Groei verkeer in
de grote steden
kopzorg kabinet
Politie in de clinch
over parkeerkosten
15
Declaraties van meer dan200euro per week
Vooral de groei van het perso
nenvervoer in en rond de grote
steden stelt nieuwe kabinetten
voor een grote opgave, blijkt
uit vierjaarlijks onderzoek van
het ministerie van Infrastruc
tuur en Milieu.
De onderzoekers waarschu
wen dat ook het goederenver
voer tussen de Randstad en
het achterland sterk blijft toe
nemen. Als er niets gebeurt,
kunnen er na 2030 op de weg
en op het spoor knelpunten
ontstaan op de routes van de
grote steden naar Duitsland en
vice versa. De binnenvaart kan
voorlopig wel uit de voeten.
Omdat in delen van Zeeland,
Limburg en Noord-Nederland
steeds minder mensen wonen,
trekken openbaarvervoerbe
drijven zich de komende jaren
wat uit die streken terug.
Voorzieningen worden voor
inwoners van die regio's daar
door moeilijker bereikbaar.
Het ministerie verwacht dat
zowel het wegverkeer als het
openbaar vervoer in de grote
steden na 2030 onder druk
komt te staan. Maar ook ver
bindingen met steden als
Amersfoort, Zwolle, Breda en
de regio Arnhem-Nijmegen
moeten worden verbeterd.
Automobilisten moeten
rond de vijf grote steden op fi
les blijven rekenen. Vooral op
de Ai, Ai, A15 en A58 blijft het
druk. Dat het aantal auto's
blijft toenemen, is de opval
lendste conclusie, aldus de mi
nister van Infrastructuur, Me-
lanie Schultz van Haegen. Ze
ziet weinig heil in rekeningrij
den, maar pleit voor het beter
op elkaar aansluiten van ver
schillende vormen van ver
voer. Ook moet er volgens
Schultz meer geld naar de we
gen rond de steden.
Voor het onderhoud en de
verbetering van verkeersnet-
werken die tot 2030 nodig zijn,
ligt al geld klaar. Het onder
zoek dat bevat aanbevelingen
voor wat er daarna moet ge
beuren. Het rapport bevestigt
de noodzaak om het beleid te
wijzigen, aldus brancheorga
nisaties en ov-bedrijven.
Als de economie jaarlijks
met 2 procent groeit en het be
leid blijft ongewijzigd, dan zal
de economische schade door
onder meer files stijgen van de
huidige circa 2,5 miljard euro
naar 6 miljard euro per jaar in
2040. Volgens de vervoerscoa-
litie is jaarlijks minstens 1 mil
jard euro aan extra investerin
gen in de digitale en de fysieke
infrastructuur noodzakelijk.
De Nationale Politie wil paal en perk stellen
aan hoge vergoedingen van parkeerkosten voor
agenten die met hun auto naar het werk komen.
Vooral bij de eenheid Amsterdam is
de politie veel kwijt aan parkeer
kaartjes voor medewerkers die met
hun eigen auto naar het werk ko
men. Jaarlijks gaat het om enkele
tonnen. Bij sommige andere eenhe
den moeten dienders parkeerkos
ten uit eigen zak betalen. De Natio
nale Politie wil de regelingen
gelijktrekken, hoewel 'er ruimte
blijft voor uitzonderingen en maat
werk'.
Op het intranet van de politie
trekt de Centrale Ondernemings
raad (COR) fel van leer tegen een
eerste versie van het plan, waarin
staat dat alle parkeervergoedingen
vervallen. „Het levert misschien op
het eerste gezicht een paar centen
op, maar heel veel collega's worden
er verdrietig van", schrijft COR-
voorzitter Rob den Besten.
Geschrapt
Afgelopen dinsdag overlegde de
COR met korpschef Erik Aker
boom. Volgens Den Besten zou
Akerboom hebben toegezegd dat de
vergoeding van het parkeergeld
voorlopig niet wordt geschrapt,
maar een woordvoerder van de
korpsleiding ontkent tegenover
Sommige diensten
zijn niet haalbaar met
het ov. Bijvoorbeeld
als je klaar bent om
twee uur 's nachts
deze krant dat er al een besluit is ge
nomen.
„We zijn nu bezig met een scan om
in kaart te brengen hoe collega's
naar en voor hun werk reizen", zegt
de woordvoerder. „Ook wordt on
derzocht of zij gebruikmaken van
parkeervoorzieningen, zo ja van
welke én welke regelingen er be
staan. Aan de hand van experimen
ten, enquêtes en workshops onder
zoeken we alternatieve mogelijkhe
den voor woon-werkverkeer en
dienstreizen."
Volgens de COR is het vaak on
vermijdelijk dat politiemedewer
kers met hun eigen auto naar het
werk komen. „Sommige diensten
zijn niet haalbaar met het openbaar
vervoer", aldus Van den Besten.
„Bijvoorbeeld als je klaar bent om
twee uur 's nachts of als je moet be
ginnen om zes uur 's ochtends."
Parkeerprobleem
De parkeerkosten voor een mede
werker in hartje Amsterdam kun
nen oplopen tot 250 euro per week.
Politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg
van Amsterdam verzette zich vo
rige maand ook tegen afschaffing
van de parkeervergoedingen. „Wij
hebben een parkeerprobleem in de
stad en dat geldt ook voor mijn me
dewerkers", zei hij in een interview
met NRC. „De meeste van hen kun
nen niet in de stad wonen omdat de
huizen te duur zijn. Ze hebben
diensten die ze langer aan het werk
houden dan het openbaar vervoer
rijdt."
Aalbersberg is 'op zich' voorstan
der van het gelijktrekken van rege
lingen. „Maar als harmoniseren een
doel wordt, dan wordt het grijze ge
middelde de norm." De COR moet
instemmen met een definitief plan
voor nieuw parkeerbeleid.
dinsdag 2 mei 2017
GO
Wil de echte
Joko 'Jokowi'
Widjojo op
staan. De Indo
nesische presi
dent poseerde
gisteren bij een
wassen beeld
van hemzelf in
Madame Tus-
sauds in Hong
Kong. Jokowi's
woordvoerder
verklaarde dat
het wassen
beeld van de
president om de
zoveel tijd een
andere outfit
krijgt. Op de Na
tionale Batikdag
draagt Jokowi
een batik over
hemd. Overi
gens staat de
echte president,
waarvan twee
beelden in het
museim staan,
links. FOTO REUTERS
Of de economie nu goed
blijft draaien of niet, het
verkeer blijft de komende
decennia toenemen.
ANP
Den Haag
Peter Winterman
Den Haag
Rob den Besten, COR