II
KLM op oorlogspad tegen Schiphol-directeur
3
Luchtvaartmaatschappijen zoeken naar oplossing voor overvolle cabines
Uitpuilende bagagevakken leiden tot
ergernis bij reizigers en personeel en tot
vertraging bij het boarden. Passagiers nemen
zo veel handbagage mee dat dit niet langer
(gratis) kan, stelt een expert.
Luchtvaartmaatschappij United
Airlines kondigde onlangs al de in
voering van een toeslag aan. Alleen
het tasje dat je onder je stoel kunt
schuiven, reist nog gratis mee.
Luchtvaartdeskundige Joris Mel-
kert van de TU Delft verwacht dat
andere maatschappijen zullen vol
gen, want boven de passagiersstoe
len is véél te weinig ruimte. „Vooral
op de kortere vluchten - de steden
trips in Europa - waarop reizigers
alleen een rolkoffertjes meene
men."
Boeing levert deze maand de eer
ste nieuwe toestellen van de Boeing
737 Max af, die grotere bagagevak
ken heeft. „De trolleys passen er op
hun kant in, zodat er 50 procent
meer ruimte ontstaat." De Ierse
prijsvechter Ryanair heeft 100 van
deze vliegtuigen besteld. Maar juich
niet te vroeg, waarschuwt Melkert:
„Voorlopig zullen veel passagiers
gewoon in een oud toestel zitten,
waarvan de bagagebakken uitpui
len."
Laadruim
Nu lossen vliegtuigmaatschappijen
het bagageprobleem vaak op door
bij de gate een deel van de handba
gage alsnog in te checken en in het
laadruim te plaatsen. Maar dit le
vert hoogoplopende discussies op
tussen reizigers en cabineperso
neel. Reizigers balen dat zij op de
plaats van bestemming moeten
wachten tot hun handbagage van
de band rolt. Ook ontstaan opstop
pingen bij het boarden. Passagiers
gaan ruim van tevoren in de wacht-
rij staan.
Wie het laatst aanschuift, heeft
pech, weet profwielrenner Reinier
Honig. Op een vlucht met Easyjet
moest hij zijn koffertje afstaan, en
hij mocht zijn wielerschoenen er
niet uithalen. Hij was bang dat zijn
koffer kwijt zou raken. „Waarde
loos! Les één die je leert als wielren
ner: je kunt alles lenen van je ploeg
maat, behalve schoenen. De maat,
de zooltjes, de manier waarop de
plaatjes eronder zitten. Die schoe
nen zijn heilig."
Sinds er betaald moet worden
voor het meenemen van ruimba-
gage, loopt het probleem de spuiga
ten uit. Melkert: „De prijsvechters
hebben klanten jarenlang aange
moedigd om zo weinig mogelijk
mee te nemen. Alles wat de passa
gier zelf doet, is in hun voordeel.
Hoe sneller ze kunnen opstijgen en
landen, des te beter. Maar nu gaan
ze ten onder aan hun eigen succes."
Ryanair merkt dat passagiers soms
veel grotere handtassen meesjou-
wen dan toegestaan. Een woord
voerder: „Dat zorgt voor vertraging.
Als dit de praktijk blijft, zullen we
maatregelen nemen."
Transavia houdt momenteel een
proef waarbij passagiers bij het ko
pen van het ticket gevraagd wordt
om de handbagage gratis in te chec
ken. 20 procent van de passagiers
zou hiertoe bereid zijn. Hoogleraar
Melkert heeft er een hard hoofd in.
Ik sta me elke keer
weer op te vreten als
ze met die hutkoffers
komen aanzetten
„We houden onze spulletjes liever
bij ons, dus zullen de maatschap
pijen de klanten moeten verleiden.
Bied korting, airmiles of gratis cola
aan."
3D-scan
KLM gooit het over een andere boeg
en heeft het beleid onlangs aange
past. De vliegmaatschappij besloot
om de toegestane afmetingen van
het tweede stuk handbagage flink
in te dammen, omdat passagiers ge
regeld twee joekels van handtassen
meenamen. Bij Wizzair en Trans
avia is nog maar één stuks handba
gage toegestaan. De KLM zoekt sa
men met de TU Delft nog naar an
dere oplossingen. Afgelopen zomer
werd een apparaat ontwikkeld dat
een 3D-scan maakt van de handba
gage. Als die voldoet aan de eisen,
krijgt deze een groen label en mag
deze boven de stoel worden ge
plaatst. Bij een rood label moet de
bagage het ruim in. Oranje: de
handbagage voldoet aan de eisen,
maar de bagagevakken zitten over
vol. Ook dit koffertje moet worden
ingecheckt.
Verkeersdeskundige Walther
Ploos van Amstel stelt dat het pro
bleem deels kan worden opgelost
als er cabinepersoneel wordt inge
zet met ruimtelijk inzicht. „Met een
beetje passen en meten gaat er veel
meer in de vakken. Maar de reizi
gers moeten ook opgevoed worden.
Ik sta me elke keer weer op te vreten
als ze met die grote hutkoffers aan
komen. Voor je het weet, is er wéér
vertraging."
„De statements van Nijhuis
waarin hij zegt dat men de
drukte niet heeft zien aankomen,
zijn ongeloofwaardig", schrijft
KLM op haar website. „Het is
zuur te moeten vaststellen dat
blijkbaar eerst deze situatie moet
ontstaan voor de directie van
Schiphol luistert naar haar klan
ten."
KLM zegt door de problemen
op de luchthaven 'ettelijke mil
joenen' te hebben verloren. „De
urenlange wachttijden tijdens de
meivakantie waren slecht en
frustrerend voor de passagiers.
De reputatie van luchtvaartmaat
schappijen, Schiphol en Neder
land is geschaad."
De uitlatingen van KLM zijn
opvallend. Voorheen waren de
verhoudingen tussen Schiphol
en zijn belangrijkste klant altijd
warm. Zo warm dat concurren
ten zich er aan ergerden: de Ne
derlandse vloot zou door Schip
hol bevoordeeld worden.
Moddergooien
Begin dit jaar begon het openbaar
moddergooien. Toen werd be
kend dat Schiphol veel eerder
dan verwacht aan zijn plafond
van 500.000 vluchtbewegingen
zit. Tot 2020 is dat maximum van
kracht. In deze krant uitte KLM-
topman Pieter Eibers zijn on
vrede over het beleid van Schip
hol, dat te veel en te snel buiten
landse maatschappijen start- en
landingsplekken (slots) zou ge
ven. „Schiphol zegt verrast te zijn
door de groei, maar het was ge
woon beleid. Ik zeg al jaren dat ze
met dat programma moeten
stoppen." Nu doet KLM er een
schepje bovenop. „KLM roept de
Schipholdirectie al tijden ver
geefs op om adequate maatrege
len te nemen. In maart zijn door
Schiphol onverantwoord nog
eens 9.400 slots uitgegeven."
Schiphol maakte gisteren be
kend dat het aantal veiligheids
medewerkers extra wordt ver
hoogd. De luchthaven doet dit
'na een evaluatie van de meiva
kantie'. Op deze manier probeert
de luchthaven wachttijden bij de
veiligheidschecks te verminde
ren en passagierspieken beter op
te vangen.
donderdag 4 mei 2017
'Betalen
voor koffer
aan boord'
Hanneke van Houwelingen
Schiphol/Delft
A Passagiers nemen veel te grote koffers en tassen handbagage mee, waardoor de vakken boven de
vliegtuigstoelen propvol zitten en mensen alsnog hun bagage moeten inchecken, fotomarcodeswart
Walther Ploos van Amstel
A KLM windt zich op over lange
rijen bij de incheckbalies op
Schiphol, fotoanp
Het is oorlog in luchtvaartland.
Van de ooit zo hechte twee
eenheid Schiphol-KLM is wei
nig meer over. Een mea
culpa van Schiphol-directeur
Jos Nijhuis, die gisteren verant
woordelijkheid nam voor de
lange wachtrijen, beant
woordde KLM met een snoei
harde aanval, vooral op Nijhuis.
Sander van Mersbergen
Schiphol