1 2 3 3 Thule933 Easyfold XT Uebler X-21S Cykell T2 SETS Doe het zelf? doorsnee fiets. Zaken als het geluid van het motortje (de verschillen zijn enorm, van bijna geluidloos tot gras- maaier-achtige herrie), de mate van ondersteuning ('schokkerig' of soe pel) en de actieradius too km of vindt-ie het mooi geweest na 25 km) moet je eerst ervaren voordat je de knip trekt. Dat vindt ook Balfoort, die erop wijst dat de e-bikewereld qua aanbod de afgelopen jaren explosief groeide. Spannend In dat riante aanbod is de trend dat de 'doelgroep-e-bike' oprukt. In de eerste jaren van de e-bike mikte de branche vooral op de 60-plusser. Dat leidde tot veel gelijkvormige, dege lijke fietsen, die nergens het predi- caat 'spannend' verdienden. Balfoort: „Maar tegenwoordig zie je e-bikes voor elke groep: voor scholieren, voor mountainbikers en zelfs zijn er e- vouwfietsen. De branche is sterk in beweging. Dat maakt het leuker én het zorgt ervoor dat er voor ieder type mens wel een e-bike is. Ook het imago - in de eerste jaren was de e- bike toch vooral synoniem aan 'ou- Koop geen e-bike op de blauwe ogen van de fietsenmaker bollig' - verandert. Een goed voor beeld zijn de speed pedelecs, die 45 kilometer per uur halen en ook door het flitsende design weer een nieuwe doelgroep aanspreken." Nu inmiddels één op de drie ver kochte fietsen een e-bike is, loont het voor fabrikanten ook om flink te in vesteren in nieuwe modellen, tech nieken en betere accu's. Vooralsnog blijft de accu een dingetje. Enerzijds omdat het een kwetsbaar product is - accu's slijten en kunnen gewoon kapot (zie ook pagina 25) - maar ook omdat veel mensen zich gauw 'bekocht' voelen omdat de accu niet doet wat is beloofd. Samengevat: 'Er werd gezegd dat ik er 60 kilome ter mee zou kunnen rijden, maar na 30 kilometer was-ie al leeg'. Gebrui ken de accufabrikanten wellicht sjoe- melsoftware om de actieradius op te poetsen? Buitenlucht Balfoort denkt van niet: „De actiera dius valt in de praktijk inderdaad soms lager uit dan de fabrieksopgave. Dat komt onder meer door de ver schillen tussen fietsen in de buiten lucht en de ideale omstandigheden waaronder de actieradius wordt vast gesteld. Maar nog belangrijker is de manier waarop je de e-bike zelf ge bruikt: hoeveel werk laat je de motor doen en hoeveel trap je zelf mee? Want hier geldt uiteraard: hoe harder de motor moet werken, des te sneller is de accu leeg." Kortom: wie voort durend de hoogste stand van ondersteuning gebruikt, staat gauw met de gebakken peren en een lege accu. Vanwege al het gedoe rond de accu's ziet Balfoort nog wel een an dere trend. „Sommige fabrikanten vermelden bij hun nieuwe modellen de actieradius niet meer. Aan de ene kant jammer voor de klant, maar je voorkomt er ook verkeerde verwach tingen mee." woensdag 3 mei 2017 GO op de auto. Bij de meeste modellen le verde de rijproef geen problemen op. Bij de XLC-drager wel: de drager kwam los van de kogel en de fietsen lagen op het asfalt. Levensgevaarlijk! Vol gens XLC heeft de ANWB de drager niet goed op de trekhaak bevestigd. Aan een hertest wilde XLC echter niet meewer ken. Bart Rost Vanaf €699 Sloten kunnen beter. Vanaf €564 Brede U-buis, goede sloten voor fietsen, compact pakket. Korte wielgoot- jes Vanaf €599 Relaxed peddelen door de Zeeuwse duinen op de elektrische variant van de vouwfiets. FOTO MILAN RINCK Een opkomend fe nomeen zijn de zelfbouwsets, met als motto: 'Maak van je gewone fiets een e-bike'. Bedoeld voor men sen die wel de lus ten (traponder- steuning), maar niet de lasten (een dure, nieuwe e- bike) willen dragen. Het principe: je plaatst een hulp motortje in het voorwiel of in het achterwiel en je rijdt weg op een goedkope e-bike. Voor Jan-Willem van Mourik van eBike-Kit.nl is het dagelijkse praktijk, en niet alleen voor gewone stadsfiet- sen. Van Mourik: „Je koopt bijvoorbeeld een coole tweede hands mountain bike voor 150 euro, zet er een setje van 800 euro op en je hebt voor rond de 1.000 euro een beest van een e-bike." Steuntje in de rug —Frank Balfoort Maak vooral een proefrit met ver schillende motoren, zodat u voelt wat voor u het prettigst is. Bron: elektrischefietstest.nl Makkelijk draagbaar, zachte draaiknoppen en handige straps voor de wielen. Goed slot kogel, kogel hoeft niet te worden afgesteld. Fiets hoog tillen of rijden, ingevouwen niet compact.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42