Okselfris op het werk arriveren 44 Duurste drager ook de beste <D O O 2 ROLAND DUONG Trend Het aanbod en de diversiteit van fietsen met elektrische ondersteuning groeien snel. Hoe kies je de e-bike die bij je past? Column Ik werd er om uitgelachen. Bejaarde! Maar wie het laatst lacht... De binnenstad bereiken vanuit mijn nieuwbouwwijk met de wind tegen vergde een onmogelijke krachtsinspanning. Op het vlakke Nederlandse fietspad is elk zuchtje wind tegen een orkaan in je gezicht. Ik trapte me lens. Nu niet meer. Peddelend met een fijne vaart van 22 kilometer per uur wordt elk weertype ge trotseerd. Dozijnen medefietsers passerend die staand op de pedalen nog geen slak inhalen. Uitge put, rijp voor de bezemwagen, gesloopt door de wind, kijken ze me na. Uitlachen maakt plaats voor tandenknarsen van afgunst. Ja, met een elektrische fiets lach je ie dereen uit. Veel Nederlanders hoefje dat gelukkig niet meer uit te leggen. Bijna twintig procent van de bevolking bezit een elektrische fiets. Van elke tien nieuw verkochte fietsen hebben er bijna zes een accu. Ik heb een elektrisch damesmodel. Een beetje apart voor een heer. Maar ik kocht mijn e-bike ook om niet bezweet in mijn goeie goed op werk aan te komen. En een strak gesneden herenkostuum laat zich moeilijk verenigen met een lenige beenzwaai over de herenfiets heen. Het kruis zegt dan toch snel krak. Nu kan ik me zonder onhandige mid denstang eenvoudig op het zadel manoeuvreren met jasje en pantalon intact. En okselfris op het werk arriveren zon der paardengehijg, za- delzweet en snot voor de ogen. Ik heb niet voor het su persnelle model geko zen dat makkelijk de 45 per uur aantikt. Dit soort snelheden zijn veel te gevaarlijk voor op het stadse fietspad. Vanaf begin dit jaar vallen deze snelle e-bikes onder bromfietswetgeving. Ze moe ten een geel kenteken hebben, verplichte verzeke ring en op de autorijbaan als dat plaatselijk ver plicht is. Een terechte zaak, maar ik pleit er wel voor om de e-bike niet te weren van de fietssnel- wegen. In een samenleving die omvalt van de obe- sitas en de gifstoffen van gemotoriseerd verkeer moet je elke innovatie aangrijpen om burgers ge zond en milieuvriendelijk te laten bewegen. die mij dat oplevert kon ik mooi investeren in mijn belangrijkste vervoermiddel, de fiets. Ik koos voor een luxe exemplaar van Riese Muller, om dat ik deze mooier vond dan andere merken. Over de kwaliteit en de service ben ik erg tevreden. De motor is een keer uitgevallen en ik kreeg onder ga rantie een nieuw exemplaar. Enige kritiek is dat de zwaarste versnelling erg licht trapt. Als ik voor de wind fiets of van een heuvel af ga, moet ik als een idioot met de trappers rond blijven gaan om nog wat extra vaart te ma ken. Nooit eerder elektrisch gefietst? Uitkijken dan! Je gaat heel snel. Als je een beetje bij trapt schiet je als een raket vooruit. Je vliegt zo uit de bocht! Een paar dagen goed oefenen op rustige plekjes is wel een must om het voor iedereen veilig te houden. En dan: altijd fietsen met een lach op je gezicht. Rijp voor de bezemwagen, gesloopt door de wind, kijken ze me na PRIJSPEIL TEST 1,2,3 €58,95 et is - na het weer - hét favoriete ge spreksonderwerp op verjaardagen van oudere jonge ren: de nieuwe e- bike. Of nog pre ciezer: de ('schandalig dure') accu van de e-bike. Menig trotse bezitter kent verhalen over fietsen met een onzichtbaar duwtje in de rug waarmee je met on dersteuning ('makkelijk!') ruim 100 kilometer ver kunt trappen. Of er volgt juist een horrorverhaal - van zichzelf of van die kennis van een kennis - over accu's die veel te snel de geest gaven, uitgerekend vlak voordat die venijnige heuvel/berg moest worden beklommen. En dan wordt de 'altijd-wind-mee-bike' opeens een fiets met 'dubbele tegen wind', want niet elke (zware) e-bike is even geschikt om zonder onder steuning de eindstreep te halen. Frank Balfoort kent de verhalen. Als mede-initiatiefnemer van elek- trischefietstest.nl, een platform waar e-bike- reviews en tips worden ver zameld, probeert hij helderheid te scheppen in e-bikeland. En potentiële e-bikekopers te behoeden voor een sof. Want ja, in de praktijk valt het niet altijd mee om de juiste e-bike aan te schaffen. Balfoort, nauw betrokken bij de fietstest verderop in deze bijlage, ziet nog steeds dat men sen uit een folder, 'of op de blauwe ogen van de lokale fietsenmaker', een e-bike van 3.000 euro kopen. Dus zonder de fiets ook maar één seconde zelf uit te proberen tijdens een proef- ritje. Record Die kooplust leidt wel tot mooie om zetten voor de vaderlandse fiets- branche. Het jaar 2016 liet een nieuw record zien: de 271.000 nieuw ge kochte e-bikes zorgden voor een om zet van 534 miljoen euro, bijna 57 procent van de totale omzet van nieuwe fietsen. Overigens daalt de verkoop van gewone fietsen al een k~" aantal jaren. En de verwachting van partijen als de RAI Vereniging en de BOVAG is dat door toenemende aan dacht voor de e-bike als zakelijke fiets, de verkoop van e-bikes nog een hogere vlucht kan nemen. De aanschaf van een e-bike is ech ter gecompliceerder dan die van een woensdag 3 mei 2017 Roland Duong, de nieuwsgierigste man van Nederland, proeft en test producten. Ik geef niets om een dure auto en de besparing Reageren? roland.duong@persgroep.nl GO Pas goed op jezelf én je fiets als je op pad gaat. Fietshelm Met 20 miles (zwart) Fietsweb.nl €48,90 Mtbgigant.nl €56,99 Futurumshop.nl Abus Bordo Granit Xplus 6500 85cm Fietsslot.nl €84,90 Rat Bikes €85 Bol.com €89,90 Brooks Multitool MT10 Fietsvakshop €35,10 Brooks-Zadels.nl €35,95 Cycledeal.nl €39,00 (prijzen excl. eventuele bezorgkosten) Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek fietsendragers voor e-bikes. Leo van Marrewijk Om een e-bike mee te nemen achter op je auto heb je een speciale fiet- sendrager nodig. Zo'n drager moet extra sterk zijn om de zware e- bikes veilig te vervoe ren. Uit een test van ANWB-blad Kampioen blijkt dat niet elke fiet- sendrager daartoe in staat is. Bij de eerste modellen fietsendragers was het altijd een heel geklooi om het stalen gevaarte op de trek haak te bevestigen. Nu zijn veel modellen geluk kig 'plug and play', je haalt ze uit de doos en ze zijn vrijwel klaar om op de trekhaak te zet ten. De meeste model len hebben een kantel- functie zodat je de kof ferbak kunt openen als de fietsen op de drager staan. Belangrijk is de klemkracht van de dra ger op de kogel van de trekhaak. Die bepaalt hoe stevig de drager (en dus de kostbare elektri sche fietsen) vastzitten Een lezerspanel van deze krant onder wierp verschillende types e-bikes aan een rij-impressie. FOTO MILAN RINCK 8 O

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 41