Groei verkeer in de grote steden kopzorg kabinet Politie in de clinch over parkeerkosten 15 Declaraties van meer dan200euro per week Vooral de groei van het perso nenvervoer in en rond de grote steden stelt nieuwe kabinetten voor een grote opgave, blijkt uit vierjaarlijks onderzoek van het ministerie van Infrastruc tuur en Milieu. De onderzoekers waarschu wen dat ook het goederenver voer tussen de Randstad en het achterland sterk blijft toe nemen. Als er niets gebeurt, kunnen er na 2030 op de weg en op het spoor knelpunten ontstaan op de routes van de grote steden naar Duitsland en vice versa. De binnenvaart kan voorlopig wel uit de voeten. Omdat in delen van Zeeland, Limburg en Noord-Nederland steeds minder mensen wonen, trekken openbaarvervoerbe drijven zich de komende jaren wat uit die streken terug. Voorzieningen worden voor inwoners van die regio's daar door moeilijker bereikbaar. Het ministerie verwacht dat zowel het wegverkeer als het openbaar vervoer in de grote steden na 2030 onder druk komt te staan. Maar ook ver bindingen met steden als Amersfoort, Zwolle, Breda en de regio Arnhem-Nijmegen moeten worden verbeterd. Automobilisten moeten rond de vijf grote steden op fi les blijven rekenen. Vooral op de Ai, Ai, A15 en A58 blijft het druk. Dat het aantal auto's blijft toenemen, is de opval lendste conclusie, aldus de mi nister van Infrastructuur, Me- lanie Schultz van Haegen. Ze ziet weinig heil in rekeningrij den, maar pleit voor het beter op elkaar aansluiten van ver schillende vormen van ver voer. Ook moet er volgens Schultz meer geld naar de we gen rond de steden. Voor het onderhoud en de verbetering van verkeersnet- werken die tot 2030 nodig zijn, ligt al geld klaar. Het onder zoek dat bevat aanbevelingen voor wat er daarna moet ge beuren. Het rapport bevestigt de noodzaak om het beleid te wijzigen, aldus brancheorga nisaties en ov-bedrijven. Als de economie jaarlijks met 2 procent groeit en het be leid blijft ongewijzigd, dan zal de economische schade door onder meer files stijgen van de huidige circa 2,5 miljard euro naar 6 miljard euro per jaar in 2040. Volgens de vervoerscoa- litie is jaarlijks minstens 1 mil jard euro aan extra investerin gen in de digitale en de fysieke infrastructuur noodzakelijk. De Nationale Politie wil paal en perk stellen aan hoge vergoedingen van parkeerkosten voor agenten die met hun auto naar het werk komen. Vooral bij de eenheid Amsterdam is de politie veel kwijt aan parkeer kaartjes voor medewerkers die met hun eigen auto naar het werk ko men. Jaarlijks gaat het om enkele tonnen. Bij sommige andere eenhe den moeten dienders parkeerkos ten uit eigen zak betalen. De Natio nale Politie wil de regelingen gelijktrekken, hoewel 'er ruimte blijft voor uitzonderingen en maat werk'. Op het intranet van de politie trekt de Centrale Ondernemings raad (COR) fel van leer tegen een eerste versie van het plan, waarin staat dat alle parkeervergoedingen vervallen. „Het levert misschien op het eerste gezicht een paar centen op, maar heel veel collega's worden er verdrietig van", schrijft COR- voorzitter Rob den Besten. Geschrapt Afgelopen dinsdag overlegde de COR met korpschef Erik Aker boom. Volgens Den Besten zou Akerboom hebben toegezegd dat de vergoeding van het parkeergeld voorlopig niet wordt geschrapt, maar een woordvoerder van de korpsleiding ontkent tegenover Sommige diensten zijn niet haalbaar met het ov. Bijvoorbeeld als je klaar bent om twee uur 's nachts deze krant dat er al een besluit is ge nomen. „We zijn nu bezig met een scan om in kaart te brengen hoe collega's naar en voor hun werk reizen", zegt de woordvoerder. „Ook wordt on derzocht of zij gebruikmaken van parkeervoorzieningen, zo ja van welke én welke regelingen er be staan. Aan de hand van experimen ten, enquêtes en workshops onder zoeken we alternatieve mogelijkhe den voor woon-werkverkeer en dienstreizen." Volgens de COR is het vaak on vermijdelijk dat politiemedewer kers met hun eigen auto naar het werk komen. „Sommige diensten zijn niet haalbaar met het openbaar vervoer", aldus Van den Besten. „Bijvoorbeeld als je klaar bent om twee uur 's nachts of als je moet be ginnen om zes uur 's ochtends." Parkeerprobleem De parkeerkosten voor een mede werker in hartje Amsterdam kun nen oplopen tot 250 euro per week. Politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg van Amsterdam verzette zich vo rige maand ook tegen afschaffing van de parkeervergoedingen. „Wij hebben een parkeerprobleem in de stad en dat geldt ook voor mijn me dewerkers", zei hij in een interview met NRC. „De meeste van hen kun nen niet in de stad wonen omdat de huizen te duur zijn. Ze hebben diensten die ze langer aan het werk houden dan het openbaar vervoer rijdt." Aalbersberg is 'op zich' voorstan der van het gelijktrekken van rege lingen. „Maar als harmoniseren een doel wordt, dan wordt het grijze ge middelde de norm." De COR moet instemmen met een definitief plan voor nieuw parkeerbeleid. dinsdag 2 mei 2017 GO Wil de echte Joko 'Jokowi' Widjojo op staan. De Indo nesische presi dent poseerde gisteren bij een wassen beeld van hemzelf in Madame Tus- sauds in Hong Kong. Jokowi's woordvoerder verklaarde dat het wassen beeld van de president om de zoveel tijd een andere outfit krijgt. Op de Na tionale Batikdag draagt Jokowi een batik over hemd. Overi gens staat de echte president, waarvan twee beelden in het museim staan, links. FOTO REUTERS Of de economie nu goed blijft draaien of niet, het verkeer blijft de komende decennia toenemen. ANP Den Haag Peter Winterman Den Haag Rob den Besten, COR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 15