Raceseizoen
op Walcherse
N57 komt er
weer aan
I
hmt-
Grondeigenaar loopt subsidie mis
10 2
De oude
f ruitrassen op de
Schenkeldijk bij
Nieuwdorp
dreigen een last te
worden omdat
daardoor een
subsidie stopt.
Eigenaar Henk
Steenblok vreest te
moeten rooien.
Uriri
De N57, die sinds 2011 het verkeer
naar de kust moet leiden, staat
bekend als veilige weg. Maar zo
dra het beter weer wordt, heeft de
rondweg grote aantrekkings
kracht op racers. In de auto of op
de motor kicken op snelheid. Al
een aantal jaren zien die jakke
raars de weg blijkbaar als alterna
tieve racebaan. Het raceseizoen
dreigt er nu dus weer aan te ko
men. Met alle risico's van dien.
Filmpjes van een scheurende
motorrijder die met 290 kilome
ter per uur over de weg knalt en
twee automobilisten die in hun
wagens ook met snelheden van
over de 200 kilometer over het as
falt jakkeren, zijn bekend bij de
politie. Politiewoordvoerster Es
ther Boot: „Die motorrijder heb
ben we trouwens aangehouden.
Dat is wel al een tijdje geleden.
Maar we weten dat dit gebeurt."
Kort na de opening van het
aquaduct in 2011 bleek al uit me
tingen van Rijkswaterstaat dat er
af en toe met zeer hoge snelheid
door het aquaduct en over de weg
werd gejakkerd. Registratieappa-
ratuur van de wegbeheerder
langs de N57 en in het aquaduct
gaf toen in één geval een snelheid
van 231 kilometer aan. De wegbe
heerder wilde dat destijds beves
tigen noch ontkennen.
„We hebben het idee dat het
een vast groepje is", zegt de poli
tiewoordvoerster. „De racers be
ginnen bij Vrouwenpolder en
scheuren door tot voorbij het
aquaduct. Maar het gebeurt ook
op andere plekken. Vorig jaar
hebben we daar intensiever op
gecontroleerd naar aanleiding
van meldingen. Dat zullen we nu
zeker ook weer doen, maar het is
een lastig verhaal. We zijn ook af
hankelijk van meldingen van om
wonenden."
Je brengt op deze
manier andere
weggebruikers in
gevaar
„De N57 is in principe een veilige
weg", zegt Esther Boot. „We con
troleren daar regelmatig op snel
heid, zowel zichtbaar als onzicht
baar. Maar het racen is een heel
ander verhaal. Dat maakt op dat
moment van die veilige weg een
onveilige. Als je zelf risico wil lo
pen, is dat in feite je eigen verant
woordelijkheid. Maar je brengt
op deze manier andere wegge
bruikers in gevaar. Dat vergeten
ze dus wel. Het is gelukkig nog
nooit fout gegaan, maar het is ge
woon levensgevaarlijk. En als het
een keer niet goed gaat..."
Anette Uitterhoeve van Rijks
waterstaat zegt over het doorslui
zen van de verkeersbewegin
gen: „Onze registratieapparatuur
is in eerste instantie bestemd
voor wegbeheerdoeleinden. Wij
zijn natuurlijk geen handhavers.
Maar als de politie een gegronde
reden heeft die beelden op te vra
gen, geven we die aan ze door."
Oude appelrassen staan
er, net als peren, ker
sen, kwetsen, pruimen
en noten. In 1994 neer
gezet langs de Schenkeldijk bij
Nieuwdorp. „Op mijn eigen ter
rein", zegt Henk Steenblok. „Op
verzoek van de gemeente Bor-
sele, die graag bomen op de dijk
wilde. Ik dacht ach, ik werk daar
aan mee." Daar heeft hij nu spijt
van.
Steenblok kreeg altijd subsidie
voor de bomendijk, vanuit ver
schillende regelingen. De dijk
werd in de loop van de jaren een
begrip onder fietsers in de omge
ving en al jaren grazen de schapen
onder het hoogstamfruit. „Het
ligt aan een toeristische route en
dan roepen mensen 'Henk, wat is
het toch mooi'. Daar geniet ik van,
dat doet me goed."
Maar de regels veranderden en
Steenblok dreigt zijn volledige
subsidie kwijt te raken, zo'n 4.000
euro per jaar. „Omdat de bomen
er staan."
Eerst ging in 2012 om die reden
de subsidie in het kader van de
Ecologische Hoofdstructuur er af
en dat gebeurt nu ook met de an-
-:vv< 'f PVF1';
*r-' 4vk
dere subsidie. „Ik heb er dikwijls
wakker van gelegen", zegt hij. „Ik
wil de bomen er niet uit doen,
maar ik kan het geld niet missen."
Hij klopte aan bij de gemeente, bij
de Rijksdienst voor Ondernemin-
lk wil de bomen er
niet uit doen, maar ik
kan het geld niet
missen
gen (RVO) en bij de provincie
Zeeland. „De gemeente heeft er
niets mee te maken, het RVO ver
wijst naar de provincie en daar
heb ik geen reactie van gehad."
Hij weet nu niet meer hoe het ver
der moet en denkt er sterk over
om de bomen maar te rooien. Dan
is het weer landbouwgrond.
Rinus van 't Westeinde (ZLTO)
denkt dat meer boeren hier tegen
aan lopen. Hij gaat het landelijk
aankaarten om te kijken of er iets
aan te doen valt. De RVO, de in
stantie die moet oordelen hoeveel
geld iemand krijgt in het kader
van de subsidieregeling natuur en
landschap, doet dat volgens Van 't
Westeinde aan de hand van lucht
foto's. „Als daar boomkruinen op
staan, is het geen landbouwgrond
volgens de RVO."
BRIEVEN
U kunt uw brief (maximaal
150 woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post: Lezersredacteur
PZC, Postbus 5046,
4380 KA, Vlissingen.
telefoon: 08801-30210
Pietluttig
Regels en formulieren ter
verantwoording zijn nodig.
Maar die zijn er veel te veel.
In de gezondheidszorg, in het
onderwijs enz. en ook voor
verenigingen die een lokaal
evenement willen organise
ren. Nog niet zo lang geleden
hief de gemeente Schouwen-
Duiveland precariorechten
voor een huttendorp en
moest een volkstoneel ver
eniging diezelfde rechten be
talen voor voorstellingen in
de open lucht. Door een prijs
die zij wonnen konden zij die
rechten betalen. De ge
meente kende hen die prijs
toe. Natuurlijk eisen wij na
een ernstig ongeluk bij een
evenement in den lande
maatregelen. Den Haag komt
dan weer met een pakket re
gels. Met elkaar timmeren we
alles dicht. Gevolg: telkens
weer formulieren invullen en
leges betalen. Zou de over
heid niet pietluttig zijn, om
dat wij elk gevaar willen uit
sluiten en bij elk manco naar
die overheid wijzen?
J. de Jonge,
Doljïjnstraat 12, Nieuwerkerk
Personenalarmering
Graag wil ik reageren op het
artikel 'Venters azen op Ka-
pelse ouderen' van Ellen
Jobse (PZC, 26 april). Met
schaamte las ik over de bru
tale verkoopmethoden van
een bedrijf in personenalar
mering. Zelf werk ik bij de
Stichting Personenalarme
ring Zeeland (SPAZ) uit Mid
delburg, eveneens leverancier
van apparatuur waarmee u in
geval van nood direct contact
kunt maken met een locale
alarmcentrale.
Ook een aantal van onze
6.000 Zeeuwse abonnees is
door het andere bedrijf bena
derd, niet alleen in Kapelle
maar ook uit Goes kregen we
meldingen. Zo kregen we
zelfs een melding van een van
onze klanten waar iemand
plotseling in de huiskamer
stond, zogenaamd om de per
sonenalarmering aan te leg
gen of om de bestaande te
testen. Dit is een manier die
wij niet passend vinden en
ook nooit toe zullen passen.
Wij leveren alleen op verzoek
van de klant zelf.
Kees Veerhoek,
Noordpoortplein 2, Middelburg
Dr. P. J. Meertens
Veel meer dan van mode of
hobbyisme zou straatnaam-
geving toch vooral een kwes
tie van zorgvuldigheid en
goede voorlichting moeten
zijn. Zelf zou ik (binnen Mid
delburg) liever wonen in de
nieuwe Hans Warren- of Jan
Campertstraat dan in de
Muddy Watersstraat. IJdel als
hij was zou dr. P.J. Meertens
verguld zijn geweest met de
naar hem vernoemde straat
in de nieuwste wijk van zijn
geboortestad Middelburg,
Rittenburg (zou iedereen de
herkomst van deze naam
kennen?). Punctueel als hij
was zou hij zich echter in zijn
graf omdraaien bij het zien
van het bordje met daarop
'P.J. Meertenstraat'.
Voor een tweede 's' ontbreekt
kennelijk nog steeds het geld.
Had deze en de andere stra
ten in Rittenburg maar liever
'laan' genoemd, dan had dit
probleem zich niet voorge
daan. Waar blijft trouwens
die andere literaire zoon van
Middelburg, P.C. Boutens?
Ook een heel erg moeilijke
naam!
Dr.Aad de Klerk,
Park Overwater 5, Middelburg
woensdag 3 mei 2017
SD
Ze gaan het liefst 's nacht op
pad en scheuren dan om het
hardst over de N57 tussen Vrou
wenpolder en Middelburg. Voor
de kick. Tot nu toe kwamen ze
geen onschuldige weggebrui
kers tegen. Maar het is wachten
tot het fout gaat, vreest de poli
tie.
Annemarie Zevenbergen
Middelburg
-Esther Boot, politie
Bomen blok aan been
Melita Lanting
Nieuwdorp
>4
Swwir f
y*W&Êb»'<>*' .,v
if
Henk en Irene Steenblok bij de fruitbomen die tegen hun zin drei
gen te verdwijnen, fotomarcelledavidse
- Henk Steenblok