Ijskoud a Klanten profiteren van huwelijk tussen giganten 16 PSYCHOLOGELD FUSIE DUOPOLIE Door de fusie van Vodafone en Ziggo dreigt de markt voor tv, internet en telefonie te worden verdeeld door twee spelers. Toezichthouder ACM gaat strenger zijn. „Wij gaan de grenzen opzoeken", zegt directeur Telecom Johan Keetelaar. Onze captains of industry waren deze week in Spitsbergen. Klimaatjournalist Bernice Notenboom kreeg een groep topmannen en -vrouwen van onder meer de Gasunie, Schiphol en het Rotterdams Havenbedrijf zover om naar het Noordpoolgebied af te reizen om daar met eigen ogen te aanschou wen hoe hun vervuilende handel de aarde kapot maakt. En jawel, bij de aanblik van jonge ijsbeertjes veranderden de koele ma nagers op slag in wereldverbeteraars en kwamen met allerlei plannen om de uit stoot van broeikassen te beperken. Ik had er zo mijn twijfels bij of dit geen publiciteitsstunt was. Mijn scepsis werd nog groter na het lezen van het recente on derzoek Do cold images cause cold-hearted- nessVrij vertaald: Worden we ijskonijnen van koude plaatjes? Amerikaanse onderzoe kers ontdekten dat kou, of een plaatje daar van, een slechte invloed heeft op je sympa thie voor de rest van de wereld. Uit een experiment van de gedragsecono men blijkt dat we minder geld doneren aan een goed doel na plaatjes van sneeuw of ijs beren. We worden juist grotere weldoeners van een zonnig strand of een knetterend hardvuur. Dat heeft volgens de Amerikanen te maken met gegronde cognitie. Volgens die theorie kop pelen je hersenen zin tuiglijke ervaringen aan elkaar. Zo kan een hete kop thee vanwege de warmte troost brengen. En uit eerder onderzoek bleek dat mensen negatiever oordelen over morele kwesties als ze eerst aan rotte eieren hebben geroken. Volgens de onderzoekers verbinden we kou aan de emotie eenzaamheid, waar door we minder sociaal worden. En dat is niet handig als we geld moeten overmaken naar hongerige Afrikanen of mishandelde olifanten. Goede-doelenspotjes na het weer bericht zijn in Nederland dus tussen sep tember en april uit den boze. En als milieu organisaties geld willen ophalen voor hun strijd tegen klimaatverandering, moeten ze kappen met dat eeuwige plaatje van een ijs beer. Na de pooltrip neemt een manager van Schiphol zich voor om meer duurzame ma terialen te gebruiken. Maar minder vliegen? Nee, dat niet. Tsja, Notenboom kan de vol gende keer beter met een gezelschap naar het bloedhete Kenia afreizen. Er liggen daar nog wel wat nijlpaarden dood te gaan van wege de toenemende droogte. Trump maakte vorige week bekend dat hij het bo ren naar olie en gas mogelijk wil maken in delen van het Noordpoolgebied. Het zou fijn zijn als de klimaat journalist hem dan ook meeneemt. En dan flink lang wegblijft. Kou zorgt ervoor dat mensen minder gaan doneren ING AkzoNobel Vopak Galapagos et lijkt een para dox: enerzijds gaat het met de concurrentie op telecomgebied bijzonder goed. Op de mobiele markt dingen sinds de komst van Tele2 vier spelers om de gunst van klanten. Gevolg: steeds royalere en voordeligere abonnementen. Tegelijk is er een omgekeerde ten dens waarneembaar, constateert Johan Keetelaar, directeur Telecom bij de ACM. Want door hun re cente fusie kunnen Vodafone en Ziggo net als KPN abonnementen voor tv, internet en vaste telefonie verknopen met mobiele bundels. Met kortingen en 'gratis' content zoals de serie Brussel (KPN) blijkt die strategie bijzonder succesvol. Al een miljoen KPN-klanten be zitten zo'n pakket. „De vraag is of T-Mobile en Tele2 daar tegenop kunnen en niet weggedrukt wor den", zegt Keetelaar. De toezicht houder wil meer bevoegdheden. De vraag is of dat lukt. In Brussel, waar de meeste regels vandaan ko men, lijkt er weinig aandacht voor. „De huidige regels zien van ouds her toe op het reguleren van één monopolist: KPN. Maar nu zijn er twee min of meer even machtige spelers. Dat vergt een nieuwe ma nier van toezichthouden." De benodigde bewijslast om marktmisbruik aan te tonen moet omlaag „Die bieden te weinig houvast om in te grijpen in zo'n markt met twee dominante partijen. Als wij aanwijzingen krijgen dat Voda- fone/Ziggo en KPN de concurren tie verstoren, is dat juridisch zeer lastig aan te tonen. De Europese Commissie bezit bovendien veto recht om onze besluiten te blokke ren." „De bewijslast om marktmisbruik aan te tonen moet omlaag. We willen ervoor zorgen dat de consu ment keuze houdt uit meer dan twee aanbieders. Dat betekent dat we bij beide spelers verplichtin gen zouden kunnen gaan opleg gen. Dat kan het geven van toe gang aan concurrenten tot hun netwerken zijn of om bepaalde producten ook ontbundeld aan te bieden." „Als Ziggo klanten gratis Max Ver stappen en Formule 1 biedt, of een filmkanaal dan wil ik daar mis schien wel tegen optreden. Ik vind dat dat geen taboe mag zijn." „Het is goed dat partijen innova tief zijn. Het wordt anders als klanten mede daardoor nauwelijks nog overstappen of te veel betalen. Een eenvoudiger standaardpakket met toevoegingen naar keuze ge niet mijn voorkeur, naast aparte pakketten voor voetbal en Ft." ZIGGO VODAFONE Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 4 mei 2017 GO De grootbank was de grootste stijger in de AEX. De verffabrikant buigt zich over het derde over- namevoorstel van rivaal PPG. m Goldman Sachs verlaagde het koersdoel voor het aandeel van het tankopslag- bedrijf. Het koersdoel voor het biotech- bedrijf werd eer gisteren nog ver hoogd. o telecommarkt strenger controleren David Bremmer Den Haag Er dreigt een duopolie, stelt u. A Directeur Johan Keetelaar. FOTO STUDIO OOSTRUM —Johan Keetelaar Wat schort er aan de regels? Wat wil de ACM? U bedoelt dat Ziggo straks geen gratis sportkanaal meer in zijn standaard-pakket mag stop pen... Wat is er mis met dergelijke ex traatjes? Het blijft vreemd dat KPN zijn netwerken moet openstellen voor concurrenten en Voda- fone/Ziggo niet. Nadat Vodafone en Ziggo afgelopen jaar vooral bezig waren hun organisaties in elkaar te schuiven, is de fusie combinatie nu ook ge start met zijn marketing naar klanten. De miljoe nen Ziggo en Vodafone klanten zijn afgelopen maand geïnformeerd dat zij veel voordeeltjes krijgen als zij bij beide bedrijven producten af nemen of dat gaan doen. Enkele honderdduizen den mensen zijn al klant bij beiden. Zo ontvangen klanten vijf euro korting op hun Vodafone-bun- del en een maandelijks dubbel zo hoge data bundel. Bij Ziggo mag een extra tv-pakket wor den uitgezocht, zoals Ziggo Kids of Sport To taal dat recht geeft op zes premium tv-kanalen. Verder krijgen consu menten een 'Veilig on line pakket' waarmee ze tot twintig smartphones, notebooks en pc's kun nen beveiligen. Ziggo en Vodafone zeg gen hun fusie stap voor stap dieper te maken en beide namen voorlopig apart te blijven gebrui ken. Een flinke reorgani satie wordt nog ver wacht, samen zijn er ruim 8.000 medewer kers. „Hoewel de over lap aan mensen veel minder groot is dan bij de eerdere fusie tussen Ziggo en UPC", laat woordvoerder Erik van Doeselaar desgevraagd weten. Uiteindelijk zal het samengaan ook be tekenen dat Ajax met Vodafone/Ziggo op het shirt gaat spelen en dat de Ziggo-dome een nieuwe naam zal gaan krijgen. Komende zomer zal dat waarschijnlijk nog niet zijn. „Er is op dit moment nog niets over besloten", aldus de woordvoerder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16