7 j Het nieuwe walhalla voor 16 TKH Denk je aan de productie van (spot)goedkope kleding, dan denk je aan Aziatische lagelonenlanden. Maar voor hoe lang nog? In alle stilte heeft Marokko zich afgelopen jaar opgewerkt tot de derde leverancier van textiel naar Europa. Kort SCHULDENCRISIS GRIEKENLAND Griekse onderhandelaars eens met schuldeisers De definitieve afhandeling van de Griekse schuldencrisis is gisteren een stuk dichter bij gekomen. Griekse onderhandelaars stemden in met een reeks hervormingen die de begroting weer gezond moeten maken. Hierdoor zullen de Grieken meer belasting moeten gaan betalen en gaan de staatspen sioenen vanaf 2019 omlaag. Begin april be reikten het land, de EU en het IMF al een po litiek akkoord over de bezuinigingsmaatre gelen. „Er is witte rook. De onderhandelin gen zijn afgerond. De weg is nu vrij voor ge sprekken over schuldverlichting", stelde de Griekse schatkistbewaarder Tsakalotos. Fusie Batavus en Gazelle definitief van de baan De fusie tussen Accell en Pon gaat niet door. Het moederbedrijf van de fietsmerken Sparta en Batavus vindt zichzelf meer waard dan Gazelle-eigenaar Pon wil bieden. Pon zei 'verrast te zijn' door de mededeling. Als de overname was gelukt zou het grootste fietsenbedrijf ter wereld zijn ontstaan. Pon zal geen nieuw bod op Accell uitbrengen. Clio best verkocht in april De autoverkopen zijn in april gestegen. In totaal werden er in Nederland 29.360 nieuwe personenauto's verkocht en dat is 6 procent meer dan in dezelfde maand in 2016. Kleine auto's verkochten in april het best, met de Renault Clio als koploper. Einde Alitalia in zicht Het faillissement van de Italiaanse lucht vaartmaatschappij Alitalia is nagenoeg onaf wendbaar. Aandeelhouders gingen gisteren unaniem akkoord met het in gang zetten van de procedure die kan leiden tot het bankroet van de onderneming. Om de vliegtuigen voorlopig in de lucht te houden is de Italiaanse overheid gevraagd om een overbruggingskrediet te verstrekken. Alitalia ging in 2008 overigens al eens fail liet, maar maakte destijds een doorstart. Flitsen Arcelor Mittal Accell en groot betonnen gebouw in Sale, de voorstad van de Marokkaanse hoofdstad Rabat, is waar the magie happens. Dames zitten aan computers of staan ge bogen over een ouderwets teken- vel om nieuwe ontwerpen te be denken. De ontwerpen worden gemaakt van stoffen uit China, Turkije en Europa, die opgeslagen liggen in een hal naast deze kamer. Daarnaast worden die weer gesor teerd, gecheckt en op maat ge knipt. Eindhalte is een grote ruimte waar honderden tafeltjes met naaimachines staan, bemand door Marokkaanse vrouwen. Ze naaien de stoffen in recordtempo aan elkaar tot sjaals, jurken en T- shirts voor hippe Europeanen die hongerig zijn naar de nieuwste fast fashion. Waarschijnlijk komt deze kleding terecht in Marks Spen cer, Next, Sainsbury's, Zara of Mango. „We maken eigenlijk alleen kle ren voor de Engelse markt, maar vanwege de brexit zijn we ook be gonnen voor de Spaanse markt", vertelt directeur Abdelhal Bessa. Fabrieken zoals deze zijn in groten getale te vinden in Marokko, vooral in de miljoenenstad Casa- Wij werken voor een andere markt dan de Aziatische fabrieken blanca en in Tanger, de poort naar Europa. De organisatie AMITH, die textielbedrijven in Marokko verte genwoordigt, schat het aantal op 1.100 met bijna 200.000 arbeids plaatsen - verwacht wordt dat dit er snel 300.000 zullen zijn. Alle fa brieken leveren bijna uitsluitend aan Europa. In 2015 importeert de Europese Unie voor bijna 2,5 mil jard euro aan kleding uit het Noord-Afrikaanse land. Spanje is het land dat in 2015 de meeste kle ding afneemt, gevolgd door Frank rijk, Groot-Brittannië, Ierland, Portugal en Duitsland. Deze groei is vooral te danken aan onze on verzadigbare honger naar de zoge noemde jast/ashion, legt Moha- med Tazi, directeur van AMITH uit. Goede locatie „Bedrijven willen hun klanten steeds sneller een nieuwe collectie aanbieden. Zara schotelt haar klan ten bijvoorbeeld elke twee weken nieuwe kleding voor." En aan die snelheid kan China of India niet voldoen. Mede door de gunstige lo catie - slechts een boottocht verwij derd van Spanje - kan Marokko dat wel. „We ontvangen de stoffen in het weekend. Maandag beginnen we met knippen en gedurende de week naaien we de stukken aan el- OVERNAME ACCELL AUTOVERKOPEN FAILLISSEMENT Verzekeraar ASR moet de (te) hoge kos ten van één woekerpolisklant terugbetalen - zo'n 3.500 euro. Dat heeft het gerechtshof Den Bosch bepaald. Van de polissen zijn er circa 220.000 verkocht in ons land. Stef Smit van ConsumentenClaim is blij. „Dit kan het kantelpunt in de woekerpolisaffaire zijn." DSM heeft zijn winst en omzet afgelopen kwartaal stevig weten op te voeren. Het speciaalchemiebedrijf meldt een omzet van 2,16 miljard euro. Dat was 13 procent meer dan een jaar eerder. O woensdag 3 mei 2017 GO Het technolo giebedrijf profi teert volop van het aantrekken van de Chinese markt. De Amerikaanse zakenbank Jeffe- ries gaf een 'Kopen advies' af voor het biotech nologiebedrijf. De staalgigant behoorde giste ren tot een be scheiden groepje verliezers in de AEX. De smallcapper gaf te kennen dat ze niet in zee wil len met Gazelle eigenaar Pon. O r Willemijn de Koning Rabat MohamedTazi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16