7 CONCURRENTIE WEB-KLANTEN ZIJN PROBLEEM VOOR MIDDENSTAND Klanten die in de winkel schoenen passen of zich uitvoerig laten informeren over de nieuwste laptops, om ze vervolgens online te bestellen. Voor winkels zijn ze een serieus probleem. Wat kunnen ze eraan doen? Straks heeft u een nepperd of kunt u nergens voor reparatie terecht 'Winkelen, maar online inspiratie opdoen' 'Ik vergelijk de prijzen alleen bij elektronica' t 'Online kopen alleen als mijn maat er niet is' Op de horlogeafdeling van de Bijenkorf ge beurt het meestal een beetje besmuikt. Laat een klant zich tien dure horloges om de pols hangen, zegt hij keurig: dankuwel, ik denk er nog even over na. Dan weet de verkoopster genoeg. „Die gaat on line op zoek naar een koopje, die zien we niet meer terug." Bij Footlocker gebeurt het ook openlijk. Voortdurend, vertelt ver koper Julio. „Houd ik een heel ver haal, zegt de klant doodleuk dat hij alleen de juiste maat maar even wilde weten, zodat hij ze online kan bestellen. Heel irritant. Want wij werken met commissie. Hoe meer ik verkoop, hoe meer ik ver dien." Mensen die een product wel ko men bekijken en proberen, maar het uiteindelijk in een webshop ko pen: ze vormen voor winkeliers een serieus probleem. Mensen mis bruiken winkels steeds vaker als showroom, blijkt uit onderzoek van Peter Verhoef, hoogleraar mar keting aan de Rijksuniversiteit Gro ningen. Samen met Duitse en Amerikaanse collega's vroeg hij 500 consumenten in de VS naar hun laatste niet-dagelijkse aankoop (zo als schoenen, kleding of elektro nica). Wat bleek? Een kwart had zich daarbij schuldig gemaakt aan 'showrooming'. De reden ligt voor de hand: „Online denken ze goed koper uit te zijn", verklaart Verhoef, die verwacht dat de situatie in Ne derland niet heel anders zal zijn. Dat bevestigen winkeliers. „Al is het voor ons lastig in te schatten hoe vaak het gebeurt", zegt woord voerster Nynke Wiersma van win keliersorganisatie Detailhandel Ne derland. „Het omgekeerde zien we namelijk ook: mensen die zich on line hebben georiënteerd, maar hun aankoop uiteindelijk in de winkel doen. Niet voor niets zie je dat webwinkels als CoolBlue en Za- lando stenen winkels openen." Hoe kunnen winkeliers zich wa penen tegen klanten die veel tijd kosten, maar geen cent opleveren? In Frankrijk en Australië zijn voor- beelden van winkels die mensen la ten betalen om kleding te passen. Als ze wat kopen, krijgen ze de pas- kosten als korting terug. Geen goed idee, vindt de Nederlands branche organisatie. „Dat is een extra drem pel. Winkeliers kunnen zich beter onderscheiden met hun service, door écht klantvriendelijk te zijn." Extra personeel aanstellen is het beste wapen in de concurrentie strijd met webshops, concluderen de wetenschappers. „Als een klant niet meteen geholpen wordt, maak je het hem wel heel makkelijk om weg te lopen. Een klant die heel goed geholpen is bij het vinden van het juiste product, moet daarente gen wel een hork zijn om weg te lo pen zonder iets te kopen", verklaart Verhoef. Er is nog een optie: de prijs laten zakken. Dat is wat Media- Markt doet. „Als een klant op zijn telefoon laat zien dat die tv elders goedkoper is, overleggen we met de manager", legt een verkoper uit. „Meestal geven we dan korting. Of we wijzen erop dat de klantenser vice achteraf weieens lastig kan worden, als die concurrent een webshop op een zolder in Gronin gen of een grijze importeur is." Die laatste tactiek gebruiken ook de horloge- en parfumverkopers, blijkt tijdens een rondje door de Rotter damse binnenstad. „Is die webshop betrouwbaar? Straks zit u met een nepperd, of kunt u nergens heen voor reparatie." Overigens is het online niet altijd goedkoper, meent de Consumen tenbond. Een fiets kan online goed koper zijn dan bij de fietswinkel. Maar bij elektronica ligt dat weer anders. Bij webshops als Conrad en Centralpoint.nl liggen prijzen vol gens juist hoger dan bij Media- Markt en BCC. MONITOR GEZELLIGHEID SHOPPEN woensdag 3 mei 2017 GO In de winkel kijken, kijken... en dan online kopen Annemieke van Dongen Rotterdam - Winkelier centrum Rotterdam Irene Laane (18) en vriendin (links) Liselotte Ringia (17) Online kleding kopen? Irene Laane en Liselotte Ringia moeten er helemaal niets van hebben. Eerst dagen wachten tot de spullen er zijn en vaak ook nog eens heel veel euro's voor schieten. Maar wat nog erger is: de rompslomp bij het te rugsturen. Nee, Irene en Liselotte gaan lie ver een dagje winke len. Al gaan ze nooit onvoorbereid de deur uit. De online winkels zijn superhandig om vast inspiratie op te doen. Zo heeft Irene haar bikini uitgezocht, de foto op haar tele foon gezet om aan de verkoper te laten zien. En nu kon ze het direct meenemen. FOTO'S SHODY CAREMAN Quint de Boer (25) en Leon van Zonneveld (24) Kleding kopen Quint de Boer en Leon van Zonneveld direct als ze iets leuks zien. Online vergelijken is te veel gedoe en het levert misschien een paar euro op. Te veel moeite. Bij elektronica ligt dat anders. Dan mag hij graag eerst rondkijken in elektroni cawinkels. Aanschaf fen doet hij pas na een prijsvergelijking op in ternet. Dat scheelde hem laatst bij een mo nitor toch mooi 50 euro. Als verkopers verstand van zaken hebben, wil hij ze het best gunnen. Maar die zijn er niet zoveel. Milou Hardeman (15) Er gaat voor Milou Har deman niets boven een gezellig dagje shoppen met vriendinnen. En als het even kan, schaft ze meteen een hele nieuwe garderobe aan. Prijzen vergelijken op internet doet ze zeker. Maar als schoenen lek ker zitten, dan laat ze die niet staan voor een paar euro prijsverschil. Bij 20 euro wordt het interessant om ze toch online te kopen. En als ze haar maat in de winkel niet direct hebben. Want als ze eenmaal iets in haar hoofd heeft, dat wil ze het ook zo snel mogelijk willen aantrekken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 7