de muzikale taal van Jen kins Requiem eigen gemaakt. Het was een groeiproces en een ont dekkingstocht, echt anders dan het instuderen van het vaste reper toire. Van Wijk: „Het is geen zwaar, droevig werk, eerder licht in kleur, indrukwekkend, intiem en verrassend, waarbij de hoop al tijd blijft doorklinken." Muziektheater Cabaret Orgel en koor donderdag 4 mei 2017 PZ Lars Senders en Jan D'Hooghe vormen samen De Clingse Bos sen. De twee leerden elkaar kennen aan de Zeeuwse kust, waar ze allebei met andere bands optraden. Sen ders en D'Hooghe kwa men erachter dat ze ieder aan een andere kant van de Belgisch- Nederlandse grens wonen, gescheiden door de Clingse Bos sen. De band onder een specifiek muziekgenre scharen, is onmogelijk. Het duo mixt noiserock, postrock, soundscapes en elektronica. Hun nummers hebben namen als Soep en Bloementuintje en gaan vaak over de grens streek waarin ze wonen. De band brengt op 12 mei zijn debuutalbum uit in samenwerking met Consouling Agency. Bert Dockx speelt met zijn Flying Horseman in Hulst, foto peter nicolai 44 - Bert Dockx Flying Horsemanzaterdag 6 mei protestantse kerk Hulst, aanvang 20.30 uur. Het voorprogramma word verzorgt door De Clingse Bossen. Wat doe je als Middelburgs oratoriumkoor om het publiek aan je te binden? Verrassend uit de hoek komen. Het Requiem van Karl Jenkins is zo'n verras sing. Een Latijnse mis met Ja panse invloeden. Jeanette Vergouwen Vanavond, Zeeuwse Concert zaal Middelburg, aanvang 20.00 uur. Karl Jenkins stapte van het spelen van jazz rock over naar het compo neren van klassieke muziek. Reis om de wereld in 80 minuten is een multimediale we reldreis geïnspireerd door het avonturen verhaal De reis om de wereld in tachtig dagen van Jules Verne. Aan de hand van beelden die aan het eind van de ne gentiende eeuw zijn gemaakt, nemen gi tarist Hans Visser, accordeonist Irena Filippova, percussio nist Arthur Bont en blazer Stan Hay wood het publiek mee op reis. Dit beeldconcert leidt langs verschillende landen en tijden. Zaterdag 6 mei, dorpshuis Luctor et Emergo Rilland, 20.00 uur Mag of moet een ca baretier verder kij ken dan de neus van zijn eigen schoen? En doet Martijn Kar dol dat nu wel of niet? Wij weten het nog niet, want zijn eerste volwaardige programma, Bang, is nog in try-out fase. Zo komt hij naar Ritt- hem. Met verras sende observaties en creatieve oplossin gen. Martijn won jury- én publieksprijs van het Leids Cabaret Festival 2016. En alle prijzen van het Groninger Cabaret Festival 2015. Dat be looft wat. Zaterdag 6 mei, De Verwachting, Rit- them, 20.15 uur Musicus Jos Vogel (foto) verzorgt samen met het koor Asaf uit Koewacht een orgelconcert in Het Podium in Zaamslag. Vogel is stadsbeiaardier van Vlissingen en orga nist van de Sint Jacobs- kerk. Hij is docent vaan de muziekscholen in Mid delburg en Terneuzen en is een veel gevraagd be geleider. In Zaamslag staat de En gelse orgel- en koormu ziek. Vogel koos voor 19de en 20ste eeuwse composities van onder anderen Johnson, Pres ton Howells en Stanford. Zijn orgelspel wordt af gewisseld met zang, door de leden van Asaf. Het koor zingt anthems: Nunc Dimitis van Dyson, O how amiable van John Maunder, Turn back o Man van Hoist en Thou are the way van Steel. Asaf bestaat ruim hon derd jaar en wordt al 37 jaar geleid door Anton de Kort. Zaterdag 13 mei in Het Podium in Zaamslag, 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44