II KLM op oorlogspad tegen Schiphol-directeur 3 Luchtvaartmaatschappijen zoeken naar oplossing voor overvolle cabines Uitpuilende bagagevakken leiden tot ergernis bij reizigers en personeel en tot vertraging bij het boarden. Passagiers nemen zo veel handbagage mee dat dit niet langer (gratis) kan, stelt een expert. Luchtvaartmaatschappij United Airlines kondigde onlangs al de in voering van een toeslag aan. Alleen het tasje dat je onder je stoel kunt schuiven, reist nog gratis mee. Luchtvaartdeskundige Joris Mel- kert van de TU Delft verwacht dat andere maatschappijen zullen vol gen, want boven de passagiersstoe len is véél te weinig ruimte. „Vooral op de kortere vluchten - de steden trips in Europa - waarop reizigers alleen een rolkoffertjes meene men." Boeing levert deze maand de eer ste nieuwe toestellen van de Boeing 737 Max af, die grotere bagagevak ken heeft. „De trolleys passen er op hun kant in, zodat er 50 procent meer ruimte ontstaat." De Ierse prijsvechter Ryanair heeft 100 van deze vliegtuigen besteld. Maar juich niet te vroeg, waarschuwt Melkert: „Voorlopig zullen veel passagiers gewoon in een oud toestel zitten, waarvan de bagagebakken uitpui len." Laadruim Nu lossen vliegtuigmaatschappijen het bagageprobleem vaak op door bij de gate een deel van de handba gage alsnog in te checken en in het laadruim te plaatsen. Maar dit le vert hoogoplopende discussies op tussen reizigers en cabineperso neel. Reizigers balen dat zij op de plaats van bestemming moeten wachten tot hun handbagage van de band rolt. Ook ontstaan opstop pingen bij het boarden. Passagiers gaan ruim van tevoren in de wacht- rij staan. Wie het laatst aanschuift, heeft pech, weet profwielrenner Reinier Honig. Op een vlucht met Easyjet moest hij zijn koffertje afstaan, en hij mocht zijn wielerschoenen er niet uithalen. Hij was bang dat zijn koffer kwijt zou raken. „Waarde loos! Les één die je leert als wielren ner: je kunt alles lenen van je ploeg maat, behalve schoenen. De maat, de zooltjes, de manier waarop de plaatjes eronder zitten. Die schoe nen zijn heilig." Sinds er betaald moet worden voor het meenemen van ruimba- gage, loopt het probleem de spuiga ten uit. Melkert: „De prijsvechters hebben klanten jarenlang aange moedigd om zo weinig mogelijk mee te nemen. Alles wat de passa gier zelf doet, is in hun voordeel. Hoe sneller ze kunnen opstijgen en landen, des te beter. Maar nu gaan ze ten onder aan hun eigen succes." Ryanair merkt dat passagiers soms veel grotere handtassen meesjou- wen dan toegestaan. Een woord voerder: „Dat zorgt voor vertraging. Als dit de praktijk blijft, zullen we maatregelen nemen." Transavia houdt momenteel een proef waarbij passagiers bij het ko pen van het ticket gevraagd wordt om de handbagage gratis in te chec ken. 20 procent van de passagiers zou hiertoe bereid zijn. Hoogleraar Melkert heeft er een hard hoofd in. Ik sta me elke keer weer op te vreten als ze met die hutkoffers komen aanzetten „We houden onze spulletjes liever bij ons, dus zullen de maatschap pijen de klanten moeten verleiden. Bied korting, airmiles of gratis cola aan." 3D-scan KLM gooit het over een andere boeg en heeft het beleid onlangs aange past. De vliegmaatschappij besloot om de toegestane afmetingen van het tweede stuk handbagage flink in te dammen, omdat passagiers ge regeld twee joekels van handtassen meenamen. Bij Wizzair en Trans avia is nog maar één stuks handba gage toegestaan. De KLM zoekt sa men met de TU Delft nog naar an dere oplossingen. Afgelopen zomer werd een apparaat ontwikkeld dat een 3D-scan maakt van de handba gage. Als die voldoet aan de eisen, krijgt deze een groen label en mag deze boven de stoel worden ge plaatst. Bij een rood label moet de bagage het ruim in. Oranje: de handbagage voldoet aan de eisen, maar de bagagevakken zitten over vol. Ook dit koffertje moet worden ingecheckt. Verkeersdeskundige Walther Ploos van Amstel stelt dat het pro bleem deels kan worden opgelost als er cabinepersoneel wordt inge zet met ruimtelijk inzicht. „Met een beetje passen en meten gaat er veel meer in de vakken. Maar de reizi gers moeten ook opgevoed worden. Ik sta me elke keer weer op te vreten als ze met die grote hutkoffers aan komen. Voor je het weet, is er wéér vertraging." „De statements van Nijhuis waarin hij zegt dat men de drukte niet heeft zien aankomen, zijn ongeloofwaardig", schrijft KLM op haar website. „Het is zuur te moeten vaststellen dat blijkbaar eerst deze situatie moet ontstaan voor de directie van Schiphol luistert naar haar klan ten." KLM zegt door de problemen op de luchthaven 'ettelijke mil joenen' te hebben verloren. „De urenlange wachttijden tijdens de meivakantie waren slecht en frustrerend voor de passagiers. De reputatie van luchtvaartmaat schappijen, Schiphol en Neder land is geschaad." De uitlatingen van KLM zijn opvallend. Voorheen waren de verhoudingen tussen Schiphol en zijn belangrijkste klant altijd warm. Zo warm dat concurren ten zich er aan ergerden: de Ne derlandse vloot zou door Schip hol bevoordeeld worden. Moddergooien Begin dit jaar begon het openbaar moddergooien. Toen werd be kend dat Schiphol veel eerder dan verwacht aan zijn plafond van 500.000 vluchtbewegingen zit. Tot 2020 is dat maximum van kracht. In deze krant uitte KLM- topman Pieter Eibers zijn on vrede over het beleid van Schip hol, dat te veel en te snel buiten landse maatschappijen start- en landingsplekken (slots) zou ge ven. „Schiphol zegt verrast te zijn door de groei, maar het was ge woon beleid. Ik zeg al jaren dat ze met dat programma moeten stoppen." Nu doet KLM er een schepje bovenop. „KLM roept de Schipholdirectie al tijden ver geefs op om adequate maatrege len te nemen. In maart zijn door Schiphol onverantwoord nog eens 9.400 slots uitgegeven." Schiphol maakte gisteren be kend dat het aantal veiligheids medewerkers extra wordt ver hoogd. De luchthaven doet dit 'na een evaluatie van de meiva kantie'. Op deze manier probeert de luchthaven wachttijden bij de veiligheidschecks te verminde ren en passagierspieken beter op te vangen. donderdag 4 mei 2017 'Betalen voor koffer aan boord' Hanneke van Houwelingen Schiphol/Delft A Passagiers nemen veel te grote koffers en tassen handbagage mee, waardoor de vakken boven de vliegtuigstoelen propvol zitten en mensen alsnog hun bagage moeten inchecken, fotomarcodeswart Walther Ploos van Amstel A KLM windt zich op over lange rijen bij de incheckbalies op Schiphol, fotoanp Het is oorlog in luchtvaartland. Van de ooit zo hechte twee eenheid Schiphol-KLM is wei nig meer over. Een mea culpa van Schiphol-directeur Jos Nijhuis, die gisteren verant woordelijkheid nam voor de lange wachtrijen, beant woordde KLM met een snoei harde aanval, vooral op Nijhuis. Sander van Mersbergen Schiphol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3