1
2
3
3
Thule933
Easyfold XT
Uebler
X-21S
Cykell
T2
SETS
Doe het
zelf?
doorsnee fiets. Zaken als het geluid
van het motortje (de verschillen zijn
enorm, van bijna geluidloos tot gras-
maaier-achtige herrie), de mate van
ondersteuning ('schokkerig' of soe
pel) en de actieradius too km of
vindt-ie het mooi geweest na 25 km)
moet je eerst ervaren voordat je de
knip trekt. Dat vindt ook Balfoort, die
erop wijst dat de e-bikewereld qua
aanbod de afgelopen jaren explosief
groeide.
Spannend
In dat riante aanbod is de trend dat
de 'doelgroep-e-bike' oprukt. In de
eerste jaren van de e-bike mikte de
branche vooral op de 60-plusser. Dat
leidde tot veel gelijkvormige, dege
lijke fietsen, die nergens het predi-
caat 'spannend' verdienden. Balfoort:
„Maar tegenwoordig zie je e-bikes
voor elke groep: voor scholieren, voor
mountainbikers en zelfs zijn er e-
vouwfietsen. De branche is sterk in
beweging. Dat maakt het leuker én
het zorgt ervoor dat er voor ieder
type mens wel een e-bike is. Ook het
imago - in de eerste jaren was de e-
bike toch vooral synoniem aan 'ou-
Koop geen e-bike
op de blauwe ogen
van de fietsenmaker
bollig' - verandert. Een goed voor
beeld zijn de speed pedelecs, die 45
kilometer per uur halen en ook door
het flitsende design weer een nieuwe
doelgroep aanspreken."
Nu inmiddels één op de drie ver
kochte fietsen een e-bike is, loont het
voor fabrikanten ook om flink te in
vesteren in nieuwe modellen, tech
nieken en betere accu's. Vooralsnog
blijft de accu een dingetje.
Enerzijds omdat het een kwetsbaar
product is - accu's slijten en kunnen
gewoon kapot (zie ook pagina 25) -
maar ook omdat veel mensen zich
gauw 'bekocht' voelen omdat de accu
niet doet wat is beloofd. Samengevat:
'Er werd gezegd dat ik er 60 kilome
ter mee zou kunnen rijden, maar na
30 kilometer was-ie al leeg'. Gebrui
ken de accufabrikanten wellicht sjoe-
melsoftware om de actieradius op te
poetsen?
Buitenlucht
Balfoort denkt van niet: „De actiera
dius valt in de praktijk inderdaad
soms lager uit dan de fabrieksopgave.
Dat komt onder meer door de ver
schillen tussen fietsen in de buiten
lucht en de ideale omstandigheden
waaronder de actieradius wordt vast
gesteld. Maar nog belangrijker is de
manier waarop je de e-bike zelf ge
bruikt: hoeveel werk laat je de motor
doen en hoeveel trap je zelf mee?
Want hier geldt uiteraard: hoe harder
de motor moet werken, des te sneller
is de accu leeg." Kortom: wie voort
durend de hoogste stand van
ondersteuning gebruikt, staat gauw
met de gebakken peren en een lege
accu.
Vanwege al het gedoe rond de
accu's ziet Balfoort nog wel een an
dere trend. „Sommige fabrikanten
vermelden bij hun nieuwe modellen
de actieradius niet meer. Aan de ene
kant jammer voor de klant, maar je
voorkomt er ook verkeerde verwach
tingen mee."
woensdag 3 mei 2017
GO
op de auto. Bij de
meeste modellen le
verde de rijproef geen
problemen op. Bij de
XLC-drager wel: de
drager kwam los van
de kogel en de fietsen
lagen op het asfalt.
Levensgevaarlijk! Vol
gens XLC heeft de
ANWB de drager niet
goed op de trekhaak
bevestigd. Aan een
hertest wilde XLC
echter niet meewer
ken.
Bart Rost
Vanaf €699
Sloten kunnen beter.
Vanaf €564
Brede U-buis,
goede sloten
voor fietsen,
compact pakket.
Korte wielgoot-
jes
Vanaf €599
Relaxed peddelen
door de Zeeuwse
duinen op de
elektrische variant
van de vouwfiets.
FOTO MILAN RINCK
Een opkomend fe
nomeen zijn de
zelfbouwsets, met
als motto: 'Maak
van je gewone fiets
een e-bike'.
Bedoeld voor men
sen die wel de lus
ten (traponder-
steuning), maar
niet de lasten (een
dure, nieuwe e-
bike) willen dragen.
Het principe: je
plaatst een hulp
motortje in het
voorwiel of in het
achterwiel en je
rijdt weg op een
goedkope e-bike.
Voor Jan-Willem
van Mourik van
eBike-Kit.nl is het
dagelijkse praktijk,
en niet alleen voor
gewone stadsfiet-
sen.
Van Mourik: „Je
koopt bijvoorbeeld
een coole tweede
hands mountain
bike voor 150 euro,
zet er een setje
van 800 euro op
en je hebt voor
rond de 1.000 euro
een beest van een
e-bike."
Steuntje
in de rug
—Frank Balfoort
Maak vooral een proefrit met ver
schillende motoren, zodat u voelt
wat voor u het prettigst is. Bron:
elektrischefietstest.nl
Makkelijk draagbaar,
zachte draaiknoppen en
handige straps voor de
wielen.
Goed slot kogel, kogel
hoeft niet te worden
afgesteld.
Fiets hoog tillen
of rijden,
ingevouwen
niet compact.