Okselfris op het
werk arriveren
44
Duurste
drager ook
de beste
<D
O
O
2
ROLAND DUONG
Trend Het aanbod
en de diversiteit van
fietsen met
elektrische
ondersteuning
groeien snel. Hoe
kies je de e-bike die
bij je past?
Column
Ik werd er om uitgelachen. Bejaarde! Maar wie
het laatst lacht... De binnenstad bereiken vanuit
mijn nieuwbouwwijk met de wind tegen
vergde een onmogelijke krachtsinspanning. Op
het vlakke Nederlandse fietspad is elk zuchtje
wind tegen een orkaan in je gezicht. Ik trapte me
lens. Nu niet meer. Peddelend met een fijne vaart
van 22 kilometer per uur wordt elk weertype ge
trotseerd. Dozijnen medefietsers passerend die
staand op de pedalen nog geen slak inhalen. Uitge
put, rijp voor de bezemwagen, gesloopt door de
wind, kijken ze me na.
Uitlachen maakt plaats voor tandenknarsen
van afgunst. Ja, met een elektrische fiets lach je ie
dereen uit. Veel Nederlanders hoefje dat gelukkig
niet meer uit te leggen. Bijna twintig procent van
de bevolking bezit een elektrische fiets. Van elke
tien nieuw verkochte fietsen hebben er bijna zes
een accu.
Ik heb een elektrisch damesmodel. Een beetje
apart voor een heer. Maar ik kocht mijn e-bike ook
om niet bezweet in mijn goeie goed op werk aan te
komen. En een strak gesneden herenkostuum laat
zich moeilijk verenigen met een lenige beenzwaai
over de herenfiets heen. Het kruis zegt dan toch
snel krak. Nu kan ik me zonder onhandige mid
denstang eenvoudig op het zadel manoeuvreren
met jasje en pantalon
intact. En okselfris op
het werk arriveren zon
der paardengehijg, za-
delzweet en snot voor
de ogen.
Ik heb niet voor het su
persnelle model geko
zen dat makkelijk de 45
per uur aantikt. Dit
soort snelheden zijn
veel te gevaarlijk voor op
het stadse fietspad. Vanaf begin dit jaar vallen deze
snelle e-bikes onder bromfietswetgeving. Ze moe
ten een geel kenteken hebben, verplichte verzeke
ring en op de autorijbaan als dat plaatselijk ver
plicht is. Een terechte zaak, maar ik pleit er wel
voor om de e-bike niet te weren van de fietssnel-
wegen. In een samenleving die omvalt van de obe-
sitas en de gifstoffen van gemotoriseerd verkeer
moet je elke innovatie aangrijpen om burgers ge
zond en milieuvriendelijk te laten bewegen.
die mij dat oplevert kon ik mooi investeren in
mijn belangrijkste vervoermiddel, de fiets. Ik koos
voor een luxe exemplaar van Riese Muller, om
dat ik deze mooier vond dan andere merken. Over
de kwaliteit en de service ben ik erg tevreden. De
motor is een keer uitgevallen en ik kreeg onder ga
rantie een nieuw exemplaar.
Enige kritiek is dat de zwaarste versnelling erg
licht trapt. Als ik voor de wind fiets of van een
heuvel af ga, moet ik als een idioot met de trappers
rond blijven gaan om nog wat extra vaart te ma
ken. Nooit eerder elektrisch gefietst? Uitkijken
dan! Je gaat heel snel. Als je een beetje bij trapt
schiet je als een raket vooruit. Je vliegt zo uit de
bocht! Een paar dagen goed oefenen op rustige
plekjes is wel een must om het voor iedereen veilig
te houden. En dan: altijd fietsen met een lach op je
gezicht.
Rijp voor de
bezemwagen,
gesloopt door
de wind, kijken
ze me na
PRIJSPEIL
TEST 1,2,3
€58,95
et is - na het weer
- hét favoriete ge
spreksonderwerp
op verjaardagen
van oudere jonge
ren: de nieuwe e-
bike. Of nog pre
ciezer: de ('schandalig dure') accu
van de e-bike.
Menig trotse bezitter kent verhalen
over fietsen met een onzichtbaar
duwtje in de rug waarmee je met on
dersteuning ('makkelijk!') ruim 100
kilometer ver kunt trappen. Of er
volgt juist een horrorverhaal - van
zichzelf of van die kennis van een
kennis - over accu's die veel te snel
de geest gaven, uitgerekend vlak
voordat die venijnige heuvel/berg
moest worden beklommen. En dan
wordt de 'altijd-wind-mee-bike'
opeens een fiets met 'dubbele tegen
wind', want niet elke (zware) e-bike
is even geschikt om zonder onder
steuning de eindstreep te halen.
Frank Balfoort kent de verhalen.
Als mede-initiatiefnemer van elek-
trischefietstest.nl, een platform waar
e-bike- reviews en tips worden ver
zameld, probeert hij helderheid te
scheppen in e-bikeland. En
potentiële e-bikekopers te behoeden
voor een sof. Want ja, in de praktijk
valt het niet altijd mee om de juiste
e-bike aan te schaffen. Balfoort, nauw
betrokken bij de fietstest verderop in
deze bijlage, ziet nog steeds dat men
sen uit een folder, 'of op de blauwe
ogen van de lokale fietsenmaker', een
e-bike van 3.000 euro kopen. Dus
zonder de fiets ook maar één seconde
zelf uit te proberen tijdens een proef-
ritje.
Record
Die kooplust leidt wel tot mooie om
zetten voor de vaderlandse fiets-
branche. Het jaar 2016 liet een nieuw
record zien: de 271.000 nieuw ge
kochte e-bikes zorgden voor een om
zet van 534 miljoen euro, bijna 57
procent van de totale omzet van
nieuwe fietsen. Overigens daalt de
verkoop van gewone fietsen al een
k~"
aantal jaren. En de verwachting van
partijen als de RAI Vereniging en de
BOVAG is dat door toenemende aan
dacht voor de e-bike als zakelijke
fiets, de verkoop van e-bikes nog een
hogere vlucht kan nemen.
De aanschaf van een e-bike is ech
ter gecompliceerder dan die van een
woensdag 3 mei 2017
Roland Duong,
de nieuwsgierigste
man van Nederland,
proeft en test
producten.
Ik geef niets om een dure auto en de besparing
Reageren? roland.duong@persgroep.nl
GO
Pas goed op
jezelf én je
fiets als je op
pad gaat.
Fietshelm Met
20 miles (zwart)
Fietsweb.nl
€48,90
Mtbgigant.nl
€56,99
Futurumshop.nl
Abus Bordo
Granit Xplus
6500 85cm
Fietsslot.nl
€84,90
Rat Bikes €85
Bol.com €89,90
Brooks Multitool
MT10
Fietsvakshop
€35,10
Brooks-Zadels.nl
€35,95
Cycledeal.nl
€39,00
(prijzen excl.
eventuele
bezorgkosten)
Ook last van keuzestress tijdens je
zoektocht langs internetwarenhuizen
en prijsstunters? Geld&Goed helpt
een handje, met deze week een
vergelijkend warenonderzoek
fietsendragers voor e-bikes.
Leo van Marrewijk
Om een e-bike mee te
nemen achter op je auto
heb je een speciale fiet-
sendrager nodig. Zo'n
drager moet extra sterk
zijn om de zware e-
bikes veilig te vervoe
ren. Uit een test van
ANWB-blad Kampioen
blijkt dat niet elke fiet-
sendrager daartoe in
staat is. Bij de eerste
modellen fietsendragers
was het altijd een heel
geklooi om het stalen
gevaarte op de trek
haak te bevestigen. Nu
zijn veel modellen geluk
kig 'plug and play', je
haalt ze uit de doos en
ze zijn vrijwel klaar om
op de trekhaak te zet
ten. De meeste model
len hebben een kantel-
functie zodat je de kof
ferbak kunt openen als
de fietsen op de drager
staan. Belangrijk is de
klemkracht van de dra
ger op de kogel van de
trekhaak. Die bepaalt
hoe stevig de drager (en
dus de kostbare elektri
sche fietsen) vastzitten
Een lezerspanel van
deze krant onder
wierp verschillende
types e-bikes aan een
rij-impressie.
FOTO MILAN RINCK
8
O