7
j
Het nieuwe walhalla voor
16
TKH
Denk je aan de productie van (spot)goedkope kleding,
dan denk je aan Aziatische lagelonenlanden. Maar voor hoe
lang nog? In alle stilte heeft Marokko zich afgelopen jaar
opgewerkt tot de derde leverancier van textiel naar Europa.
Kort
SCHULDENCRISIS GRIEKENLAND
Griekse onderhandelaars
eens met schuldeisers
De definitieve afhandeling van de Griekse
schuldencrisis is gisteren een stuk dichter
bij gekomen. Griekse onderhandelaars
stemden in met een reeks hervormingen die
de begroting weer gezond moeten maken.
Hierdoor zullen de Grieken meer belasting
moeten gaan betalen en gaan de staatspen
sioenen vanaf 2019 omlaag. Begin april be
reikten het land, de EU en het IMF al een po
litiek akkoord over de bezuinigingsmaatre
gelen. „Er is witte rook. De onderhandelin
gen zijn afgerond. De weg is nu vrij voor ge
sprekken over schuldverlichting", stelde de
Griekse schatkistbewaarder Tsakalotos.
Fusie Batavus en Gazelle
definitief van de baan
De fusie tussen Accell en Pon gaat niet door.
Het moederbedrijf van de fietsmerken
Sparta en Batavus vindt zichzelf meer waard
dan Gazelle-eigenaar Pon wil bieden. Pon
zei 'verrast te zijn' door de mededeling. Als
de overname was gelukt zou het grootste
fietsenbedrijf ter wereld zijn ontstaan. Pon
zal geen nieuw bod op Accell uitbrengen.
Clio best verkocht in april
De autoverkopen zijn in april gestegen. In
totaal werden er in Nederland 29.360
nieuwe personenauto's verkocht en dat is 6
procent meer dan in dezelfde maand in 2016.
Kleine auto's verkochten in april het best,
met de Renault Clio als koploper.
Einde Alitalia in zicht
Het faillissement van de Italiaanse lucht
vaartmaatschappij Alitalia is nagenoeg onaf
wendbaar. Aandeelhouders gingen gisteren
unaniem akkoord met het in gang zetten
van de procedure die kan leiden tot het
bankroet van de onderneming. Om de
vliegtuigen voorlopig in de lucht te houden
is de Italiaanse overheid gevraagd om een
overbruggingskrediet te verstrekken.
Alitalia ging in 2008 overigens al eens fail
liet, maar maakte destijds een doorstart.
Flitsen
Arcelor
Mittal
Accell
en groot betonnen
gebouw in Sale, de
voorstad van de
Marokkaanse
hoofdstad Rabat,
is waar the magie
happens. Dames
zitten aan computers of staan ge
bogen over een ouderwets teken-
vel om nieuwe ontwerpen te be
denken. De ontwerpen worden
gemaakt van stoffen uit China,
Turkije en Europa, die opgeslagen
liggen in een hal naast deze kamer.
Daarnaast worden die weer gesor
teerd, gecheckt en op maat ge
knipt. Eindhalte is een grote
ruimte waar honderden tafeltjes
met naaimachines staan, bemand
door Marokkaanse vrouwen. Ze
naaien de stoffen in recordtempo
aan elkaar tot sjaals, jurken en T-
shirts voor hippe Europeanen die
hongerig zijn naar de nieuwste fast
fashion. Waarschijnlijk komt deze
kleding terecht in Marks Spen
cer, Next, Sainsbury's, Zara of
Mango.
„We maken eigenlijk alleen kle
ren voor de Engelse markt, maar
vanwege de brexit zijn we ook be
gonnen voor de Spaanse markt",
vertelt directeur Abdelhal Bessa.
Fabrieken zoals deze zijn in groten
getale te vinden in Marokko,
vooral in de miljoenenstad Casa-
Wij werken voor een
andere markt dan de
Aziatische fabrieken
blanca en in Tanger, de poort naar
Europa. De organisatie AMITH, die
textielbedrijven in Marokko verte
genwoordigt, schat het aantal op
1.100 met bijna 200.000 arbeids
plaatsen - verwacht wordt dat dit
er snel 300.000 zullen zijn. Alle fa
brieken leveren bijna uitsluitend
aan Europa. In 2015 importeert de
Europese Unie voor bijna 2,5 mil
jard euro aan kleding uit het
Noord-Afrikaanse land. Spanje is
het land dat in 2015 de meeste kle
ding afneemt, gevolgd door Frank
rijk, Groot-Brittannië, Ierland,
Portugal en Duitsland. Deze groei
is vooral te danken aan onze on
verzadigbare honger naar de zoge
noemde jast/ashion, legt Moha-
med Tazi, directeur van AMITH
uit.
Goede locatie
„Bedrijven willen hun klanten
steeds sneller een nieuwe collectie
aanbieden. Zara schotelt haar klan
ten bijvoorbeeld elke twee weken
nieuwe kleding voor." En aan die
snelheid kan China of India niet
voldoen. Mede door de gunstige lo
catie - slechts een boottocht verwij
derd van Spanje - kan Marokko dat
wel.
„We ontvangen de stoffen in het
weekend. Maandag beginnen we
met knippen en gedurende de
week naaien we de stukken aan el-
OVERNAME ACCELL
AUTOVERKOPEN
FAILLISSEMENT
Verzekeraar ASR moet de (te) hoge kos
ten van één woekerpolisklant terugbetalen -
zo'n 3.500 euro. Dat heeft het gerechtshof
Den Bosch bepaald. Van de polissen zijn er
circa 220.000 verkocht in ons land. Stef
Smit van ConsumentenClaim is blij. „Dit kan
het kantelpunt in de woekerpolisaffaire zijn."
DSM heeft zijn winst en omzet afgelopen
kwartaal stevig weten op te voeren. Het
speciaalchemiebedrijf meldt een omzet van
2,16 miljard euro. Dat was 13 procent meer
dan een jaar eerder.
O
woensdag 3 mei 2017
GO
Het technolo
giebedrijf profi
teert volop van
het aantrekken
van de Chinese
markt.
De Amerikaanse
zakenbank Jeffe-
ries gaf een
'Kopen advies' af
voor het biotech
nologiebedrijf.
De staalgigant
behoorde giste
ren tot een be
scheiden groepje
verliezers in de
AEX.
De smallcapper
gaf te kennen dat
ze niet in zee wil
len met Gazelle
eigenaar Pon.
O
r
Willemijn de Koning
Rabat
MohamedTazi