©NDERNEMER O O Groeiambitie? Trends voor kantoren DE WERELD VAN 'We hebben een goede deal met de verhuurder gemaakt' HET KANTOOR ALS INSPIRATIEPLEK KITTY KOELEMEIJER ©NDERNEMER thema deze week: bedrijfshuisvesting Het nieuwe kantoor van Online Leadbox is 'op de groei' gehuurd. Directeur Freddy Bouw verwacht dat het marketingbedrijf de komende jaren flink zal groeien in omzet en personeel. Voor dit jaar rekenen zijn zakenpartner Gerrit Hopster en hij op een omzet tussen de 7 en 9 ton. Door René Bogaarts Online Leadbox heeft zeven mensen op de loonlijst staan en er zijn doorgaans een stuk of vier studenten als stagiair aanwezig, maar het nieuwe pand is groot genoeg om 25 man te huisvesten. „We hebben een goede deal met de verhuurder gemaakt. We gebruiken nu nog maar de helft van de verdieping. De andere helft blijft leeg totdat we die nodig hebben. De huurprijs loopt navenant mee", vertelt Bouw. Online Leadbox is medio vorig jaar ver huisd van een studentikoos ogend pand in een oude woonwijk in Nijkerk naar een moderne kantoorwijk aan de rond weg in dezelfde stad. Het nieuwe kan toor heeft volgens Bouw een kwalitatief betere uitstraling en is bovendien goed bereikbaar voor auto's en openbaar ver voer. Omdat Nijkerk vrij centraal ligt in Nederland, was er geen reden om naar een andere plaats te verhuizen. Het marketingbedrijf, dat vooral make laars, hypotheekadviseurs en mediators als klanten heeft, zit boven in een accountantskantoor waar dagelijks vele ondernemers over de vloer komen. Dat is geen toeval. „Die accountant is een tevreden klant van ons. Het komt regel matig voor dat hij klanten die een mar ketingbureau nodig hebben naar ons verwijst." Goed overleggen Het kantoor van Online Leadbox bestaat uit zeven kamers voor drie per sonen, een grote gemeenschappelijke werkruimte voor pakweg acht mensen, twee vergaderzaaltjes en een kantine. „Er is voldoende ruimte om goed met elkaar te kunnen overleggen. Nieuwe dingen worden gezamenlijk ontwikkeld in de grote ruimte. Daar leren we van elkaar. De kantoortjes zijn bestemd voor de gespecialiseerde salesteams. Wie op zijn gemak wil bellen, kan in een vergaderzaal gaan zitten." Wat steekje hiervan op? - Maak een deal met de verhuurder dat je nieuwe ruimte erbij kunt huren als je bedrijf groeit en dat alleen betaalt hoeft te worden voor de ruimte die je gebruikt. - Groeit je bedrijf snel? Kies dan een kantoor waar je genoeg ruimte hebt om uit te breiden. - Let bij het kiezen van een nieuw kantoor op de bereikbaarheid. O Niet meer nodig HOOGLERAAR MARKETING AAN NYENRODE BUSINESS UNIVERSITEIT Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl Meld je aan op wvdo.nl Ondernemers willen graag een kantoor op een plek waar wonen, werken en recreatie samenkomen. Locaties in de buurt van een station hebben de voorkeur. Nieuwe kantoor gebouwen die ergens langs een snelweg verschijnen, zien we nauwelijks meer. Nu de digitalisering zo ver is doorgedrongen dat men sen overal kunnen werken, is de vraag naar werk ruimte afgenomen. Ondernemers streven daarom naar optimalise ring van de werkruimte in hun kantoren. Waar elke werknemer vroeger een eigen werkplek had, is dat teruggelopen tot 0,8 en soms wel 0,6 werkplek per persoon. We noemen dat de flexfactor. De verschil len tussen de bedrijven zit ten hem in de aard van het werk. Bij creatieve beroe pen is die flexfactor hoger dan bij puur uitvoerende organisaties. Flexibel huurcontract Tegenwoordig is er ook flexibilisering in huurcon tracten te zien. Bedrijven willen doorgaans niet voor heel lang een ruimte vast leggen. Ondernemers huren bijvoorbeeld 70 procent van de gewenste ruimte voor een periode van tien jaar, 15 procent voor vijf jaar en de laatste 15 procent voor één jaar. Die ontwikkeling heeft weer invloed op de inrich ting. Als je kantoorruimte voor een jaar huurt, ga je daar niet in investeren. Dan huur je kant-en-klare werkplekken. Inrichting naar behoeften De laatste trend is het kan toorconcept. Het idee dat iedereen een eigen kamer moet hebben, is passé. Kantoren worden ingericht naar de behoeften. Dat betekent vooral veel verga derkamertjes, zaaltjes voor brainstormsessies en aan pasbare werkplekken. Nu kantoren steeds meer gebruikt worden voor de onderlinge communicatie zien we open werkvloeren, atriums, aantrekkelijke ruimten voor werk en ont spanning, en dat alles in een organisch geheel. In plaats van een receptie is er een koffiebar en de receptioniste is hostess. Er wordt weieens gedacht dat jongeren niet meer naar kantoor willen komen, maar dat klopt niet. Jongeren komen graag, omdat ze van ande ren willen leren. Daar spe len bedrijven op in. Meer voor minder Wij zeggen dat onderne mers door al deze ontwik kelingen 30 procent meer kwaliteit kunnen krijgen tegen 30 procent lagere kosten. En ben eens eer lijk: wie wil dat nou niet? O Creatiever omgaan met huren van kantoorruimte Freddy Bouw (40) is algemeen directeur en mede-eigenaar van marketingbureau Online Leadbox. onlineleadbox.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Het mantra van de digitalisering is software eats the world. Je kunt het zo gek niet beden ken of technologie-ondernemingen vinden een manier om het te programmeren. In de nabije toekomst is de smartphone een supercomputer waarmee iedereen altijd en overal toegang heeft tot informatie, mensen en apparaten. Wat betekent dit voor de bedrijfshuisvesting? Vooralsnog niet zoveel voor distributiecentra en fabrieken. Robotisering heeft vooral ingrij pende gevolgen voor de inzet van arbeid en op lange termijn voor de locatiebeslissing. Voor dienstverleners ligt dat anders. In de zakelijke dienstverlening zal het aantal meters verder afnemen. Voor administratief werk is fysieke aanwezigheid nauwelijks nodig. Toch reizen we nog massaal in de spits naar onze kantoren. Uit gewoonte, maar vooral omdat de werkende mens behoefte heeft aan contact met anderen. Aan inspiratie, uitwisseling van ideeën en over leg in een omgeving die je helpt om te schake len tussen verschillende rollen en/of werk gevers. In de toekomst hebben we 'het' kan toor niet meer nodig, maar zal de werkplek ons 24/7 toegevoegde waarde moeten bieden. Dat wordt een hele klus. DE WEEK VAN Jaarbeurs Utrecht 9/10/11 mei Wat zijn de trends op de kantorenmarkt? Herman van den Berg is Head of Occupier Services bij Cushman Wakefield. HERMAN VAN DEN BERG OVER BEDRIJFSHUISVESTING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 18