9 Vorstelijk fietsen op eigentijdse 'brommer' 6 E-BIKE e-MTB De elektrische MTB is een bijzonder geval, al was het alleen al omdat downhill de trapondersteuning er opeens mee kapt... Ook voor u getest door onze lezers en experts: e-MTB's (voor het betere crosswerk), speed pedelecs (voor snelheids duivels) en e-vouw- fietsen. Het is nogal een aparte categorie in de wondere wereld van de e-bikes: een mountainbike met elektrische on dersteuning trekt veel bekijks, blijkt ook op de testdag. En, zo valt af te leiden uit de reacties onderweg van stoere mountainbikers die alleen hun spier kracht gebruiken, de e-MTB wekt ook behoorlijk wisselende emoties op. Grofweg te verdelen in: 'Wow, cool! Wist niet dat dit bestond', tot een smalend: 'Da's nep hoor, fietsen met zo'n mo tortje' of'Kun je wel, grote vent die je bent, met je motortje...' In Nederland lijkt de e-MTB misschien een wat overbodige klasse. Zó veel hoogteverschillen heeft ons land immers niet. De elektrische variant op de gewone mountainbike lijkt dan ook vooral een uitkomst op spannende parcoursen in Alpen landen. Toch blijkt op het testparcours van De Loonse en De e-MTB geeft veel fun! Geweldig om zo makkelijk en snel over de paden te raggen Drunense Duinen dat het best lekker kan zijn, zo'n sportieve fiets met ondersteuning. En zeker als je met een groep vrienden of vriendinnen in de natuur bezig wilt zijn en die ene persoon in het gezelschap beent het niet bij, kan een e-MTB voor die minst sportieve van het stel een uitkomst zijn. Dat bevestigen ook de testers. Het lezerspanel bestond uit ervaren mountain bikers. Een bewuste keuze, want op een technisch, gevarieerd mountainbikeparcours geldt: don't try this at home. Wie mét trapondersteuning over boomstronken springt, door het mulle zand rijdt en door scherpe bochten suist, is gebaat bij enige stuurmanskunst. Uit de test blijkt dat de verschillen in rijbeleving vrij groot zijn. Vooral in ondersteuning en geluid: een van de succesfactoren van testwinnaar Specia lized is dat je het motortje nauwelijks hoort. O ja, en voor degenen die denken dat je met een e-MTB inboet op natuurbeleving: de meeste modellen rij den verrassend goed als de ondersteuning wordt uitgeschakeld. Door de sportieve bikers wordt de begrenzing van de e-MTB's op 25 kilometer per uur - een wettelijke verplichting om zonder kentekenplaatje te mogen rijden - wel als een behoorlijk minpunt ervaren. Een mountainbiker die net in een uitda gende afdaling zit, is gewend om wat sneller te gaan dan 25 km per uur. Maar als je dat met een e-MTB doet, lijkt het door de begrenzing of je te gen een muur aan fietst. •aT-flcSf- Vj ...K Speed pedelec Het was even wennen, maar de testers zijn enthousiast over de speed pedelec. Alsof je fiets raketaandrijving heeft! Voor mensen die voor het eerst op een speed pedelec stappen, is het even wennen. Dat geldt vooral voor de snelheid: de speed pedelec, die ook wel speedbike wordt genoemd, kan een snelheid van 45 kilometer per uur bereiken. Mits je meetrapt, want dat blijft zelfs bij zo'n snelle fiets wel de bedoeling. De speed pedelec spreekt alleen al door z'n design tot de verbeelding van een iets jonger publiek dan dat van de 'gewone' e-bike. Fabrikanten roepen dat ook: de speed pedelec is een 'file-killer', een alternatief voor vooral dertigers, veertigers of vijfti gers die de dagelijkse doses bumper aan bumper beu zijn en toch fris op het werk willen verschijnen. Ja, ik wil 'm Bij de geteste modellen valt op dat alle speed pedelecs voldoende of ho ger scoren op de punten 'ondersteu ning', 'rijcomfort' en 'prijs/kwaliteit'. En, nog opvallender: bijna alle tes ters antwoorden op de expliciete vraag 'zou u deze fiets aanbevelen aan iemand anders?', volmondig: 'ja'. Bij even doorvragen volgt er meestal wel een maar: „Ze zijn wel erg prij zig." Tijdens de testdag zijn overigens De speed pedelec is voor mensen die de files beu zijn meer exemplaren getest dan op deze pagina staan afgebeeld. Een aantal modellen wordt óf niet in Nederland verkocht, óf vielen bij nader inzien niet onder de definitie van 'speed pe delec'. Die zijn dus niet meegenomen in de beoordeling. Supporters van de speed pedelec zeggen dat je dit vervoermiddel niet moet vergelijken met een fiets, maar met een auto. Ook die vergelijking gaat uiteraard op meerdere fronten mank. Misschien nog wel het belang rijkste, zo bleek bij de testdag in Rot terdam: de medeweggebruiker die niet gewend is aan zo'n vervoermid del dat 45 kilometer per uur haalt. Ook ter overweging: veel speed pedelecs zijn zwaar en niet in alle ge vallen geschikt om zonder onder steuning (bij een lege accu) naar huis te fietsen. Klever X Speed €4.899 Gazelle City Zen €3.199 €5.300 woensdag 3 mei 2017 GO 'Da's nep hoor, met zo'n motortje 44 —tester Léon Bonten 2? -»-V Eindcijfer lezerspanel: 8,9 Geweldige ondersteuning Aansprekend design Rijdt opvallend soepel - Aanschafprijs - Zwaar Eindcijfer lezerspanel: 8,2 Uitstekende ondersteuning Sportief model Beduidend goedkoper dan de concurrentie - Matige afwerking - Maakt veel geluid Ook getest Riese Müller Charger Nuvinci HS 2017 Cijfer lezerspanel: 7,9 Stromer ST2 s €8.990 Cijfer lezerspanel: 7,3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 45